01.08.2017

Nissan Leaf 90000 km kokemuksia

Nissan Leafin 90 000 km "kestotestin" raportti

Vuoden 2015 Nissan Leaf Acentallani on nyt kilometrejä 90 000 takanaan. On yhden väliraportin paikka. Varsinaisten käyttäjäkokemusten osalta kaikki 60 000 km raporttiin kirjoittamani on edelleen voimassa. Pidän Leafistani suunnattomasti kaikilta muilta osin, paitsi isompi akku toki olisi toivelistalla.

Miten Leaf on sitten toiminut nämä 90 000 km matkan koettelemukset? Onko ollut vikoja? Onko akku kulunut käytöstä? Ainakin vikalistan perusteella tästä blogitarinasta tulisi kovin lyhyt, mutta otetaan ne viat nyt ensin käsittelyyn.

Vika 1: Jäähdytinnesteen termostaatti ei toimi

Noin 50 000 kilometrin kohdalla huomasin oireena autossa, että jäähdyttimen tuuletin pauhasi koko ajan täysillä. Viaksi paljastui Autokeskuksessa vioittunut termostaatti, joka korjattiin tietenkin takuuseen.

Siinäpä ne Leafin viat sitten olivatkin koko 90 000 km matkan ajalta! Ei yhtään mitään muuta vioittunutta korjauskohdetta. Nyt 90 000 km huollossa kehoitettiin vaihtamaan lähiaikoina etupäähän jarrupalat ja ilmeisesti levytkin.

Siinäpä ne Leafissa olleet viat sitten olivatkin.

Yksi tehtaan tai maahantuojan takaisinkutsu

Yhden kerran auto on käynyt huollossa maahantuojan huoltokutsusta. Tuolloin jarrut ohjelmoitiin uusiksi jossain päin maailmaa ilmenneen jonkun satunnaisen ongelman johdosta. Omassa autossani ei ollut mitään ongelmia ollut esiintynyt.

Huolto-ohjelman mukaisesti 30 000 km välein huollettu

Leaf tulee huoltaa 30 000 km tai vuoden välein. Minulla kilometriraja tulee vastaan ensin. Huolloissa on siis kolme kertaa tehty käytännössä samat toimet: tarkistettu peräöljyt, vaihdettu raitisilmasuodatin ja herkistelty jarrut sekä otettu akkuraportti. Nyt 90 000 km huollossa vaihdettiin myös jäähdyttäjän neste sekä kiveniskemästä hajonnut tuulilasi.

Akku edelleen 100% uudenveroisessa kunnossa

Yksi yleisimpiä sähköautoihin tottumattomien kauhukuvia on akun kesto ja sen vaihtamisen hinta. Tämä auto nyt voi todistaa huolen näissä uudemman akkukemian omaavissa Leafeissa sangen turhaksi. Autolla on siis ajettu 90 000 km ja minkäänlaista akun kulumista ei ole havaittavissa mittareilla eikä käytännön toimintamatkassakaan.

Akun kunnon näkee LeafSpy ohjelmistolla. Oheisessa kuvassa SOH100% kuvastaa akun kuntoa. Kuvasta myös ilmenee, että Leafini on AC-ladattu 3348 kertaa. Näistä lähes kaikki on tehty 6,6 kW:n latausteholla Type2-Type1 kaapelin avulla. DC-pikaladattu autoa on 173 kertaa. Enemmänkin näitä olisi kertynyt, jos Tampere-Jyväskylä -välillä vain olisi pikalatureita tarjolla.

Kori hyvässä kunnossa

Autolla on nyt ikää noin 2,5 vuotta, joten kori on odotetusti edelleen erinomaisessa kunnossa. Ainoastaan etupuskurin oikeassa syrjässä näkyy osuman jälkiä, mutta nekään eivät haittaa mitään, koska ovat muoviosassa. Huolimaton peräkontin lastaus näkyy kieltämättä myös takapuskurin yläpinnassa takaluukun alla. Muutoin kori on siis erinomaisessa ja ruosteettomassa kunnossa.

Sisusta säilynyt ryhdikkäänä

Sisustus on vain puhdistusta vailla. Istuimet ovat säilyttäneet ryhdikkyytensä ja kankaat ovat ehjät, eikä kulumisjälkiäkään ole havaittavissa. Kojelaudan materiaalit myös ovat säilyneet erinomaisesti. Myös keskikonsolin kosketusnäyttö on selvinnyt hyvin vähäisillä pintanaarmuilla. Keskikonsolissa istuinten välissä on ehkä eniten käytön jäljiltä hiusnaarmuja, joilla tosin ei ole mitään merkitystä käytön kannalta.

Apulaitteet toimivat kuin uutena

Ilmastointi, lämmitys, lasinpesimet ja pyyhkimet, sähköikkunat ja muut tekniset apuvälineet toimivat aivan kuten uutenakin. Missään niistä ei ole havaittavissa ongelmia. Eipä toisaalta näin uudessa autossa olettaisi olevankaan ongelmia.

Keskikulutus vaihtelee runsaasti

Leafin keskikulutus kuukausitasoilla summattuna on vaihdellut 13,87 kWh/100km ja 20,11 kWh/100km välillä. Pienin kuukausittainen kulutus koko ajalta oli nyt heinäkuu 2017  ja suurin on ollut 2016 tammikuussa, kun kovempaa pakkasta oli jonkin verran pidempään. Pakkanen sekä ajokeli ylipäätään vaikuttavat eniten Leafin kulutukseen. Toinen voimakkaasti vaikuttava tekijä on ajonopeus. 

Edullista ajoa

Sähköä on kulunut noin 15 000 kWh, ja se on tullut maksamaan noin 1500 euroa sisältäen siirtokulut ja verot olettaen, että olisin ladannut kaiken sähkön kotona. Totuushan on, että sähköä on saanut merkittävän määrän toisaalla ilmaiseksi ja vastaavasti taasen pikalatauksissa hintaa on ollut runsaammin. Nuo kuitenkin kumuloivat riittävissä määrin toisensa pois. Eli energiasta on tullut kulua noin 1,67 euroa/100km.

Leafin huoltaminen on kohtuuhintaista, vaikka sekin mielestäni menee hieman turhaan. Noin 250 euroa taitaa olla aika yleinen hinta Leafin huollolle merkkiliikkeessä, joten siihen olisi kulunut noin 750 euroa. Eli huolloista on aiheutunut kulua noin 83 senttiä/100 km.

Autoon on ostettu kahdet uudet kesärenkaat sekä yhdet uudet talvirenkaat. Kesärenkaista jälkimmäiset kuluivat pahasti etuajassa loppuun, koska olin jossain törmyyttänyt auton aurauskulmat niin pahasti pieleen, että eturenkaiden ulkosyrjistä tuli jo kankaat esille kesken Neste Rally Finlandin kokemusten. Renkaista on kulua noin 1500 euron verran eli noin 1,66 euroa/100 km.

Pääomakulujahan sähköautossa on ollut suhteessa enemmän, toki riippuen hieman mihin vertaa. Karkeasti voin arvioida, että auton hinta on pudonnut tällä hetkellä noin 20 000 euroa siitä hinnasta, mikä sillä oli toimitettuna ja varusteltuna vuonna 2015. Se on aika iso pudotus ja tekee kokonaiskuluihin noin 22 euroa/100km.

Yhteensä siis noin 26,16 senttiä/km on ollut sähköautoilun kulut. Siitä sitten voi jokainen vertailla omia kulujaan. Hyvin varmaa on, että hyvällä pääomakulujen hallinnalla säästää autoilussa eniten ja uuden sähköauton ostaminen ei kovinkaan usein sitä ole. Toisaalta monille meistä esimerkiksi töiden vaateiden takia uusi auto on oikeastaan hyvin välttämätön asia.

Onhan näiden kulujen lisäksi autosta vielä vakuutuskuluja sekä muita menoja, mutta en nyt pyrkinytkään tästä täydellistä kulutaulukkoa tekemään.

 

Keskustelu

Työmatka-autoilija
29.11.2018 21.43

”Yksi yleisimpiä sähköautoihin tottumattomien kauhukuvia on akun kesto ja sen vaihtamisen hinta. Tämä auto nyt voi todistaa huolen näissä uudemman akkukemian omaavissa Leafeissa sangen turhaksi. Autolla on siis ajettu 90 000 km ja minkäänlaista akun kulumista ei ole havaittavissa mittareilla eikä käytännön toimintamatkassakaan.”
No eihän nyt 90 000 km vielä kuulukaan missään näkyä, polttomoottoriautoillakin ajetaan usein 300 000 ja puhti ja kulutus on silti lähes kuin uudessa. Ainakin minun tapauksessani huoli on siinä, että kun sähköauto on siinä iässä ja kilometreissä, että tavallisella duunarilla on varaa (ja tulevaisuudessa jopa pakko?) sellainen ostaa, sillä ei ehkä enää edes minun 60km edestakaista työmatkaani pääse. Tämänhetkinen työmatka-ajokkini on vuoden -99 pakuksi rekattu diesel-Golf, maksoin siitä katsastettuna ja kaksin renkain 700€ ja hyvin kulkee. Tuollaiset 500€- 1500€ on yleensä se summa minkä olen tottunut laittamaan kiinni liikkumisvälineeseeni. Minusta tuntuu että sähköautosta ei koskaan ole syrjäyttämään polttomoottoriautoa koko kansan kulkupelinä, ellei sellaista ihmettä tapahdu, että akut alkavat kestää käyttöä ja ikää yhtä pitkään kuin polttomoottori. Tai että akuston voi korjata jakohihnanvaihdon hinnalla. Pelkään että sähköautojen yleistyminen tulee käytännössä lisäämään kansan kahtiajakoa.

Sähköautoileva motor
30.11.2018 05.21

Hei Työmatka-autoilija
kiitos kommentistasi.
Ensinnäkin minä en ole koskaan kuvitellut saati toivonut tai kirjoittanut, että sähköautot olisivat ainoa vaihtoehto. Kuten itsekin kirjoitit, ne eivät vielä ja ehkä koskaan sovi kaikille, siksi on hyvä olla eri liikenne-energioilla käyviä ajoneuvoja.

Kyllä tuosta minunkin ajostani nyt tuon Leafin osalta voi vetää johtopäätöksiä, koska akku ei ollut hiipunut yhtään vielä 120 tkm/3vuotta kohdallakaan. Toisaalta nyt alkaa jo markkinoilla näkyä jo satojatuhansia kilometrejä ajettuja sähköautoja, joiden akut ovat edelleen ok kunnossa. En edelleenkään näe akkujen kulumista suurena sähköautojen ongelmana.

Mutta sellainen mahdollinen riskin on olemassa kuten kirjoitit, että asiallisen kuntoisella akulla varustettua sähköautoa ei ainakaan ihan lähitulevaisuudessa saa tonnin riksan hinnalla. Mutta tosiaan onneksi on olemassa siihen tarjontaa muissa vielä vuosikymmeniksi Suomessakin.

Topias Mikkola
19.01.2019 16.15

Kiitos hyvästä kokemuspohjaisesta kertomuksesta. Vois sen vielä lisätä, että jos Leafin akku kestää vaikka 500tkm(niinkuin tästä voisi kuvitella ja taksi-Tesla kertomusten perusteella päätellä), niin eipä oo paha jos sitten seuraavaa 500tkm varten pitää laittaa luokkaa 5000€ akuston uusintaan(nyt taitaa olla luokkaa 7000€ mutta hinnat ovat laskeneet koko ajan jyrkästi).

Ja lainalla saa köyhempikin ostettua. Joulun välipäivinä tarjotaan usein jopa nollakorkolainaa, vaikkei korkokulut liene ratakisevat.

Sähköautoileva motor
21.01.2019 06.40

Hei Topias
ensin kiitos kiitoksista, ne lämmittävät mieltäni.
Minunkin silmissä mahdollinen Leafin akun vaihto ei ole hinnaltaankaan onglema suhteessa siihen, miten pitkään sen voi olettaa kestävän. Peilaan tässä aiempaan autoiluhistoriaani ja premium-saksalaisen huoltojen ja etenkin turbo-remontin hintaan. Saati sitten joidenkin muiden merkkien moottorivaurioihin tai vaihteisto-ongelmiin.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb