05.08.2018

LeafSpy on Leafistin paras ystävä

Mobiilisovellus LeafSpy antaa sähköauto Leafin kuljettajalle paljon lisätietoa autosta. Osalla näistä tiedoista on kuljettajalle arvoa jopa ajamisen aikana, etenkin jos joutuu ajamaan akun kantaman äärirajoille.

Nissan sähköautoilijoiden Facebook-ryhmässä tulleen pyynnön johdosta kirjoitan tähän tarinaan nyt sen, mitä itse käytän ja katson LeafSpysta aktiivisesti.

Tämä tarina on IOS-puhelimen täyteen, eli maksulliseen versioon LeafSpysta. Huomautus: tämä ei korvaa LeafSpyn sisällä olevaa omaa englanninkielistä hyvää opasta, vaan on omaa tulkintaani ja käyttötapaani. Huomioitavaa on myös vielä sellainen, että LeafSpyta voi mukauttaa asetuksissa ja varmuudella eroja on nyt hetikin Androidiin ja päivitykset vanhentavat tämän tarinan nopeasti. Alle kuvaamani näkymäthän toimivat kaikki puhelimen pysty- ja vaaka-asennossa ja näyttävät kovin erilaisilta tietenkin eri päin, mutta skaalautuvat hyvin.

Ennen LeafSpyn käyttöä

LeafSpyn käyttöön tarvitaan OBD-lukija/lähetin. Näitä on useita erilaisia ja en pysty antamaan kovin luotettavaa tietoa siitä, mikä toimii ja mikä ei. Eroja toimintaan tekee myös käytetty mobiililaite sekä Leafin malliversiot. Lisäksin olen lukenut, että samasta kaupasta tilattu OBD-lukija on jollain toiminut ja sitten myöhemmin ei olekaan toiminut. Nissan Sähköautoilijat -Facebookryhmässä on hyviä ja tuoreita vinkkejä saatavilla siitä, minkälaisilla ja mistä ostetuilla lukijoilla käyttäjät tuoreeltaan ovat saaneet kokonaisuuden toimimaan.

Itse olen jo vuonna 2015 tilannut Amazonista jonkun kaapelilla varustetun WiFin tekvän lukijan. Olen myös vuonna 2016 tehnyt Youtube-videon pätkän ko mokkulan käyttöönotosta ja laitan tähän linkin tuohon videoon.

https://youtu.be/9l4Aj0WOyF4

Sitten LeafSpyn sisältöä, jota olen eniten käyttänyt.

1. näyttö

Ensimmäisellä näytöllä on akuston kennoista grafiikka. Olennaisempia tietoja mitä tästä itse katselen:

  • SOH = 97,84% kuvassa kertoo, että 40 kWh Leafini akku on 97,84% uudenveroisessa kunnossa. Pidän tätä tietoa edelleen varsin luotettavana, vaikka 30 kWh Leafeista BMS-kaavavirhe juuri SOH-lukemaa koskien löydettiinkin. Edellisen 24 kWh Leafini SOH oli vielä lähes 120000 km ajettuna ja kolme vuotta vanhana 103% ja ajokokeetkin osoittivat, että käytännön rangekin oli vähintään uudenveroinen.
  • 57 QCs & 480 L1/L2 kertoo latauskertojen määrän. Eli tässä tapauksessa 57 pikalatausta ja 480 sitten Type2:sia tai muita pistorasialatauksia
  • 5MV isolla grafiikan oikeassa yläkulmassa (vähän kuin päälleliimattuna) kertoo kennojen jännite-eron sillä hetkellä. Etenkin akun vanhetessa on hyvä seurata, että mitä jännite-eroa alkaa näyttämään täydelä akulla. Uudemmallakin akulla on hyvä hiukan olla selvillä, minkälaisia jännite-eroja alkaa syntyä akun tyhjässä päässä. Suuret jännite-erot voivat kertoa kuolevasta kennosta/kennoista, joka taasen alkaa ilmentää SOH:n laskua. Edellisellä 24 kWh Leafillani alkoi SOH103 lukemasta huolimatta muutaman kerran akun lähestyessä tyhjyyttä kennoerot kasvaa jo esimerkiksi yli 300 mV. Oletan, että muutaman kerran todella nopealla akun loppupään prosenttien sukeltamisella ja kennojen jännite-erolla oli syy-yhteys.

  • Edellämainitut ovat ykkösnäytöltä seuraamiani asioita. Lisäksi siitä ilmenee matkamitarin lukema km
  • AHr kuvastaa myös akun kokonaiskapasiteettia, eli omalta osaltaan akun kuntoisuutta uudesta. Uutena se oli Leaf40 kWh:ssani noin 114 Ahr, mutta tätä juttua kirjoitettaessa, eli noin 22000 km ajettuna se on enää noin 112,90.
  • Tässä näytössä oleva V, eli voltit näyttäisi kuvastavan sen hetkistä akun jännitettä ja tämä lukema siis vaihtelee akun kulloisenkin varaustason mukaan, eli ei kuvastane akun kuntoisuutta.
  • Auton VIN-koodin olen asetuksista asettanut sekoitetuksi, jotta kuvakaappauksia jakaessa en aina jaa oikeaa autoni VIN-koodia.
  • Kuvaajan skaalausta voi muuttaa napauttamalla sormella kuvaajan alaosaa tai yläosaa.
  • Kuvaajan X-akselilla on lukemat 1..96, tämä tulee siitä, että Leafi akustossa on 96 kennoparia. Uudessa 40 kWh Leafissa on 24 modulia ja jokaisessa on 8 kennoa. Näistä 192 kennosta muodostetaan 96 kennoparia.

2. näyttö

Kun 1-näytöllä pyyhkäisee sormella vasemmalla, saa kakkosnäytön näkyviin. Tämä kakkosnäyttö sisältää useita sisäkkäisiä näyttöjä, joita voi vaihtaa näyttöä sormella tökkimällä.

Ensimmäisenä käsittelen näytön, jolla voi seurata latauksen etenemistä. Y-akselilla on latausteho kW ja x-akselilla on aika minuutteina. Aika skaalautuu tarpeen mukaan latauksen keston perusteella. 

  • Sininen viiva kertoo nettolataustehoa, eli paljonko DC-laturilta tai AC-latauslaitteesta tehoa otetaan. Vihreä viiva taasen kertoo akkuun päätyvän "nettolataustehon". Tuo erotus ei suinkaan ole lataushävikkiä, vaan tyypillisimmillän se ero on esimerkiksi auton lämmityslaitteen tai ilmastoinnin viemää tehoa. Pieni harmi 40 kWh Leafiin ainakin minulla ilmeni, ettei tuota sinistä viivaa enää piirretä. Kunkin hetken lataustehon näkee myös näytän yläreunasta Charging Power kohdasta.
  • Tummemman punainen viiva kertoo akun varauksen tilan SOC%
  • Musta viiva kertoo akkujen lämmön kehityksestä. Viiva kuvaa akkujen max-lämpöä.

Toisena tästä kakkosnäytön alla olevaista seuraan akun lämpöjä.

  • Vasen palkki kuvaa akun kennojen maksimilämpöä
  • Oikeanpuolimmainen kuvaa akun kennojen minimilämpöä
  • Keskimmäinen kuvaa akun kennojen keskilämpötilaa
  • Lisäksi kuvaajan alla kerrotaan sen hetken maksimi ja minimi sekä lämpötilaero.

Matkaa tehdessä on ollut toisinaan hauska seurata vielä yhtä näyttöä, johon kertyy matkan aikana korkeuserot sekä nopeus.

 3. näyttö

Kolmas LeafSpyn näytöistä on sellainen, jota erityisesti seuraan usein ajon aikana, etenkin jos pitää vetää akun äärirajoille.

  • Ylimpänä näytöllä näkyy akun SOC%, joka kuvan hetkellä on 32,7%. Tuo ei suoraan siis ole sama asia, kuin auton mittariston akku-%. Sitä en oikeastaan seuraa lainkaan, koska se ei minulle ole ollut mitenkään relevantti tieto.
  • Kuvan ottohetkellä akussa on ollut 12,6 kWh energiaa, joka muodostuu 36,93Ah x 344,14V  / 1000 (tästä on ollut kuitenkin poikkeamiakin nähtävissä, ettei tuo tulos olekaan sama kuin kWh)
  • Seuraavana kuvassa on nyt 0 Wh. Siihen kertyy ajon tai latauksen aikainen kulutettu tai ladattu energiamäärä siinä ajassa, kun LeafSpy on ollut aktiivisena päällä. Luku nollautuu, jos LeafSpy suljetaan ja avataan uudelleen.
  • Seuravana alaspäin näyttöä katsellessa on akun lämmöt. Lämpötilan tarkastelun kohdetta voi vaihdella sormella harmaata laatikkoa tökkimällä. Nyt kuvassa näkyy keskilämpö 39,9 C. Näytettäväksi saa myös maksimilämmön tai minimilämmön.
  • Seuraava alaspäin näytöllä tullessa on LeafSpyn arvio siitä, kuinka monta kilometriä on rangea matalan akun varauksen ilmoitukseen. Kuvan ottohetkellä 13,7 kWh/100 km keskikulutuksella pääsisi vielä 65 kilometriä ennen low battery -ilmoitusta. Tuota kilometrimäärää voi itse kalkuloida muuttamalla keskikulutusta. Vasenta laatikkoa tökkimällä keskikulutus nousee ja oikeaa tökkimällä keskikulutus nousee. Kovin paljoa tuotakaan ei tule seurattua.
  • Seuraavana alaspäin tullessa on GIDs. Tämä on kuvaavin tieto akun todellisesta varaustilasta. Kuvan ottohetkellä akun varaus on 32,6%. Tämä lukema on Leaf 40 kWh:ssa huomattavasti luotettavampi kuin auton mitttariston prosenttinäyttö. Pahimmillaan 40 kWh Leafin mittariston akkuprosenttinäyttö väittää jopa 10 prosenttiyksikköä pienempää varausta, kuin todellisuudessa akussa on. Ja kun auton mittaristo väittää olevan 0%, niin LeafSpy tietää tässä kertoa, että akussa on vielä 8% ja se on siis oikeasti käytettävissäkin. Testasin sen ja nyt tiedän, että meno loppuu oikeasti 1,2% GIDs kohdalla, kun akussa oli 500 Wh energiaa jäljelllä.
  • Alimpana vielä näkyy lämmityksen/ilmastoinin käyttämä teho ja puhallussuunnat.

 

Tämän kolmosnäytön saa myös mukautettua pyyhkäisemällä alhaalta ylöspäin näytöllä sormellaan.

4. näyttö

Neljäs näytö kertoo paljon tietoa ajon aikana. Tiedän, että joillekin Leafisteille tämä on se seuratuin näyttä. Minun seurattua tätä tulee yllättävän harvoin seurattua ajaessani. Ilmeisesti siinä on minun putkiavoilleni jo "Too much information".

  • Kuvassa kohdasta, jossa nyt lukee Chrg 185 km sormella tökkimällä saa paljon tietoa. Esimerkiksi hetkellisen moottoritehon. Näistä kuitenkin hetkellisen moottorin kierroslukumäärän ja moottorin lämpötilan seuraaminen on ollut joskus kovassa moottoritieajossa ihan hauskaa tietoa. 
  • Energian kulutuksen kuvaajat ovat joskus ihan mielenkiintoisia katsottavia. Paljonko akusta otetaan/regenergoidaan/ladataan, muut sähkölaitteet eli Aux, sähkövastuslämmitys Hetr ja A/C eli ilmalämpöpumpun ottama teho. Tiedän, että vastuksen ja ilmalämpöpumpun ottaman tehon seuraaminen on ollut joillekin Leafisteille tärkeää rangen maksimoinnissa ja he ovatkin tehneet ansiokkaita ILPin lämpöeristyksiä ja saaneet selkeitä säästöjä lämmityksen energiatarpeeseen.
  • Alempana näkyy vaihdellen akun lämmöt tai rengaspaineet. Jostain syystä Leaf40 kWh:ssa rengaspaineet eivät ole enää päivittyneet LeafSpyhin, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska nyt ne näkyvät selkeästi auton ajotietokoneen näytöltä, enkä siksi ole jaksanut selvitellä asialle korjausta.

5. näyttö

Viides näyttö on huoltoikkuna. Sen saa aktivoitua näkymään, kun painaa aivan oikeassa yläkulmassa olevaa valikkonappia ja sen jälkeen alhaalta keskeltä asetukset-ratasta sekä tämän jälkeen avatuvasta asetukset valikosta asettaa Service Screen Enabled.

Huoltoikkunasta itse olen esimerkiksi asettanut ovien automaattilukituksen liikkelle lähtiessä ja avautumisen P-napista. Sieltä pystyy myös katsomaan vikailmoitukset ja taitaapa pystyä jopa nollaamaankin niitä, mutta siitä minulla ei ole omakohtaista kokemusta, koska olen ajanut vasta noin 150000 kilometriää reilun kolmen vuoden aikana kahdella eri Leafillani, joten yhtään vikaa ei ole ollut nollattavna :-) . Vaikka valikosta löytyy myös headlight settigsin alta mahdollisuus säätää automaattivalojen toimintaa, en ole saanut toimimaan valintojeni mukaan siten, että ajovalot kytkeytyisivät kun sadetunnistin alkaa pyyhkiä vettä tuulilasilta.

Huoltoikkunasta pystyy myös vaimentamaan uloskuuluvat surinat ja peruutuspiipitykset VSP Settings-kohdan alta. Leaf muistaa nämä valinnat, kunnes ne käy uudestaan muuttamassa huoltoikkunasta.

Aina näkyvissä

Oikeassa alakulmassa on aina näkyvissä (ellei ole poistettu asetusissa) yhteyden tila. Vihreä kertoo, että yhteys OBD-lukijan ja sovelluksen välillä toimii kuten pitää. Keltainen kertoo, että yhteyttä valmistellaan. Sininen on ainakin minulla ollut merkki siitä, että yhteys ei tule onnistumaan. Tähän on yleensä auttanut, kun suosiolla tekee virtakatkon saman tien OBC-lukijalle sekä koko puhelimelle. Jostain syystä nyt kesällä jouduin vuosiin ensimmäisen kerran määrittelemään uusiksi kiinteän IP-osoitteen puhelimeni WiFi-asetuksissa.

Vielä tarkempaa tietoa saatavissa nettiin analysoitavaksi

Kun LeafSpyn asetuksista laittaa päälle Dropboxiin lähettämisen, saa Dropboxiin todella tarkkaa tietoa analysoitavaksi. Tiedosti pitää sisällään mm:

  • ajohetken ja paikan (latitude, longitude) sekä ajonopeuden
  • GIDs, SOH, AHr, Volts, Amps
  • Kennojen maksimi, minimi ja keskiarvo mV sekä erot
  • Jokaisesta kennoparista jonkun lukeman, jonka merkitys ei minulle ole auennut
  • Hx:n eli sisäisen vastuksen
  • 12V akun voltit
  • matkamittarilukeman
  • Pikalatausten (QC) ja L1/L2-latausten määrän
  • SOH-lukeman
  • Moottorin ottaman tehon W
  • Moottorin lämpötilan
  • Ja tosi paljon muutakin.

Tietojen kertymistiheyden voi myös määrittää asetuksista. Tätä tietojen Dropboxiin lähetystä olen pari kertaa käyttänyt ihan mielenkiinnosta. Tämän lisäksi LeafSpy voi lähettää tietoja jollekin serverille, mutta tämän käytö on minulta täysin selvittämättä.

Hyvä Leafistit ja LeafSpyn käyttäjät: Antakaa vain rohkeasti kokemuksia ja kommentteja, mitä muuta tässä pitäisi LeafSpysta kertoa. Miten te sitä olette vielä muutoin käyttäneet.

Keskustelu

Nip
17.11.2018 17.07

Hyvä artikkeli.
Leafspyn oma ohjeistus on kattava mutta siinä on niiiin paljon luettavaa Englanniksi, että osa menee suoraan ohi.
Facebookkia ei ole (eikä tule), joten en tiedä onko asiaa siellä käsitelty mutta mitä tarkoittavat näytössä yksi olevat siniset palkit. Suurin osa kennojen palkeista on punaisia mutta joukossa on 5kpl sinisiä ja ne lähinnä loppupäässä. SOH on 98,24 Ovatko nämä kuolleita kennoja, vai liittyykö tämä lämpötiloihin?

Sähköautoileva motor
17.11.2018 17.22

Hei NIP,
kiitos hyvästä palautteesta.
Minullakaan ei ole kovin tarkkaa tietoa niistä eri värisistä kennoista. Jotenkin ne liittyvät kennojen väliseen jännite-erojen tasailuun. En ainakaan edellisen 24 kWh Leafin 120 tkm ajon aikana niistä löytänyt mitään huolestumisen aihetta. Enkä myöskään ole huomannut ainakaan mitään kovinkaan suoraa korrelaatiota niiden määrällä ja SOH-luvulla.

ReiLeh
07.02.2020 14.19

Uutena Leafistina utelen, että mikä on SOC,n ja GIDs,n ero, eli mitä ne tarkoittaa kun toinen näyttää hiukan eri prosenttilukemaa?

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Leaf sähköauto

Arkisto

nwdb