01.10.2017

Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)

Sähköautot ovat kansainvälinen megatrendi

Frankfurtin autonäyttely IAA2017 tarjosi todella paljon nähtävää ja koettavaa. Itse keskityin sähköautoihin ja koettavaa riitti hengästykseen asti. Noin 20 eri automerkkiä tarjosi uusia tai jo tuotannossa olevia sähköautoja nähtäväksi. Eniten kuitekin yllätyin muiden, kuin automerkkien sähköautoiluun liittyvän tarjonnan laajuudesta ja monipuolisuudesta. 

Olen kirjoittanut merkkikohtaiset erilliset lyhyet kuvaukset omiin blogitarinoihinsa ja kokoan ne tähän nyt aakkojärjestykseen linkkeinä. Loppuun kirjoitan muusta näkemästäni sähköautoihin liittyvästä messujen tarjonnasta.

  1. Aspark OWL sähköinen superurheiluauto Japanista on todella hienon näköinen.
  2. Audi (Sama Volkswagen Group -linkki, kuin Skodalla ja VW:llä)
  3. BMW (Sama linkki kuin Minillä) Toivottavasti i Vision Dynamics enteilee tulevien Baijerilaisen sähköuatojen muotoilukieltä.
  4. Boom perinteikkään Saksalaisen trikevalmistajan hauska sähköinen nelipyöräajoneuvo.
  5. Borgward on Kiinalaisvoimin uudellen tulon tekevä Saksalaismerkki. Nyt vahvatsti tulossa myös sähköautoja.
  6. Chery (Sama linkki, kuin Thunderilla) Kiinasta tulossa lujaa uutta automerkkiä ja sähköautoja.
  7. Citroen esitteli vanhaa E-Mohariaan.
  8. Honda esitteli todella kivasti alkueräistä Civicciä retrolla tavalla ja uutta muotoilua yhdistävän sähköautokonseptin.
  9. Hyundai (sama linkki kuin Kialla) esitteli vain jo tuotannossa olevia Ioniq Electricejä.
  10. Jaguar on hyvin valmis sähköuton markkinoille tuomiseen. Lisäksi he tuovat Formula E:n kylkeen sähköautoonsa perustuvan rata-autoluokan jo vuonna 2018
  11. Kia (sama linkki kuin Hyundailla) Esitteli jo tuotannossa olevaa Soul EV:tä
  12. Mercedes Benz (sama Daimler-linkki, kuin Smartilla) Mersulla oli protoja.
  13. Mini (sama linkki kuin BMW:llä) Sähkö-Mini saisi tulla vaikka huomenna myyntiin.
  14. Opel esitteli tämän hetken varmasti halutuinta, mutta vaikeimmin saatavilla olevaa pitkän toimintamatkan järkevän hintaista sähköautoaan Ampera-e:tä.
  15. Renault esitteli jo tuttuja Zoeta ja Twizyä.
  16. škoda (Sama Volkswagen Group -linkki, kuin Audilla ja VW:llä) Skodalla on hyvin valmiin oloinen ja selkeästi samaan alustaan Volkarin kanssa perustuva SUV-malli sähköautoksi. Ei muuta kuin tuotantoon.
  17. Smart (sama Daimler-linkki, kuin Mercedes Benzillä) Sähkö-Smartithan ovat jo tuotannossa. Lupailivat ensi vuodelle isompaa akkua ja nopeampaa latausta.
  18. Thunder tulee Kiinasta ja tulee tuomaan Eurooppaan myös sähköautoja.
  19. Volkswagen (Sama Volkswagen Group -linkki, kuin Audilla ja škodalla) Volkkarilla oli useiden sähköprotojen lisäksi myös hyvin valmiin näköistä sähköautoa esillä. VW on sanonut, että I.D-sarja tulee piankin tuotantoon ja seuraavasta Golfista ei enää tehdä sähköversiota, vaan rinnalle tuodaan saman kokoluokan "aito" sähköauto.

Kirjoitan tähän perään vielä muusta sähköautoihin liittyvästä tarjonnasta, mitä messuilta bongailin.

Latauslaitetarjontaa runsaasti

Näiden automerkkien sähköautojen lisäksi esillä oli runsaasti latauslaitetetarjontaan useilta toimijoita. Ehkä yllättävimpänä pidin kovin perinteikkään polttoainekäytöisten lisälämmittiemien valmistajan Webaston rohkeaa ja vahvaa siirtymää myös sähköautoihin.

Sähköisten voimalinjojen valmistajia

Esimerkiksi Bosch esitteli erikokoisiin ajoneuvoihin varsin kattavia sähkäisiä voimalinjoja. Paketit olivat hyvin valmiita mahdollisten asiakasyritysten ostettaviksi ja vaunuihinsa asenneltaviksi. Akkuja Bosch ei itse valmista, eikä koreja. 

Formula E ja robottiauto

Formula E -autot olivat vahvasti esillä valmistajiensa osastoilla. Nyt myöhemminhän mukaan sarjaan ilmoittautui myös Audi.

Formula Student

Formula Student -kilpa-autoja oli myös useita esillä messuilla. Monet niistä sähkömoottorisia. Suuntaus näyttäisi olevan nelimoottorisiin ajoneuvoihin. Näissä oli nyt aihakin napamoottorit lähellä rengasta. Moottorit ovat sen verran pieniä ja keveitä, että niiden jousittamattomaan massaan vaikutusta tuntuivat esittelijät pitävän huomattavasti pienenpänä pahan, kuin saavutettavia etuja.

Sähköinen ratamootoripyörä

Esillä oli myös sähköinen ratamoottoripyörä. Sillä on sikälikin jo merkitystä, että jopa MOTO GP -luokkaan on kerrottu tulevan vuonna 2019 sähköprätkien luokka. https://www.theverge.com/2017/5/9/15591836/electric-motorcycles-motogp-racing-series

Esillä ollut pyörä on kuitenkin IDM-luokan alla olevaan MotoE-sarjaan kuuluva pyörä. http://motoeracing.com

Jarrupölyn suodattimella sähköauto vieläkin ympäristöystävällisemmäksi

Esillä oli myös jarrupölyn keräävä suodatin. Ajoittain sähköautoja on vastustettu silläkin argumentillä, että jarrupöly on niin vaarallista. No enää sekään ei sitten ole jatkossa relevantti ongelma ja sähköauto on joka tapauksessa kaupungeissa se puhtaampi valinta. Tämän tuotteen kerrottiin keräävän jopa 80% muodostuvasta jarrupölystä talteen.

Ja vielä erilaisempia sähköajoneuvoja

Esilä oli runsaasti erilaisia kevyitä sähköajonevuoja. Oli mopoja, mopoautoja, lautoja, polkupyöriä ja vaikka mitä. Myös Saksan versio Lontoon hybriditaksista oli esillä. Ehkä yksi persoonallisimmista oli jonkilainen rätti-Citikan konversio, jossa iso sähkömoottori kurkkasi konepellin alta. 

Tesla ei panosta automessuihin

Mielestäni kaikkein tärkein ja kuumin sekä todellinen sähköisen vallankumouksen voimavara Tesla puuttui messuilta. Tämä on Teslalta tietoista valintaa ja arvosta toki sitäkin. Kuitenkin messukävijänä olisi ollut todella isoa lisäarvo nähdä samalla reissulla myös uudet Tesla-mallit. Esillä kuitenkin oli pihalla yksi Model X, vaikkakaan osasto ei sinänsä liittynyt Teslaan.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autonäyttely BEV IAA2017 sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (3) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb