10.11.2018

Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot

Auto 2018 -automessuille oli Audi tuonut kaksikin kiinnostavaa sähköautoa. Kirjoitan niistä tässä toisessa Auto 2018 -tapahtumaa käsittelevässä blogitarinassani.

Audi e-tron

Audin e-tron oli toinen ennalta minua erityisesti Auto 2018 -kohteista kiinnostavista (Konan lisäksi). E-tronia pääsin nyt siis ensimmäisen kerran kylmätyyppäämään, mutta koeajokappaleita autosta ei ollut tarjolla.

Auto on kuitenkin jo varattavissa ja kovasti tuntuu kiinnostusta olevan. Ja kiinnostus on helppo uskoa. Sen verran vakuuttavan oloinen auto oli luonnossa nähtynä.

E-tron ei ole kerrostalon kokoiselta vaikuttava möhkö, kuten isoimmat saksalaismerkkien katumaasturit näyttävät olevan, vaan oikeastaan aika sopusuhtaisen tuntuinen auto, vaikka mittojen mukaan ulottuuvuuksia piisaa tässäkin. Pituutta sillä on 4,9 metriä ja leveyttä vähän yli kaksi metriä ja korkeuttakin on reilut 1,6 metriä.

Ulkomuodoissa sähköautoihin jo tottuneena hiukan ihmettelen tuollaista valtaisaa fake-grilliä keulalla. Sillä kuitenkin on epäilemättä merkitystä Audistien halukkuuteen kokeilla täyssähköistä versiota suosikkimerkistään.

Sivuprofiilikin on selkeästi Audiksi tunnistettaavisa.

Takaapäin katoessa huomio kiinnittyy linjakkuutta korostavaan koko perän levyiseen takavalonauhaan.

Odotetusti sisällä on erinomaiset tilat joka paikalla ja takapenkillä jalkatilaa sekä pääntilaa riittää, vaikka kaikki matkustajat olisivat pidempiäkin.

Tavaratilaakin on erinomaisen paljon, takan jopa 600 litraa. Lisäksi autolle on sallittu vetokoukku ja vetomassa ja vetokoukku löytyikin esillä olevastakin autosta jo valmiiksi tavaratilan alla olevasta pienestä lisätilasta omasta saksalaisen jämäkästä pidikkeestään. 

Pientä lisätavaratilaa löytyy myös keulapellin alta niinsanotusta frunkista siis.

Kuljettajan paikalla saa varmasti lähes kaiken kokoiset kuljettajat haluamansa ajoaennon ja ylellisen tuntuisella istuimella pystyy istumaan pitkäänkin. Mietin että millaisen tunnelman Audin ohjaamo minulle välittää, niin ajatukseni vääjäämättä vertautui Teslaan sekä toisaalta Jagurain I-PACEen. Minulle tuli sellainen ajatus, että tämä on jotain noiden kahden väliltä. Ei yhtä teknohifi, kuin Tesla, mutta ei yhtä konservatiivinenkaan kuin Jaguar. 

Taustapeilit voi valita myös kameratoimisina.

Audin 95 kWh akun kerrotaan antavan WLTP-normin mukaan yli 400 kilometrin toimintamatkan ja suorituskykyäkin on reippaanlaisesti tarjolla kahden moottorin tarjoaman 300 kW ja 664 Nm voiman turvin älykkään nelivedon tiehen välittämänä. Audi kertoo auton kiihtyvän 0-100 km/h nopeuteen alle kuudessa sekunnissa.

Lataaminen hoituu vakiona 11 kW:n teholla kolmivaihe AC-laturin avulla ja tarjolla on lisävarusteena jopa 22 kW:n tehoinen AC-lataus. Lisäksi Audissa on ensimmäisen kerran latausportit tarjolla molemmin puolin autoa, mutta esittelijältä kysymäni jälkeenkin jäi hiukan epäselväksi, että onko tämän kaksipuoleinen lataus vakiovaruste, vai jokin lisävaruste. DC-pikalataaminen on parhaimmillaan 150 kW:n tehoista.

Olen myös ilokseni lukenut, että Audi pyrkii sähköutotuotannossaan C02-neutraaliuteen, joka tarkoittaa esimerkiksi aurinkosähkön tuotannon lisääämistä tuotantolaitosten yhteydessä.

Tämä Audi tulee olemaan mielenkiintoinen lisä laajentaen sähköautot nyt myös niinsanottujen saksalaisten premiummerkkien ylempään luokkaan. Lämpimästi toivotan Audin e-tronin mukaan sähköautotarjoomaan arviolta noin 90 000 euron lähtöhinnallaan. Näille varmasti löytyy oma käyttäjäkuntansa. Nimittäin tällä saa nyt sitten vaikka vedettyä sen veneen joka viikko Helsingistä Lappiin, kunhan malttaa ostaa välillä kahvia ja syödä sekä käydä vessassa :-)  Vakavammin sanoen, ei näitä vetokoukullisia sähköautoja tosiaan ole liikaa ollut tarjolla.

Audi Elaine

Audi oli tuonut Auto 2018 -tapahtumaan myös protoytyyppisähköautonsa Elainen. Kyseessä on varsin menevän näköinen sähköautoproto. Kyseessä on käytännössä saman kokoluokan auto, kuin e-tron, mutta tämä on hieman matalampi.

Tekniikkakin tuntuisi olevan paljolti samaa kuin e-tronissa, mutta Elainen ilmoitettu teho on nostettu 370 kW:n tasolle ja siten myös kiihtyvyys ilmoitetaan paremmaksi, eli 4,5 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen.

Upeaa nähdä, että suomalaiseen autotapahtumaankin oli tuotu prototyyppiautoja esille.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Audi Autonäyttely sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb