07.04.2020

Kuka on Sähköautoileva motoristi ja uusimpia sekä parhaita tarinoita nostoina

Kirjoitan tämän blogitarinan alkuun koostetta suosituimmista tarinoista hieman jaoteltuna. Tekstin loppuosasta löydät Sähköautoilevan motoristin esittäytymisen.

Kuumimmat lukijoiden keskustelut blogitarinoissani

Listaan tähän blogitarinoita, joiden lopussa käy tällä hetkellä kuumimpia lukijoideni keskusteluita. Toivon kaikilta lukijoiltani rohkeaa avointa sekä kaikkia arvostavaa rakentavaa keskustelua lisää. 

  1. Sähköauton latauslaitteen valinta
    • Tähän vuonna 2016 kirjoittamaani tarinaan on jälleen herännyt lukijan pohdintaa latauslaitteen valintaan liittyen, kun hänelle on tulossa ensimmäinen sähköuato. Ko blogitarina on kovin vanhentunut sisällöltään, mutta aihepiiriltään erittäin ajankohtainen. 
    • Vastasin nyt kysyjälle kuten vastaan yleensä, että lähtisin ensisijaisesti uutena sähköuatoilijana liikenteeseen auton mukana tulevalla normaalista suojamaadoitetusta pistorasiasta (suko) virtansa ottavalla latauskaapelilla liikenteeseen. Se riittää jopa yli 100 km päivittäisiin ajoihin vain 10 h yölatausten avulla. Sitten kun kertyy omakohtaista kokemusta omasta sähköauton käytöstä ja lataustarpeesta, niin kannattaa alkaa suunnitella kotiin tehokkaamman latauslaitteen investointia. Siihen löytyy tosi paljon jo vaihtoehtoja ja hintahaarukka on laaja.
  2. Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemäön hinta tarjolla!
    • Seat Mii Electricin esittelytarina keskustelutti runsaasti heti julkaisun jälkeen.
    • Sain sinne positiivista palautetta auton hankkineelta ja pyynnön suorittaa autolle pidemmän koeajon. Se onkin työlistallani vahvasti mukana ja mielelläni lehdistöauton koejaisin ja tarinan kirjoitan.
  3. Sähköautoilua Suomessa keväällä 2020 - mitä se todellisuudessa on?
    • Keskustelussa on paljon positiivista palautetta. Kiitos niistä ja ne tuntuvat aina yhtä hyvältä.
    • Minulta on kysytty mm ostaisinko edelleen 40 kWh Leafin ja että miten se toimii perheautona ja miten kulutus nousee täydessä lastissa ajaessa. Leafista kyseltiin myös, että miten käyttökulut, etenkin huoltokulut näyttäytyvät. Edelleen Leafin hintaerot vastaaviin polttomoottoriautoihin keskustelutti hetken. Näihin tietenkin keskusteluissa vastasin.
    • Sähköauton valmistuksen vaikutukset esimerkiksi kaivostoimintaan puhutti jälleen pienen keskustelun verran.
  4. Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 100000 kilometriä käyttäjäkokemus
    • Tämä tarina herätti useista aiheista keskustelua
    • Kysyttiin minun kokemustani Leafin akun lataamisesta täyteen vs esim 80% tai tyhjäksi ajamisesta. Vastasin tähänkin.
    • Leafn ajoakuston kokonaiskuntoisuuden (SOH) laskusta tuli myös kysymys, jossa pohdittiin mistä tämä voisi johtua. Vastasin tähänkin, mutta omasta näkökulmastani asia on lähinnä arviota ja linkkasin Mikko Huikon Youtube-tilin vastauksiini.
    • Leafin GOM luotettavuudesta kysyttiin ja vastasin oman kokemukseni
    • Leafin etähallinnasta kysyttiin. Vastasin ja linkitin yhden omatekemäni pikavideon myös omalta Youtube-tililtäni.
  5. Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
    • Tähän heinäkuussa 2018 julkaisemaani kirjoitukseen tuli uusi kommentti, johon vastasin myös.
    • "Jaguar 48

      Käytössä matkalataaminen epävarmaa, K- latauksessa ei kertaakaan ole saannut ladattua sama homma joissakin Fortumin pisteissä"

  6. BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
    • Kesäkuun 2019 kirjoitukseeni tuli myös uusi kommentti, jossa arvioitiin yhden Youtube-videonkin perusteella, miten #rapidgateen vaikuttaisi lieventävästi sopiva pikkutaukojen ja hitaamman ajon rytmittäminen.
    • Vastasin oman Lofooteilta paluumatkani kokemuksen perusteella.
  7. BMW i3 koeajoraportti
    • Heinäkuussa 2016 julkaisemaani I3:sen koeajoraporttiin tuli uusi kysymys liittyen auton todelliseen toimintamatkaan työmatkakäytössä. , Yritin omalla kokemuksellani vastata, mutta olisi hienoa jos joku i3 94 Ah:n omistaja kävisi antamassa omakohtaista käyttäjäkokemusta.
  8. Lukijoiden suosikit top 15

Tässä on lista ja linkit kaikkien aikojen suosituimpiin blogitarinoihini.

  1. Vuosi Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla
  2. Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
  3. VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
  4. Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
  5. Hyundai Ioniq Electric koeajoraportti
  6. Sähköauton latauslaitteen valinta
  7. BMW i3 koeajoraportti
  8. 10000 km Nissan Leaf 24 kWh -sähköautolla -mitä se on opettanut?
  9. Seat Mii Electric - nyt on sähköautosta tarjolla ennen näkemätön hintataso!
  10. Nissan Leaf 24 kWh:lla 90000 km kokemuksia
  11. Nissan Leaf 40 kWh koeajorportti
  12. Nissan Leaf 30 kWh koeajoraportti
  13. Tesla Model 3 koeajoraportti
  14. Renault Zoe z.e 40 Intense -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
  15. Sähköauto Jaguar I-PACE:n koeajoraportti

Kesäisiä matkailutarinoita sähköautoilla

Sähköautoilijan kokemuksia talvikäytössä

Kirjoittajan omia suosikkeja

Listaan tähän omia suosikkejani, jotka eivät ole kuitenkaan nousseet lukijoiden top 20 -suosikkilistalle, eivätkä näy muissa esille nostamieni otsikoiden alla erikseen.

Sähköautoileva motoristi esittäytyy

Olen 1971 syntynyt hyvin tavallinen suomalainen mies ja päätin jo huhtikuuussa 2015 ryhtyä kirjoittamaan blogia sähköautoilustani.

Tärkein asiani on perheeni hyvinvointi ja asustan tällä hetkellä kahta kotia Pirkanmaalla. Toinen on maaseudulla omakotitalo ja toinen on Tampereen keskustassa. Lapsia on useita, mutta vanhimmasta päästä he ovat jo itsenäistyneet hienosti ja lentäneet omille siivilleen lapsuuden pesästään. Työ antaa elämääni lisää merkitystä, autonomian tunnetta sekä erityisesti mestaruuden kokemisen mahdollisuuksia ja toimin tällä hetkellä valmentajan ja projektipäällikön tehtävissä. Vinkki: jos tarvitset vakuuttavaa, osallistavaa ja hyvää luennoitsijaa tai fasilitaattoria, jolla on vankka ja monipuolinen sähköautoilun kokemusosaaminen, niin ota rohkeasti yhteyttä.

Aiempi pitkäaikainen harrastukseni moottoripyöräily on antanut omalta osaltaan uuden oppimisen tilaisuuksia sekä erityisesti itsensä ylittämisen kokemuksia ja elämänaenteen, että kannattaa nauttia matkasta. Nyt viime vuosina sähköpyörällä metsissä komuaminen sekä erityisesti DH-mäessä laskeminen kesällä ja talvella laskettelu ovat hurmanneet haasteellisuudessaan ja opettavaisuudessaan.

Sähköisen liikenteen merkitykseen ja sen myötä sähköautoiluun olen päätynyt 2013-2014 vuosina mm Leafin ensikoejon vaikuttamana. Arvomaailmaani on myös noussut ympäristöarvot ja olen taipuvainen  ajattelemaan, että ei kannata jättää pienemmiltäkin tuntuvia vastuullisuustekoja tekemättä sen takia, että ei pysty isompia toteuttamaan.  En pysty ratkaisemaan maapallon tai edes Suomen ilmansaasteongelmia tai ilmastonmuutosta. Mutta se ei estä minua tekemästä omasta mielestäni merkityksellistä ympäristötekoa ajamalla fossiilisten polttoaineiden sijaan sähköautolla ja tuottamasta maaseutukotini katolla itse uusiutuvaa sähköä ja lataankin sähköautoni uusiutuvilla energialähteillä tuotetulla sähköllä.

Mitä tässä blogissa on ja miksi?
Kirjoitan tähän blogiin jo ihan itseäni varten kokemuksistani sähköautoilijana.
Yritän kirjoittaa käytännön kokemuksia tarkastikin.
Tulin tähän päätökseen vuonna 2015, koska silloin löytyi vähän jaettuja kokemuksia sähköautoilun todellisista tilanteista. Tilanne tosin on muuttunut kovalla vauhdilla ja tarinoita jaetaan jo nyt todella runsaasti.

Rajaan blogistani toistaiseksi melko tehokkaasti pois hybridiajoneuvot sekä muut kuin täyssähköiset vähäpääästöiset ajoneuvot. Myönnän olevani hieman jyrkkä ajattelussani, mutta tällä hetkellä en näe markkinoilla yhtään hybridiajoneuvoa, joka täyttäisi minun näkemykseni riittävässä määrin päästöttömämmästä autoilusta. Kun saadaan valmistukseen, maahantuontiin sekä toimituksiin Suomessa seuraava REX-auto tai sarjahybridi, jossa on esimerkiksi 40 kWh akku ja biokaasulla toimiva voimansiirrosta täysin irrallinen voimanlähde, niin mielelläni laajennan kokemuspohjaani. Tällä hetkellä taloudessani on myös biokaasulla toimiva auto, joten olen saanut aika paljon kokemusta myös siitä, mutta pääsääntöisesti en siitä kokemuksiani tänne kirjoittele.

Minkälaista ajoa Leafeillani on ajettu ja  ajetaan?
Ensimmäinen sähköautoni oli vuoden 2015 mallia oleva Nissan Leaf 24 kWh akulla. Ajo sillä oli akkukapasiteetin rajoitteellisuuden takia eniten silloisen työmatkan edestakaisia ajoja (noin 40km/suunta) sekä lyhyiden työkeikkojen ajamista. Kauppamatkat myös muodostavat muutaman kymmen kilometrin keikkoja lähes päivittäin. Pikkuakkuisellakin Leafilla tuli kuitenkin tehtyä yllättävän paljon myös kotimaanmatkailua pidemmällekin. Eniten silloin vielä "sähköttömään" Keski-Suomeen matkailuautoksi rajoitteineenkin, joten tässä blogissa on lukuisia matkatarinoita myös sen aikaisella latausverkostolla tehtynä. Melkoisia seikkailuita olivat.

Nyt allani on vuoden 2018 mallia oleva Nissan Leaf 40 kWh ja sillä 290 kilometrin mökkimatkat ovat jo hyvinkin joutuisia ja oikeastaan kokemustarinoiden kirjoittamiselle kävi inflaatio näin lyhyillä matkoilla. Niinpä kävinkin mm Lofooteilla ja Hossan luonnopuistossa matkailemassa autolla ja pääsin kokemaan #rapidgate-ongelmat todenteolla.

 

Disclaimers
  • En edusta mitään automerkkiä millään tavalla. Vaikka ensisijaisesti kirjoitan Nissan Leafista, johtuu se siitä, että ajan sillä.
  • Kirjoitan kaupalliselle Autotie.fi -alustalle, mutta en edusta mitään mediataloja, lehtiä tms. En ole toimittaja ammatiltani.
  • En ole poliittisesti millään tavalla aktiivinen, enkä edusta mitään puoluetta kirjoituksillani.
  • Kirjoitan kaikki tekstini yksityisenä sähköautolla ajavana kuluttajana.

Keskustelu

Teuvo Okkonen
17.03.2020 09.47

Kitos selvensi taustoja, tavoitteitasi.

Sähköautoileva motoristi
17.03.2020 10.05

Moi Teuvo,
no sepäs on hyvä, että selvensi. Oikeastaan kommentistasi tuli mieleeni, että pitäisiköhän minun ihan kirjoittaa tuonne selkeämmin tavoitteeni?

Siis sehän on vain jakaa aitoa käyttäjä kokemusta sähköautoilusta, johon kuuluu hyviä ja onnistumisen ilon hetkiä, mutta myös toisaalta selkeästi tunnistettavia haasteita ja uuden oppimisen sekä jopa erilaisten tilanteiden sietämisen kestämistä.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb