31.07.2025
Sähköautomatkamme 2025 tarinoita osa 6, keskiaikaisuutta: Dinan ja Mont Saint Michel Abbey

Sähköautomatkamme 2025 on tässä blogikirjoituksessa jo ehtinyt kiertää etelä-Ranskan ja Andorran kautta Bordeauxin viinialueelle, mistä tässä kirjoituksessa matka jatkuu ensin Dinan kaupunkiin ja sieltä Mont Sain Michel -saarta ja luostaria ihailemaan.
Aiemmat kesälomamatkamme 2025 kirjoitukseni:
- Matkavalmistelut alkoivat jo toukokuussa
- Ensimmäinen matkatarina: Tampere - Turku - Tukholma ja siitä 1254 km 13 tunnissa Hannoveriin
- Toinen matkatarina: Hannoverista Strasbourgiin ja siitä Sveitsin läpi takaisin Ranskan La Clusaziin sekä edelleen Anncecy ja Välimerren rannalle.
- Kolmas matkatarina: Ranskassa Välimeren rannalla La Grande Motte ja sen ympäristössä mm viinitilavierailua, Välimeressä uintia ja keskiaikaista linnakaupunkia.
- Neljäs matkatarina: Carcassonne, Andorra, Os de Cívis Espanja, Bordeaux viiniitilavierailu ja Atlantin valtameressä uimista
13.7. Bordeauxista noin 530 kilometriä kolmella välilatauksella Dinan vanhaan kaupunkiin
Matkapäivämme alkoi jälleen rauhassa nautitun aamupalan jälkeen. Tällä kertaa Bordeauxin viinialueelta kohti luodetta ja siellä Dinan kaupunkia. Aamulla auto akku oli edellisen päivän seikkailujen jälkeen vajaalla täytöllä ja ensimmäinen stoppi olikin jo 22 kilometrin päässä majapaikastamme Bedenac Est -liikenneasemalla, missä täydensimme auton akkua matkan jatkamiseksi. Siirtymällä ennen seuraavaa lataustaukoa totesin, että Ranskan moottoritiet vetävät hyvällä nopeudella, nimittäin lataussemien väli parkista parkkiin sujui peräti 115 km/h:n keskinopeudella pääosin 130 km/h nopeusrajoitusen noudattamisen mahdollisuuksista johtuen.
Seuraava väli oli noin 240 kilometriä Vendéen Ionity-latausasemalle, missä kohtasimme matkamme ensimmäisen todellisen jonotilanteen. Saapuessamme aseman kaikki kuusi 350 kW:n latauspistettä olivat täynnä ja samoin 50 kW:n latauspiste. Lisäksi jonossa oli jo neljä autoa meitä ennen. Ionity-aseman takana oli myös Teslan latausasema, mutta se oli niin paljon vanhempaa mallia, että siinä ei voinut ladata kuin Teslan omia autoja. Latauspisteille johtava tie oli erittäin ahdas, mutta muodosti samalla periaatteessa helpon ratkaisun jonotukselle. Ainut ongelma vain oli, että aseman läpi koitti tiuhaan ajaa muitakin kuin sähköautoja. Kohtasimme jonottaessamme kuitenkin upeaa kansainvälistä sähköautoilijoiden yhteisöllisyyttä. Vuoron perään omaa latausvuoroaan odottavat autoilijat toimivat liikenteen ohjaajina ja koko ajan huolehdittiin, että lataamaan päästiin oikeassa järjestyksessä. Lopulta omalta osaltani jonotus kesti alle 20 minuuttia ja sain auton latautumaan tehokkaasti sekä pääsin itse ruokailemaan ja vessaan. En kokenut tätä jonotusta minkäänlaisena haittana lomamatkallamme, vaikka hieman toki harmitti, kun iso osa jonon muodostumisesta johtui laturissa akku 100 % täynnä koko odotukseni ajan seisoneesta Rellusta, minkä kuljettajalla ei vielä saapuessakaan ollut aikomustakaan pitää kiirettä. Lisäksi meidän perään oli jo ehtinyt muodostua lisää jonoa. Meidän oma latauksemmehan ei jälleen kestänyt kuin noin 15 minuuttia.
Päivän viimeinen lataus suoritettiin Kergoetissa.
13.7 lataukset:
- Bedenac Est 48,12 kWh, 15,88 Euroa
- Vendee 54,34 kWh, 17,93 euroa
- Kergoet 47,26 kWh, 15,60 euroa
Dinan kaupunkiin, vanhan kaupungin laitamille saavuimme noin 16.30 paikkeilla ja pysäköin auton hotellin eteen kadun varteen.
13. - 14.7 Dinan keskiaikainen vanha kaupunki
Meidän majoituksemme Hôtel Océan Dinan, mistä maksoimme yhdestä yöstä laadukkaassa ilmastoidussa huoneessa 128 euroa, sijaitsi aivan keskiaikaisen ja erittäin hyvin katukuvansa säilyttäneen vanhan kaupungin laitamilla. Hotellilta olikin nopea ja helppo kävellä ihailemaan tätäkin upeaa paikkaa. Pysäköinti oli saapumisemme päivänä maksutonta, koska oli sunnuntai ja seuraavana päivänä taasen maksutonta, koska silloin oli kansallinen pyhäpäivä, Ranskan kansallispäivä.
Dinan keskiaikainen vanha linnoituskaupunki on korkeahkon mäen päällä. Meidän iloksemme kansallispäivän aattona, eli saapumispäivämme iltana auringon laskettua kaupungissa järjestettiin erittäin pitkään kestänyt ilotulitus, mitä seurasimme yläkaupungin muurien takana olevasta puistosta. Paremmin sen toki olisi nähnyt, jos olisimme olleet kaupungista alas laskevan jyrkän tien päähän Rancejoen varrelle.
14.7. Dinasta Mont Sain Michel kokemuksiin
Yksi alkuperäisistä tavoitteista matkalle oli nähdä Mont Sain Michel Abbey. Saari, missä on keskiaikainen luostari. Saareen liittyy myös sellainen erityisyys, että siinä on yksi suurimmista vuoroveden vaihteluista ja merivesi voikin vaihdella 16 metrin korkeudella. Saareen pääsee periaatteessa ainakin lähes kuvin jaloin kävelemään laskuveden ollessa alimmillaan, mutta siltaa pitkinhän sinne kuljetaan. Saaren ja mantereen välille kerrotaan vuosisatojen saatossa hukkuneen lukuisa määrä ihmisiä heidän juututtuaan paikoitellen upottavaan lentohiekkaan ja nousuveden noustessa nopeasti päälle.
Olin lukenut, että tämä on erittäin suosittu turismin kohde ja että sinne kannattaa hakeutua aikaisin aamulla tai vasta myöhään illalla. Me emme ehtineet kovin aikaisin perille, vaan olimme siellä noin kello 11.00 kieppeillä ja ihmispaljous oli jo suurta. Pääsimme kuitenkin luostarikierroksen lipunmyyntiin vielä täysin jonottamatta ja otimme kannettavan tabletin, missä toimi vaikuttavan hyvin toteutettu virtuaalimaailma luostarin tiloista eri aikoina. Luostarista poistuessamme jono lipunmyyntiin olikin sitten jo satojen metrien pituinen ja väentungon niin valtava, että totesimme haluavamme jatkaa muualle syömään. Silti, tämä oli yksi vaikuttavista matkamme kokemuksista.
Päivän ainoa lataus tehtiin Gibervillessä, noin 115 kilometriä ennen Étretat -pysähdystämme.
Latasin siellä 41,81 kWh 13,80 eurolla.
14.-15.7 Le Havre
Mont Saint Michel Abbey -tutustumisen jälkeen jatkoimme matkaamme ja yövyimme yhden väliyön Le Havressa 98,53 euron hintaan. Se oli matkamme ainoa huonosti sattunut majoituspaikkavalinta. Olisi kannattanut jatkaa matkaa Étretatiin asti, koska kyseinen satamakaupunki ei antanut meidän matkalle oikeastaan mitään lisäarvoa.
Yhteenveto Dinan ja Mont Saint Michel
Euroopassa riittää keskiaikaisia linnoituskaupunkeja ja luostareita ihasteltaviksi. Me kävimme nyt Dinan vanhassa kaupungissa sekä Mont Saint Michelissä. On hienoa, että näitä on säilynyt ja restauroitu vanhaa hienosti arvostaen. Kuuluisimmat paikat, missä nyt vierailimme, ovat erittäin ruuhkaisia loma-aikoina ja meidänkin käydessä niissä ruuhkaa riitti, vaikka olimme hieman ennen Euroopan suurinta loma-aikaa.
Kuvaavaa sähköautoilun osalta on mielestäni se, että olen unohtanut matkalla dokumentoida sähköautolla ajamista. Etenkin näin lyhyillä päiväsiirtymillä siinä ei ole yhtään mitään ihmeellistä. Autolla ajetaan, pysähdytään lataamaan tai ladataan majapaikassa ja taas mennään. Tämän kertaisen kirjoituksen puitteissa lataukset hoituivat Ionityn asemilla, ja kohtasin ensimmäisen kerran hieman jonoakin, mutta eipä siitä haittaa ollut matkamme tekemiseen.
Seuraavassa kirjoituksessani matka jatkui Belgian Bruggeen sekä sieltä Alankomaihin. Alankomaiden jälkeen oli enää jäljellä Tanskassa ja Tukholmassa väliyöt ennen Silja Linen kyytiä kotimaahan.
Keskustelu
Ei kommentteja