25.03.2017

Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti

Hyundai Ioniq Electric yllättää kokeneen sähköautoiijan pienellä kulutuksellaan

Ioniqiin on onnistuttu tekemään virtaviivainen kori ja sen myötä on aikaansaatu pieni ilmanvastus, joka mahdollistaa vielä moottoritienopeuksillakin pienen energian kulutuksen. Tuo pieni kulutus on sikäli kova juttu, että se mahdollistaa Suomeen tuotavista alle 40 000 euron hintaisissa sähköautoissa ennätysellisen pitkän toimintamatkan.

 

Monelle sähköatuoa harkitsevalle Ioniqin pidempi toimintamatka voi olla se ratkaiseva tekijä hankkia nyt ensimmäinen sähköauto. Tämä nimittäin oli ensimmäinen tämän hintaluokan sähköauto, jolla pääsin ilman yhtään välilatausta pääkaupunkiseudulta Tampereelle. Tein tuon testin 13.3.2017 noin +3..+5ºC kelissä ja ilman mitään sähköautoilijoille tuttuja sähkön säästökikkoja. Otin vain auton Autoverkkokaupan myymälästä maahantuojan luovuttamana akku täynnä, asetin ajomoodin ecolle ja ajoin todellista navigaattorilla tarkistettua 100 km/h nopeutta vakionopeussäädin päällä Vantaalta Tanpereelle 164 km matkan. Ilman yhtään välilatausta. Lahdesjärven ABC:lle tullessa akussa oli vielä 15% latausta jäljellä. Kaikkiaan koeajoviikon aikana kulutus oli sen verran alhaista, että 200 km toimintatka olisi ollut realismia.

Lue myös matkatarina: Sähköauto Hyundai Ioniqilla 280 mökkimatka talvella

Alla on esittelyvideoni Ioniqista. (pahoittelen amatöörimäistä äänen voimakkuuden vaihtelua videossa) 

 

Nopea CCS-pikalataus ja 6,6 kW sisäinen AC-laturi

Hyvän toimintamatkan lisäksi Ioniq Electricin matkailukäyttöä lisää nopea DC-pikalataus. Suomessa yleisimmin olevista CCS-pikalatureista Ioniq saa 50 kW tehoista latausta, mutta auto pystyy ottamaan vastaan jopa 100 kW -tehoista DC-latausta. Jo tuolla 50 kW tehoisellakin latauksella Ioniq latautui Tampereen Lahdesjärven ABC:llä noin 38 minuutissa 94% tasolle 15% lähtötasosta ja pikalaturi näytti tuossa ajassa ladatuksi 24,41 kWh energiaa ja tuo tarkoittaa Ioigille jo yli 150 km ajomatkaa lisää.

 

 

Hitaammassa Type2-latausporttia käyttävässä AC-latauksessa Ioniqin sisäisen laturin teho on harmillisesti vain 6,6 kW. Type2-liitin mahdollistaisi jopa 22 kW kolmivaihelaturin, jolla saisi esimerkiksi kauppojen latauslaitteista merkittävästi nopeammin lisää ajoenergiaa.

 

 

 

 

Riittävät tilat viidelle henkilölle ja tavaroille

 

Olen noin 176 cm pitkä (lyhyt) ja kun säädän kuljettajan istuimen itselleni sopivaksi, niin takapenkillä on vielä itseni kokoiselle erinomaiset jalkatilat. Pääntila on vielä minulle täysin riittävä ryhdikkäällä takapenkillä, mutta epäilemättä jo 180 cm pitkällä alkaa olla takaraivolla ahtaampaa. Takaistuimelle mahtuu kaksi erinomaisesti, mutta kolmas aikuinen alkaa jo ahdistamaan, kuten useimmissa nykyautoissa.

 

 

 

Tavaratilakin tuli testattua 560 km mökkimatkalla ja käytännössä se veti aikalailla saman verran tavaraa, kuin oman Leafinikin syvä tavaratila. Akku on pääosin sijoitettu tavaratilan alle, joten Ioniqin tavaratila on malliltaan aika matala, mutta pitkä. Tavaratilan pohjan alla on pieni lisätila jollekin pidempää säilytystä varten olevalle tavaralle. 

 

 

Hyvin varusteltu

Ioniqissa on jo perusvarusteisiksi laskettavien lasinpyyhkimien automatiikan ja avaimettoman käynnin sekä muiden vastaavien lisäksi myös jonkin verran muitakin varusteita. Näistä ensimmäisen huomaa jo heti kuljettajan oven avattuaan. Sähkösäätöinen kuljettajan istuin nimittäin peruuttaa taaksepäin helpottaakseen kyytiin istumista. Oikean ajoasennon löytyistä aina uudelleen ja uudelleen helpottavat istuinten sähkösäätöjen kaksi muistipaikkaa. 

Ohjauspyörän lämmityksen lisäksi nahkaiset istuimet ovat lämmitettävät myös takana ja etuistuimissa on myös tuuletustoiminto. 

Varusteista jäin kaipaamaan tavaratilan avausmahdollisuutta ilman käsiä sekä erityisesti sähköautoilijana jo niin tutuksi käynyttä kännykkäsovellusta, jolla voi hallita auton lämmitystä ja ilmastointia sekä lataamista.

Onnistunut muotoilu ja suorastaan tökerö keulamaski

Omaan makuuni Ioniq on sopusuhtaisen ja virtaviivaisella tavalla menevän näköinen auto kokonaisuutena. Pääosin kaikki ulkomuodoissa ja sisätiloissa ovat siis mielestäni onnistunutta. Ainoan selkeän poikkeuksen tekee keulan umpimaski, joka näyttää sitä, kuin se oisi kiireessä roiskaistu jostain varaosahyllyltä paikalleen ja jäänyt kiireessä vieläpä maalaamatta.

Pyysin Sähköautot -Nyt! Facebookryhmässä apua ja sain kuvamanipuloidun version koeajoautostani, jossa keulan maski oli värjätty korin väriseksi. Ja pakko sanoa, että jos joskus ostan omaksi Ioniqin, niin ennen kotipihaan ajoa teippautan tuon keulan korin väriseksi.

Hiljaista menoa sekä rengasmelua

Sähkömoottorinsa ansiosta Ioniq on mukavan hiljainen auto ajella, paitsi että, tässäkin sähköautossa rengasmelu nousee moottoritienopeuksissa mielestäni hieman liian häiritseväksi. Toki alla oli nyt Nokian kitkarenkaat, joiden tiedän omasta Leafistani jo olevan voimakkaan äänen pitävät kitkat. Nimittäin ainakin omassa autossani poikkeuksellisesti kesärenkaat ovat hiljaisemmat.

Muita häiritseviä ääniä ei Ioniqissa esiintynyt. Jopa mökkimatkallamme röykkyisillä lumisilla hiekkaiteillä alusta ei äännellyt mitenkään. Myöskään mitään nitinäitä tai kitinöitä ei kuulunut. Hiljaisuuden rikkoo vain Infinity-äänentoisto, jota kieltämättä kelpasi luukuttaa vähän reilumminkin.

Hyvä ajettava

Ioniq ohjautuu erinomaisesti maantiellä ja pienen tottumisen jälkeen sen pitäminen ajolinjassa oli helppoa. Tosiaan pientä tottumista vaati ohjauksen herkkyys verrattuna omaan Leafiini maantieajossa ja ensin ajo meinasi olla hieman vaeltelevaa. Nyt alla olleiden kitkarenkaiden pitokyvyt eivät riittäneet selvittämään auton ohjautuvuutta äärimmäisemmissä olosuhteissa.

Riittävä suorituskyky arkiajoon

Sähkömoottori tuo Ioniqiin helposti käytettävän tehon tasasisella väännöllään. Mikään rakettihan tämä ei ole, eikä kiihtyvyys tietenkään yllä Tesla-luokkaan, mutta arkiajoon se on ainakin minulle vähintään riittävä. Ohituskiihtyvyyteen olisin voinut toivoa pientä lisäpotkua, mutta toisaalta sähkömoottorilla ei kulu aikaa oikean vaihteen löytämiseen kiihdyttämään lähtiessä.

Edullista ajoa korkeamman hankintahinnan jälkeen

Ioniqilla ajaminen on hyvin edullista jopa sähköautoksi. Tämäkin johtuu pääosin pienestä kulutuksesta. Oman yli 1000 km koeajoviikkoni perusteella minulla on perusteet uskoa, että omalla ajollani kulutus asettuisi ympärivuotisessa käytössä noin 13 kWh/100 km tasolle, joten oman kotini sähkön hinnalla ajaminen tulisi maksamaan vain noin 1,30 euroa/100 km, jos lataisin kaiken sähkön kotona. 

Ionigilla ajamisen edullisuutta lisää myös pikalataamisen nopeus. Pikalatureista lataaminen on nimittäin useimmiten hinnoiteltu 0,20 euroa/minuutti ja silloin hinnan muodostukseen vaikuttaa CCS-latauksen nopeus. 

Kenelle Ioniq Electric voisi sopia?

Sähköautot eivät vieläkään sovi kaikille, ei myöskään Ioniq Electric. Rajoitteet tulevat toimintamatkasta, latauksen hitaudesta sekä joillekin myös vetokoukun puutteesta. Kuitenkin Ioniq on jälleen sähöauto, joka sopii yhä useammalle sähköautoa haluavalle. Oman kokemukseni mukaan 200 km toimintamatka on helppo siis saavuttaa ja ylittääkin.

Niinpä suosittelen Ioniqia talouksille, joiden säännölliset päivittäiset tai viikottaiset ajot ovat enintään 200 km. Matkan voi jopa tuplata, jos kokee aidosti omaavansa sen verran sähköautoinnostuneisuutta, että sietää esimerkiksi mökkimatkoillaan noin 30 minuutin lataustauon. 

Jos innostut Ioniq Electricistä, niin olennaista on saada auto sen verran pitkään koeajoon, että saat testattua sitä nimeonmaan omilla keskeisillä ajoreiteilläsi. Selvitä ennen ostopäätöstä myös kotilataamisen onnistuminen. Omakotitaloissa pääsääntöisesti ei ole mitään ongelmia, mutta taloyhtiöissä on syytä selvittää kuvito etukäteen. Jos työmatkasi on lähemmäs 100 km yhteen suuntaan, niin on syytä myös varmistua työpaikkalataamisen onnistumisesta.

Ioniq löi alle 40 000 euron sähköautoille uuden standardin

 

Alla on taulukossa vertailua 30 kWh Leafin ja Ioniqin välillä minulle itselle merkittäviä kohtia poimien. Kyllä tuo nyt on aika selvää että omassa arvostuksessan Ioniq meni nyt ykköseksi.

 

Yleisesti Ioniqista autona haluan todeta:

+ hinta (muihin sähköautoihin verrattuna)

+ pieni kulutus etenkin maantienopeuksissa

+ toimintamatka (muihin alle 40 000 euron sähköautoihin verrattuna

+ vakiovarustelun runsaus (hintaluokkansa sähköautoksi)

+ sähkömoottorin mukava käytettävyys

+ lämmin talviauto

 

- Mobiilisovellusta ei ole, jolla hallita lämmitystä ja ilmastointia

- Kumpa tällä kulutuksella olevassa sähköautossa olisi 40 kWh akku.

 

Tiistaina 28.3. alkaen onkin sitten koeajossa Renault Zoe 40, pysy siis kuulolla :-) 

 

 

Keskustelu

Rob
07.06.2017 16.38

Mielenkiintoinen koeajoraportti - olin alunperin hyvin skeptinen sille alhaiselle kulutukselle jonka valmistaja itse ilmoittaa. Tuo todellisen elämän kantama vain 28 kWh:n akustolla on hyvä suoritus.

Teuvo Leino
14.08.2019 21.35

Kumpi olisi sinun valinta Leaf 40 kwh vai Ionig 28 kwh, työmatka 220 km yhteensä.

Sähköautoileva motor
14.08.2019 21.54

Moi Teuvo,
kiitos kysymyksestäsi.
Siitä huolimatta vastaan: "Kona 64kWh". :-)
Se olisi kuin nenä päähän tuollaiseen ajoon.

220 km, jos se siis pitää päästä päivittäin ilman välilatausta (siis ilmeisesti 110km / suunta eikä työpaikalla latausmahdollisuutta), niin menee molemmilla mielestäni liian tiukille. Enkä suosittele säännölliselle työmatkalle laskemaan välilatausten varaan. Tosin menee tuo Leafilla, kunhan ei tarvitse ajaa liian lujaa ja kaikkein kovimmilla pakkasilla joutuu varmasti jo säästelemään lämmityksessäkin.

Teuvo
20.08.2019 12.14

Kiitos hyvistä raporteista joista sai monia hyviä vinkkejä, olen nyt kaikesta huolimatta kallistumassa Nissan Leaf 40 kwh Acendaan, 62 kwh on vielä sen verran hintavampi, mutta toimintamatkaltaan olisi parempi. Siispä tilasin 40kwf Leafin, katsotaan kuinka äijälle käy.

Sähköautoileva motor
21.08.2019 07.59

Moro Teuvo,
onnea uudelle autolle. Omalla kokemuksellani uskallan sanoa, että tulet todennäköisesti saamaan erittäin huolettomia kilometrejä. Leafin paras ominaisuus on se, että se vain toimii, toimii ja toimii... tai niin ainakin minulla on ollut.

Teuvo
22.08.2019 23.24

Kiitos, toivottavasti näin. Mielenkiinnolla odotan miten työmatkat sujuu Salo-Helsinki. Ajattelin ajella noin 100km/h nopeutta kesät talvet. Tietysti kelit ja liikenne huomioiden. Moottoritietä koko matka.
Onko sinulla hyviä ehdotuksia kotilaturista Okt :oon. Aurinkokennot asennutin jo keväällä ??

Teuvo
23.08.2019 00.20

Salossa on projekti jossa testataan sähköautojen latausta ilman johtoja. Mangneetti laatta joka asetetaan 30-40 cm syvyyteen ja autoihin asennetaan vastaanotin. Nissan Leafin 40kwt lataus tapahtuisi tyhjästä täyteen 2:ssa tunnissa ja myöhemmin olisi jo teiden alle upotettavia latauslaattoja jotka oisi ladata autoa jopa 80 km/h ajaen . Olisipa mahtavaa jos toteutuisi ????

Sähköautoileva motor
23.08.2019 07.04

Moi Teuvo,
tuosta hyvästä kotilatauslaitteesta:
Itse lähtisin ensin rauhassa katsomaan tilannetta käyttäen auton mukana tulevaa 8A-latauskaapelia, mutta sinulle taitaa tulla niin paljon kilometrejä, että ehkä olisi jokin tehokkaampi lataus perusteltua ratkaista melko pian.

Itsellä kun on normi 3x25A pääsulakkeet omakotitalossa ja Leafi 1-vaihelatauksella, niin jos nyt ostaisin latauslaitetta kotiin, niin ostaisin korkeahkosta hinnasta huolimatta Accelevin. Se osaa yhdistää kaksi vaihetta ja Leafillekin saa näin jopa 6 kW:n tehoisen kotilatauksen. Mutta tuollaista minulla siis ei ole koskaan vielä ollut ja olen kyllä kohtuullisen hyvin pärjännyt.

Nyt lataan 20A latausvirralle säädetyllä KEBA:lla. Siinä koen olennaisimmiksi asioiksi kiinteän latauskaapelin, joka tekee lataamiseen laittamisen niin vaivattomaksi, ettei sitä tule koskaan edes ajateltua. (vs kaapelin kaivelu peräkontista). Toinen olennainen on sen latausvirran säätämisen mahdollisuus. Tuo on sen verran vahempi laite, että se tehdään laitteen avaamalla switsereistä dippailemalla. -ei kätevää. Suosittelen etsimään jonkun laitteen, jossa säätö tehdään pinnasta painikkeilla tai jopa etänä esim kännykästä. Varsinaista laitesuositusta minulla ei ole antaa.

Sitten itselleni on ollu erittäin tärkeä varuste kolmivaihepistorasiasta virtansa ottava 6- 10 - 16A säädettävä latauskaapeli. Esimerkiksi tänä iltana lataan sillä 16A mökillä suoraan sähköpääkeskuksen kyljessä olevasta voimavirtarasiasta Leaf 62 kWh:ta. En todella uskaltaisi 16A latausta käyttää mökillä muutoin kuin suoralla mahdollisimman lyhyellä vedolla olevasta voimavirtarasiasta. (silti mulla on aina rasiallinen 25A sulakkeita mukaan auton keskikonsolissa :-) )

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Akku BEV Hyundai Ioniq Electric koeajoraportti

Arkisto

nwdb