15.10.2019

Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?

Otin lasten syyslomalle itsellenikin lomaa ja lähdimme mökkeilemään 280 km päähän Viitasaarelle. Kyydissä oli nuorin lapsistani, kaksi espanjanvesikoiraa sekä paljon tavaraa ja katolla Thulen kattotelineissä sekä pyörätelineessä yksi Haibiken Sduro Fullseven 5.0 -sähköpyörä. Alla siis Nissan Leaf 40 kWh vuosimallia 2018 ja akun kuntoisuus enää 92,72% uudesta, kun autolla on ajettu noin 82 000 kilometriä.

Pääseekö tuolla yhdistelmällä siis mökille syyskelissä?

Kelihän oli oikeastaan sähköautoiluun varsin hyvä lämpömittarin näyttäessä noin +3 °C ja tien ollessa vain vähän kostea tai osittain kuiva, eikä tuultakaan ollut oikeastaan laisinkaan.

Lähtö kotoa tapahtui kello 11.56 täydellä akulla, joka siis tarkoitti 35,6 kWh:n energiamäärää. Matkaa taitettiin koko matka aivan normaaleita nopeusrajoitusten tai liikennetilanteiden sallimia nopeuksia käyttäen ja normaalit lämmöt autossa pitäen. Katolla kuljetettava pyörä kasvattaa kulutusta tuntuvasti ja 153 km matka Jyväskylään 76 km/h kokonaiskeskinopeudella ajaen kerrytti 19,0 kWh/100 km keskikulutuksen. Jyväskylästä siis piti saada pikalatausta.

 

Yhden pysähdyksen taktiikka -tällä kertaa epäonnistunut valinta hidasti matkaa

Jyväskylää lähestyessä oli täysin itsestäänselvää, että siellä pitäisi pikaladata koska akku ei riittäisi Äänekosken pikalaturille. Nälkäkin oli jo kova ja vessataukokin tulisi tarpeeseen. Ajattelin, että maanantaina päivällä vähän ennen kahta Palokan Lidl olisi paras reitin kannalta ja uskoin että siellä olisi hyvällä tuurilla tyhjää. Ohitin siis Jyväskylän keskustan Kivääritehtaankadun ja Seppälän Citymarketin tuplapikalaturit ajatellen säästäväni aikaa kun matkaan tulisi pienempi mutka.

Toisin kävi! Lidlissä oli Teslan Model3 liruttelemassa viimeisiä hitaita Wattituntejaan 79 - 100% lataustasoon asti. Itselläni oli akussa vain 5,3 kWh:n verran energiaa, josta uskaltaisin enintään noin 4 kWh käyttää, joten en lähtenyt ajamaan takaisinpäin Jyväskylään, vaan jäin odottamaan laturin vapautumista. Lidlin pikalaturista ei nimittäin voi ladata kahta autoa DC-latauksessa samaan aikaan, vaikka Model3 käyttikin CCS:ää ja oma autoni käyttää CHAdeMOa. Noin 40 minuutin odotuksen jälkeen Teslan kuski saapui ja vapautti laturin käyttööni. Me kävimme Lidlistä ostamassa matkaevästä, mutta vessatauko ja lounas piti käydä kävelemässä lähellä olevissa muissa yrityksissä. Emme siis valitettavasti kokonaisuudessaan toteuttaneet tällä kertaa maksuttoman latauksen tarjoajan mukaista ajatusta, että voi ladata asioinnin ajan. 

Itse arvostan toki Lidlin tapaa tarjota maksutonta latausta, mutta pääsääntöisesti valitsen jatkossakin mieluummin maksullisen pikalaturin. Hinnalla ei ole mitään olennaista merkitystä autoilun tai edes yksittäisen matkan kustannuksiin. Sen sijaan aikaveloitetuissa pikalaruteissa voi luottaa siihen, että ne vapautuvat nopeammin. Keskolle pitää antaa täydet pinnat siitä, että pääsääntöisesti heidän pihoissaan on tuplat pikalaturit ja esimerkiksi Jyväskylässä ne ovat pihalla käytettävissä vaikka kauppa olisi jo mennyt kiinnikin.

Autoni otti täyttä noin 45 kW:n tehoista latausta ja noin 55 minuutin latauksen jälkeen minulla oli itselläni akussa 33,3 kWh:n verran energiaa, eli mittariston mukaan noin 91% varaustaso. Se riittäisi hyvällä marginaallla perille mökille. Näin lyhyellä matkalla akkujen ylikuumenemisestakaan ei ole haittaa, vaikka akuston lämpötila oli latauksen jälkeen 37,8..46 °C, koska perille pääsee yhdellä välilatauksella.

Perillä mökillä olimme kello 17.07 ja akussa oli vielä mittaristonkin mukaan 15% varaus, eli todellisuudessa erittäin reilulla marginaalilla saavuttiin. Tämä jälkimmäisen osuuden 124 km 81 km/h keskinopeudella kulutus oli sama 19,0 kWh/100km, kuin oli ensimmäisenkin osuuden.

Mökille siis pääsi aivan hyvin jo nykymittapuun mukaan hiukan pieniakkuisellakin Leafilla vaikka katolla oli vielä ilmanvastusta tuntuvasti lisäävä pyöräkin. Matkaan tuli 40 minuuttia ylimääräistä odottamista tällä kertaa omasta typerästä laturivalinnasta johtuen. Tuo oman latauksen vajaa tunti meillä olisi tyttären kanssa mennyt muutoinkin taukoiluun ja lounastamiseen. 62 kWh Leafille tai Konan 64 kWh:lle tämä matka olisi ollutkin sitten vain pelkkää ajamista perille asti, vaikka katolla olisikin tuo pyöräkin ollut. Kona olisi varman heittänyt tämän reissun ilman yhtään välilatausta jopa kahden pyörän kattokuormalla.

Perillä mökillä auto sai jäädä saamaan 10A:n latausvirtaa suoraan sähköpääkeskuksessa olevasta punaisesta kolmivaihevirtarasiasta. Täynnä akku olikin sitten jo aamulla aamupalan jälkeen.

Sähköpyörällä nautiskelua syksyn pakkasaamuna

Kävin illalla jo heittämässä pienen lenkin sähköpyörälläni pimeillä maaseudun pikkuteillä. Tuo onnistui hienosti todella tehokkaiden valaisinten avulla. Aamulla sitten pakkasenpuremassa maalaismaisemassa auringon vielä paistaessa alhaalta oli hieno pyöräillä. Nytkin lenkki oli sellainen pikkulenkki jääden hieman alle 20 km pituiseksi. Enempää ei malttanut käyttää nyt aikaa tuohon omaan harrastukseen.

Haibike Sduro Fullseven 5.0 täysjousitettu sähköpyörä toimii erinomaisesti myös näillä maalaismaiseman sorateillä. Se ei piittaa yhtään siitä, onko tie kovaksi polkeentunutta soraa vai juuri lanattua kivikkoa. Sähköavustuksella jaksaa kaltaiseni heikompikuntoinenkin ajella ilolla ja silti vähän avustuksen tasoa pudottamalla ja kovempaa polkemalla saa aikaan samanaikaisesti kunnon hien sekä vauhdin ja jopa jännityksen tunteita mutkaisemmilla pikkuteillä.

 

Alla kuvassa minun vanha mummola. Niin paljon hienoja muistoja sieltä nuoruusvuosilta.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb