27.09.2017

Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan

Osoite kopioitu

Audi on julkaissut tänään 27.9.2017 uuden Formula E -sarjaan mukaan lähtevän e-tron autollaan. Näin Formula E -sarja tekee nousuaan merkittäväksi autourheilun sarjaksi merkki kerrallaan. Kilpailut tarjoavat nyt jo mielenkiintoista katsottavaa FIAN säännöillä tasaväkisiksi rarjoitetuilla autoillaan ja kaupunkiratojen ohitusmahdollisuuksilla.

Formula E -autot ovat siis täyssähköautoja, jossa on takaveto. Autojen teho on tällä hetkellä rajoitettu kisassa 180 kW tasolle ja aika-ajoissa 200 kW tasolle. Kisassa Fanboostin saaneet kilpailijat saavat hetkeksi käyttöönsä suuremman tehon.

Säännöillä minimipainoksi on säädetty 880 kg ja tehopainosuhteen sekä hyvän pidon ansiosta auto kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 3,5 sekunnissa. Tämähän on vain 1,4 sekuntia hitaampi kuin Teslan perheauto, joten jokainen ymmärtää kiihtyvyyden olevan vain säännöistä kiinni.

Formula E autoissa on erilaisia vaihteistoratkaisuja, mutta Audissa on yhden ajovaihteen voimansiirto, eli vain kiinteät perävälitykset.

Akun koko on säännöissä myös määritelty, niinpä Audissakin on akkussa 34 kWh kapasiteetti, josta vain 28 kWh on käytettävissä. Säännöissä on myös säädelty yksi auton vaihto varikkopysähdyksellä kisan aikana, näin saadan kesken kilpailun käyttöön nopeasti täysi akku. Kolmos kaudelle FIA salli regenerointitehon noston 50% edellisestä kaudesta.

Virtaviivaisen auton kori on tasan viisi metriä pitkä ja 1,79 metriä leveä sekä vain noin metrin korkuinen. Silmiinpistävä ero Formula 1 autoihin on rengastuksessa. Formula E:ssä käytetään matalaprofiilisia kumeja.

Audi e-tron tullaan näkemään Hong Kongin kilpailussa 2. ja 3. joulukuuta ensimmäisen kerran tositoimissa.

Olen kirjoittaut Formula E:stäkin aikaisemmin Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille -

Onnea ja menestystä Audillekin tähän hienoon autourheilusarjaan!

Kuvat: http://www.audi.com/en/audisport/formula-e/audi_e-tron_fe04.html

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Audi BEV Formula E

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (35) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (240) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (37) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (57) sähköauton kulutus (2) Sähköauton lataaminen (33) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb