12.01.2021

Sähköauton lataamisen järjestäminen taloyhtiössä

Olen aina kirjoittanut ja edelleen edustan kokemuksellani näkemystä, että sujuvan ja mielekkään sekä edullisen sähköautoilun perusedellytys on kotilataamisen onnistuminen. Taloyhtiöissä on vielä vuonna 2020 usein haasteita latausjärjestelyiden onnistumisen mahdollistamisessa. Tässä blogitarinassa on kuitenkin yksi esimerkki onnistuneesta muutoksesta.

Tarve

Kerrostaloyhtiössä asuvalla taloudella on ollut jo pitkään käytössään sähköauto. Aiemmin autoa on ladattu pääsääntöisesti talouden maaseutukodissa, mutta asumisen painopiste on muuttunut ja muuttuu lisää kaupunkikotiin. Kummallakaan talouden aikuisista ei ole työpaikkalataamisesta ratkaisuksi. Lähin julkinen Type2 on muutaman sadan metrin kävelymatkan päässä, mutta se on usein varattu ja hinta on korkeahko 20 senttiä/kWh. Seuraavaksi lähin latauspaikka on noin kilometrin kävelymatkan päässä ja sekin on usein varattu. Kaikissa lähellä olevissa latauspaikoissa kuitenkin keskeisin ongelma on pysäköinnin ja lataamisen aikarajoite, joka on latauspaikkojen käyttökelpoisuuden näkökulmasta oikein määritelty toisessa paikassa kolmeen ja toisessa neljään tuntiin. Tässä taloudessa sähköautolla lähdetään usein aamuvarhaisella yli 170 km siirtymälle, joten auton 45 kWh nettokapasiteetin akku olisi hyvä olla aamulla 100% täynnä ja auto esilämmitetty johtosähköllä talviaikaan, jotta töihin menomatka sujuisi jouheasti ilman välilatauksia. Eikä tunnu järkevältä lähteä kahdelta yöllä siirtämään autoa pois Type2-latauksesta, jos on tullut esimerkiksi kello 23 työmatkalta kotiin. Tarve latausjärjestelylle on siis ilmeinen myös kaupunkikodissa ja sille on lähtökohtainen mahdollisuus olemassa, koska taloudella on oman taloyhtiön parkkipaikalla hallussa myös pysäköintiruutu lohkolämmitinrasialla.

Kuinka tehokasta latausta tarvitaan?

Ensimmäiseksi selvitettiin, kuinka tehokasta latausta tarvitaan, koska lataamisen tehotarpeen mukainen ratkaisu vaikuttaa merkittävästi muutostyön hintaan sekä onnistumisen mahdollisuuteen vanhan taloyhtiön nykyisillä kaapeloinneilla sekä sen myötä myös muutostyöhön luvan saamiseen. Näin ainakin oli  muutostyn tilaajana meillä itsellä uskomus.

Normaalista ulkopistorasiasta (suko) on määritelty suositukseksi maksimissaan 8A:n jatkuvan latausvirran ottaminen, joten latausteho on silloin 230V x 8A = 1,8 kW, eli 10 tunnin yössä autoon ehtii kertyä noin 18 kWh lisää energiaa. Se on 40% auton akun kokonaiskapasiteetista ja vastaa noin 100 km ajomatkaa (kelistä ja nopeudesta riippuen). 

Type2-latauslaitteesta voisi periaatteessa ottaa talouden kolmivaihelaturilla varustettuun sähköautoon jopa 11 kW:n lataustehon, jolloin auton akku täyttyisi muutamassa tunnissa. Tämähän olisin erinomainen ratkaisu käytettävyyden kannalta, mutta muutostyön hinta pienimmilläänkin olisi moninkertainen ja muutostyölle luvan saaminen olisi ollut mutkikkaampaa. Pelkästään Type2-latauslaite maksaa enemmän ja lähtöolettamus oli, että tässä taloyhtiössä suurempi latausvirran käyttäminen aiheuttaisi enemmän tai vähemmän kaapelointimuutoksia.

