Tien sivusta

Tien Sivusta - kiintoisimmat autoalan kirjoitukset

Uutiset, blogit, koeajot ja paljon muuta kiinnostavaa autoista

Uusimmat kommentit

Car Scanner iPhonelle ja Hyundai Ioniq 6 akuston tietojen tutkiminen alkaa 28.05.2025
Moi, tavallaan suloista tämä muiden jatkuva ja toistuva huoli minun autoni akun käytöstä. No joo, en murehdi tuollaisia. Auto on tehty käytettäväksi ja lataan 100 % tasoon aina kun sille on tarvetta. Toisinaan on perusarjessa aikoja, kuten tänään että lähtö on 79 % tasolla taas. Eli ei ole tavoite aina ladata 100 % vaan silloin kun on pitkälle toimintamatkalle tarve.
Car Scanner iPhonelle ja Hyundai Ioniq 6 akuston tietojen tutkiminen alkaa 28.05.2025
Aiotko ladata normikäytössä 100%? Tuo vmax 4.16 ei ole ihan alhaisimmasta päästä, eli I6 ei jätä isoa yläbufferia 100% SOC:ssa. Elin kulumaa tulee.
Testi: suoriutuuko Hyundai Ioniq 6 RWD kesäisillä moottoritienopeuksilla 350 km TRE-HKI-TRE ajosta ilman lataustarvetta 26.05.2025
Moi Akselsson, niin ainahan sähköauton akuston kuntoisuus laskee ajan sekä kilometrien myötä. Jostain syystä näissä korealaisissa 800V autoissa on ollut hämmentävän pitkään 100% SOH-lukemia nähtävillä. Jotain BMS:n ohjelmointiin on ehkä tehty toisin kuin monella muulla autolla. Onneksi omassa käytössä kyse ei ole siitä, että pitäisi ehdottomasti päästä aina ja joka kerta tuo matka ilman latausta, vaan ennenkaikkea siitä, että paluumatkalle saa runsaan vapauden valita missä pysähtyy tauolle ja lataa, jos tarvetta on. Useimmiten itse ainakin saan vielä kohteessa latauksen, mutta autolla on muitakin käyttäjiä ja aina se ei toteudu työpäivän aikana. Mielenkiinnolla seuraan itsekin ja aloitinkin juuri Car Scannerilla seurannan akuston tietojen osalta. Siitä pian aloittava kirjoitus tulossa.
Testi: suoriutuuko Hyundai Ioniq 6 RWD kesäisillä moottoritienopeuksilla 350 km TRE-HKI-TRE ajosta ilman lataustarvetta 26.05.2025
Saas nähdä onko parin vuoden päästä vastaavan testin tulos se, että varaustaso on noin 3 % kun SOHhi tippuu noin 90 % arvoon. Oli kyllä jännä tuo, että aktiivista jäähdytystä jatkettiin noin suurella teholla. Tekevätköhän muutkin sähköautot vastaavaa (jatkavat jäähdytystä suurella teholla DC-latauksen jälkeen) vai onko tässä näiden nopeasti pikalataavien autojen ominaisuus joka lisää akun käyttöikää.
Testi: suoriutuuko Hyundai Ioniq 6 RWD kesäisillä moottoritienopeuksilla 350 km TRE-HKI-TRE ajosta ilman lataustarvetta 25.05.2025
Moi jälleen Juupajuu. Eipä ollut havaittavaa merkitystä auton esilämmityksellä tähän testiin. Ensinnäkin ilma tosiaan ei ollut erityisen kylmä. Toisekseen testissä jäljelle jäänyt varaustaso oli niin suurella marginaalilla, että täysin turhaa jossittelua sinulta. Mainitsin asian vain koska niin tein, että laitoin lämmityksen päälle, koska huoneen lämpöiseen autoon on vain mukavampi istua.
Testi: suoriutuuko Hyundai Ioniq 6 RWD kesäisillä moottoritienopeuksilla 350 km TRE-HKI-TRE ajosta ilman lataustarvetta 25.05.2025
Mutta sillä esilämmityksellä oli kuitenkin on merkitystä siihen miten paljon sinulla oli varausta akussa kun pääsit takaisin kotiin. Ja koska jutussasi tämän varaustilan raportoit ja kulutuksesta muutenkin jutustelit, oli sillä siten vaikutusta myös koko jutun sisältöön. Vai oletko eri mieltä?
Testi: suoriutuuko Hyundai Ioniq 6 RWD kesäisillä moottoritienopeuksilla 350 km TRE-HKI-TRE ajosta ilman lataustarvetta 21.05.2025
Moro jälleen Juupajuu vielä kerran, ei sillä lämmittämisellä ja toimintatamatkan riittävyydellä ollut mitään tekemistä toistensa kanssa tälläkään kertaa. Sähköauton, kuten Ioniq 6 toimintamatka riittää ympärivuoden erinomaisesti.
Testi: suoriutuuko Hyundai Ioniq 6 RWD kesäisillä moottoritienopeuksilla 350 km TRE-HKI-TRE ajosta ilman lataustarvetta 21.05.2025
Sähköllä on myös minulla esilämmitys, mutta silti esilämmitystä ei kokemukseni mukaan tarvita +8 C lämpötilalla. Se mind set juttu saattaa tulla alitajuisesti siitä range ahdistuksesta jota esilämmitys helpottaa, ja joka aika yleisesti kuitenkin vaivaa sähköautoilijaa, kaikista puheista huolimatta. Varmaan minäkin laittaisin esilämmityksen päälle tuossa lämpötilassa täyssähköautolla, jos edessä olisi matka jonka pituus olisi auton rangen ylärajoilla, eli tekisin ihan kuten sinä, mutta en selittäisi toimintaani mukavuustekijällä koska minulla on jo aika pitää kokemus toimintatavoistani auton esilämmityksen käynnistämisestä etänä, ja vieläpä ilman minulle koituvia lisäkustannusta (vapaa autoetu).
Testi: suoriutuuko Hyundai Ioniq 6 RWD kesäisillä moottoritienopeuksilla 350 km TRE-HKI-TRE ajosta ilman lataustarvetta 21.05.2025
Moi vielä juupajuu Tosiaan ainoa syy sisätilan lämmittämiselle oli mukavuuden halu. Kieltämättä polttoainekäyttöistä lämmitintä en itsekään viitsinyt käyttää kuin kunnon pakkasilla. Tässä on tosiaan joku mind set -ero.
Testi: suoriutuuko Hyundai Ioniq 6 RWD kesäisillä moottoritienopeuksilla 350 km TRE-HKI-TRE ajosta ilman lataustarvetta 20.05.2025
Minulla ollut mahdollisuus tehdä helposti kännykällä etänä auton esilämmitys jo vuodesta 2011 saakka, mutta en ole sitä nähnyt koskaan tarpeelliseksi +8 C asteen lämpötilassa. Neljä eri autoa olen omistanut tänä aikana. Ehkäpä se sähköauton massiivinen kylmä akku sitten tekee esilämmityksen tarpeelliseksi myös tuossa lämpötilassa, kuten olet jo havainnut. Ja kannattaahan se sisätilan ja ajoakun lämmitys tehdä mieluummin verkkovirralla, kuin akkua purkamalla. Kiitos näistä mielenkiintoisista testeistä, kiva lukea kokemuksistasi.
nwdb