29.07.2025
Sähköautolomamatkalla Hannoverista Ranskaan ja Sveitsin kautta Ranskan Alppien juurelle sekä sieltä Välimeren rannalle
_2025_07_29_1513.jpeg&height=800)
Teimme kesällä 2025 autolomamatkan, minkä tavoitteena oli kiertää Ranskaa. Alunperin idea oli ajaa Tanskasta Alankomaiden ja Belgian länsi-rannikon kautta Normandiaan ja siitä Bretagneen, mihin olin ennalta varannut matkalle Audierne-kaupungista viideksi vuorokaudeksi majapaikan. Siitä oli tarkoitus sitten jatkaa johonkin suuntaan. Lähtöä edeltävänä yönä kuitenkin peruin tuon Audiernen majoituksen, koska sinne oli luvassa koko suunnitellun vierailumme ajaksi alle +21°C lämmintä, vesisateita ja voimakasta tuulta, emmekä Suomen kylmän ja sateisen alkukesän jälkeen sitä keliä halunneet.
Niinpä lähdimme matkaan ilman yhtään ainoatakaan etukäteen varattua hotellia, tai edes varsinaista kohdetta. Päätimme Saksassa tarkistaa sääennusteita ja suunnistaa sen mukaan uuteen matkan pääkohteeseen. Matkan valmistelut olin aloittanut jo huomattavasti aiemmin toukokuussa ja pääset lukemaan matkavalmisteluista, kuten eri maiden tietulleihin ja ympäristölupiin liittyvistä seikoista täältä. Alkumatkan osalta, matkan osuudesta Tampereelta Turun satamaan sekä Tukholman satamasta Saksan Hannoveriin asti jo aiemmin erillisen blogitekstin ja pääset lukemaan sitä täältä.
Tähän blogikirjoitukseen kirjoitan lähes 8000 kilometrin autolomamatkamme toisen osuuden Hannoverista ensin Ranskan Strasbourgiin ja siitä Sveitsin läpi takaisin Ranskaan ja siellä Alppien juurelle La Clusaz -kaupunkiin yöpymään sekä siitä Annecyn kautta pääkohteeseen La Grande Motteen. Seuraavaan blogikirjoitukseen tulee kertomus La Grande Mottesta ja sen ympäristöön tutustumisesta viiden yön yöpymisen aikana.
Saksaan olin etukäteen tilannut Suomesta Autoliiton jäsenhintaan ympäristötarran ja liimannut sen auton tuulilasin oikeaan alakulmaan.
Ranskaa varten olin tilannut jo yli kuukautta ennen lähtöä Fulli-lähettimen tietulleja varten sekä Crit'Air-ympäristötarran.
Sveitsin Vignetten tarve tuli vastaan matkan aikana ja tein sen vuorokautta ennen maahanmenoa virallisella sivustolla 40 frangin hintaan.
2.7.2025 Hannoverista 190 km Saksan Knüllwaldin laturille
Matkamme kolmas päivä käynnistyi ilmastoidussa hotellihuoneessa hyvin nukutun yön jälkeen kohti Strasbourgia. Ajatuksenani oli ajaa Frankfurtin ohi moottoriteitä ja lähenpänä Ranskan rajaa siirtyä ajelemaan hetkeksi Saksan maaseututeitä. Lähtö hotellilta tapahtui 100 % tasolle hotellin parkissa melko arvokkaaseen 59 snt/kWh hintaan ladatulla akulla.
Ensimmäinen moottoritiesiirtymä oli vain 190 km pituinen ja vain 1 tunti 39 minuutin kestoinen, kun tarvitsimme jo ensimmäisen vessatauon sekä ehdottomasti lisää kahvia ja suolapalaa, niinpä pysähdyimme Knüllwaldiin Ionity-laturille. Tämän siirtymän keskinopeus hotellin parkista laturin parkkiin toteutui 115 km/h keskinpeudella ja auton mittaristo näytti keskikulutukseksi 26 kWh/100 km. Matkaa tehtiin aina liikenteen salliessa 180 km/h - 190 km/h ja matkan varrelle sattui lukuisia täysjarrutustarpeita hitaampien autoilijoiden siirtyessä varoittamatta eteen vasemmalle kaistalle sekä sen tien uudelleen vapautuessa täyskiihdytyksiä.
Laturille saapuessa autossa oli vielä peräti 37 % varaustaso ja sillä olisi päässyt vielä reilut 100 kilometriä autobahn-nopeuksiakin.
Latasimme Knüllwaldissa 36,92 kWh 14,40 euron hinnalla.
Tämän etapin 26 kWh/100 km keskikulutus kertoo aika suoraan Ioniq 6:den keskikulutuksesta kun Autobahnaa pääsee ajamaan oikeasti kovaa.
Ioniq 6:den hyvästä latautuvuudesta kertoo paljon, kun sen lataus alkoi käytännössä aina yli 220 kW:n teholla, mutta vielä enemmän siitä kertoo se, että esimerkiksi täällä Knüllwaldissa se latautui vielä 81 % tasolla peräti 90 kW:n teholla. Lisäksi tämäkin peräti 37 % varaustasolla alotettu lataus oli 81 % tasoon kestänyt 18 minuuttia ja siinä ajassa oli sähköä toimitettu laturilta 37 kWh, eli 134 kW:n keskiteholla.
Knüllwaldista 130 km Frankfurtin laitamille Roscachiin lataamaan
Seuraava osuus oli vain 130 kilometriä ja sen kesto oli 1 tunti 16 minuuttia. Rehellisesti sanoen en edes muista miksi tämän stopin otimme, mutta latasin samalla autoa.
Ionity Rosbach v. d. Höhe lataus 31,25 kWh ja 12,18 euroa.
En huomannut dokumentoida latauksen muita speksejä.
Rosbach laturilta yli 135 km Bruchsal -laturille
Jälkikäteen tarkisteltuna tämän päivän jorupeamat olivat kovin lyhyitä. Tämäkin väli Rosbachista Bruchsal-laturille suorinta tietä ajuaen olisi ollut vain 135 kilometrin pituinen, mutta tässä välissä me seikkailimme poikkeuksellisen tylsällä Saksan maaseudulla pitkään, joten kilometrejä kertyi enemmä ja etenkin aikaa tärvääntyi runsaammin. En ollut ennalta mitenkään selvittänyt millaista seutua olisi tarjolla ja se sattui olemaan lähinnä teollisuuskaupunkia toisensa perään tai peltoja. Jatkuvia liikenneympyöröitä ja kaupunkien ruuhkaa.
Tämän päivän viimeisen latauksen perusajatus oli kuitenkin ladata auto Ionityn kk-sopimuksen edullisemmalla hinnalla siten, että seuraavasta majoituksesta aikanaan matkaa jatkettaessa autossa olisi mieluiten noin 60 % varaustaso tai enemmän, koska edellisen majapaikan lataus oli ollut niin arvokas (59 snt/kWh).
Tälläkään laturilla en ollut dokumentoinut autosta akuston varaustasoa tai muuta vastaavaa
Latausta tehtiin 35,80 kWh ja 13,96 euron edestä.
Bruchsalista 118 km majoitukseen K Hôtel -majoitukseen Strasbourgissa
Päivän viimeinen ajo-osuus oli vain 118,4 km pituinen Strasbourgiin K Hôteliin varaamaamme kahden yön majoitukseen. Tuon osuuden kulutuksen olin huomannut valokuvata ja se oli 21,3 kWh / 100 km. Keskinopeus oli pudonnut jo merkittävästi, koska ajoaikaa oli kulunut peräti 1 tunti 47 minuuttia.
Koko matka Tukholman sataman jälkeen oli tähän mennessä ollut 1854 km ja sen keskikulutus oli 21,5 kWh/100 km.
Nyt olisi vuorossa kahden vuorokauden viipymän ajan tutustumista Strasbourgiin ja hieman pidempi hengähdystauko ajamisesta. Hotellilla oli myös positiiviseksi yllätyksekseni lataus, mitä käytin pariinkin otteeseen paikallisen Monta Chargen sovelluksen kautta 40 snt/kWh hintaan.
Strasbourg K Hôtel -pihassa Monta Charge lataukset
- 25,784 kWh, 10,31 euroa
- 11,81 kWh, 4,72 euroa
Strasbourgin K Hôtel parkkipaikalla Ioniq 6:den liikuttelu etänä avaimen avulla pääsi arvoonsa, nimittäin näin ahtaasta pysäkäintiruudusta en olisi millään ilveellä päässyt enää auton ovesta ulos tai sisään. Auto liikkui kuitenkin hienosti avaimella ulkopuolelta ohjaamalla ensin ruutuun ja sitten myöhemmin pois siitä. Kovin nopea tuo avaimella ulkopuolelta ohjaaminen ei ole, mutta luotettavan tuntuinen ja auto onneksi usktaltaa mennä erittäin ahtaaseenkin rakoseen sen avulla. (kuvassa ei välity aivan se realiteeti, miten ahdas tuo väli oli).
2.7.2025 Hannoverista Strasbourgiin 601 kilometriä siirtymä yhteensä
Euroopan matkamme kolmantena päivänä, eli 2.7.2025 siirryimme noin puolet ensimmäistä matkapäivää lyhyemmän ajomäärän verran Hannoverista Strasbourgiin, eli 601,1 kilometriä kertyi auton matkamittariin lisää. Ajaminen ja lataaminen sujuivat kaikilta osin vaivatta.
- 2.7. ajopäivän lataukset: Knüllwald 36,92 kWh + Rosbach v.d. Höhe 31,25 kWh + Buchsal West 35,80 kWh + hotellin lataukset 25,784 kWh ja 11,81 kWh = 141,564 kWh.
- Alku- ja loppulataustasot olivat niin lähelle samalla tasolla, vain kahden prosenttiyksikön verran oli matkan jatkuessa enemmän, joten vähennän päivän kulutuksesta vain 1,5 kWh:n verran energiaa ja käytän päivän keskikulutuksen laskennassa lukua 140 kWh.
- Päivän keskikulutus ladatusta energiasta laskien oli 23,3 kWh/100km.
- Latauksille kertyi hintaa: Knüllwald 14,40 e + Rosbach v.d. Höhe 12,18 e + Bruchsal West 13,96 euroa + hotellin lataukset 10,31 euroa ja 4,72 euroa = 55,57 euroa, joten liikenne-enegian hinta nousi ensimmäisen ajopäivän 8,69 eurosta noin 9,20 euron tasolle / 100 km (vähennetty loppulataustasojen erotusta sentin pyöristyksen verran).
Kaksi yötä Strasbourgissa K Hôtellissa vanhoilla Kronenbourg panimon mailla
Tämä K Hôtel Strasbourgissa valikoitui saapumispäivän aikana jälleen Bookingin kautta kohtalaisen hintaisia, mutta hyvät arvioinnit saanutta ja ilmasstoitua hotellihuonetta etsiessä. Hotelli ei ole Strasbourgin keskustassa, vaan muutamien kilometrien päässä historiallisilla Kronenbourgin panimon mailla. Hotelli oli erinomainen valinta kaikin puolin ja siitä oli hyvä bussiyhteys Strasbourgin keskustaan, mistä pääsi vielä samalla lipulla raitiovaunulla kätevästi Ilen saarelle ja kävimmekin siellä pariinkin kertaan käyttäen paikallisbussia paikallisella CTS-sovelluksella. Aikaan sidottu kertalippu kahdelle henkilölle oli 3,80 euroa ja se piti kuitata bussissa sovelluksen QR-koodista lukijalla aktivoiduksi. (normaalisti tuo väli menisi vielä kätevämmin raitiovaunulla, mutta sen raiteet olivat nyt remontissa ja siksi ne oli korvattu helposti käytettävillä ilmastoiduilla haitaribusseilla).
K Hôtel yöpyminen maksoi kahdelta yöltä 169,48 euroa
Strasbourg
Strasbourgin historia on erittäin pitkä ja sen aikana se on ollut vuoroin eri valtakuntien risteysalue, mutta myös eri hallitsijoiden vallan alla ja ja tämä näkyy myös kaupunkikuvassa. Strasbourg toimii nykyisin myös Euroopan unionin toisena pääkaupunkina. Meitä kiinnosti matkamme teemaankin liittyen toki myös se, että se on Alsacen viinialueella. Strasbourgiin pitäisi jonain vuonna tulla käymään joulun aikaan, koska se on tunnettu myös joulun kaupunkina.
Strasbourgiin saapumisen päivänä, eli 2.7.2025 illallistimme vanhassa kaupungissa Ilen saarella ja ihailimme Strasbourgin Notre Damen aukion takana olevalta terassilta Riesling-lasillisten kera kyseistä kirkkoa, mikä muuten oli vuodesta 1647 alkaen peräti 227 vuoden ajan maailman korkein rakennus 142 metrin korkuisella tornillaan. 3.7. vierailimme siellä myös sisällä ja päädyimme sattumalta kuuntelemaan monesta maasta olevien sotilaiden hartaushetken loppuosuutta hiljaisina kuunnellen.
Strasbourgin vanhassa sairaalassa, tai tarkemmin sen kellareissa on paikallisten Alsacen alueen viiniviljelijöiden yhteiskäytössä oleva viinikellari Hopital Civil. Mehän tietenkin suuntasimme sinne tutustumaan tunneliin, aistimaan viinitynnyreiden aromia sekä tekemään ostoksia kotiin viemisiksi.
Ennen matkan jatkumista kävin myös täydentämässä matkavaatevarastoani paikallisessa kohtalaisen tunnetun tavarataloketjun toimpaikassa yksinen housujen ja valkoisen pellavapaikan sekä t-paikan verran.
Me viivyimme Strasbourgissa tällä kertaa vain kaksi yötä ja päivää, mutta ensi kerralla siellä voisi viettää vaikka pitkän viikonlopun verran aikaa. Vahva suositus Stasbourgiin tutustumiselle. Meidän matkamme jatkui siis kohti etelää jälleen, mutta haluan todeta, että tämä kahden yön viipymä oli erittäin miellyttävä valinta tähän väliin matkaamme. Onneksi maltoimme ottaa vähän pidemmän pysähdyksen, vaikka etelä-Ranskaan pääseminen jo polttelikin mielessä.
4.7.2025 Strasbourgista Sveitsin läpi Ranskan Alppien juurelle La Clusaziin
Matkamme viidennen päivän aamu kun koitti, heräsimme jälleen hyvin levänneinä Stasbourgin hyvästä ilmastoidusta hotellihuoneesta ja suuntasimme 94 % varaustasolla liikkeelle lähtien kohti ensin Sveitsin läpiajoa. Olin jo 2.7 illalla päättänyt ajaa Sveitsin läpi ja tehnyt silloin maahan sähköisen vignetten rekisteröinnin automme reksiterinumerolla. Hintaa sähköisellä vignetillä oli 40 frangia ja tililtäni oli veloitettu 45,18 euroa. Olin ja olen edelleen siinä käsityksessä, että meidän ei henkilöautolle muuta tarvinnut tehdä Sveitsiä varten.
Strasbourgista noin 230 km Sveitsin Grauholz Süd laturille
Ensimmäinen päivän osuus oli noin 230 kilometrin pituinen Ranskasta Sveitsin Ittigeniin Grauholz Süd -laturille. Ja heti kättelyssä Sveitsin rajan ylitettyäni ajoin harhaan auton navigaattorin ohjeistuksen myöhästyessä risteyksen ohjeistuksessa. Päädyin loputtomalta tuntuvaan tunneliin ja sen seisovaan autojonoon. Totesimme myös Ittigenissä laturille tietä etsiessä, että Heren kartta ei ollut laisinkaan perillä Sveitsin teistä.
Matkan pääasia alkoi konkretisoitua, eli nauttia matkasta ja sähköautoilun dokumentointi unohtui jo tyystin. Siksi tältäkään lataukselta minulla ei ole muuta kuin kuva latauasasemalta. Ei mitään tietoa aloituksen varaustasosta tai muustavastaavasta.
Ionity-sovellus kertoo kuitenkin jälkikäteenkin, että olin ladannut 31,86 kWh 14,66 frangilla ja tililtäni oli veloitettu 16,12 euro, eli Sveitsissä Ionityn kk-sopimuksellakin lataamalla kilowattitunnin hinta oli peräti 51 senttiä.
Ittigenin Grauholz Süd laturilta Martignyn laturille -matkan hienoin taukopaikka
Mikä taukopaikka täällä Martigntyssä olikaan. Ionityn latausaasema sekä Teslan superi olivat kahden aseman välissä. Toinen vaikutti vähän perinteiseltä Veijo Esson baarilta, mutta toinen oli oikea monipuolisuuden keidas hyvällä ravintolalla sekä kaupalla varustettuna. Ei siinä kuitenkaan vielä kaikki, nimittäin aseman pihapiirissä oli täydellisen kirkasvetinen vuoristolampi, missä ihmiset uivat, suppasivat ja muutoin nauttivat aurinkoisesta päivästä. Ohikulkijoiden koiratkin pääsivät pulikoimaan. Me tyydyimme hetken kahlaamaan rantavedessä. Ostimme puodista mukaamme hieman juustoa ja muuta mukavaa.
Martignyssä latasin 33,08 kWh 15,21 frangilla ja tililtäni veloitettiin 16,72 euroa.
Sveitsin Martignystä 129 km jälleen Ranskaan ja La Clusaziin
Martignyn lataus riitti erinomaisesti siihen, että ajoimme 129 päätyäksemme jälleen Ranskaan ja seuraavan yöpymisen kaupunkiin, La Clusaziin Hotel les Sapinsiin. Kävimme matkallamme pikaisesti pyörähtämässä myös Chamonixin kaupungissa, mutta se oli niin täyteen ladattu turisteja ja siellä oli selkeästi pyöräilytapahtuma, joten emme edes jääneet etsimään ruokapaikkaa varten pysäköintipaikkaa, vaan jatkoimme yöpaikkaamme. Olisimme halunneet myös käydä ajamassa Mont Blank -tunnelin läpi, mutta se oli suljettuna liikenneonnettomuuden takia.
La Clusaz on pienen laskettelukeskuksen oloinen kylä ja toisin kuin Chamonix, se tuntui juuri toivomamme kaltaiselta hieman kesäunta nukkuvalta. Tämäkin Hotel Les Sapins majapaikan huone oli varattu Bookingin kautta edellisenä päivänä, mutta poiketen tavastamme, tässä ei ollut ilmastointia, eikä korkesta sijainnista johtuen sille ollu tarvettakaan.
Tällä kertaa illallistimme upeassa näköalassa huoneemme valtaisalla parvekkeella. Ruoka oli Suomesta tuotua kuivaruokaa kuumaan veteen liotettuna, mutta sitä höystettiin senkin edestä hyvillä juustoilla sekä Strasbourgin sairaalan kellarista ostetulla Rieslingillä. Kyllä kelpasi, kuten myös aamulla herätä alla olevan kuvan maiseman valoistuessa avoimien ovien kautta Alppituulen viilentäessä huonetta.
Tämä La Clusaz oli kohde, mihin olisimme voineet sittenkin jäädä useammaksikin yöksi ja käyskennellä hetken pidempään Ranskan Alpeilla, mutta polte päästä kohti etelä-Ranskaa vei voiton. Ehkä sitten ensi kerralla ja Alpeille halajan aina uudestaan ja uudestaan. Tämä La Clusaz Hotel les Sapins -majoitus perustasoa jonkin verran paremmassa huoneessa maksoi kahdelta yöltä kahdelta henkilöltä 102,40 euroa.
4.7.2025 ajoimme vain 499,8 kilometriä ja kokonaismatkaa Tukholman satamasta oli kertynyt 2354,6 km auton ajotietokoneen näyttäessä 20,5 kWh/100 km keskikulutusta.
4.7 latasin 31,86 kWh + 33,05 kWh ja perillä hotelilla oli 67 % varaustaso. Kun lähtö oli tapahtunut Strastourgista 94 % varaustasolla, lasken varaustasojen erotuksesta päivän kulutukseen lisää 20,8 kWh, eli päivän kulutus oli laskennallisesti noin 85,71 kWh, eli päivän laskennallinen kulutus oli 17,1 kWh/100 km. Ajonopeuksien laskeminen näkyi kulututusta laskevana, vaikka nousimmekin korkealle merenpinnasta.
5.7.2025 La Clusazista Annecyyn ja sen jälkeen pääkohteeseemme eli La Grande Motteen
Ranskan Alppien juurella oleva La Clusaz oli erittäin virkistävä kokemus ja pongasimme sieltä reitille kohti Välimeren maisemia vielä yhden kiinnostuksen kohteen: Annecyn.
Annecy
La Culazista on vain noin 30 kilometrin matka kauniiseen Anncecyyn. Sähköauton hienous tuli tälläkin lyhyellä matkalla jälleen vastaan. La Clusazista on jo jonkin verran laskua Annecyyn ja auton keskikulutus oli lähes nolla tuolta matkalta. Annecyssä meitä kiinnosti lähinnä vanha kaupunki, joten ajoin sen lähellä olevaan sairaalan parkkitaloon auton.
Ostimme pariin museoon oikeuttavat liput ja tutustuimme Le Palais de I'Isle -linnakkeeseen sekä Le Château d'Annecy -linnaan. Niistä ensimmäinen sijaitsee keskellä Thiou-jokea ja on varmasti yksi Ranskan kuvatuimpia nähtävyyksiä ja Annecyynkin kannattaa suunnata mahdollisimman aikaisin aamulla, jos haluaa välttää pahinta turistiruuhkaa. Jälkimmäinen on ikäänkuin kaupungin yläpuolella sijaitseva linna, minkä lähellä sijainneeseen sairaalan p-taloon tosiaan jätimme auton. Annecyssä nautimme myös viihtyisän keskustan tarjonnasta ja ruokailimmekin siellä.
Annecystä noin 115 km Seynssins -laturille
Annecystä matkalla kohti Välimeren rantaa pysähdyimme Annecyn jälkeen Seynssins Ionitylle lataamaan. Laturi löytyi todella paahteiselta kauppakeskuksen tapapihalta. Pikaisen vessakäynnin ja ostosten jälkeen jatkoimme matkaa.
Seyssensissä latasin 44,59 kWh 14,72 euron hinnalla.
Seynssins laturilta noin 200 kilometriä Tavel Nord -laturille
Seuraava päivän siirtymä oli parin sadan kilometrin luokkaa ja otimme sähköä vielä Tavel Nord -laturilta. Nyt melkein kohtasimme tähän mennessä noin 2800 kilometrin matkalla ensimmäisen jonotustarpeen, kun asemalla olivat kaikki tehokkaat laturit varattuina. onneksi vapaana oli kuitenkin 50 kW:n laturi, mihin kytkin auton latautumaan. Meille riitti hyvin vähäinen lataus, koska koko tämän päivän 437,7 km siirtymään Alppien juurella olevasta La Clusazista Välimeren rantaan laskiessa olisimme selvinneetä todennäköisesti jopa ilman yhtään välilatausta.
Latasin 30,9 kWh aiempia edullisemmalla 0,27 euron kWh hinnalla, eli lataukselle kertyi maksettavaa 8,34 euroa.
Tavel Nordista noin 80 km La Grande Motte Golf hotelliin
Loppumatkaa kohti pääkohdettamme Välimeren rannalla, La Grande Mottea ja sieltä varaamaamme Golf hotelli säestivät moottoritiellä varoitukset maastopalosta, mikä katkaisee tien. Onneksemme se katko oli kuitenkin vasta La Grande Motten liittymästä seuraava.
Hyundai Ioniq 6 osoittautui erinomaiseksi matka-autoksi tähän astisella 2792 km matkalla. Auto ajotietokoneen mukaan keskikulutus on nyt pudonnut Saksan kovempien ajonopeuksien jälkeen 19,9 kWh/100 km tasolle. Latausten perusteella sähköä on kulunut 595,657 kWh sisältäen tasauksen alku- ja loppuvaraustasojen välillä. Ladatusta energiasta keskikulutus on tässä vaiheessa 21,3 kWh / 100 km ja liikenne-energian hinnaksi on muodostunut 8,39 euroa / 100 km.
Alkumatkan kulutusta nostivat tuntuvasti erittäin korkeat ajonopeudet sekä toistuvat täyskiihdytykset ja ponnekkaat jarrutukset liikennetilanteisiin ja toisaalta koko matkan ajan kovan helteen vaatima jäähdytys auton sisätiloihin sekä akustoon ja muuhun tekniikkaan. Lisäksi koko matkan ajan V2L-liittimessa on ollut kiinni autojääkaappi. Loppumatkaa kohden kulutusta taasen laski madaltuneiden nopeuksien lisäksi myös se, että laskimme noin 1500 metriä meren pinnan yläpuolelta meren pinnan tasolle Välimeren rantaan.
La Grande Motten Golf hotellissakin oli sattumalta hotellin omassa parkkihallissa sähköauton latausasema. Kukaan muu majoittuja ei sitä käytänyt viiden vuorokauden majoittumisemme aikana, mutta minä käytin Shell Recharge -sovelluksen avulla. Hintaa latauksella oli 41 snt/kWh. Jälleen kerran päädyin toteamaan, että Euroopan kierroksilla pienempi ja tässä tapauksessa lyhyempi auto olisi usein parempi. Tämäkin parkkihalli oli niin ahdas, että näihin pysäköintiloosseihin ei saanut autoa millään taipumaan muutoin kuin muutamalla venkslausliikkeellä. Vaan kyllähän se sinne taipui hienosti.
La Grande Motte oli seuraavien viiden vuorokauden aikana meidän matkamme pääkohde ja kirjoitan seuraavaan blogitekstiini siitä sekä sen ympäristössä käymistämme kohteista lisää.
Keskustelu
Ei kommentteja