19.01.2021

Sähköautojen nousun vuosi 2020

Liikennekäyttöön rekisteröidyt lataushenkilöautot eli sähköautot ja lataushybridit

Sähköautot jatkoivat vuonna 2020 jälleen kiihtyvällä tahdilla rynnistystään teillemme ja vuoden viimeisessä Traficom/tilastopalvelun tieliikennekäyttöön rekisteröityjen henkilöautojen tilastossa sähköautoja oli 9697 kpl. Sähköautojen lukumäärä teillämme nousi viime vuonna enemmän kuin muiden käyttövoimien, eli 108% edellisestä vuodesta. Hyvällä ja kiihtyvällä alkutaipaleella ollaan sähköautojen osuudessa, mutta todellakin vasta pään alussa, nimittäin vasta 0,35% kaikista tieliikennekäyttöön rekisteröidyistä henkilöautoista oli sähköautoja.

Kun mukaan lasketaan kaikki latausautot, eli sähköautot ja lataushybridit yhteensä, nousee rekisterissä olevien henkilöautojen määrä 55 318 kpl tasolle. Yhteensä ladattavien henkilöautojen osuus kaikista manner-Suomessa liikennekäyttöön rekisteröidyistä henkilöautoista ylittää jo kahden prosentin rajan. Kaikki ennusmerkit näyttävät minun silmiini siltä, että vuonna 2021 sähkö- ja lataushybridien määrä jatkaa kiihtyvällä tahdilla kasvuaan, joten latausautot alkavat todella esiintyä merkittävänä tekijänä teillämme. Tämä tarkoittaa edelleen jatkuvaa kasvumahdollisuutta ja tarvetta myös asiointi- ja pikalatausverkostolle sekä etenkin taloyhtiöiden kotilatausjärjestelyiden mahdollistamiselle. Pian alkaa olla vastassa tilanne, jolloin useiden taloyhtiöiden hallituksen jäsenillä itsellään on latausauto ja siten omakohtainen intressi järjestää asukkaille latausmahdollisuuksia.

Vaikka uusien dieselautojen ensirekisteröinnit ovat jo pitkään jatkaneet laskuaan, on niiden määrä tieliikennekäyttöön rekisteröidyissä autoissa jatkanut lievää kasvuaan, joka johtuu runsaasta käytettyjen maahantuonnista. Myös bensa-autojen määrä on edellisen vuoden tasolla. Kaasuautojen määrä on jatkanut myös hyvää nousuaan tieliikenteeseen rekisteröidyissä autoissa.

(Liikennekäyttön rekisterityjen autojen määrän lähde: Traficom/tilastotietokanta, väestömäärän lähde stat.fi -Tilastokeskus/väestö)

Vuoden 2020 lopussa Suomessa oli keskimäärin yksi latausauto (sähkö + lataushybridi) sataa henkilöä kohden (henkilömäärä 31.12.2019 tilastosta).  Sähköautotiheys koko maassa lähes tuplaantui edellisvuodesta. Eniten Sähkö- ja lataushybridihenkilöautoja on Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa. Niissä on myös suurin sähköautotieheys sataa henkilöä kohden. 

Sähköautomerkeistä yleisin on edelleen Tesla, mutta Nissan on menettänyt kakkospaikkansa Volkswagenille ja Hyundai ottaa myös kiinni kovalla vauhdilla.

Lataushybrideistä Volvo on suosituin ja pitäisin tätä vahvana ennusmerkkinä tulevalle merkin sähköautosuosiolle lähivuosina.

Myös muut sähköautot yleistyvät kiihtyvällä vauhdilla

Viime vuoden lopussa Suomessa oli tieliikennekäyttöön rekisteröity 444 sähköpakettiautoa. Niiden määrä tulee varmuuedella nousemaan nyt nopeasti, kun Stellantis  (ex Groupe PSA) toi Suomen toimituksiin jo 75 kWh akuilla varustetut sähköpakettiautot.

Sähkölinja-autojakin oli jo 87 kpl, mutta sähkökuorma-autoja vasta 7 kpl. 

Uusien sähköhenkilöautojen ensirekisteröinnit

Uusien sähköhenkilöautojen ensirekisteröintimäärä vuonna 2020 oli 4245 kappaletta manner-Suomessa ja määrän nousua kuvaava viiva on jyrkästi ylöspäin.

Uusien sähköhenkilöautojen ensirekisteröintitilastoon peräti 16 uutta automallia vuonna 2020!

Erityistä sähköautojen yleistymistä mielestäni kuvaa, että vuonna 2020 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastoon ilmestyi peräti 16 uutta automallia ja se on lähes kaksinkertainen edellisen vuoden mallimäärään nähden! Yksi kappale oli Traficom/tilastotietokanta-palvelussa merkinnällä muut. En tiedä mikä auto se on, mutta arvelen kyseessä olevan Polestarin.

Käytettyinä tuotujen rekisteröintimäärä myös nousussa

Toinen liikennekäytössä olevien sähköautojen määrää nostanut tekijä on käytettyinä yksittäin maahantuotujen määrä 915 kappaletta ja niidenkin määrä näyttää olevan jyrkässä nousussa. Suosituin käytettyinä tuoduista oli Tesla 424 kappaleellan ja toiseksi yleisin oli Nissan 74 kappaleella, Hyundain seuratessa heti perässä 72 kpl.

2021 tulossa varmasti taas ennätysten sähköautovuosi

Sähköautot ovat nyt lyöneet läpi vääjämättömästi Suomessa. Kehitystä ei voi pysäyttää tai edes hidastaa edes valtamedioiden dissauskampanjat klikkiotsikoillaan.

Tänä vuonna ensirekisteröintien tilastoihin Suomessa on tulossa melkoisella varmuudella ainakin:

  • Audi Q4 e-Tron ja GT
  • BMW iX3
  • Citroën ë-C4
  • Cupra el-Born
  • Fiat 500
  • Maxus Euniq
  • MB EQA 250
  • Nissan Aryia
  • Skoda Enyaq
  • Tesla Model Y
  • Volkswagen ID.4

Ja varmasti lukuisia muita uutuusmalleja. Viimevuodet ovat osoittaneet, että uutuusmallit nostavat aina sähköautojen rekisteröintipiikiä merkittävästi. Jo olemassa oleviin malleihin, esimerkiksi Teslan S ja X -malleihin on myös luvassa uudistus, joka nostaa varmasti niiden kysyntää myös.

Työsuhdesähköautojen tukeminen tulee varmuudella myös nostamaan huomattavasti sähköautojen suosiota tänä vuonna. Sama vaikutus on myös 2000e hankintatuki + romutuspalkkiojärjestelyllä.

Mielenkiinnolla seuraan, mihin Tesla Model3:sen hintataso asettuu, kun Kiinan ja Euroopan tehtailta alkaa tosissaan tulla autoja Suomeenkin. Kiinastahan jo ensimmäiset autot ovat rantautuneetkin, mutta käsittääkseni sillä ei ollut hintavaikutusta.

 

 

Keskustelu

AA
22.01.2021 22.50

Mikä se toiseksi eniten käytettynä tuotu on? Nissan?

Sähköautoileva motoristi
23.01.2021 10.28

Moi,
Kiitos huomiosta ja hupsi. Se Nissan puuttuu tekstistä.

AA
24.01.2021 20.31

Tesla model 3 Long range mallin hinta on pudonnut 2000€ viime vuodesta. En ihan tarkkaan huomannut koska hinta putosi, mutta jollen ihan väärin muista olisi joulukuussa ollut vielä kalliimpi hinta. SR+ hinta ei ole muuttunut.
Performancen hinta saattaa olla laskenut myös, mutta siitä ei minulla ole faktaa, kun ei ole ollut seurannassa.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Rekisteröintitilasto sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (9) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (15) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model X (1) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (70) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (196) Sähköauto talvella (22) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (46) Sähköauton lataaminen (26) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (18) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (10) Volvo (1) VW (6) Zoe (10)
nwdb