DC-latausta, eli pikalatausta en koe järkeväksi yksityiskäyttöön taloyhtiössäkään edes selvittää korkean hinnan ja olemattoman tarpeen takia.

Tässä tapauksessa latausratkaisuksi lupakyselyä varten valittiin nykyisen ns. lohkolämmitintolpan rasian muuttaminen Satmaticin latauslaatikkoon, jonka sisällä on omaan parkkiruutuun supersuko kulutuksen mittauksella ja viereiseen parkkiruutuun lohkolämmitinkäyttöä varten suojamaadoitettu pistorasia ilman mittausta.

Tarjouspyyntö muutostyölle ja osille

Ensimmäiseksi kyseltiin Sähköautot -Nyt! ryhmässä, että mistä löytäisin taloyhtiön lähialueelta lainmukaisen toimijan, joka tarjoaisi asianmukaista latausrasiaa, asennustyötä, mittauksia ja pöytökirjoja. Tarjouspyynnössä jätettiin vielä tarjoajalle mahdollisuus tarjota parasta ratkaisua ja samaiseen Satmaticiin päädyttiin. Tarjous jo osoitti, että muutostyön hintalappu jää noin 500 - 600 euron tasolle osineen ja töineen.

Yhteydenotto isännöitsijään

Lupaa lähdettiin selvittämään ensin isännöitsijältä tekemällä heidän ohjeistuksen mukaisen toimenpidelupakyselyn ja siihen jo mukaan liitettiin aiemmin pyydetty asianmukaisen toimijan tarjous. Tässä luonnos ensimmäisestä sähköpostista isännöitsijälle, jonka perusteella saatiin ohjeistus syöttää sama vielä isännöitsijän järjestelmään.

Hei,

 

käytössämme on autopaikka xx, jossa on lohkolämmittimen käyttöä varten tarkoitettu sähkötolppa kahdelle autolle. Tolppa on varustettu kahdelle autolle 16A:n yksivaihepistorasialla. Tiedustelen ensimmäisenä isännöitsijältä mahdollisuutta muuttaa omalla kustannuksella sähkötolppa asiantuntevan sähköasentajan toimesta latausautolle 8A-latausvirran hyödyntämiseen sopivaksi. Sähkötolpan muutostyön yhteydessä asennetaan myös sähkön kulutusmittaus, jonka perusteella lataamisen kulut voidaan laskuttaa/maksaa sovittavalla tavalla aiheuttamisperusteisesti.

 

Tavoitteenamme oleva 8A:n latausvirta riittää latausautomme käyttötarpeeseen ja on vähemmän kuin tyypillinen lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin tarvitsevat, joten taloyhtiön tai parkkialueen sähköverkolle ei koidu lisärasituksia. Tarvittaessa voimme sitoutua käyttämään myös vielä alhaisempaa 6A:n latausvirtaa.

.

Isännöitsijältä tuli myönteinen päätös asiaan sähköpostilla sekä isännöitsijän järjestelmään ja myöhemmin myös paperinen sopimus allekirjoitusta varten. Ohessa isännöitsijän vastaus:

Muutostyö voidaan toteuttaa seuraavan linjauksen mukaisesti.

 


Osakas voi omaan lukuunsa (kustannuksella) tuon muuttaa, kuitenkin siten että osakkaan hankkima sähkömies varmistaa mikä on turvallinen määrä (ampeereita) lataukselle johdotus ja mahdollinen naapuripistoke huomioiden.

Mittari (kWh) tolppaan ja sähkön tasaus 2 kertaa vuodessa normaalisti mittauksen mukaan yhtiön sähköhintaa noudattaen.


Mikäli tarve lakkaa tulee osakkaan muuttaa paikka normaaliksi tämän jälkeen omalla kustannuksellaan.

 

Yhtiöllä on oikeus lopettaa latauksen käyttö mikäli siitä koituu haittaa / käyttäjiä tulee liikaa kentän kapasiteettiin nähden, jolloin yhdenvertaisuus ei enää täyty.  (Silloin varmasti on jo aika suunnitella muutenkin autonpaikoituksen sähkökenttä uudelleen ja tämä jo yhtiökokous asia sitten).”

 

Muutostyön tilaus ja muutostyö

Lupapäätöksen jälkeen voi tehdä muutostyön tilauksen tarjouksen jättäneeltä toimijalta. Asennuspäivämäärän sopimisen jälkeen oli vielä soviteltava huoltomiehen kanssa tekniseen tilaan pääseminen, jotta asentaja saa tehtyä turvallisen asennuksen ja asianmukaiset mittaukset ja pöytäkirjat.

Itse muutostyössä ei kulunut aikaa kuin noin tunti ja hinta pysyi tarkasti tarjouksen mukaisessa summassa.

Jälkihoitoa

Isossa taloyhtiössä ei välttämättä tulla tuttaviksi edes viereisen auton pysäköintiruudun haltijan kanssa, joten uuden avaimen sekä viestinnän hoitaminen tehtiin myös. Tällä kertaa kirjeellä ja ovella jutustelemalla. Asentajan laatima mittauspöytäkirja toimitettiin isännöitsijälle. Sähkön kulutuksen käyttäjä tarkistaa ja ilmoittaa kaksi kertaa vuodessa isännöitsijän järjestelmään ja maksaa sähkönkulutuksen talohtiön sähkön hinnalla. Kuten isännöitsijän vastauksessa ilmenee, osakas on vastuullinen palauttamaan tarvittaessa tolpan alkuperäiseen asuun. On myös mahdollista, että latausautojen yleistyessä taloyhtiössä tehdään uusi latausratkaisu, joka aiheuttaa nyt asennetun purkamisen tarpeen.

 

Tämä on nyt kuitenkin erinomainen ratkaisu sähköauton käyttöön. 8A:n latausvirta riittää erinomaisesti siihen, että auton akku on aina aamulla lähtiessä täynnä vaikka sitä olisi esilämmitetty talvella. jos kotiutuminen tapahtuu myöhään illalla ja aamulla on aikainen lähtö, kannattaa ottaa ennen kotiutumista pikkuinen pikalataus, että akku ehtii täyttyä ennen lähtöä. 

Käytännön vinkki lopuksi

Aloita keskustelu rakentavasti ja varaa runsaasti aikaa muutokseen. Jos kaavailet ensimmäistä latausautoasi, aloita muutoshanke jo hyvissä ajoin ennen kuin tilaat autoa. Useissa taloyhtiöissä asiat sujuvat hienosti ja mallikkaasti, mutta on myös mahdollista, ettei lupaa tule lainkaan. Toisaalta tiedän esimerkiksi Jyväskylästä yhden taloyhtiön, jossa asia hoitui niin päin, että isännöitsijän suunnalta kyseltiin osakkailta, joilla on pysäköintipaikkoja hallussaan halukkuutta ottaa sähköauton latausmahdollisuus käyttöön yhteisasennuksella. Tuollain sen pitäisi jatkossa mennäkin.

Keskustelu

Hybriditolppa
25.01.2021 13.04

Muutostyökustannukset ja lämmitystolpan palauttaminen lämmityskäyttöön soveltuvaksi on helposti yksi este lisää sähkö-/hybridiauton hankkimiselle. Julkaisimme viime viikolla uuden tolpan, jonka avulla tuo este on historiaa. Hybriditolpalla voi parkkipaikkanaapuri tai asunnon seuraava asukas jatkaa lämmityskäyttöä ilman tolpan palauttamista vanhaan. Tolpasta löytyy molemmista pistorasioista molemmat (lataus/lämmitys) ominaisuudet.

Lisätietoja tästä löytyy: hybriditolppa.fi

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (66) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (188) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (39) Sähköauton lataaminen (22) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (4) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb