11.05.2025

Suunnitteilla sähköautomatka Kappelskäristä Ranskan Bretagneen: mitä huomioida ennalta?

Osoite kopioitu

Suunnitelmissani on tehdä kesällä 2025 sähköautolla matka, jonka eteläisimpänä pisteenä olisi Ranskan Bretagne. Mitä tulee huomioida hyvissä ajoin ennen matkaa? Miten siihen liittyy se, että matkaa tehdään jälleen sähköautolla?

Pidän itse olennaisena selvittää etukäteen maakohtaiset tiemaksut ja tullit sekä mahdolliset tarvittavat ympäristömerkit tai tarrat sekä mihin kaikkeen pitää rekisteröityä etukäteen auton rekisteritunnuksella. Sähköauto liittyy näihin siten, että etenkin ympäristötarrat ja luvat ovat usein sähköautolle sallivampia. Sen sijaan tiemaksuissa ei taida olla eroavuuksia sen perusteella millä voimalla auto liikkuu. Hyödynnän selvittelytyössä ainakin Autoliiton sivustoa, koska olen maksanut ePlus-jäsenyyttä jo muutaman vuoden. Toivon ja uskon, että saan Facebookin ryhmistä lisää hyvää tietoa.

Entäs sitten sähköauton lataaminen, kun kierretään useampaa Euroopan maata? Näin pitkällä, tuhansien kilometrien pituisella lomamatkalla sähköautoon tietenkin ladataan sähköä huomattavasti polttomoottoriauton tankkaamista useammin. Kuitenkin jo vuoden 2023  kesämatkamme 10 Euroopan maan halki osoitti, että latausverkosto on Euroopassa niin tiuha, että en aio uhrata aikaani ja energiaani latauspaikkojen etukäteen suunnitteluun tai maakohtaisten latausoperaattoreiden selvittelyyn. Lähtökohtaisesti tulen lataamaan matkan aikana Volkswagen Ellin sekä Teslan kuukausisopimuksilla ja tarvittaessa tutustun maakohtaisiin operaattoreihin. Myös maksukortilla suoraan maksaminen on jo Euroopan latausasemilla yleistynyt nopeasti.

Tämä blogikirjoitus on osa matkasuunnitelmaani ja toivon lukijoilta sekä Facebook-ryhmässä täydennyksiä ja korjauksia ajatuksiini. Teksti täydentyy, kun saan lukijoiltani lisää infromaatiota, eli kirjoitus sisältää varmuudella vielä puutteita sekä todennäköisesti vielä myös virheitä, joita korjaan myöhemmin.

Tarkoitus on kuvan A Better Routeplanner -reitin tapaan ajaa Hollannin ja Belgian rannikkoa etelään päin ja paluumatkalla ajaa Ranskan viinialueiden läpi Luxemburgiin ja siitä Saksan Moselin viinialueille. Moselin jälkeen kotimatkan reitti päätetään vasta paikanpäällä. 

Kirjoitan maakohtaisesti selvittelytyöni tuloksia.

Ruotsi

Tietullit:

Ruotsissa (ja Norjassa) olen jo joitain vuosia käyttänyt Epass24-palvelua rekisteröimällä auton ja voimassa olevan maksukortin sivustolle etukäteen. Näin välttää jälkimaksut, jotka ovat monellä jääneet huomaamatta ja siten muutaman euron maksu onkin kasvanut jo kymppeihin perintäkuluineen. Tullimaksuja minun reitilleni voi tulla lähtinnä Tukholmassa seikkaillessani, koska muutoin etelä-Ruotsin läpi ajaminen on tarkoitus tehdä siirtymäajona Tanskaan asti. 

Ympräristömerkit:

Jos nyt ymmärsin oikein, niin Ruotsiin ei vieläkään tarvitse tilata mitään ympäristötarroja tai vastaavia. Kunhan tuo Epass24 rekisteröinti on kunnossa, ei tule ikäviä jälkiyllätyksiä. Uskoisin, että Ruotsin voin merkitä itselleni tehty-merkinnällä, kun vaihdoin ennalta voimassa olevan luottokortin tililleni.

Tanska

Tiemaksut ja -tullit sekä ympäristömerkit:

Juutinrauman siltayhteys Ruotsista Tanskaan on maksullinen. Hinta on nykyisin alle 6 metriselle henkilöautolle noin 715 ruotsin kruunua. Lisäksi  Tanskassa Ison Beltin silta on myös maksullinen. Sen jälkeen vielä Tanskasta menemme Saksaan lautalla, joten uskoisin että minun kannattaa ostaa Øresundbron sivuilta yhdistelmälippu Saksaan asti. Siltamaksu + lautta Rödbystä Puttgardeniin näyttää nyt maksavan 1078 ruotsin kruunua tai 1789 ruosin kruunua, eli noin 99 - 165 euroa (11.5 kurssilla). Hinnoista kalliimpi tarjoaa käyttöön kolmen kuukauden jouston sekä samaan hintaan kahvia ja vettä kaikille matkustajille.  Mutta sisältääkö tuo hinta nyt sitten kaikki maksut Ruotsista Saksaan asti? Siis Juutinrauman, Ison-Beltin sekä lautan? Tuosta en olekaan nyt aivan varma. Osaako joku kertoa tämän?

Jos nyt ymmärsin oikein, niin Tanskassa sähköautolla ei vieläkään tarvitse etukäteen rekisteröityä mihinkään tietullijärjestelmään, eikä tarvitse tilata mitään ympäristötarroja etukäteen näiden silta- ja lauttamaksujen lisäksi.

Saksa

Ympäristötarrat:

Koska olen jo joitain vuosia ollut Suomen Autoliiton ePlus-jäsen, ajattelin tilata Saksaan ympäristötarran Autoliiton kautta 19 euron jäsenhinnalla. Ympäristötarra on autokohtainen, joten ennen sen tilaamista minun täytyy päättää millä autolla matkan suoritan.

Tiemaksuja ei Saksassa peritä henkilöautoilta.

Alankomaat

Alankomaat vai sittenkin Hollanti? Maan virallinen nimi on Alankomaat ja tarkoitus on siellä ajaa rannikkoa pitkin etelää kohti. Majoittuakin on tarkoitus jossain myöhemmin matkan varrella tarkentuvassa paikassa.

Tietullit:

Alankomaissa tiet ovat henkilöautoille maksuttomia. Sen sijaan Alankomaissa on kaksi maksullista tunnelia: Kiltunnel veloitus on henkilöautolta 5 euroa ja Westerscheldetunnel meidän autolta samat 5 euroa. Niistä ainakin jälkimmäinen on todennäköisesti rannikkoreitillämme mukana.

Ympäristötarrat:

Alankomaissa on useissa kaupungeissa ympäristövyöhykkeitä, mutta sähköautolla niihin voi ajaa ilman maksuja. Valvonta tapahtuu kameroilla ja mitään tarroja ei tarvita.

Belgia

Ympäristömerkit:

Belgiassa on ympäristövyöhykkeitä Flanderin alueella Antwerpenissä, Brysselissä ja Gentissä. Antwebenin ja Gentin alueilla ajoa varten suomalainen auto rekisteröidään verkkosivuilla.  Brysselissä ajoa varten rekisteröinti tehdään eri verkkosivustolla, kuin Antwerbenin.

Vallonian alueelle ympäristövyöhykkeitä on suunnitteilla vuodelle 2025.

Belgiassa tiemaksut eivät ole käytössä henkilöautoille.

Ranska

Tiemaksut:

Raskassa on runsaasti maksullisia teitä ja niitä operoimassa useampia toimijoita. Lisäksi käynnissä on muutos tien päällä maksamisesta sähköiseen maksamiseen. Kun katselin muiden hiljattain Ranskassa ajaneiden kertomuksia, olen päättänyt tilata Fulli-lähettimen autoon ja rekisteröidä sen käyttäjäksi itseni ja autoni.

Ranskaan tiemaksuihin tilattava Fulli: https://www.fulli.com/en  

Ympäristömerkit:

Lisäksi Ranskaan on tilattava postikuluineen noin 5 euron hintainen Crit'Air -ympäristötarra verkkosivuilta.

Luxemburg 

Luxemburg vaikuttaa helpolta maalta autoilla myös suomalaiselle, koska maassa ei ole tiemaksuja eikä mitään ympäristötarroja tai rekisteröitymistä.

Sveitsi

Sveitsi ei suoranaisesti ole tavoitemaana tällä lomamatkalla, mutta kirjoitan itselle kuitenkin ylös muistiin sitä varalta, että satumme poikkeamaan siellä: Sveitsiin kannattaa etukäteen tilata vinjetti tietulleja varten Sveitsin tulliviraston sivuston kautta

Ympäristömerkkejä tai rekisteroitymistä edellyttää tällä hetkellä vain Geneve.

 

Selvitettävänä vielä ainakin mm

Onko hyötyä jostain näistä ja vieläkö ehtii tilaamalla saada kotiin ennen matkaan lähtöä: DKV, Toll4Europe, Tolltickets, Eurowag, Telapass

 

 

 

 

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Atto 2 (1) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Auto 25 (1) Autonäyttely (18) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (2) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (3) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) E-C3 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) Elroq (1) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (29) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (3) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) EQS (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (3) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) FAQ (1) Fazua (2) Fiat (1) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Grande Punto (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) Huolepitosopimus (1) hybridipyörä (1) Hyundai (19) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (34) ID.7 (3) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Inster (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (2) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (2) katsastus (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (3) KGM (1) Kia (9) kitkarengas (1) koeajoraportti (45) koiranluut (1) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (5) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (15) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) MEB-auto (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (2) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (7) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (3) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) määräaikaishuolto (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (3) Polestar 2 (3) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (90) Renault (9) renkaiden kestävyys (3) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (5) Smart (1) softabugi (1) SOH (2) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (255) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (39) sähköautokokemus (25) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (62) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (3) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) takuu päättynyt (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (9) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (11) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (21) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb