27.09.2017

Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan

Audi on julkaissut tänään 27.9.2017 uuden Formula E -sarjaan mukaan lähtevän e-tron autollaan. Näin Formula E -sarja tekee nousuaan merkittäväksi autourheilun sarjaksi merkki kerrallaan. Kilpailut tarjoavat nyt jo mielenkiintoista katsottavaa FIAN säännöillä tasaväkisiksi rarjoitetuilla autoillaan ja kaupunkiratojen ohitusmahdollisuuksilla.

Formula E -autot ovat siis täyssähköautoja, jossa on takaveto. Autojen teho on tällä hetkellä rajoitettu kisassa 180 kW tasolle ja aika-ajoissa 200 kW tasolle. Kisassa Fanboostin saaneet kilpailijat saavat hetkeksi käyttöönsä suuremman tehon.

Säännöillä minimipainoksi on säädetty 880 kg ja tehopainosuhteen sekä hyvän pidon ansiosta auto kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 3,5 sekunnissa. Tämähän on vain 1,4 sekuntia hitaampi kuin Teslan perheauto, joten jokainen ymmärtää kiihtyvyyden olevan vain säännöistä kiinni.

Formula E autoissa on erilaisia vaihteistoratkaisuja, mutta Audissa on yhden ajovaihteen voimansiirto, eli vain kiinteät perävälitykset.

Akun koko on säännöissä myös määritelty, niinpä Audissakin on akkussa 34 kWh kapasiteetti, josta vain 28 kWh on käytettävissä. Säännöissä on myös säädelty yksi auton vaihto varikkopysähdyksellä kisan aikana, näin saadan kesken kilpailun käyttöön nopeasti täysi akku. Kolmos kaudelle FIA salli regenerointitehon noston 50% edellisestä kaudesta.

Virtaviivaisen auton kori on tasan viisi metriä pitkä ja 1,79 metriä leveä sekä vain noin metrin korkuinen. Silmiinpistävä ero Formula 1 autoihin on rengastuksessa. Formula E:ssä käytetään matalaprofiilisia kumeja.

Audi e-tron tullaan näkemään Hong Kongin kilpailussa 2. ja 3. joulukuuta ensimmäisen kerran tositoimissa.

Olen kirjoittaut Formula E:stäkin aikaisemmin Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille -

Onnea ja menestystä Audillekin tähän hienoon autourheilusarjaan!

Kuvat: http://www.audi.com/en/audisport/formula-e/audi_e-tron_fe04.html

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Audi BEV Formula E

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb