27.06.2016

2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla

Olen tehnyt Nissan Leaf -sähköautollamme Keski-Suomen matkailua jo useita kymmeniä kertoja. Sikäli tämä ei ole enää mitään uutta.

Myös Juhannuksen 2015 viettoon menimme saman reitin mökille. Siitä kokemukset löytyvät Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla -blogitarinastani.

Keskityn tällä kertaa enemmän kertomaan siitä, mikä on muuttunut vuodessa sähköautolla Keski-Suomeen matkailussa.

Lähtö 24.6.2016 kello 10.34 Kangasalta

Päätös, pakkaaminen sekä matkalle lähtö tehtiin nopeasti, koska alunperin meidän oli tarkoitus viettää vieraidemme kanssa kotonamme Juhannusta. Seurueestamme yhden sairastuttua yöllä kovaan kesäflunsssaan tämä peruuntui ja tein nopeasti uuden suunnitelman.
 
Onneksi Leafimme on aina latauksessa ja asetuksena on 100% täyteen lataaminen vaikka valmistaja kehottaa käyttämään max 80% latauksen asetusta akun käyttöajan pidentämiseksi.
Kuten LeafSpyn kuva osoittaa, ei täyden latauksen asetuksesta ole ollut mitään haittaa. Vielä yli 50000 km ajettunakin akun SOH100 osoittaa sen olevan uudenveroisessa kunnossa.
 
Täyden akun kapasiteetiksi LeafSpy ilmoitti 21,3 kWh.
 
 
Koska keli oli sähköautolla matkustamiseen paras mahdollinen, eli noin +20 ºC ja kuiva, niin tein matkasuunnitelmaksi ajaa yhdellä latauspysähdyksellä perille asti.
 
Menomatka jakautui siis kahteen osuuteen: 
  1. Kotoa Jyväskylään 140,3 km
  2. Jyväskylästä Viitasaarelle 128 km

Kotoa Kangasalta Jyväskylään 140,3 km ilman välilatausta

 

Edelliseen, eli vuoden 2015 Juhannusmatkaan oli kaksi olennaista muutosta. Ensinnäkin keli oli viime vuonna sateinen ja kylmempi ja tästä syystä tarvittiin yksi välilataus Jämsässä. Vielä Juhannuksena 2015 Keski-Suomessa ei ollut yhtään ainoaa pikalatauspistettä, eikä edes Type2-latausta ollut kuin Jyväskylässä tarjolla.

Nyt Jämsässä olisi ollut tarjolla keskinopeaa Type2-latausta jos sille olisi ollut tarve. Ei kuitenkaan siis ollut vaan jatkoimme suoraan Jyväskylän pikalaturille. Matkan alussa säästelin sähköä ajamalla noin 30 km matkan aikana enintään 70 km/h. Tämä oli mahdollista muun liikenteen häiriintymättä koska ensimmäiset kilometrit ovat hyvin pieniä teitä. E63 ja E75 -teillä minulla on tapana ohituskaistoilla hiljentää merkittävästi vauhtiani varmistaakseni että kaikki kiireisemmät pääsevät ohi.  Etenkin Jämsä- JKL -välin ajoin kulutusta ja sähkön riittävyyttä miettimättä, koska akun varaustila näytti riittävän ja vielä jäisi reilusti ylikin.

Matkaan kului aikaa 2 tuntia, eli täsmälleen sama aika kuin olisi kulunut myös dieselautollamme.
Sähköä kului 17,8 kWh eli keskikulutukseksi muodostui 12,7 kWh/100km.

 

Pikalataus Jyväskylässä


Tämän matkan olennaisin kehittyminen vuodessa on Jyväskylän pikalaturi. Juhannuksena 2015 jouduimme varaamaan Type2-lataukseen Jyväskylässä tunteja aikaamme. Nyt pikalaturi hoitaa saman asian alle 30 minuutissa.

Jyväskylässä olimme kello 12.39 aloittamassa pikalatausta Virtapisteen operoimassa Jyväskylän Energian latauspisteessä Kivääritehtaankadulla ja akussa oli edelleen noin 3,5 kWh energiaa jäljellä, eli varsin reilusti.

Päätin pikalatadata noin 80% saakka tästä pikalaturista ja siirtyä sen jälkeen Seppälän Prismaan syömään lounasta ja jatkamaan Type2-laturilla loppuun saakka. Tämä oli perusteltua muutamastakin syystä. Ensinnäkin meillä oli nälkä ja halusimme käydä kokemassa uuden Prisman ravintolan tarjoomaa. Toinen syy oli se, että Nissan Leaf 24 kWh:n pikalataus hidastuu tuntuvasti noin 60% kohdalla. Kolmas syy oli se, että pikalaturi ei lataa Leafin akkua 100% täyteen, vaan lataus keskeytyy viimeistään 86-95% välillä, mutta Type 2 laturista saa akun täyteen ja halusin varmistaa perille pääsymme täydellä akulla.

Pysäytin pikalatauksen siis 80% kohdalla LeafSpyn näyttäessä 16,9 kWh energiamäärää akussa. Tämä lataus riitti jo lämmittämään akun aika lämpimiksi.
HUOM! uudella 30 kWh akulla varustetulla Leafilla tämä 80% olisi riittänyt jo perille mökille asti.

 

Type2-latauksella akku 100% täyteen Prisma Seppälästä

 


Prisma Seppälän Type2-latauspisteetkin ovat Virtapisteen operoimia. Tein muuten edellisellä kerralla siellä käydessäni saapumisvideonkin tuonne lataamaan menemisestäni.


Latasimme siis Jyväskylässä noin tunnin lounaan aikana akun 100% täyteen ja matka pääsi jatkumaan LeafSpyn näyttessä 21,4 kWh energiamäärää kohti Viitasaaren mökkiä.

Jyväskylästä Viitasaarelle 128 km

 

Jyväskylästä Viitasaarelle mökille menomatka 128 km on sen verran lyhyempi, että se armahtaa osan range anxietystä, mutta toisaalta liikennekin oli niin voimakasta, ettei siinä ollut muuta mahdollisuutta kuin ajaa liikennevirran määrittelemää nopeutta käyttäen välittämättä kulutuksesta.

Hyvin nopeasti kuitenkin varmistui että sähköä jää reilusti ylikin, joten ei ollut syytä alkaa varmistella välilatausta Viitasaaren ABC:ltä schukosta.

Perillä Viitasaarella mökillä olimme noin kello 15.30 ja matka-aika oli täsmälleen sama kuin se olisi voinut olla millään energialla käyvällä autolla, koska ajoimme muun liikenteen mukaisia vauhteja käyttäen.

Sähköä matkalla kului 18,2 kWh, joten keskikulutukseksi muodostui 14,2 kWh/100 km.

 

Auto mökin sähköpääkeskuksessa olevasta schukosta suoraan lataukseen ja Juhannuksen viettoon

Perillä mökillä Leafilla on taasen aikaa latautua schukostakin. 
 

Menomatkan kustannukset

  • Pikalataus Jyväskylässä maksoi 5 euroa 20 senttiä ja sain siinä ajassa 14,5 kWh lisää sähköä
  • Type2 lataus Jyväskylässä maksoi 1 euroa 21 senttiä ja sain siinä ajassa 4,2 kWh sähköä.
  • Perillä latasin mökillä 18,2 kWh ja kun sen laskee 0,13 e/kWh hinnalla tuli loppulatauksen hinnaksi 2,37 euroa.
  • Yhteensä siis menomatkan hinnaksi muodostui 8,78 euroa.
Dieseltautomme olisi kuluttanut tuolla matkalla noin 5,4 l/100km eli noin 17-20 euroa dieseliä.
Vaikka pikalataaminen onkin hinnoiteltu sähköksi kalliisti, oli sähköautolla ajaminen silti edelleen halvempaa.
 
Itse pidän sähköautolla ajamista merkittävästi dieselautoa miellyttävämpänä käytännön voiman takia. Eikä ajatus siitä, että en jätä paikallisesti lainkaan päästöjä haittaa minua yhtään.


Paluumatka

Paluumatka tehtiin sunnuntaina käänteisessä järjestyksessä. Ainoa ero oli, että pikalatauksen jälkeinen 100% lataaminen tehtiin P-Paviljongin Type2-latauspisteestä eikä Prismasta, koska kulutimme aikaamme Lutakon rannan kauniissa maisemissa nuorimmaisen kuluttaessaan enegiaansa kiipeilytelineissä puistoissa.
 

Yhteenveto Leafilla Juhannusmatkailusta Keski-Suomeen

Vuodessa tapahtui kaksi merkittävää asiaa sähköautolla matkailun joustavuuden kannalta. 
 
  1. Jämsään saatiin keskinopea Type2, jonka arvo korostuu jos joudutaan siellä tekemään välilataus. Aiemmin oli turvauduttava schukolataukseen, joka on tuntuvasti hitaampaa. Minulla on vain 10A vakiojohto schukoon ja Type2:sta minun autoni 6,6 kW laturi saa siis yli kolme kertaa nopeampaa latausta.
  2. Jyväskylään saatiin Keski-Suomen ensimmäinen pikalaturi. Tällä taasen on sitten jo erittäin suuri vaikutus sähkautolla matkailun nopeuteen. Pikalaturista Leafikin latautuu noin 20 minuutissa noin 80% tasolle asti.
Vielä on kuitenkin erittäin tärkeää tekemistä paljon sujuvan sähköisen liikenteen eteen Suomessa. Nyt tarvitaan nopeasti päätieverkostoon kattavasti ja suunnitelmallisesti toteutettu pikalatausverkosto. Pikalatureita tulee olla enintään 75 km välein (min 45km). Tämä ei toteudu ilman valtion investointitukia pikalatausverkoston kehittämiseen. Mistä nyt löytyy se fiksu poliittinen päättäjä, joka polkaisee Suomalaisen liikenteen päästööjen pienentämisen todelliseen vauhtiin?
 
Yksi mielenkiintoinen huomio on jälleen kerran se, että minulle 40 kWh akku riittäisi käytännössä erinomaisesti. Tämä Viitasaaren mökkimatka on oikeastaan pisin matka, jota ajan. Koko matkan kulutus oli nimittäin 36,4 kWh (paluumatkalla vielä hiukan vähemmän). Talvipakkasia varten toki olisi hyvä olla 60 kWh akkuinen auto. Silloin minun ei tarvitsisi käytännössä koskaan ladata reitin varrelta lisää sähköä.

 

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb