POLOinen

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

POLOinen kirjoitukset

Uusimmat kommentit

Kun tekee jotain paljon, tekeekö se hänestä hyvää siinä? Tarkoitan että jos kerran viikossa teen makarooneja kahden vuoden ajan, tekeekö se minusta hyvän kokin. Osan liesiä käyttä mutta ei varmaan muuta. Jos sen sijaan kävisin ruanlaittokurssin niin varmasti tulisi parenman makuista ruokaa. Aivan samaa mitä tekee niin että tekee paljon ei tee hyväksi jos ei mieti miksi ja miten asian tekee. Kaikilla vähän eri tavoitteet. Jotkut haluaa hyvänmakuista ruokaa kun toiset vaan selviytyä. Toiset vaan halua kortin kun taas toiset haluaa ajaa turvallisesti.
Hyvä jos on hyvä! :) Me ei ko. autoa lopulta päästy koeajamaan, kun se oli koeajossa liikkeen sulkemisaikaan saakka.
Ford Focus, automaatti, 83 tkm, vm. 2012, 11 990 e TÄMÄ ON HYVÄ AUTOKSI.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että jokaisesta ei ole ajo-opettajaksi. Onko opettajan tiedot välttämättä ajan tasalla? Sitä ei enää tarkisteta opettajan teoriakokeella. Pedagogiikkakin voi olla vaikea laji eikä luonnistu kaikilta. Mutta jos opetus on ollut huonoa, tutkinnon pitäisi kyllä karsia oppilaista pois ne, jotka eivät ole kaikkea oppineet, ja pistää harjoittelemaan lisää. Mutta tasa-arvoisessa asemassa ei ole ne, jotka käy kokeessa maaseutupaikkakunnalla vs. isolla kirkolla. On ehkä vähän eri tasoisia tehtäviä. Tämä tosin koskee sekä opetuslupalaisia että autokoulussa opiskelleita. Opetuslupalaisten pitäisi kyllä pystyä harjoittelemaan ajamista vaikka missä, koska tunteja voi ajaa loputtomasti. Perheen reissut yms. kannattaa käyttää harjoitteluun kun omat kulmat on käyneet tutuiksi ja ajamiseen tullut varmuutta. Ns. asiointiajo ja lukemattomat tunnit onkin opetusluvan suurimpia hyötyjä. Nykyisin opetuslupalaisilla on jo inssin läpäisyprosentti ekalla yrittämällä on jo suurempi kuin autokoulussa. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että autokoulussa ajetaan vähän tunteja ja mennään kokeilemaan inssiä vähäisellä harjoituksella. Autonkäsittelytaidoissa opetuslupaoppilaat loistavatkin autokoululaisiin verrattuna, muta autokoululaisilla on muistaakseni parempi haju monimutkaisista liikennetilanteista. (Tämä viimeinen lause mutua, en löytänyt enää lähdettä vaan muistelen vain lukeneeni asiasta jostain.)
Enpä tiedä onko tuo ajokortin hankkimisen helpottaminen opetusluvalla ollut järkevä uudistus. Tuntuu, että liikenteessä on nykyisin selvästi enemmän kuljettajia, joiden ajotaidot saavat miettimään, josko se ajokortti on saatu muropaketista. Moottoriteillä varsinkin näkee paljon outoja ajotapoja - olisiko syynä se, että opetusluvalla pyöritään vaan kotinurkilla eikä niitä motareitakaan juuri ole eteläisimmän Suomen ulkopuolella aina lähitetäisyydellä. Risteysajo ja valojen käyttö ovat myös ongelmallisia ja kun näkee pimeällä kuskin ajelevan ilman ensimmäistäkään valoa, tulee kyllä mieleen, että muutama tunti autokoulun penkillä ja ratissa ammattiopettajan kanssa voisi olla enemmän kuin tarpeen, jotta mieleen iskostuisi ihan ajamisen perusasiat. Ei kaikista ajokortillisista vaan ole ajo-opettajiksi eivätkä ne autoilua opettelevan ajotaidot itsestään synny, jos opettajallakin ovat taidot hakusessa tai unohtuneet.
En tullutkaan ajatelleeksi, että tosiaan eihän auton ovet ja konepeltikään aukea ilman sähköä. Taulukko pätisi siis vain irralliseen akkuun. Jostain luin, että kuormittaessa akun jännitteen pitäisi pysyä 11,5 V yläpuolella, mutta en löytänyt siitä mainintaa kuin yhdestä lähteestä niin en kirjoittanut tähän. Merkkihuollon akkutesteri ei kertonut lainkaan jännitettä, vaan vain että akku on ehjä ja vaatii latausta. Ehkä se johtuukin juuri tuosta, ettei volttimäärä kerro hirveästi mitään? Auton omaa prosenttimittaria pitäisin suuntaa antavana, kun se menee 10%-yksikön pykälissä. Toki sekin vaatii että lukeman ottaa kun auto on ollut paikallaan.
Jännitetaulukko akun varausasteesta pitää paikkaansa vain kun akkua ei kuormiteta ja se on saanut tovin asettua. Jo oven avaus ja konepellin avaus laskee jännitettä hetkellisesti eikä yleismittarilla saa oikeaa tulosta. Kun akkua kuormittaa eli esimerkiksi käynnistyksen yhteydessä, tipahtaa jännite hetkellisesti selvästi. Webaston pyöriessä jännite voi myös olla alle 12V. Testerin lukemista on vaikea vetää johtopäätöksiä testitapaa tarkemmin tuntematta.
Tuo akun kuntotuloste on otettu suoraan ajon päätteeksi ja pakkasta taisi olla silloin muutama aste. Matkaa ei ollut kuin kolmisen kilometriä alla, joten akku tuskin oli ehtinyt lämmetä. Akun varauksen voi ilmeisesti mitata myös akkuhapon ominaispainosta tms.? Onnistuuko se nykyisillä suljetuilla huoltovapailla akuilla? Tai hetkinen, mitkäs akut nyt onkaan huoltovapaita...
Kiitos kokemusten jakamisesta. :) Ei ole kyllä pahan hintaisia nuo käytetyt i3:t! Mutta on kyllä ihmeellistä, miten pikalaturit on ladanneet noin älyttömän hitaasti autoasi. :o Ekalla kerralla hinnoittelu on tainnut olla kWh-pohjainen, mikä on parempi jos auto lataa hitaasti. Tokan kerran hinta kuulostaa normaalilta 0,20 e/min hinnoittelulta mikä on kyllä tosi kallista tuolla nopeudella. Sillä hinnalla mielellään ottaisi sen täyden nopeuden... En tunne sähköautoja niin, että pystyisin sanomaan, mistä johtuu hidas pikalataus. Jotenkin tulee sellainen olo, että autossa olisi jotain vikaa. Kannattaisiko sinun kysellä siitä Facebookin Sähköautot - Nyt! ryhmästä, jossa sähköautoista keskustellaan hyvin ahkerasti ja jaetaan kokemuksia? BMW i3:sillakin saattaa olla oma ryhmä.
Minulla on vuokralla BMW i3 ja suurin ?-merkki on kahden viikon kokemuksella lauturien tehot ja hinnat. Työmatka on reilu 50 km/ päivässä. Ne kilometrit lataa helposti akkuun 2kW:n kotilaturilla. Mutta heti kun lähtee pitemmälle reissulle on oltava tarkkana. Kahdesti olen ladannut kodin ulkopuolella 50kW:n laturilla. 1.kerralla puolessa tunnissa sain 10kW hintaan 2,03 euroa ja toisella kerralla puolessa tunnissa 12kW ja hinta huimat 6,12 euroa. Eli alle puolella teholla tulee sähköä. Kulutus on ollut noin 16-18 kWh/100km. Muuten kyllä sähköautoilu on sujunut hienosti. Näkyy noita BMW i3:sia saavan Saksasta käytettynä noin 16-18 keuroon veroineen, sellaisia joissa on vielä akkutakuuta 4-5 vuotta/50tkm. Sellaisen hankintaa harkitsen vakavasti. Toinen auto on dieselvoimalalla, sillä toivottavasti on vielä 200 tkm/8 vuotta matkaa edessä. 8-vuoden päästä asiat ovat varmaankin selvempiä, onko vety silloin pop, sen aika näyttää.

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (2) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (42) Ford (4) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (40) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (3) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (50) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (47) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (66) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (35) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (42) Seat Leon (45) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (16) Takuu (4) Taloudellinen ajo (51) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (35) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb