09.10.2025
Sähköautolla yksi matka ja vähintään neljä eri kukutuslukemaa

Ajoin 6.10.2025 jälleen kerran Tampereelta Helsinkiin ja takaisin päiväreissuna. Katsoin tällä kertaa Hyundai Ioniq 6 -sähköautoni kulutuslukemia. Tällä kertaa hieman keskivertoa monipuolisemmin.
Tuloksena oli yksi 174 km pituinen matka, mutta neljä eri kulutusta. Mikä on totuus? Niitä on toki vähintään kaksi näinkin katsoessa.
Suurin oli tietenkin ladatusta energiasta laskettu. Tällä kertaa 22,9 kWh/100 km. Tämä on yksi totuus ja sisältää lataushäviöt. Tällä kulutuksella on merkitystä kuitenkin vain jos haluaa tietää ajamisen liikenne-energian hinnan. Tällä kertaa hintaa 174 km ajon sähkölle kertyi 10,10 euroa, eli 5,80 euroa / 100 km julkisessa type2-latauksessa.
Toiseksi suurin oli auton ajotietokoneen mukaan. Se oli tällä kertaa 21,3 kWh / 100 km. Tämä tuskin on totuus, mutta on se mitä autoilijat useimmiten vertailee.
Toiseksi pienin oli kun laskin CarScanner avulla lähdön ja perillä olon Remaining energyn mukaan. Se oli 20,6 kWh / 100 km. Tämä on todennäköisemmin lähellä sitä toista totuutta, kuin ajotietokoneen näyttämä kulutus. Eikä tämäkään ole mikään 100 % fakta, koska BMS sen määrittää mikä energialukema näytetään. Tällä kuiutuksella on merkitystä siihen, jos haluaa laskea kuinka pitkälle akulla pääsee, kun vielä muistaa että nollan jälkeen on vielä sähköä käytettävissä.
Yllä olevasta CarScanner Apple CarPlay -kuvaparista näkyy myös, ettei normaali autolla ajaminen käytännössä lämmitä akkua lainkaan. Akuston lämmöt nousivat saman yhden asteen verran, kuin ulkoilman lämpötilakin, mikä toki oli sattumaa.
Onneksi autossa on kuitenkin akuston esilämmitys, millä akun saa riittävän lämpimäksi tehokasta latausta varten.
Pienin oli jälleen tälläkin kertaa Hyundain matkapuhelinsovelluksen, Bluelinkin mukaan. Tällä kertaa 19,91 kWh/100 km. Tämä tuskin on totuus, nimittäin mielestäni sovellus jostain syystä näyttää toistuvasti todellista pienempää kulutusta.
Onko tällä selvitykselläni mitään merkitystä? No eipä oikeastaan. Kunhan ihmettelin jälleen autoni ajotietokoneenja Bluelinkin käyttämien kulutusten eroavuutta. Huomenna voisin yrittää muistaa tarkistaa matkamittarivirhettä autosta.
Ja jos joku ihmettelee kirjoituksessani ilmenevää isoa kulutusta, niin totean että ei se järin paha ollut huomioiden kelin ja nopeuden. Ajo tapahtui tällä kertaa TRE - HKI -väliä ajoittain rankassakin sateessa ja vastatuulessa kesärajoituksia reippaasti noudattaen ajettuna.
Keskustelu
Ei kommentteja