18.05.2020

Sähköauto Leaf 40 kWh:lla sähköpyöräilemään Poronpolulle Kangasalta

Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on hieno kulkuneuvo sähköpyöräseikkailuihin siirtymisiin. Kirjoitan tähän yhden sähköautomatkakokemuksen sekä sähköfillarilla tehdyn polkukokemuksen Poronpolulta.

Nissan Leaf 40 kWh -2018 ajettu 110 000 kilometriä

Siirtymän suorittamiseen käytössä oli vuosimallin 2018 Nissan Leaf 40 kWh, jonka matkamittarissa on noin 110 000 kilomettriä ja ajoakuston kuntoisuus on noin 92% uudesta, joka tarkoittaa sitä, että täydessä akussa on noin 34 kWh käytettävissä olevaa liikenne-energiaa.

Pyörän kuljettamiseen auto on varustettu Thulen valmistamilla Wingrack-kattotelineillä ja Proride pyörätelineellä, johon pyörän saa myös lukittua. 

Lähtö sunnuntaina 17.5.2020 kello 7.05 Kangasalan Sahalahdelta

Leafin akku oli latautunut kotona yön aikana voimavirtapistorasiasta otetulla sähköllä täyteen asti, joten akussa oli 34,9 kWh:n verran energiaa. Keli oli kauniin aurinkoinen, mutta lämmintä oli vain +3°C.  Matkaa oli edessä vain 114 kilometriä ja reitti kulkisi Sahalahdelta Pälkäneen kautta Hämeenlinnaan ja siitä lyhyen moottoritiesiirtymän jälkeen 10-tietä ja 54-tien kautta perille mutkitellen.

Topenon Laakasalossa sijaitsevassa kohteessa ei ollut latausta saatavilla, joten sieltä pitäisi päästä vielä takaisin Hämeenlinnan pikalatureille matkan sujuvuuden varmistamiseksi ja silloin matkaa kertyisi yhteensä 160 kilometriä. Lähtökohtainen olettamukseni oli, että polkupyörä katolla Leafillani ei järjellisiä matkanopeuksia käyttäen tuota aivan pääsisi, joten menomatkalla jo olisi varauduttava ottamaan sähköä Hämeenlinnasta.

Menomatkan lataus Hämeenlinnan ABC Tiiriössä

Pieni latauspysähdys Tiiriössä ei oikestaan muuttanut edes matkasuunnitelmaani, koska kotona ennen lähtöä nautittu aamupala vaati jo pysähdystä kuskillekin. Vichyä ja vessatauko olisi siis saatava latauksen lisäksi.

ABC:n pihassa Fortumin Charge & Drive -pikalaturilla Kello 7.58 ABC:lla auton mittaristo väitti akussa olevan 58% lataus ja laitoin auton saamaan 45 kW:n teholla tapahtuvaa latausta. ABC:n ovella korona-pandemia johdosta koin pettymyksen, koska normaalisti aina auki oleva asema aukeaisikin vasta kello 10.00. Palasin siis autolle tekemään uusia matkasuunnitelmia ja hetken Google Mapsia katseltuani tein päätöksen ajaa perille ja etsiä sieltä lisää juomista ja vessaa.

Aikaa ovella käyntiin ja matkapohdintaani kului 12 minuttia, jonka käytin kokonaisuudessaan myös auton lataamiseen ja akkuun ehti lisääntyä 6,21 kWh:n verran energiaa. Keskilatausteho jäi tällä kertaa 31,05 kW:n tasolle, joka johtui jo lataamisen alussa melko täynnä  olevasta akusta. Leaf 40 kWh alkaa laskea lataustehoa jo noin 60% varaustason paikkeilla tuntuvasti. Hintaa tälle lataukselle kertyi 2,60 euroa ja matka jatkui noin kello 8.15.

Kohteessa, eli Topenon Laakasalossa

Koska olin saapumassa ystäväni kanssa sovittuun kohtaamispisteeseen tuntuvasti etuajassa, päätin ajaa erittäin vähäliikenteisillä teillä enimmilläänkin noin 80 km/h: nopeuksia käyttäen. Perillä Topenon Laakasalossa olin noin kello 9.00 ja matkaa oli kertynyt mittariin 123,2 kilometriä ja akussa oli 45% varaustaso, eli 18,1 kWh. Keskikulutus toteutui tuolla matkalla 19,0 kWh:n tasolle. 

Jäin kartoista tutkimaan reitin ja lähiteiden risteämispisteitä, eli sitä mistä kohdasta hyppäisimme reitille ja vastus oli aivan Laakasalontien haarassa.

Haibike Sduro sähköpyörät reitille

Ystäväni saavuttua pääkaupunkiseudun suunnalta oma sähköpyöränsä mukanaan, teimme lähtövarustelun ja lähdimme kiertämään Poronpolkua kahdella Haibiken Sdurolla. Omani on Haibike Sduro Fullseven 5.0 -2018, jota olen parantanut Maguran MT5-jarruilla ja Sramin X1-vaihteilla sekä pitkäpiikkisillä leveillä flättipolkimilla. Viimeisin päivitys oli edellisenä iltana myöhään, kun sain spesiaalitoimituksena Ebikebrotherisilta aamulla tilaamani uudet kammet pyörääni. Nimittäin Sduroni vasemman kammen nelikanttikiinnitys oli antautunut liian rankasta käytöstä johtuen. Pyörällä on harrastettu runsaasti myös DH-mäkiä ja muuta rankkaa ajoa ja niissä olisi syytä olla Haibikestä versio, jossa on ISIS-kiinnitys. Kiitos siis omalta osaltani tämän Poronpolkukokemuksen toteutumisesta kuuluu vahvasti Ebikebrothersin hyvälle palvelulle.

Toinen sähköpyörä oli myös Haibike Yamahan tekniikalla oleva Sduro Fullseven LT 4.0. Tämä pyörä eroaa omastani ensinnäkin rungon perusteella. LT on pidempirunkoisena parempi useille pyöräilijoille myös pidemmillä matkoilla. Suntourin 150mm joustot ovat jo asteen paremmat kuin omani 120 mm Suntourit. Vaihteistona LT 4.0:ssa on Shimanot varustettuna etu- ja takavaihtajalla ja edessä on kaksi sekä takana 10 ratasta pakassa. Tämä pyörä on myös varustettu hissitolpalla, joka omastani puuttuu. Jarruina on MT5:set myös LT 4.0:ssa.

Poronpolku 30 kilometrin lenkki kahdella sähköpyörällä

Poronpolku on erinomainen pyöräilyreitti vähänkin jo harrastuneelle polkijalle etenkin sähköpyörällä. Reitit on erinomaisesti merkitty ja tarjolla on useita eri mittaisia mahdollisia lenkkejä, joita on mukava kiertää. (alla oleva kuva: J. Oinonen)

kuva: J. Oinonen

Mukavia taukopaikkoja on tiuhaan tarjolla ja monesta niistä löytyy laavua, tulentekopaikkaa, polttopuita sekä vessaa. Maisemat ovat reitillä sekä taukopaikoilla monipuoliset ja vaihtelevat.

Pääosin kuiva kangasmaasto tarjoaa suurimmalle osalle polustosta hyvää tasaista ja kantavaa sekä tällä kertaa ainakin pääosin kuivaa polkualustaa, jossa pystyy sähköavustuksella nauttimaan kaltaiseni hiukan heikompikuntoinenkin jopa vauhdin hurmasta. Tuumailimme pyöräilykaverini kanssa, että muutamat pätkät olivat kuin polkujen F1-rataa. Joihinkin mutkiin oli muodostunut permit, eli kuin radan kallistukset, joihin pystyi nojaamaan ajaen vieläkin kovempaa mutkissa. Reitistöllä on myös erittäin jyrkkiä ja melko pitkiä nousuja, joista osassa omat taidot ja voimat loppuivat kesken ja päädyin työntöhommiin sähköavustuksesta huolimatta. Reitistöllä löytyy myös pieniä pätkiä teknisempää kivikkoista polkua ja jyrkkiä laskuja, joten myös haasteita on tarjolla.

Reitillä oli aamusta melko hiljaista, mutta puolenpäivän lähestyessä suosio alkoi näkyä runsaampana vastaantulijoiden ja juttusille jäävien muiden luonnosta nauttivien ihmisten määränä. Sähkö- ja luomupyöriä oli liikenteessä runsaasti. (Alla oleva kuva: J. Oinonen)

kuva: J. Oinonen

Meille kertyi matkaa 31,09 kilometriä ja saimme sille noin tunnin ruokailun myötä kulumaan 3 tuntia ja 33 minuuttia. Oman pyöräni 400 Wh:n akkuun jäi 20% energiaa jäljelle ja poljin jonkin verran eco-asetusta käyttäen, mutta myös täysillä avustuksilla jyrkissä nousuissa ja nopeilla osuuksilla vauhdista nauttien.

Poronpolusta tuli itselleni välittömästi suosikkireitistö pyöräilyyn ja varmasti palaan tänne.

Paluumatka kotiin sähköautolla

Paluumatkalle lähdin pyörän katolle lastattuani noin kello 13.30 ja autoni akussa oli edelleen siis samat 18,1 kWh kuin oli auton parkkiin jättäessäni. Keli muuttui aamun aurinkoisuudesta rae- ja vesisateiden sekä kovan tuulen myötä sähköautolle merkittävästi raskaammaksi. Tiiriön ABC:lle matkaa olisi siis noin 50 kilometriä, joten akku riittäisi helposti sinne asti ja ajelin muutoin normaalisi Hämeenlinnaan lataamaan.

Hämeenlinnassa latasin akun 70% tasolle maksuttomasta pikalaturista ja lounasti samalla ja jatkoin kotiin asti aivan normaalisti ajellen. Kotona akussa oli vielä 29 % jäljellä ja auto sai jäädä nauttimaan 3,6 kW:n tehoista latausta.

Koko edestakaisen matkan pituudeksi kertyi 247 kilometriä ja keskikulutus oli 18,2 kWh/100 km. 

Yhteenveto

Voin todeta jälleen kerran, että eteläisemmässä Suomessa sähköauto Nissan Leaf 40 kWh toimii erinomaiseti myös sähköttömälle erämaakohteelle siirtymisiin jopa pyörä katolla. Tiedän myös, että pikalatausverkosto on harvempi etenkin itäisessä Suomessa puhumattakaan koillis-Lapista. Jos niihin haluaa sähköautolla mennä erämaaseikkailemaan etenkin pyörä katolla, kannattaa etukäteen selvittää latausmahdollisuudet. Esimerkiksi pyöräreitille lähtemisen kohtaa ja auton jättämispistettä kannattaa hieman jopa säätää sen mukaan, että saa esimerkiksi leirintä-alueelta sovittua maksua vastaan auton lataamisen reitillä oloajaksi.

Tämän reissun keskikulutus jäi 18,2 kWh/100km tasolle koska keli oli aika opitimaalinen sähköautolle paluumatkan sateista huolimatta ja ajoin osan matkasta hiljaisen liikenteen ja etuajassa olemiseni takia alinopeuksia käyttäen 100 km/h alueilla. Kun seuraavia reissuja suunnittelen pyörä katolla, niin lasken lähtökohtaisesti 20 - 22 kWh/100 km kulutuksella kun arvioin reittiä ja mahdollisia välilatauksia.

Keskustelu

Leaf kuski
21.05.2020 11.54

Hieno reissu oli varmasti.

Itsekin aloittelevana sähköläskipyöräilijänä täytyy käydä kesällä reittiin tutustumassa. Fillarireissut aion kyllä tehdä Caddyllä, sinne kun mahtuu minunTunturi e-bike sisään enkä uskaltaisi sitä Leafin katolle punnettaa kun katon saisin varmaan naarmutettua.

Vielä palaisin sähköautoihin.
Kun Leafisi akusto on noin hyvin säilynyt, seisooko auto juurikaan täyteen ladattuna esim. Niin että lataus on tullut täyteen jo edellis-iltana tai jopa aiemmin ennenkuin lähdet taas ajoon.

Eli onkohan syytä välttää useiden tuntien tai jopa päivien auton seisottaminen 100% varaustilassa vai onko turhaa panikointia.

Leaf kuski
21.05.2020 13.40

Piti vielä kysyä että onko aikomus vaihtaa Leaf lähitulevaisuudessa ja jos on niin joko olet päättänyt mihin?

Sähköautoileva motoristi
21.05.2020 18.04

Moi nimim Leaf-kuski,
Mä ajan paljon, joten aina lataukseen kun saa ja täyteen asti jos ehtii. Kuumastahan se ei pidä.

Sähköautoileva motoristi
21.05.2020 18.07

Niin juu ja tuo seuraavan vaihto: kyllä nyt pitkitän hiukan. Ehkä helmi-kesäkuussa 2021.

Jos nyt ostaisin, niin hakisin Euroopasta Kona tai e-Niro 64 kWh:n kun alkaa saada 30.000 euron pintaan.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

sähköautomatkailu sähköpyörä

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (59) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb