21.04.2020

Hintaluokan 30 000 - 40 000 euroa sähköautot Suomessa keväällä 2020

Autovalmistajien lehdistötiedotteita katsellessa saa sellaisen kuvan, että sähköautojen tarjonta kasvaa kovalla vauhdilla. Päätin tarkastella omaa seuraavaa autoani suunnitellakseni, että mikä on valikoima huhtikuussa 2020, kun otetaan Suomessa tilattavissa olevat sähköautot hintarajauksella 30 000 ja 40 000 euroa. Tämän hintahaarukan alapuolella on useita käyttäjiä kiinnostavia VW-ryhmän edullisempia sähköautoja, eli Citogon, Miin ja Upin sähköversiot. Tähän ryhmään valitsemistani Zoe ja jopa e-Golfikin ovat halvimmillaan alle 30 000 euron autoja. Vastaavasti nyt asettamani hintahaarukan yläpuolelle ja aivan siihen lähelle jää muutamia kaikkein eniten ehkä itseäni kiinnostavia sähköautoja.

Kirjoitan tähän blogitariaan siis kylmätyypitys tasoista vertailua ehokkaistani omista näkökulmistani. Olen myös jo aiemmin ajanut lähes kaikkia vertailtavia autoja ja ensi viikolla käyn koeajamassa myös PSA-konsernin DS3 e-Tensen sekä Mini Cooper SE:n, joten pystyn huomioimaan myös omakohtaiset kokemukseni autovalintaa tehdessäni.

DS3 E-Tense, Opel e-Corsa ja Peugeot e-208 sekä Peugeot e-2008

PSA-konsernilta on tulossa sarja saman tekniikan jakavia sähköautoja toimituksiin. Kaikissa on 50 kWh:n akku, josta 47 kWh on käytettävissä. Näiden hinnastohinnat lähtevät noin 33 700 euron tasolta ja kalliimassa päässä on tyylitellympi vaunu DS3 E-Tense, jonka hinnat alkavat suomalaisessa hinnastossa 41 391 euroa, joten sekin jää nippa nappa alle asettamani hintakaton, kun huomioidaan 2000 euron hankintatuki. e-208 ja Corsa-e lähtevät Suomessa noin 31 700 euron hintatasosta ylöspäin kun huomoidaan hankintatuki.

Kaikkien näiden autojen matkustustilat riittävät erinomaisesti omiin tarpeisiini. Autoista Peugeotin sisustus ja ulkoinen olemus ovat eniten omaan makuuni. Kaikissa näissä autoissa on löytämieni tietojen mukaan vakiona 1-vaiheinen 7,4 kW:n tehoinen AC-lataus, mutta optiona ostettavissa 11 kW:n tehoinen 3-vaihelataus. Harmillisesti omalta kannaltani mihinkään näistä ei löytynyt tietoa, että kattotaakka saati vetomassa olisivat sallittuja. Tarvitsen vähintään kattotaakan, joten nämä jäävät pois omista laskuistani tästä syystä.

Opelin maahantuojalta kyselin Corsa e:n aikatauluista ja sain vastaukseksi että pandemian takia esittely- ja asiakastoimitusautojen aikataulut ovat siirtyneet, mutta odottavat autoja pian vähintään koeajettaviksi. Toimitusaikoja lupailtiin jonnekin lokakuulle.

DS3 E-Tensen koeajoraporttini voit lukea täältä.

Hyundai Ioniq Electric Style 38 kWh

Ioniq on esitelty jo vuonna 2016 ja siinä oli silloin 28 kWh:n akku, jolla saavutettiin omassa hintaluokassaan paras toimintamatka pienen kulutuksen ansiosta ja pikalataus oli nopea kilpailijoihinsa verrattuna.  Itse koeajoin maaliskuussa 2017 Ioniqia ja totesin sen erinomaiseksi autoksi. Vuodesta 2020 alkaen Ioniqin akku on ollut 38 kWh:n kokoinen ja saman verran on myös käytettävissä todellisuudessa. Akun kasvaminen 28:sta kilowattitunnista oli hyvä uutinen, mutta valitettavasti uuteen Ioniqiin tuli samalla vaivaksi aiempaa mallia olennaisesti hitaampi DC-lataus.

Nyt Hyundailla on kampanja Ioniqista voimassa toukokuun loppuun asti, jossa sen saa Style-varusteltuna 35 990 euron hintaan. Käsittääkseni Hyundain toimitusajat ovat nyt sähköautoksi nopeita.

Tilojensa puoleen Ioniq on tämän vertailuryhmän tilavin yhdessä Leafin kanssa, joskin Peugeot e-2008 saattaa olla vielä tilavampi, mutta en ole nähnyt itse autoa vielä. Ioniqin tiloista omassa käytössäni peräkontin mataluus haittaisi eniten kahden espanjan vesikoiran kulkemisen näkökulmasta.

Myöskään Ioniqiin ei ole tyyppihyväksytty lainkaan kattotaakkaa saati vetomassaa, joten Ioniq jää valitettavasti myös pois omista suunnitelmistani vaikka sen ylivertainen energiataloudellisuus houkutteleekin kovasti.

Hyundai Kona Electric 39 kWh, Kia e-Niro 39 kWh sekä Kia e-Soul 39 kWh

Hyundai Kona esiteltiin vuonna 2017 ja sitä on alusta alkaen valmistettu kahdella akkukoolla, joista pienempi on 39 kWh ja suurempi 64 kWh. Suomen maahantuonti rajasi vuoteen 2020 saakka maahantuontiohjelmassaan autot vain isompiakkuiseen ja autojen saatavuus on ollut todella heikkoa tähän vuoteen saakka sekä toimitusajat kohtuuttomat. Tämä on heikentänyt merkittävästi mielestäni aikakautensa ja hintaluokkansa parhaan sähköauton yleistymistä Suomessakin. Ajelin viikon verran joulukuussa 2018 Kona Electric 64 kWh:lla ja totesin sen erittäin sopivaksi autoksi omiin ajoihini.

Vuoden 2020 keväällä Hyundai Kona Electricin hinnat alkaen mallin saa hankintatuella Suomessa 34 390 euron hintaan. Isommalla 64 kWh:n akulla varustetut versiot menevät hankintatuellakin hiukan yli asettamani 40 000 euron ylähintarajan.  

Kia e-Niro 39 kWh ja Kia e-Soul 39 kWh ovat teknisesti samoja autoja kuin 39 kWh Kona Electric, mutta kulutus on aavistuksen korkeampi e-Nirossa suurempien ulkomittojen takia ja Soulissa huonomman korin ilmanvastuskertoimen takia.

Omaan makuuni Konan sisustus on kivempi, mutta siinä tavaratila on aavistuksen turhan pieni kahdelle koirallemme, joten e-Niro olisi toimivampi. Koeajoin e-Niro 64 kWh:ta elokuussa 2019 ja totesin sen myös erinomaiseksi sähköautoksi. Konassa tavaratilan korkeus riittää hyvin ja pohjan pinta-ala olisi aavistuksen liian niukka, mutta ei ehdoton ei kuitenkaan.

Kian Soul EV:tä koeajoin heinäkuussa 2018 ja totesin silloin sen tavaratilan olevan liian pieni koirillemme, joten Soul jää pois laskuistani tavaratilansa pienuuden takia, vaikka uusi malli hieman tilavampi onkin. 

Harmillisesti näitä korealaisten pienempiakkuisia malleja vaivaa jälleen hitaampi DC-lataus, kuin samojen autojen 64 kWh-akkuisissa malleissa. Kona ja e-Niro ovat kuitenkin lähes yhtä energiatehokkaita kuin on Ioniq, joten kiinnostavuus on korkealla. AC-latauksen saa uusissa Korealaisissa mielekkäämmäksi panostamalla alle 600 euron hintaiseen lisävarusteiseen 3-vaiheiseen 11kW:n tehoiseen sisäiseen 3-vaihevirtaa hyödyntävään laturiin.

Näissäkään autoissa vetomassaa ei ole tyyppihyväksytty, mutta kattotaakkaa on hyväksytty Konassa 80 kg ja e-Nirossa peräti 100 kg ja tuo ominaisuus tekee molemmista omaan käyttööni erittäin kiinnostavia.

Mini Cooper Se

Mini Cooper SE:n on erittäin kiinnostava auto ja sen hinnat alkavat Suomessa 38 507 euron tasolta Essential-varustelulla ja siitä saa tietenkin myös 2000 euron hankintatuen ja myös Experience varustelu jää 41 175 e (-2000e) hinnallaan alle asettamani hintakaton. Minissä on vertailuryhmän pienin toimintamatka pienimmän akkunsa takia, josta on todellisuudessa käytettävissä noin 29 kWh. Käytännön arkiajossa alle 200 km jäävä toimintamatka ei kiinnosta minua nykyisten työtehtävieni pitkien työmatkakeikkojen ajamisen takia. Mini jää jo tästä syystä valitettavasti minulta hankkimatta. Minin vetomassasta tai kattotaakasta en löytänyt vahvistettuja tietoja.

Lue Mini Cooper SE -koeajoraporttini täältä.

Nissan Leaf 40 kWh

Vertailuryhmän sähköautokonkari on Nissan Leaf ja sen 40 kWh edustaa vuonna 2020 jo kolmatta sukupolvea. Leaf 40 kWh on nyt kampanjassa alkaen 32 990 euroa, mutta 62 kWh versio menee juuri yli hintarajani, joskin vain 990 euron verran, joten sen huomioon ottamiselle on kova kiusaus.

40 kWh Leafin akustosta on todellisuudessa käytettävissä 36 kWh ja toimintamatka jää korealaisista jälkeen vielä hiukan enemmän kuin akuston kokoero antaa olettaa, koska Leafin kulutus on korkeampi. 

Leaf on kuitenkin tilava auto tässä sarjassa ja sen sähkötekniikkaa on jo paljon käytössä ja pääosin hyväksi havaittu. Kuitenkin myös Leafin tekniikan puutteet ovat hyvin tiedossa ja niistä merkittävin on akuston passiivinen lämmönhallinta, eli suomeksi sanottuna puuttuva jäähdytys, joka tekee yli 300 kilometrin päivämatkoista hitaita pikalatauksen hidastumisen takia. Leafin lataustehot eivät muutoinkaan enää pärjää uusimmille kilpailijoille yksivaiheisella 6,6 kW:n tehoisella AC-latauksella ja 50 kW:n tehoisella DC-latauksella. Leafissa DC-latauksessa käytetään CHAdeMOa, joka on ollut vieläkin CCS:ää luotettavampi, mutta nähtäväksi jää vuosien saatossa milloin alkaa Euroopassa ilmestyä pikalatureita, joissa on vain CCS, koska lähes kaikki sähköautot niitä hyödyntävät.

Leafissakaan ei ole vetomassaa tyyppihyväksyttynä, mutta kattotaakka on 35 kg. Se on vähän, mutta kuitenkin edes jotain, joten Leaf tulee huomioitavaksi koska saisin jatkossakin kuljetettua pyöriämme kilpailuihin ja harjoituksiin.

Ajan nyt 2. sukupolven Leaf 40 kWh:lla ja oikeastaan suurin ajuri auton vaihtoon on sen kiusallisesti hiukan liian pieni toimintamatka nykyiseen tarpeeseeni, mutta koska 62 kWh:n hinta on niin lähellä ylärajaani, niin se saattaisi sittenkin tulla kyseeseen.

Renault Zoe Z.E R135 Intense + CCS

Renault Zoe on ensiesitelty jo vuonna 2012 ja se on ollut Euroopassa erittäin suosittu sähköauto vuosikaudet. Zoe on tämän vertailuryhmä pienin auto ja edullisimmillaan Suomessa 27 390 euroa (huomioituna 2000e hankintatuki), mutta otin sen tähän vertailuuni mukaan tehokkaampana R135-mallina ja lisävarusteisena CCS-latausominaisuutena. Näillä spekseillä Zoe maksaa 32 180 sisältäen hankintatuen. Huhtikuussa 2017 koeajoin 40 kWh Zoen

Renaultin vahvuuksiin kuuluu 22 kW:n tehoinen 3-vaihevirtaa höydyntävä AC-lataus, jonka ansiosta arkisten kauppareissujen pysähdyksillä saa nopeasti paljon sähköä akkuun usein jopa maksutta ja minuuttihinnoitellut AC-latauksetkin ovat järkeviä hyödynnettäviä. Nyt uutuutena vuodelle 2020 tuli lisävarusteinen DC-latauskin ja sen kyllä ruksisin Zoeen mukaan.

Renaultin sisätilat riittäisivät käyttööni täysin, mutta tavaratila on kahdelle koiralle turhan pieni. Valitettavasti Zoeenkaan ei ole tyyppihyväksytty vetomassaa eikä kattotaakkaa, joten auto jää pois omista laskuistani.

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf on ollut tuotannossa vuodesta 2015 saakka ja sen tarina oli jo ilmoitettu päättyväksi tulossa olevan ID3:sen tullessa toimituksiin, mutta keväällä 2020 VW päätti vielä jatkaa e-Golfin tuotantoa. Epäilemättä tässä päätöksessä on taustalla VW:n haasteet ID3:sen tuotannon alkuvaiheessa. 

Koeajoin e-Golfin 35,8 kWh-versiota toukokuussa 2017. Sähkö-Golf on erittäin kiinnostava auto vieläkin vaikka sen tarina alkaa olla päätöksessä. Koeajossa totesin jälleen VW:n saksalaisen jämäkkyyden ja toimivuuden olevan erinomaisella tasolla ja sen tilat olisivat myös erinomaiset tavaratilaa myöten ja kattotaakkaakin on sallitu 75 kg. Vetomassaa ei e-Golfissakaan ole sallittu.

E-Golfin AC-lataus on kahta vaihetta hyödyntävä 7,2 kW:n tehoinen ja DC-lataus on 40 kW:n tehoinen CCS. Kahden vaiheen hyödyntäminen tekee e-Golfin lataamisesta kotona esimerkiksi voimavirtapistorasiasta käyttöön sopivalla latauskaapelilla Leafia nopeampaa normaalein 3x25A pääsulakkein varustetuissa omakotitaloissa. Pitkällä matkalla e-Golfin lataaminen käy hieman turhauttavan hitaaksi.

Tämä olisi lähes kiinnostavin auto itselle, mutta sen toimintamatka 35,8 kWh:n akulla on samalla tavalla juuri hiukan turhan pieni, kuin nykyisellä Leafillani, joten en näe perusteltua syytä vaihtaa e-Golfiinkaan.

 

Suorituskykyvertailu

Vertailuryhmän suorituskyvyssä Mini Cooper SE loistaa tehokkaimpana ja kevyimpänä autona 7,3 sekunnin kiihtyvyydellään satasen nopeuteen. Leaf pääsee myös alle kahdeksan sekunnin ja muut sitten siitä ylöspäin.

Kaikkien autojen huippunopeudet ovat suomalaiseen liikenteeseen sopivia kompromisseja välityssuhteiden, kiihtyvyyden ja moottorin väännön suhteen. 

Parasta vääntöä tarjoaa Leaf 320 Nm lukemallaan sekä löytämieni tietojen perusteella Kona, Soul ja E-Niro peräti 395 Nm lukemillaan. Hiukan kuitenkin ihmettelen tuon lukeman suuruutta, että mahtaako pitää aivan paikkaansa? Pienimmän väännön tarjoaa Zoe, joka sekin on mukavalla 245 Nm tasolla.

Toimintamatka ja lataaminen

Sähköautolleni erityisen tärkeää on riittävän pitkä toimintamatka ja tehokas lataus. Pelkästään iso akku ei takaa parhaita ominaisuuksia, vaan pieni kulutus, hyvä AC-lataus ja DC-lataus ovat todella tärkeitä ominaisuuksia paljon ajavalle. 

Oikeastaan yllätyin tilastossani, kun PSA-konsernin e-Corsa ja e-208 nousivat kärkeen. Niissä on 50 kWh:n akku ja kohtalainen kulutus sekä lisavarustelistalta valittavissa kolmivaihevirtaa hyödyntävä AC-lataus ja vakiona 100 kW:n tehoinen DC-lataus. Minulla ei ole näistä autoista vielä yhtään kokemusta, joten en pysty kommentoimaan tuon latausnopeudn todenmukaisuutta erilaisissa olosuhteissa.

Renault Zoen 22 kW 3-vaihe AC-lataus on huikea ominaisuus etenkin jos ajot ovat pääosin taajamissa ja lähimaastossa. Sen sijaan sen optiona oleva DC-lataus olisi itselle välttämätön ja silti se olisi vain 50 kW:n tehoinen CCS.

Hyundai Ioniq uudella 38 kWh akullaankin on edelleen erinomainen auto matkailuunkin pienen kulutuksensa ansiosta, mutta nyt sen sijoitusta laskee aiemmasta mallista heikentenyt pikalataus. Ilmeisesti tähän uuteenkaan Ioniqiin ei ole tarjolla edes optiona 3-vaiheista 11 kW:n tehoista AC-latausta, kuten muihin pienempiaikkuisiin Korealaisiin olisi tarjolla. Korealaisten 64 kWh-versioissa olisi erittäin houkuttelevan nopea DC-lataus.

Nissan Leaf jää hännille hitaiden latausominaisuuksien ja vertailuryhmässä korkean kulutuksen sekä monia muita pienemmän akkukapasiteetin takia. Todellisuudessa omakohtaisesti tiedän lisäksi #rapidegate-nimellä tunnetun pahan ongelman pitkillä matkoilla. Eli akuston ylikuumentumisen toistuvissa pikalatauksissa.

Tilat ja kattotaakka sekä vetomassa

Kaikkien vertailuryhmän autojen sisätilat riittäisivät omaan käyttööni erinomaiseti, mutta tavaratilan pitäisi vetää kaksi espanjan vesikoiraa ja katolla pitää ehdottomasti voida kuljettaa polkupyöriä. Vetomassa, eli vetokoukku olisi myös erinomainen lisä, mutta sitä ei ole sallittu yhteenkään vertailuryhmän autoista. Tällä hetkellä Teslan Model 3 on edullisin sähköauto, johon koukun saa vähän yli 50 000 euron hinnalla.

Tila ja kuljetuskykyvertailuni ykköseksi nousee Kia e-Niro suuren tavaratilan sekä kattotaakan ansiosta. Myös Leaf, Kona, e-Golf ja e-Soul voisivat kaikki tulla kyseeseen kattotaakan osalta, mutta käytännössä rajaan näistä jo Soulin ulos tavaratilan muodon ja pienuuden takia.

Muutama muu kiinnostava sähköauto

BMW i3 menee hiukan yli hinnat alkaen 43 350 euron versiollaan vaikka 2000 euron hankintatukikin huomioitaisiin, mutta on erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto persoonallisella olemuksellaan ja hiilikuitukorillaan. Kuitenkin sen tavaratila on omaan tarpeeseeni liian pieni ja kattotaakkaa tai vetomassaa ei ole sallittu, joten senkin puoleen i3 jää omasta harkinnasta nyt pois.

VW:n ID3 olisi erittäin kiinnostava auto, mutta VW ei ole vielä julkaissut sarjatuotantovaiheen malliston hinnastoa Suomessa.

Opel Ampera-e:stä on nyt Suomessakin myynnissä uusi ajamaton versio nettiauto.com-sivustolla, vaikka Opel-maahantuonnin sivustolla siitä ei vieläkää ole mitään mainintaa. Ampera-e:tä valmistettiin 2016-2019 ja nyt Suomessa on siis myynnissä 39 900 euron hintaan uusi ajamaton vuosimallin 2019 auto. Ampera-e on oikeastaan kaikilta perusasioiltaan yksi eniten itseäni kiinnostavimmista autoista 60 kWh akullaan, josta on käytettävissä 58 kWh. WLTP-toimintamatkaa sille luvataan 380 kilometriä ja kulutus on 15,3 kWh/100km. Sitten on oma lukunsa käytettyjen sähköautojen tarjooma, jonka tarjonta laajenee nopeasti tässä hintahaarukassa. Ampera-e:n AC-lataus on yksivaiheinen 7,4 kW:n tehoinen ja DC-lataus on 46 kW:n tehoinen CCS. Hiukan Ampera-e:ssä kuitenkin itseäni arveluttaa, että kuinka tulevaisuudessa onnistuu auton huolto- ja korjaustoimet Suomessa koska sitä ei ole koskaan maahantuojan ohjelmistossa ollut. Voisin kuitenkin helposti kuvitella, että näitä alkaa valua Suomeen käytettyinä lähivuosina kohtalaisen runsaasti.

Käytetty Opel Ampera-e Euroopasta haettuna olisikin erityisen kiinnostava hintansakin puolesta, koska niitä saa Mobile.de-palvelun tarjonnasta jo alle 30 000 euron hinnoilla ja valikoimaa on yli sadan auton verran mistä valita.

Käytetty Hyundai Kona Electric ja Kia e-Niro 64 kWh akuillaan myös alkavat olla varsin kiinnostavia Euroopasta haettuina. Style-varusteisia alkaa jo saada noin 30 000 euron hinnalla ja Premium-varusteluakin 35 000 euron hintaluokassa. Käytettyinä tuoduista sähköautoista menee vain vähän veroa Suomeen tuotaessa. Näissä Korealaisissa 64 kWh:n akku tuo myös peräti 50 kW lisää moottoritehoa ja 150 kW:n teholla nämä kiihtyvät satasen vauhtiin jo 7,9 sekunnissa ja etenkin ohituskiihtyvyys parantuu tuntuvasti. WLTP-toimintamatkakin kasvaa peräti yli 400 kilometrin ja oma kokemus osoitti, että se on myös erittäin todellinen käytännön ajossakin. Painoa 64 kWh akku nostaa vain noin 150 kiloa.

Käytetty Tesla Model S olisi periaatteessa myös kiinnostava auto hakea Euroopasta tai ostaa Suomesta, koska niitä alkaa olla jo hyvin alle 40 000 euronkin hinnoilla tarjolla. Tässä hintaluokassa Model S on kuitenkin jo useimmiten paljon ajettu ja yli viisi vuotta vanha, joten autossa täytyy silloin jo varautua kulutusosien korjausten kautta merkittävämpiin ylläpitokuluihin. Rehellisesti itselleni tunnustan, että houkutus Model S:ään on niin kova, että joudun hiukan ponnistelemaan etten sellaista osta, vaan päästyisin uuteen tai uudempaan edullsemman hintaluokan autoon.

Yhteenveto

Vertailussani uusista autoista ykköseksi kokonaisuudessaan nousee ehkä Kia e-Niro 39 kWh suuren tavaratilansa sekä kattotaakkansa ansiosta, jota tukee vielä kohtalainen hintataso sekä toimintamatka. Suorituskyky ja pidemmillä matkoilla latauksen nopeus sen sijaan eivät lämmitä mieltä. Eli kovin kirkasta ykköstä ja intohimoa ei nyt tullutkaan lainkaan. Sen sijaan käytetty noin 30 000 euron hintainen 64 kWh Kia e-Niro alkoi kiinnostamaan todella paljon. Aiemmin olin suunnitellut Kona 64 kWh:n hankkimista käytettynä, mutta sittenkin e-Niron suuremmalle tavaratilalle olisi järkevää käytettävyyttä koirien kanssa kulkiessa. Vai pitäisikö sittenkin ottaa pitkällä lyhärillä noin 500 euron kuukausierällä Teslan Model 3 Long Range vetokoukulla?

 Tämä oli siis täysin subjektiivinen vertailu ja jokainen tekee omat vertailut tietenkin omilla painoarvoillaan omista lähtökohdistaan.  Jos ajoprofiiliin ei kuulu viikoittain toistuvia yli 150 kilometrin matka-ajoja esimerkiksi työn merkeissä ja kattotaakalle ei ole tarvetta, niin kiinnostuksen kohteet ovat täysin eri näköisiä. Silloin saattaa nousta Mini Cooper Se sähäkällä suorituskyvyllään ja houkuttelevalla olemuksellaan tai mikä vaan muu kunkin omaksi ykkösvalinnaksi.

Jos omassa ajossa toistuvat usein yli 200 kilometrin säännölliset työkeikat tai muut ajotarpeet, suosittelen lämpimästi näitä suuremmalla akulla olevaan autoon panostamista vaikka käytettynä.

Keskustelu

Sähköllä mennään.
30.04.2020 22.48

Jälleen perusteltuja näkemyksiä. Kiitos.

Pekka
30.04.2020 23.49

Kiitos mielenkiintoisesta tekstistä. Olen tutkinut lehtien, videoiden ja kylmätyyppien perusteella sähkövaihtoehtoa perhefarmarille ja max 500km päivämatkalle.

Pikkuautot (zoe, corsa, e-208) putoavat omassa tarkastelussa pois, aivan liian pieniä ja myös niiden hinta vs polttisversio on kovin korkea. Pikkuautosta tehdyistä crossovereista e-2008 on suurin ja 4,3m pitkänä Golfia pidempi auto ja on tiloiltaan Golf-luokkaa (aavistuksen isompi kuin Golf). Listassasi "Tilat ja tavarankuljetus" e-2008 on ihmeellisen alhaalla, käsittääkseni vain e-Niro ja Leaf ovat hieman tilavampia.

Peugeot e-2008:aan saa kattokiskot, siten siihen varmaankin saa kattokuorman. Maahantuojalta asian saisi varmaankin selville. Kolmivaihe 11kW lataus on e-2008:ssa vakiona. Youtubesta löytyy saman tekniikan e-208:n latausvideo, sen perusteella pikalataus ainakin alussa tapahtuu jopa 90kW teholla.

Korealaiset 38-39kWh akulla kärsivät coldgatesta, eli maantieajo pikkupakkasessa ei riitä pitämään akkua riittävän lämpimänä, jotta pikalataus sujuisi kunnon nopeudella. Asia näkyy hyvin Björn Nylandin videoista, esim Ioniq Geilo-test. Itselleni tämä on pahempi asia kuin rapidgate. Pikkuakkua ei myöskään saa Niroon ja Souliin kuin perusvarusteisiin autoihin, jolloin perusvarustepuutteet vaivaavat.

e-Nirossa on vasta Business premium versiossa säädettävä ristiseläntuki. Ominaisuus on ainakin itselleni välttämätön ja se on yleensä aina vakiona golf-luokan autoissa.

Vertaisin hinnat jollain kohtuullisen yhtenäisellä minimivarustetasolla, tähän itse vaatisin: AAC, ACC, peruutustutka tai -kamera, LED-ajovalot, Navi tai ainakin Carplay, "normaalit" penkinsäädöt, jne mitä nykypäivän Golf-luokassa on vakiona.

Tällöin listaa huomioiden valtion tuki saadaan:

Peugeot e-2008 allure + Pack Drive Assist + takuulaajennus: 36,7k€
Nissan Leaf 62kWh n-connecta: 41,0k€
e-Niro 64kWh Business premium + 11kW laturi: 46,2k€
Tesla model 3 SR+: 48,6k€

Kona ja e-Soul 64kWh putoavat pois koska hintaero e-Niroon on niin pieni, että e-Niron hinta/laatu on parempi. Pikkuakkuisia korealaisia en matka-ajoon huolisi, matkanopeus latausten kanssa on liian hidas, eli e-Golf/Leaf 40kWh tasolla.

Leaf 62kWh kärsii suomen oloissa hieman rapidgatesta ja AC-laturi on yksivaiheinen. Ohjauspyörään ei saa pituussäätöä, joka kuuluisi golf-luokan perusvarusteisiin. Itse tulisin kuitenkin sen kanssa toimeen. Penkit kaadettuna porras matkustamon ja tavaratilan välissä on todella suuri, iso miinus siitä. Nykyinen hinta 41k€ on liikaa, oletan, että arvonpudotus olisi Leafissa selvästi suurin. En maksaisi Leafista enempää kuin e-2008 alluresta.

Tesla on matkanopeudeltaan ihan ylivoimainen, pienin ilmanvastus ja selvästi nopein lataus on kova sana 100-120km/h ajossa. Tesla on pitkä (4,7m) ja ainoa, jonka tavaratilassa on farmariauton pituus. Ongelmana on pieni lastausaukko. Kallis, mutta olettaisin, että arvonlasku prosentteina pienin.

Peugeot olisi ainoa kohtuullisen hintainen, ajokulut huomioiden ei yhtään hieman yli 30k€ bensafarkkua kalliimpi. Auto on kuitenkin liian lyhyt, jotta tavaratilaa olisi pitkien tavaroiden kuljettamiseen. Sama vika on Nirossa, aavistuksen lievempänä. Akku suhteessa ilmanvastukseen on myös ongelma, moottoritieajossa latausväli on käytännössä alle 2h. Highway range kesällä evdatabase.org:n mukaan 240km (Nirossa suurin, eli 345km)

Niro on kallis, liian lyhyt ja hintaa nostaa varustetaso. Peugeotiin nähden oleellisin ero on akun suurempi koko, mutta todennäköisesti pikalatauksen nopeudessa tulee takkiin. Peugeot on selvästi paremman näköinen. Nirossa ei ole teslan fiilistä, en maksa Nirosta näin paljoa. Hintaeroa Peugeotiin saisi olla max 4-5k€, nyt on noin 10k€.

Todellinen jokeri voi olla Ford Mustang mach-e SR RWD. Kauppalehden mukaan hinta olisi tälle perusmallille alle 50k€, eli tuella 48,6k€. Kyseessä on 75kWh akulla oleva 258hv 4,7m pitkä crossover. Olisi tilaa, tehoa, latausnopeutta, toimintamatkaa, jne. Varustelistakin näyttää aika hyvältä. Tulee saataville vasta 2021.

mjpk
01.05.2020 17.05

e-2008:ssa on kuvien perusteella matalat kiinteät kattokaiteet, joten vaikuttaa kohtuullisen epätodennäköiseltä ettei kattokuormaa sallittaisi.

Niki
02.05.2020 11.23

Asiallinen yhteenveto. DC-latauksesta voisi vielä laittaa taulukkoon maksimitehon sijaan keskitehon, kun ladataan 10-80% ja tietysti voisi vielä huomioida kulutuksen ja laskea siitä mitä lataus on km/h -mittarilla.

Jussi
02.05.2020 13.17

No 40 loppu pintaan alkaa saamaan myös model3 sr+ mallia. Sekin aika kova pala...

Siis luokassa 30-49t e alkaa olla aika kivasti valinnan varaa.

Lisäksi esim tuo model 3 kyllä yhtään kalpene saman hintaiselle premium autoille. Ainakin itse koeajettuna.

Sähköautoileva motoristi
04.05.2020 08.49

Moro Pekka,
kiitos erittäin perusteellisesta viestistäsi ja taatusti oikeita näkemyksiä kirjoitit. Nämä siis tietenkin myös jokaisen omiin tarpeisiin peilattava. Siksi minun listassa e-2008 on niin alhaalla, koska siihen ei ollut missään tosiaan todennettavaa tietoa kattotaakan sallimisesta. Nousee tosiaan heti kärkeen tässä osiossa, jos sille vahvistus tulee jossain vaiheessa.

Ainakin tämän hetken Peugeot-hinnastossa 11 kW 3-vaihe lataus näyttäisi olevan mukana vasta Allure-version varustellussa e-2008:ssa.

Arvostan näkemyksiäsi korkealle, kiitos siis vielä hyvästä viestistäsi.

Sähköautoileva motoristi
04.05.2020 08.50

Moi nimim mjpk,
toivottavasti kattotaakka sallitaan e-2008:aan. En itse viitsi vielä pidätellä hengitystä ennen kuin asian näen totena.

Sähköautoileva motoristi
04.05.2020 08.54

Moi Niki,
Aivan todellakin olisi parempi laittaa DC-lataustehot todellisilla totetuvilla lataustehoilla. Esimerkiksi juuri kuinka nopeasti saa ladattua 100 km tai 200 km lisää energiaa. Minulla ei nyt valitettavasti ollut omakohtaista pikalatausdataa kaikista vertailun autoista.

Sen voin sanoa, että 40 kWh Leafin latausteho jää todellisuudessa varmaan kaikista alhaisimmaksi etenkin lämpimällä ilmalla, moottoritieajon jälkeen tai kolmannen pikalatauksen jälkeen. Seuraavaksi varmastikin jäävät nuo Korealaisten pienet akut kylmällä kelillä.

Sähköautoileva motoristi
04.05.2020 08.57

Moi Jussi,
jep, Tesla on kova!
Ja todellakin vakava kilpailija kaikille sähköautoille, joiden hinnat ylittävät esim. 45 000 euroa. Sitten jos lähtöajatus on ollut esim 30 000 euroa ja sitä on maksimissaan tarkoitus venyttää 40 000 euroon saakka, mikä oli tämän kirjoituksen lähtöajatus, niin kyllä kolmosen hinta karkaa kauas. Joskin Teslan rahoitusmalli tarjoaa kyllä erittäin houkuttelevaa mahdollisuutta, mutta sitten on olemassa iso riski, että pian autossa on enemmän rahoituspääomaa jäljellä kuin auton arvo on.

Sähköautoileva motoristi
04.05.2020 08.59

Morjens lukijoille,
korjasin tuonne kirjoitukseeni hiukan tekstiä ja vaihdon yhden taulukkokuvan. Eli uskoisin nyt, että uuteenkaan Ioniq Electriciin ei ole saatavilla kuin 7,2 kW:n tehoinen yksivaiheinen AC-lataus.

Koiraton
04.05.2020 12.54

Suurin ongelma siis näyttää olevan kaksi koiraa. Jännää kyllä kuinka ihmiset haluavat vapaaehtoisesti hankaloittaa elämäänsä ja nostaa elämisen kustannuksia.

Sähköautoileva motoristi
04.05.2020 13.02

Moi nimim Koiraton,
tulkitsit ehkä hiukan väärin. Suurin ja ehdottomin kynnyskysymystasoinen rajoite on kyky kuljettaa hyvin arvokkaita DH-pyöriä ja endurosähköpyöriä. Koirat mahtuvat useampaankin hyvin tai riittävästi, mutta olisi hyvää joustavuutta, että niille olisi korkea tavaratila käytettävissä.

Jani_ik
06.05.2020 12.43

Eli tulossa on nyt käytetty 64kwh Niro-e?

Sähköautoileva motoristi
06.05.2020 19.52

Moi Jani,
Ei ole itselle vielä tulossa mitään Leafin tilalle, mutta tosiaan e-Niro 64 kWh alkoi houkuttelemaan. Kona 64 myös edelleen Hyvä. Toisaalta Teslakin aina houkuttaa mm Supercharger-verkoston takia. Saa nähdä mitä tulee tilattua tai ostettua vuoden sisällä.

jani_ik
07.05.2020 13.04

"Sen sijaan käytetty noin 30 000 euron hintainen 64 kWh Kia e-Niro alkoi kiinnostamaan todella paljon. "

Mihin tälläinen kommentti perustuu? Mobile.de halvin 64kwh Niro on 32 600€, sieltä se pitäisi vielä saaha Suomeenkin ja kilpiin, eikö tuohon nyt ainain sen parisen tonnia tule lisää hintaa, eli oisko 37 000€ kuitenkin lähempänä totuutta?

Sähköautoileva motoristi
07.05.2020 15.39

Moi Jani,
Kuten kirjoitin. Kolmenkymppitonnin e-Niro Mobile.de alkoi kiinnostaa. Se maksaa sen saman siellä tulipa täällä päässä mitä vain kuluja.

Hieno että sinäkin olet kiinnostunut sähköautosta ja etsinyt e-Niroa Mobile.de ja löytänyt noinkin edullisen Ei siihen kovin mahdottomia kuluja tulekaan päälle Suomeen tuodessa kun itse hakee. Verot tonnin luokkaa todennäköisimmin. Esim maaliskuussa oli tullut 2018 Leaf 850e verolla. Tammikuussa 2019 Kona oli tullut tonnin verolla. Eli ei muuta kuin sähköautoa sinullekin alle!

Itsellä kun jo on, niin ei ole niin kiire ja tuskin edes käytettyjen sähköautojen hinnat Euroopassa pysyvät ennallaan, vaan putoavat kun maltan vähän odottaa.

Pekka
17.05.2020 08.21

Verkossa olevan ohjekirjan mukaan kattokuorma Peugeot 2008:lle on 70kg. Sama voimalinjasta riippumatta.
http://public.servicebox.peugeot.com/APddb/

Sähköautoileva motoristi
17.05.2020 14.58

Moi Pekka,
Löysitkö siis lähettämästäsi linkistä nimenomaan e-2008 koskevan ohjekirjan ja siitä just sähköautoa koskevan kattotaakkatiedon? Se olisi kyllä hyvä uutinen.

Pekka
19.05.2020 11.34

Linkistä löytyy peugeot-mallien englanninkieliset ohjekirjat, mm 2008:n uuden mallin ohjekirja. Se on yhteinen eri voimalinjoille. Vetämisen kohdalla sanotaan erikseen, ettei sähköversiolla saa vetää. Kohdassa Roof bars sähköversiota ei erotella erikseen ja siinä on mainittuna mm tuo maksimikuorma 70kg.

Kyllä on vaikea löytää maksimissaan 40k€:llä sähköautoa, joka olisi vastaava kuin Leaf/e-Golf: tilojen, käytettävyyden, ajomelun ja ominaisuuksien puolesta, mutta nopeampi AC ja DC lataus ja selvästi pidempi toimintamatka. Taitaa e-2008 olla lähinnä sitä, mutta toimintamatka tuskin on kovin paljoa pidempi korkean korin ilmanvastuksen ja toisaalta vain jonkin verran isomman akun (+10kWh vs Leaf) vuoksi. Auto perustuu pikkuauton alustalle, joten melua on ehkä liikaa, en tiedä onko säädettävää ristiseläntukea istuimessa, ... jne pikkuautoluokan puutteita vs golf-luokan auto.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb