POLOinen

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

POLOinen kirjoitukset

Uusimmat kommentit

Taloudellisuuden arviointi auton oman kulutusmittarin mukaan ei ehkä ole täysin tarkkaa. Regen ei voi olla taloudellisempaa, kuin rullaus. Liike-energian muunto sähköksi ja sen muunto kemialliseksi energiaksi ei ole häviötöntä. Voi hyvin olla, että mittari mittaa regeneroitua sähköä, jolloin häviö muunnosta: sähkö -> kemiallinen enegia -> sähkö, jää pois tuloksesta. Asiaa voi tarkastella vertaamalla akun prosenttien muutosta ja ilmoitettu kulutusta. Vaatii aika pitkän testilenkin. Säilyykö tätä kautta laskettu kapasiteetti samana, kun ajotapaa muutetaan selvästi (rullaus vs paljon regenerointia.
Todella kattava ja hyvin kirjoitettu juttu! Tavaratilan mittailut kertovat sen valitettavan sähköautoja riivaavan faktan, ettei näistä oikein ole koiraihmisen autoksi. Liekö Kian vastine tavaratilan muodossa parempi?
Kiitos erinomaisesta tekstistä. Lähes pääsääntöisesti sähköautotesteissä jätetään testaamatta tai ainakin mainitsematta regeneroinnin toiminnan vaihtoehdot. Tekstissäsi tämä asia on esimerkillisesti tehty. Regen on isoin ero sähköautossa tavalliseen verrattuna ja siksi erityisen tärkeä asia. Ja oikeasti se auto, jossa on paras automaattinen regen, on paras, ei se jossa on kovin regen yhdessä yhden polkimen ajon kanssa.
Kiitos erittäin kattavasta koeajoraportista. Itselläni oli samainen auto viikonlopun ajan kokeilla, hyvät ja huonot puolet on hyvin pitkälle samat kuin sinulla. Yhden polkimen ajo, i-Pedal, oli kyllä erittäin miellyttävä ja helposti omaksuttava. Käytännössä jo parempien ajovalojen takia Premium varustetaso on ”ainoa oikea” valinta.
Kiitos Petrus viestistä ja kehuista! :) Teen vuodessa pari tällaista superpitkää koeajojuttua, joissa koitan kertoa asioita joihin tavallisen mittaiset koajot ei ulotu. Mieheni sanoi, että paneudun tähän kuin omistaisin jo auton, mutta ei, mä vain haluan tehdä jutun josta on oikeasti hyötyä. :) Sulla on on jo tosi monta lataushybridiä ollut! Oisko IONIQ 5 hyvä ehdokas seuraavaksi? Mulla ei tuost Audi Q4 e-tronista ole mitään kokemusta, joten en osaa siihen verrata. Alkuperäisellä e-tronilla olen ajanut ja se oli ihan mahtava, mutta niin oli hintakin.
Kiitoksia peeruusteeelliseeesta raportista. Sinullahan on selvästi asiantuntevan käyttäjän näkökulma, ja juuri sitä olen usein koeajoista kaivannutkin. Minulla on nyt kolmas lataushybridi menossa hyvin kokemuksin ja olenkin ajatellut, että seuraava on täyssähkö. Sanoisinpa, että juttusi perusteella tuo 5-tonen on kova kilpailija esim. Audi Q4 e-tronille.
Oikein mainio ja todella kattava kirjoitus! Ja kiitoksia kontin mittailuista.
Ostin sup-laudan, mp-kamat pitäisi vielä myydä.

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (3) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (42) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (40) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (38) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (52) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (47) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (3) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (68) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (35) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (42) Seat Leon (45) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (17) Takuu (4) Taloudellinen ajo (51) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (35) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb