01.08.2025
Sähköautomatka 2025 osa 8: Noin 1600 km kotimatka Alankomaista Tanskan ja Tukholman yöpymisillä sekä Saksan Autobahn Staussa jonottaen

Sähköauto Hyundai Ioniq 6:lla tekemämme kesälomamatka 2025 on tätä blogikirjoitusta ennen ehtinyt kiertää ensin Tukholmasta siltoja pitkin Saksan Hannoveriin, sieltä Strasbourgiin pariksi yöksi ja sen jälkeen Sveitsin läpi takaisin Ranskan Alppien juurelle La Clusazin yöksi. La Clusazista matka jatkui Annecyyn tutustumisen jälkeen pääkohteeseen, eli Ranskan Välimeren rannalle ja siellä La Grande Motteen, missä viivyimme viisi vuorokautta tutustuen myös lähiympäristön kiinnostuksen kohteisiin. La Grande Motten jälkeen taitoimme matkaamme Carcassonnen kautta Andorraan ja ihan pikkuisen kurkattiin Espanajaakin. Andorran jälkeen matkasimme Bordeauxin viinialueelle sekä Atlantin valtamereen uimaan. Bordeauxin jälkeen tutustuimme lisää keskiaikaituuteen Dinan vanhassa kaupungissa sekä Mont Sain Michel Abbeyssa. Edellisessä kirjoituksessani Euroopan jylhään länsirannikkoon Normandian Étretatissa sekä vielä Alankomaiden alavaan maahan ja tuulimyllyihin.
Tässä blogikirjoituksessa matkamme kääntyy Alankomaista kotimataksi, mikä suoritetaan kahdella yöpymisellä. Ensin Tanskassa ja sitten Ruotsissa, mutta ennen Taskaan yöksi pääsemistä saimme todella rauhassa jonotellen tutustua Saksan Autobahn ruuhkiin.
Aiemmat kesälomamatkamme 2025 kirjoitukseni:
- Matkavalmistelut alkoivat jo toukokuussa
- Ensimmäinen matkatarina: Tampere - Turku - Tukholma ja siitä 1254 km 13 tunnissa Hannoveriin
- Toinen matkatarina: Hannoverista Strasbourgiin ja siitä Sveitsin läpi takaisin Ranskan La Clusaziin sekä edelleen Anncecy ja Välimerren rannalle.
- Kolmas matkatarina: Ranskassa Välimeren rannalla La Grande Motte ja sen ympäristössä mm viinitilavierailua, Välimeressä uintia ja keskiaikaista linnakaupunkia.
- Neljäs matkatarina: Carcassonne, Andorra, Os de Cívis Espanja, Bordeaux viiniitilavierailu ja Atlantin valtameressä uimista
- Viides matkatarina: Keskiaikaisuutta, Dinan vanha kaupunki sekä Mont Sain Michel Abbey
- Kuudes matkatarina: Euroopan jylhä länsirannkko Normandian Étretatissa ja siitä meren pinnan alapuolelle tuulimyllyjä katsomaan Alankomaihin.
18. - 19.7. Alankomaista Saksan läpi noin 770 kilometriä Tanskaan
18.7. aamulla starttasimme jälleen tienpäälle. Halusin ajaa vielä Alankomaiden rannan patovallien läpi, joten kiersimme navigaattorin suosituksia lännemmässä kulkevia teitä ja vasta sitten suuntasimme Saksaan ajaaksemme sen läpi Tanskaan yöpymään. Tanskan padoilla oli käynnissä useita rakennustyötä, millä korotetaan patojen rakenteita, jotta korkeimmat aallot eivät pääsisi lyömään niistä yli.
Alla olevissa kuvissa olemme ylittämässä yli 30 kilometrin pituista patovallien ja teknisten patojen tietosuutta.
Alankomaissa päädyin heti ensimmäisellä latauksella pieneen ruuhkan tai jopa jonon kaltaiseen tilanteeseen Marumin jälkeen olevalla Mienscheerin pienellä Ionity-asemalla. Nimittäin aseman kolme 350 kW:n latauspistettä olivat kaikki käytössä ja minua ennen paikalla oli myös yksi muu sähköä kaipaava. Vapaana oli kuitenkin 50 kW:n laturi, joten laitoin autoni siihen aamukahvin hakemisen ja vessassa käynnin ajaksi. Totesin kuitenkin aivan lähellä olevaksi kaikille autoille vapaan Teslan latausaseman, joten siirryimme pian sinne ja Mienscheerin asemalta latasin vain 20,92 kWh 6,90 eurolla.
Tästä johtuen Alankomaissa tapahtui kaksi latausta lähekkäin. Teslan superissa ei ollut 800V tukea, joten latausteho täälläkin jäi 100 kW:n tuntumaan, mutta jatkoreittiä suunnitellessa akku täyttyi yllättävän täyteen ja latasin Teslalta 29,918 kWh 13,46 euron hinnalla.
Saksassa totesimme hyvin nopeasti, että muistiin kirjattava kokemusoppi seuraavia kertoja varten on: Lähde matkalle vähintään viikkoa aikaisemmin, jotta ehdit kotiin ennen 15.7, koska silloin alkavat vahvasti Eurooppalaisten lomat. Saksassa kohtasimmekin kaikkien aikojen liikenneruuhkat ensin Bremenin ja sittemmin Hampurin tienoilla. Pisin kylteissä ilmoitettu Stau, mitä nähtiin oli 86 minuuttia. Nopesti olikin selvää, että Tanskaan varaamaamme majoitukseen emme välttämättä ehdi ennen kello 21.30, mikä oli Bookingissa ilmoitettu viimeinen sisäänkirjautumisaika. Soitto hotelliin kuitenkin selvensi tilannetta, nimittäin useita huolestuneita majoittujia oli jo soitellut samasta asiasta ja hotellissa luvattiin kyllä odottaa viimeisetkin Saksan suunnasta ruuhkista saapuvat majoittujat.
Saksan ensimmäinen lataus tehtiin Ostetal Süd Ionity asemalla ja sieltä otimme 62,65 kWh 24,43 eurolla.
Saavuimme kuitenkin perille Tanskaan varaamaamme Fjelsted Skov Hotel & Konference -majoitukseen, mikä maksoi meille 102 euroa. Majapaikan olennaisin valintaperuste oli että sen oli palautteissa kerrottu useaan otteeseen olevan hyvä majapaikka erityisesti hyvällä sijainnilla ohikulkijoille. Tanskan majoitus oli oikeastaan ainoastaan väliyö pitkällä viimeisellä siirtymällä ennen laivaan nousua.
19. - 20.7 Tanskasta siltoja pitkin noin 850 kilometriä Tukholmaan
Viimeinen ulkomaan siirtymä oli Tanskasta Tukholmaan Siljalinen satamaan. Ajoimme samaa reittiä, mitä olimme tulleetkin. Vaikka Tanskassa liikenne oli huomattavasti vähäisempää, kuin Saksan valtaisat ruuhkat, riitti vielä Tanskassakin moottoritiellä hidastelijoita usein vasemmallekin kaistalle.
Isonbeltin sillan maksoin jälleen pankkikortin lähimaksulla ja tililtäni oli veloitettu 31,58 euroa. Juutinrauman sillan rekisteröinti vuosimaksulla oli edelleen voimissaan ja pääsin ketterästi tunneliin ja sillalle, mutta vuosimaksun maksamisesta huolimatta tililtäni veloitettiin 24,44 euroa, mikä toki on vuosimaksu + menomatka + nyt paluumatka yhteenlaskienkin edullisempi, kuin mitä olisi ollut ilman vuosimaksua.
Päivän ensimmäinen lataus oli Tanskassa Isonbeltin sillan jälkeen Kørsarin Ionityllä. Nyt tällä kertaa sattui niin, että olin unohtanut autosta latauksen rajoituksen 70 % ja lataus keskeytyi ennen kuin oma taukomme oli ohi. Tästä syystä ensimmäisellä latauskerralla latasimme 33,62 kWh 10,15 eurolla.
Toisella latauskerralla Kørsarissa latasin 23,8 kWh 6,88 eurolla. Tanskassa Ionity kuukausisopimuksella tuntui nyt maksavan vain noin 30 snt/kWh.
Ruotsissa moottoritiet vetivät pääosin erinomaisesti ja olimme perillä hotellilla Tukholman Tallink Siljan Värtähamnenissa olevassa Scandic hotellissa hyvissä ajoin jo vähän ennen kello 20.00, vaikka viimeiset korttelit tuottivatkin navigaattorille ylipääsemättömiä vaikeuksia valtavien rakennustyömaiden ja liikenteen poikkeusjärjestelyiden takia.
Matkapäivän toinen lataustauko oli Ruotsissa Laganin Ionityllä, mistä latasimme 62,14 kWh 19,9 eurolla, eli hinnaksi muodostui 32 snt/kWh
Päivän kolmas lataustauko oli Nyköpingin Ionityllä, mistä latasimme 68,95 kWh
Tukholman Scandic Södra Kajen -hotelli valikoitui 120,45 euron hinnallaan puhtaaasti liikenteellisestä syystä. Hotelli nimittäin on aivan Tallink Siljan satamassa ja kun laiva lähtee aamulla niin aikaisin, on mukavampi vain herätä ja ajaa odottamaan laivan check in alkua. Tämä oli muuten koko matkamme ainoa majoitus, missä oli ensialkuun kohtuutonta häiriötä toisista majoittujista. Naapurihuoneessa oli nimittäin sen sortin juhlat käynnissä, ettei nukkumisesta olisi tullut mitään. Onneksemme koko seurue sai häädön ennen kuin ehdin itse edes huomauttaa asiasta hotellille.
Perillä hotellin parkissa autossa oli jäljellä 77 % varaustaso. Tästä pääsen myöhemmin viimeisessä blogikirjoitusten sarjan osassa, eli yhteenvedossa, laskemaan koko matkan Tukholmasta takaisin Tukholmaan sähkön kulutuksen ladatusta energiasta, koska lähtiessä autossa oli noin 90 % varaustaso ja minulla on kirjaus kaikista tapahtuneista latauksista.
Auton näyttämä matka Tukholman satamasta takaisin satamaan oli 7476 km ja keskikulutus 18,6 kWh/100 km.
20.7 Tukholmasta Tallink Siljan laivalla Turkuun ja Turusta kotiin
20.7. aamu olikin niin aikainen laivaan ehtiäksemme, että emme ehtineet käyttää hotellin aamiaista lainkaan, joten en ollut siitä myöskään maksanut. Autoon tavaroita pakatessa löysin tuulilasinpyyhkinmen alta ruotsalaisten terveiset, eli pysäköintivirhemaksulapun. 900 kruunua, minkä maksoin hetimiten pois, jottei jää ärsyttämään. Olin kyllä maksanut pysäköinnin Easyparkilla, mikä kyllä antoi jotain ilmoittelua yöllä ennen nukkumaan rupeamista ja huomasin myös että jostain syystä 6.30 lopppumaan merkitsemäni pysäköinti päättyykin 3.30. No, paikallinen pysäköinnin valvoja oli ollut ripeä ja laputtanut automme kello 3.34.
Päivälaiva Tukholmasta Turkuun on oikeastaan aika tylsä, mutta käytimme aikamme päätös Aperollit nauttien, hiema ostoksia vielä tehden, pelaten ja nukkuen.
Turun satamassa pääsimme jälleen lähes viimeisten joukossa laivasta ulos, mutta se ei haitannut, koska matkaa oli jäljellä enää kovin vähän Tampereelle.
Yhteenveto noin 1600 km siirtymästä Alankomaista Tukholman satamaan
Tanska olisi ansainnut myös pari tai jopa kolmekin yötä tutustumiseen, jos vain aikataulumme olisi sallinut. Pelkästän Kööpenhaminassa saa kulumaan mukavasti tunnelmasta ja smörrebrödistä nauttien kokonaisen päivän ainakin. Onneksi se on niin paljon lähemänä, että sinne voi aina palata uudestaan.
Saksa on ollut kesälomamatkoillamme tähän asti oikestaan vain läpikulkumaa ja niin sille kävi tälläkin kertaa. Aivan alkuperäinen, mutta lähtöä edeltävän yönä muuttunut suunnitelma olisi kiertänyt ensin Tanskasta Saksan kautta Belgiaan ja siitä Normandiaa lasketellen vain Ranskan Bretagneen ja siitä oli tarkoitus nousta Pariisin ja Sampanjalaakson läpi Luxempurgiin sekä siitä edelleen Saksaan Moselin viinialueelle viinnitiloille. Nyt nämä kaikki neljä, eli Tanska, Mosel, Sampanjan laakso sekä Pariisi jäävät seuraaviin matkakertohin. Kaikkea ei ehdi todellakaan kokea noin 20 vuorkauden matkan aikana.
Alankomaista oli pitkä 1600 km siirtymä jopa yhdellä väliyöpymiellä tukholmaan etenkin kun Saksan ruuhkat veivät huomattavasti odotettua ja pelättyäkin kauemmin aikaa. Onneksi minulla on jo ennestään opittuna, että näin pitkällä siirtymällä otan aina yhden väliyön sataman läheisyydessä ennen Tukholman tai Tallinnan laivaan astumista. Aina voi olla mitä tahansa liikenteessä edessä. Meillä ei nyt ollut ylipääsemättömiä esteitä, mutta pelkkä rengasrikko muuttaa kerralla tilanteen ja niitä nähtiin kymmeniä tämän lähes 8000 kilometrin matkan aikana teiden varsilla.
Upea matka. Valtava määrä elämyksiä, kokemuksia ja muistoja. Viinikaappi pullollaan maukkaita muistoja pidemmäkisikin aikaa illallisiin, kun haluamme vaikka pelata Carkassonnea myös sieltä ostamillamme lisäosilla ja syödä hyvin. Belbiasta tuliaisina olutta ja suklaata. Toivottavasti taas pääsemme pian matkaan.
Keskustelu
Ei kommentteja