POLOinen

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

POLOinen kirjoitukset

Uusimmat kommentit

Jopet: Kyllä me ollaan miehen kanssa todettu, että seuraava auto on sähköauto. Mutta milloin siihen vaihdetaan, on epäselvää. Ei tunnu enää hyvältä bensaa poltella. Vuosi sitten mietittiin vielä lataushybridiä, mutta se tuntuu turhalta välivaiheelta. Vaan on nuo sähköautot pirun kalliita! Tuntuu, että enne sai maksaa hyvästä polttiksesta sen 30 ke, niin sähkiksissä saman saa vasta 50 ke:lla. Vaikka sähköauton latauksesta pitää maksaa, niin se on silti suhteellisen edullista kalleimmillaankin. Latauspisteitä nousee kuin sieniä sateella, joskin esim. Teslan superchargereissa on näkynyt jo jonotusta ihan normaalina viikonloppuna. Ensi joulu varmaan paljastaa, miten hyvin laturit riittää, kun sähköautoja on myyty tosi paljon. Arkiajossa lataukset hoidetaan onneksi pääosin kotona. Corolla on hyvä perusauto, siitä ei pääse mihinkään. Koeajoin sen toissa keväänä ja tykkäsin. Mutta siinä ei ole fiilistä. Ei voida kuvitella meidän perheen autoksi. dzeidzei: Bensa maksaa ihan sairaasti nykyisin! Vaikka lataisi kalliiltakin latureilta, olisi sähköllä ajaminen silti halvempaa. (Kunhan ei mene vahingossa maksamaan roamingilla hirveästi.) Kyllä se vähän mietityttää kun tankkaa autoa, että miten paljon halvempaa olisi lataaminen. Mutta toisessa vaakakupissa on se, että pitäisi investoida se 50-60 ke sähköautoon, että saisi mieleisen. Sitä ei ihan hetkessä kateta alle 10 tkm vuosiajoilla... Matti: Suuret kiitokset viestistäsi! Oli ihan paras päivän aloitus saada tällaista palautetta! :)
Paras suomenkielinen autoarviointi, mitä olen koskaan lukenut! Jää Tekniikan Maailmat yms kirkkaasti kakkoseksi. Seikkaperäisyys ja käyttäjän kannalta kiinnostavien yksityiskohtien käsittely oli esimerkillistä!
Näyttää se bensankin hinta nousevan aika kiivaasti. Lapissa on menty jo yli kahdesta eurosta. Taitaa tuo sähkö silti pysyä halvempana. Kannattaa muistaa myös sellaiset asiat kuin öljynvaihdot sun muut huollot, joita polttomoottorisilla on pikkasen enmmän kuin sähkäreillä.
Älä hyvänen aika mene vielä tässä maailmanajassa täyssähköautoon. Muista näennäisen energian hintasäästön sijasta myös auton pääomakulut. Sähkönkin hinta on rajussa nousussa. Julkisille latauspaikoille tulee pian maksu, siis niille ilmaispaikoillekin. Latausverkosto on edelleen lapsenkengissä eikä se tule riittämään jos täyssähköisten ja lataushybridien ostotahti kiihtyy edelleen, eli saa jonotella paikoille. Moni itsekäs jättää plugarihybridinsä yön yli esim. hotellin latauspaikalle estäen täyssähköauton kriittisen latauksen. Range putoaa nopeasti maamme viileillä/kylmillä keleillä. Jos vielä otetaan mukaan erittäin tärkeä ekologinen näkökulma eli akkumetallien ja -valmistuksen saastuttavuus, ei mieltä tässä ole. Harkitse siis tarkkaan. Itse jos sähköavusteista harkitsisin, se olisi Leonin hintaluokassa Corolla 2.0 hybrid. Miksi? Koska se on nykyisin hyvä ajaa, riittävät tilat, ulkonäkö hyvä, varustetaso hyvä, kulutus seka-ajossa 4,5-5.5 sataselle. Hinta rapiat 30 tonnia, eli säästöä 5-kympin sähköautoon verrattuna tulee rutkasti eikä jälleenmyyntiarvossa ole taatusti suurta huolta. Toyotan myynti/huoltoverkosto on maamme paras ja akuilla 10 v/350 tkm takuu.
Kiitos viesteistä kaikille! :) Pekka: Kiva kuulla että olet samoilla linjoilla! Yhden polkimen ajo oli minustakin tosi luontevaa. Valoista minua jopa vähän huolettaa, että miten kehnot ne ovat perusvarustelussa kun Premiumissakaan eivät vakuuttaneet. Vesa: Veikkaan että Kia EV6 tavaratila ei ole IONIQ5:ttä parempi koirien kuljetukseen. Sen verran viisto perä siinäkin on. Eautoilija Sari on sovitellut useampiin sähköautoihin kultaista noutajaa, mm. Audi Q4 e-troniin. Tsekkaa hänen bloginsa tästä: https://eautoilija.com/audi-q4-40-e-tron-koeajo/ ID4 kuski: Minuakin ihmetytti se, että i-pedalilla ajaminen olisi taloudellisempaa kuin rullaus. Koska kuten sanoit, energian muuttaminen muodosta toiseen ja takaisin ei ole häviötöntä. Mutta bloggaajana minulla ei oikein ole muuta tapaa mitata kulutusta. Ehdottamasi kulutuksen vertaaminen prosenteissa olisi mielenkiintoista, mutta vaikea testata. Jo olosuhteiden vakioiminen olisi vaikeaa, kun tällä 30 minuutin lenkillänikin liikkuva osia on tosi paljon. Toki maantiellä niitä olisi paljon vähemmän kuin sekalaisessa ajossa.
Taloudellisuuden arviointi auton oman kulutusmittarin mukaan ei ehkä ole täysin tarkkaa. Regen ei voi olla taloudellisempaa, kuin rullaus. Liike-energian muunto sähköksi ja sen muunto kemialliseksi energiaksi ei ole häviötöntä. Voi hyvin olla, että mittari mittaa regeneroitua sähköä, jolloin häviö muunnosta: sähkö -> kemiallinen enegia -> sähkö, jää pois tuloksesta. Asiaa voi tarkastella vertaamalla akun prosenttien muutosta ja ilmoitettu kulutusta. Vaatii aika pitkän testilenkin. Säilyykö tätä kautta laskettu kapasiteetti samana, kun ajotapaa muutetaan selvästi (rullaus vs paljon regenerointia.
Todella kattava ja hyvin kirjoitettu juttu! Tavaratilan mittailut kertovat sen valitettavan sähköautoja riivaavan faktan, ettei näistä oikein ole koiraihmisen autoksi. Liekö Kian vastine tavaratilan muodossa parempi?
Kiitos erinomaisesta tekstistä. Lähes pääsääntöisesti sähköautotesteissä jätetään testaamatta tai ainakin mainitsematta regeneroinnin toiminnan vaihtoehdot. Tekstissäsi tämä asia on esimerkillisesti tehty. Regen on isoin ero sähköautossa tavalliseen verrattuna ja siksi erityisen tärkeä asia. Ja oikeasti se auto, jossa on paras automaattinen regen, on paras, ei se jossa on kovin regen yhdessä yhden polkimen ajon kanssa.

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (3) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (43) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (40) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (38) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (53) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (47) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (3) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (69) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Polestar (1) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (35) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (42) Seat Leon (45) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (19) Takuu (4) Taloudellinen ajo (52) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (35) Tesla (6) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb