06.03.2016

Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti

Nissan uudisti vuodelle 2016 Leafiaan.

Merkittävin muutos on 30 kWh akku aiemman 24 kWh sijaan.
 

Ulkoisesti autossa ei ole muutoksia havaittavissa. 

Auto on edelleen etenkin edestä katsoen kapean ja korkean ja hiukan mulkosilmäisen näköinen. Takaa ja takaviistosta auton muodot ovat mielestäni kestäneet paremmin ajan hammasta. Nämä tosin ovat aina makuasioita. Koeajoautossa ollut väri oli hyvin toimiva Leafissa. Valitettavasti en keleistä johtuen saanut siitä puhtaana yhtään kuvaa.
 

Sisätilojen mitat ovat Leafissa ennallaan. 

Auto tarjoaa edelleen hyvät tilat neljälle aikuiselle. Jos takapenkillä matkustaa kolme henkilöä pidemmän aikaa, niin on keskimmäisellä paikalla istuvan on syytä olla mieluummin pienempi lapsi, koska takapenkillä auton kapeus tuntuu ensimmäisenä.
 
Koeajoautossa oli mielestäni hieno ja toimiva nahkaverhoilu.
 

Tavaratila Leafissa vetää yllättävän hyvin tavaraa sisäänsä. 

Hattuhyllyn poistamalla saadaan tavaraa lastattua korkealle. Tavaratila on laajennettavissa kahdessa eri suuruisessa osassa kaadettavien takaistuinten ansiosta. Laajennetuun tavaratilaan jää kuitenkin korkea porras istuinten kohdalle. Suksiluukkua takapenkin selkänojassa ei ole.
 

Leafin moottori ja voimansiirto ovat ennallaan. 

Moottorin 80 kW teho antaa kaupunkiliikenteessä jopa sporttiautomaisen käytännön suorituskyvyn liikennevalolähtöihin. Sähköauton tasainen ja joka tilanteeseen riittävä vääntö on kaupunki- ja taajamaolosuhteissa ylivertainen verrattuna polttomoottoriautoihin. 
 
Koska Leafissa ei ole lainkaan perinteisten vaihteistojen tarvetta, on mukana myös automaattivaihteisena auton ajamisen vaivattomuus.
 
30 kWh akulla varustettu auto painaa muutaman kymmenen kiloa enemmän, kuin 24 kWh mallinen.
 
 

Leafin konehuoneessa näyttää yllättävän paljon samalta kuin polttomoottoriauton konetilassa.


 

Leafin konepellistä ei löydy pumppuja, vaan se tuetaan tangolla ylös. Tällä pienellä seikalla ei olisi merkitystä, jos vihdoin autovalmistajat olisivat tajunneet lasinpesunestesäiliön täytön sijoittaa helpommin saavutettavaksi. Muuta asiaa Leafin konepellin alle ei nimittäin juurikaan tule. Huolto-ohjelman mukaisesti auto huolletaan 30 tkm välein, ja silloinkin huoltokohteista merkittävin on Suomen talviolosuhteissa herkistelyä vähäisen käyttötarpeen vuoksi tarvitsevat jarrut.
 
Moottoritilan perinteistä polttomoottoriautoa muistuttavan ulkomuodon ei kuitenkaan pidä antaa hämätä. Päällimmäisenä oleva perinteistä venttiilikopan/ruiskun ym suojusta muistuttava harmaa laatikko on Leafissa laturi.
 
Tässä 30 kWh mallissa auton sisäinen laturi on aina 6,6 kW tehoinen. Edullisemmissa malleissa se on vakiona 3,3 kW -teholtaan. Omasta kokemuksesta suosittelen painokkaasti valitsemaan lisävarustelistalta 6,6 kW laturin. Tehokkaampi laturi osaa hyödyntää nopeasti laajenevan Type2-latauslaitteiden verkoston suomaa nopeampaa latausta. Latauksen nopeus on suoraan verrannollinen latauksen tehokkuuteen, eli 6,6 kW laturi puolittaa latausajan 3,3 kW:n tarvittavasta ajasta.
 
Leafista löytyy myös 12V akku, jonka virralla käytetään ajovaloja ja kaikkia apulaitteita. Tätä 12V akkua ladataan ajon aikana auton ajokakuista sekä latauksen aikana tarpeen mukaan. Tässäkin mallissa on takaspoilerissa pieni aurinkokenno, joka kykenee myös pieneen 12V akun ylläpitolataukseen.
 

Leafin lämmitys edullisinta mallia lukuunottamatta hoidetaan energiatehokkaalla ilmalämpöpumpulla. 

Omasta kokemuksesta voin todeta, että sen tuottama lämpö riittää erinomaisesti noin -22C keleihin asti. Sitä voimakkaammilla pakkasilla maantieajonopeuksilla kannattaa lämmityslaite laittaa käsisäädöllä pienelle puhallusnopeudelle, koska automaattiasetus yrittää korvata puuttuvaa lämmöntuottoa puhaltamalla täydellä nopeudella hieman liian kylmää ilmaa.

Around View -kamerat

Leafiin ei ole saatavilla jo moniin muihin autoihin tarjottavia pysäköintiavustimia. Mutta tässä parhaiten varustellussa mallissa on mukana 360-kameranäkymä. Järjestelmän kamerat sijaitsevat keulassa, sivupeilien alla sekä peräluukun avauskahvassa. Etenkin takimmainen likaantuu erittäin nopeasti. 

 
 

Älyavainjärjestelmä on vakiona jo edullisimmassa Visia-varustelutasossakin. 

Se toimii siten, että avain voi olla aina taskussa. Oven voi avata ja lukita kahvoista löytyvistä painikkeista. Sellainen löytyy myös peräluukun aukaisukahvasta. Auto käynnistyy kun virtanappia painaa ja auto tunnistaa avaimen olevan auton sisällä, kunhan muistaa painaa samalla jarrua, kuten missä tahansa automaattivaihteisessa autossa.
 
Tekna-varustus tuo keulalle LED-ajovalot, joiden antama valoteho oli silmämääräisesti arvioiden parempi kuin oman Leafini lähivalohalogeenien. Kaukovaloihin itse kaipaisin lisää valotehoa.
 
 

Leaf on erittäin miellyttävä talviauto. 

Se lämpiää muutamassa minuutissa miellyttävän lämpimäksi, ja nopeasti lämpiävää matkustamoa tukevat lisäksi sähköllä lämpiävät ratti, etupenkit sekä takaistuin.

Auton lämmitystä ohjataan normaalisti kätevimmin kännykkään ladattavan mobiiliapplikaation kautta. Tosin nyt tekstin kirjoittamisen ja koeajon aikaan Nissanilla on ollut pitkään jatkuneita pahoja ongelmia näissä yhteyksissä, ja mobiiliyhtydet on kokonaan katkaistu.

Auton lämmitystä pystyy edelleen ohjaamaan auton näytön kautta ajastintoiminnoilla.
 
 

Leaf on mukava myös matkailuautona

Istuinmukavuus on Leafin kuljettajan paikalla ainakin 176 cm miehelle sopivaksi säädettävissä, vaikka ratista löytyykin vain korkeussäätö. Matkustusmukavuus Leafissa on kohdallaan. Autosta näkee hyvin ulos myös takapenkiltä. Leaf on kohtuullisen hiljainen myös maantieajossa, kunhan alla on kitkarenkaat. Rengasmelu ja soran ropina paljastavat, että useimpiin muihin saman hintaluokan autoihin nähden on säästetty äänieristyksessä. Niin mukava matkailuautona Leaf on, että päätin heti laittaa sen todelliseen matkailuajotestiin ja ajoin sillä noin 470 km matkan Espoosta Viitasaarelle.
Tässä linkki koko tarinaan

Sekä alla videokooste matkasta.

Muutama nosto matka-ajotestistä:

Uudella 30 kWh akulla varustetulla Leafilla matka Espoosta Tampereelle on aivan yhtä nopea kuin olen koskaan ko. matkan ajanut polttomoottoriautolla. En ole koskaan sitä halunnutkaan ajaa ilman yhtään pysähdystä. Nyt yksi 15 minuutin kahvin osto ja vessapistäytyminen riitti lataamaan tarvittavan lisäsähkön määrän.

Uudella Leafilla pääsee Espoosta helposti jopa 470 km matkan Pihtiputaalle asti käyttäen ainoastaan julkisia sähköautojen latauspisteitä reitillä! (toki joutuu vielä kiertämäään Tampereen kautta)

Talvisissa maantieajon olosuhteisssa uuden 30 kWh Nissan Leafin toimintamatka oli noin 156 km.

Matkailukäytössä 30 kWh Leaf on jopa 100% parempi auto kuin 24 kWh akkuinen.

Nissan Leaf kulutus

Mittasin moottoritiellä Leafin energian kulutuksen kahdella hieman yli 25 km matkalla. Täysin tarkkoja tulokset eivät ole useiden avoimiksi jääneiden muuttujien vuoksi.
 
Ne olivat kuitenkin linjassa aiempien kokemusteni kanssa.
 
Mittarivirhe Leafissa on niin suuri, että kuljettajan on hyvä olla siitä tietoinen. Tässä yksilössä noin 109 km/h mittarinopeus vastasi noin 100 km/h navigaattorin nopeutta. Omassa autossani on vielä hieman suurempi.
 
Nopeuden ollessa 80 km/h navin mukaan Leaf kulutti 13,8 kWh/100km.
 
Nopeuden ollessa 100 km/h nousi kulutus lukemaan 19 kWh/100 km.
 
Eli Leafilla nopeuden nosto yhtään yli 80 km/h nostaa kulutusta voimakkaasti.

Nissan Leaf toimintamatka

Tehdas lupaa uudelle Leafille jopa 250 km toimintamatkan. Omasta aiemmasta 24 kWh Leafin kokemuksesta sanoisin, että kesäkelissä realistinen maksimi on noin 185 km. 
 
Nyt talvitestissä ajoin Tampereelta Jyväskylään 156 km matkan, jonka olisin päässyt ilman välilatausta. (tein Jämsässä 1,9 kWh latauksen, mutta Jyväskylässä oli 2 kWh jäljellä).
 
Talvista moottoritieajoa olisin päässyt Leafilla yli 110 km yhdellä akullisella.
 
 
 

Edullista ja ei niin edullista ajamista sähköautolla

Jos lasketaan, että sähkö maksaa 0,12 e / kWh siirtokuluineen ja veroineen, tulee ajamisen kustannukseksi siis 1,66 e/100km kun käytetään alle 80 km/h nopeuksia. Jos kyseessä on moottoritieajo, nousevat ajamisen kustannukset 2,28 e/100 km tasolle.

Pikalataaminen on kalliimpaa, toisaalta hyvin usein edelleen sähköautoon saa myös ilmaista latausta.
Toistaiseksi vielä sähköautolla ajaminen on tuntuvasti edullisempaa kuin diesel- tai bensamoottorisella autolla. Fortumin Charge & Drive hinnoittelee lataamisen 20c/minuutti.

Tiiriössä latasin 14 min 28 s ajassa 10,78 kWh ja sen hinnaksi muodostui noin 2,90 euroa. Tuolla latauksella 100 km hinnaksi muodostuu 4,5e, joten ei edelleenkään mitenkään kohtuuttoman hintaista.
 
 

Jyväskylässä latasin pikalaturista akun lähes tyhjästä täyteen 38 minuutissa. JKL Energia tarjosi Virtapisteen pikalaturilla vielä Jyväskylässä ilmaisen latauksen. Fortumin hinnoittelulla tämä olisi tullut maksamaan 7,60 e. Tuossa ajassa sain 25,4 kWh sähköä akkuun. Tuolla latauksella ajaa noin 145 km, eli 100 km ajon hinnaksi muodostuu yli 5 euroa.
 
Tässä piilee sellainen sähköautoilijan matkailussa käyttämä nyrkkisääntö, että akkua ei kannata ladata yli 60-70% tason pikalaturilla, jos vähemmällä pääsee perille tai seuraavalle laturille. Akun latautuminen nimittäin hidastuu voimakkaasti tuossa kohtaa.
 

Nissan Leaf lataaminen

Nissan Leafia voi ladata kolemella tavalla:

  1. Nopeimmillaan CHAdeMO pikalataus
  2. Keskinopea Type2 -rasiasta tai kiinteästä type1 kaapelista
  3. Hidas pistoriasia, eli schuko lataus
 
Uusi 30 kWh akku toi matkailukäyttöön Leafille uutta nopeutta kahdella tavalla. Isomman akun mahdollistama matkailukäyttö tuo uusia mahdollisuuksia esimerkiksi TRE - JKL välille, ja vaikkapa Jyväskylästä eri suuntiin.  Toinen, jopa vielä merkittävämpi muutos on erittäin paljon nopeutunut CHAdeMO pikalataaminen.

Kotikäyttöön oman kokemukseni perusteella kannustan hankkimaan kiinteällä kaapelilla olevan Type1 latauslaitteen. Tästä linkistä voit katsoa tarkemmin omia näkemyksiäni latauslaitteen valintaan: Sähköauton latauslaitteen valinta


Nissan Leaf ohiajovideo maalaistiellä talvella


 

Nissan Leaf hinnat 2016

Tämä nyt koeajettuna ollut 30 kWh auto maksaa Tekna varusteisena 42 850 euroa.
Edullisempi 30 kWh Acenta jo riittäisi omiin tarpeisiini ja olisi 39 850 euron hinnallaan niukasti alle 40 tuhannen euron kipurajani.
 
Edullisimmillaan 24 kWh akulla varustettu Visia malli lähtee 34 990 euron hintaan. Jos autolla ajetaan kakkostauton virassa kiinteää työmatkaa, niin tuo on varmasti järkevin vaihtoehto.
 
Jos taasen autolla on tarkoitus edes satunnaisesti tehdä myös pidempiä matkoja, on 30 kWh akku ehdoton valinta, koska se nopeuttaa niin paljon matkailuajoa.
 


Yhteenveto

Aikaisemman 24 kWh Leaf kokemuksen sekä tämän 30 kWh uuden mallin koeajon perusteella uskallan kannustaa yhä useampia autoilijoita koeajamaan Leaf omissa käyttötilanteissaan.
 
Uusi 30 kWh Leaf toimii ainakin jos:
  • Säännöllinen työmatkasi on alle 120 km ja saat molemmissa päissä auton lataukseen.
  • Jos säännöllisesti toistuvat vuosittaiset mökki/mummolamatkat ovat alle 150 km tai alle 200 km jos reitille sattuu yksi pikalaturi tai alle 300 km jos retille sattuu sopivasti kaksi pikalaturia.
 
 
 
 
Kiitos vielä kerran Nissan Nordic Europe Ali-Tuomas Vuori maahantuojan lehdistöauton koeajooni järjestämisestä.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV koeajoraportti Leaf Nissan

Arkisto

nwdb