Sähköautoileva motoristi

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Sähköautoileva motoristi kirjoitukset

Uusimmat kommentit

ABC-lataus on tervetullut luomaan kilpailua latauspalvelun tarjoajien välille. Itse aikanaan siirsin paljon kauppareissuja K-Citymarketeihin juurikin K-Latauksen lanseerauksen myötä. Nyt olen siirtynyt vallan käyttämään muutamaa lähi-Prismaa. Esim. Helsingin Itäkeskuksessa on alle kilometrin päässä toisistaan Prisma ja K-Citymarket ja molemmissa pikalatauspisteet. Latauspalvelusta tulee vielä oikea sisäänheittotuote :) Lisäksi tuo 25 kW pikalaturi (Chademo) on todella hyvä idea. Alle tunnin latausaika on vähän liian lyhyt isoon kauppareissuun eli 50 kW laturin kanssa joutuu käydä välillä siirtämässä auton pois laturista. Ja tietenkin hinta tällä hetkellä on lyömätön 0 euroa. Toivottavasti sitten jatkossa kuitenkin kW/h eikä aika -veloitus.
Moi Jani kiitos kommentista. Oikeastaan vain kirjoitin kokemuksesta. Toki tein lievää vertailua mm sähköpakettiautoon kirjoituksessani ja totesin, että vielä toistaiseksi dieselille oli käyttönsä tässä tapauksessa. Että juuri näin.
Moro tuosta Tulppion majasta nousi nyt keskusteluiden myötä niin kiinnostava kohde, että varmaan pitää jonain vuonna mennä käymään :-)
Vertasit isoa pakua muuttokuormalla sähköhenkilöautoon. Ei näin.
Tulppion Majat ainakin mainostaa netissä, että heillä on mökeissä sähkö-/puulämmitys, joten varmaan sielläkin sähkö löytyy.
Moi ja kiitos viestistä. En oikein pysty tekemään sitä vanhaa lenkkiä enää, koska en asu enää sen reitin varrella enkä pääse mittaamaan loppulatausta, mutta täytyy katsoa, jos silti jotenkin onnistuisi kerran. ID.4 joissain varustelluissa on säätyvä alusta. Siinä on asetukset eco, comfort, sport ja Individual. Tuo ohjaa montaa toimintoa nimien mukaisesti, mutta tuon Individual voi säätää itse kaikilta osin. Käytän sitä, koska saan jousituksen mieleiseni pehmeäksi. Muut valinnat mulla on ohjaus comfort, voimalinja eco, ACC eco, valoavustinet comfort ja ilmastointi eco. Nuo on mieleeni valinnat. Kovalla paahteella olen laittanut ilmastoinnin comfort, niin hiukan vielä paremmin ja mukavammin jäähdyttää. Tuon lämmitys/ilmastointi -automatiikan kokonaisuutta voi säätää todella monipuolisesti mieleiseksi.
Kiitos mielenkiintoisesta testistä! Pääsit kyllä tosi pienellä kulutuksella, vaikka et mitenkään yrittänyt säästellä? Optimaalinen keli toki auttoi asiaa, kuten mainitsitkin. Kerrotko vielä ID.4:ää tuntemattomalle, mitä tarkoittaa individual-ajotila ja sen eco-asetus? Ilmeisesti tehoa rajoitetaan, mutta mitä muuta? Testilenkkisi on muuttunut. Olisiko mitenkään mahdollista käydä ajamassa vielä vanha testipätkä, niin olisi helpompi verrata e-208:aan ja Leafiin. Tai pystytkö muuten arvioimaan, miten ID.4:n kulutus suhtautuu aiempiin autoihisi?
Tesla-björnin banaanilaatikkotestissä Y:n takakonttiin meni saman verran bokseja kuin ID.4:n ja peräti yksi vähemmän kuin Enyaqin ruumaan. Y:n coupemaisesti kaartuva katto heikentää kuljetusominaisuuksia aikalailla joskin ilmanvastuskerroin on siten saatu alemmas. Itse pitäisin tätä kuljetuskapasiteetin kannalta vasta kolmosena tuo tavaratilan käytettävyyden ja toisaalta onnettoman kantavuuden takia. Mutta kaikilla ei tietysti ole yhtä paljoa tavaraa :)
VW ID.5 odotellessa, viikon päästä IAA:ssa pitäisi olla. WLTP 540km ja GTX 497km. Pari viikkkoa sitten näkyi NextMove YouTube-kanavalla kuin ID.4 latasi Ionityllä proto-softalla 175kW. Syksyllä vissiin pitäisi ilmestyä
Moi, onnea uudelle sähköautolle. Joo nyt yritän itsekin kannustaa sähköautoa suunnittelevia ottamaan omaan käyttöön sopivan toimintasäteen omaavan auton. Välillä sitä on vain kovin vaikea mitoittaa. Paljonko oikeasti ovat arjen ajot? Kuinka pitkälle oikeasti pääsee 45 kWh, 55 kWh tai 77 kWh akulla? Onneksi nämä ovat nyt kehittyneet useimmille riittäviksi ja sähköautot nyt rynnivät kaduillemme kiihtyvällä tahdilla.

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (8) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (14) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (68) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (194) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (43) Sähköauton lataaminen (24) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (17) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (9) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb