10.04.2018

Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto

Sähköautoa voi ladata turvallisesti ja suositukset sekä määräykset täyttäen 3x16A tai jopa jopa 3xs32A latausvirralla kotonaan tai mökilläkin, kunhan on siihen tarkoitettu oikeanlainen kaapeli tai kiinteästi asennettu latauslaite käytössä.

Kirjoitin blogiini tarinan siitä, kun mittasin 40 kWh Leafin akun todellisen käytettävissä olevan kapasiteetin. Tarinan loppuun kirjoitin, että auto jäi nauttimaan 16A latausta uudesta hienosta latauskaapelistani. Tämä kommentti herätti Facebook-tililläni ja muuallakin somemaailmassa kysymyksiä, että mikä on tämä hieno kaapeli.

No siispä kerron siitä tässä. Ensimmäisenä kuitenkin totean, että se sana "hieno" on tuossa kirjoituksessani kovin subjektiivinen ja suhteellinen käsite.

Vastuuvapauslausekkeeni: Kirjoitan tämänkin blogitarinan yksityisenä sähköautoilijana. En edusta millään tavalla ko. kaapelia valmistavaa, maahantuovaa tai myyvää tahoa. Enkä ole millään tavalla sähkötekniikan ammattilainen.

Latauskaapeli, latauslaite vai laturi

Ensin kuitenkin hieman sähköautoon liittyvää sanastoa. Latauskaapeli, josta myös EVSE-nimitystä näkee joskus käytettävän, on sähköauton lataamisen tarkoitettu kaapeli, jota voidaan käyttää normaalista suojamaadoitetusta pistorasiasta, sinisestä CEE-rasiasta tai punaisesta kolmivaiherasiasta. Latauskaapeli pitää sisällään sähköauton lataamisen edellyttämän ohjauselektroniikan. Näistä latauskaapeleista ainakin Nissan puhuu omissa käyttöohjeissaan tilapäislatauskaapeleina. Tuo on hiukan ehkä hämäävää, koska useat sähköautoilijat käyttävät vain näitä auton mukana tulleita tai erikseen ostamiaan kaapeleita lataukseen. 

Toisaalta latauskaapelina voidaan puhua myös Type2-type2 -latauskaapelista (tai Type2 - type1), jolla voidaan sähköautoa ladata sähköauton lataamiseen tarkoitetusta latauslaitteesta.

Latauslaitteesta puhutaan yleensä kiinteämmin asennetusta latauslähteestä. Näitä on monilla sähköatoilijoilla kodeissaan ja erityisesti kauppakeskusten pihoissa. Näissä on kiinteä type2- tai type1 kaapeli tai vaihtoehtoisesti type2-rasia, johon edellämainitsemani latauskaapeli sopii.

Näissä kaikissa edellläkuvaamissani tilanteissa käytetään autossa olevaa sisäistä AC-laturia. Auton lataaminen käynnistyy vasta, kun ohjauselektroniikka on tunnistanut autoon kytketyn latauskaapelin turvalliseksi aloittaa latauksen.

Sitten on vielä eri asia DC-virtaa suoraan akkuun syöttävä pikalaturi.

Lataustehon tarpeen määrittely on käyttäjäkohtaista

EU:n suositus on, että suojamaadoitetusta pistorasiasta, eli sukosta voi ladata sähköautoa vain 8A latausvirralla. Niinpä esimerkiksi oman 40 kWh Leafini mukana tuli kaapeli, joka on tuohon 8A rajoitettu. Tuo tarkoittaa noin 1,7 kW:n lataustehoa. Eli tyhjä akku täyttyisi noin vuorokaudessa. Toisin ilmaisten pelkästään yöllä esimerkiksi kello 21.00 - 06.00 lataamalla saisi noin 15 kWh verran energiaa. Tuo riittäisi kesällä vähän alle 100 km päivittäiseen ajoon ja talvella vähempään. Tuo latausteho riittää todella monille sähköautoilijoille tai sellaisen ostoa suunnittelevalle.

Minulla on kotona myös kiinteästi asennettuna 20A latausvirtaa antamaan säädetty latauslaite ja nyt uuden Leafin myötä etsin itselleni sopivaa lataustehoa ja tapaa.

Ajan aika paljon ja pitkiä matkoja sähköautollani. Vaikka uuden Leafini noin 38 kWh:n käytetävissä oleva akkukapasiteetti verrattuna vanhan Leafini noin 21 kW:n käytettävissä olevaan kapasiteettiin verrattuna lisää sähköauton käyttöni joustavuutta ja vähentää korkeiden lataustehojen tarvetta kotona, niin on tilanteita, joissa haluan nopeampaa latausta. Haluan nopeuttaa latausta kotona ja mökillä sekä tarvittaessa jopa matkoilla ja satunnaisissa kyläpaikoissa mukana kukevana tilapäisenä latausmahdollisuutena.

Ratio Electric matkalatausjohto 16A(11kW) 3-vaihe

Ostin huhtikuun alussa Arctic EV Omaverkkokaupasta otsikon mukaisen latauskaapelin. Kaapeli on varustettu punaiseen kolmivaihepistoriasiaan sopivalla päällä ja toinen pää on Type2, joka siis sopii esimerkiksi uuteen 40 kWh Leafiin, Renault Zoeen, Ioniq Electriciin tai Teslaan.

Punaisesta työmaapistokkeesta voi turvallisesti ottaa pitkänkin aikaa esimerkiksi 3x16A latausvirtaa ilman ylikuumenemisriskiä, koska tämä pistorasia on tarkoitettu korkeisiin virtoihin. Näitä punaisia työmaapistokkeita on usein tarjolla talojen ulkoseinissä etenkin maaseudulla.

Kolmivaihevirtaan kytkettävä latauskaapeli tulee olla varustettu B-tyypin vikavirtasuojalla ja tässä Ratio Electricin kaapelissa sekin on kunnossa, joten kaapelin käyttö on senkin puoleen turvallista.

Tällä kyseisellä kaapelillä voi ladata siis Renault Zoe tai Tesla sähköautoja peräti 11 kW:n teholla monissa talouksissa, koska omakotitaloihin tyypillinen 3x25A pääsulaikkeisto todennäköisesti kestää jopa tuon 3x16A latausvirran käyttämisen. Kannattaa kuitenkin vieraissa paikoissa kiinteistön omistajan tai haltijalta lataamiseen lupaa kysessään myös varmistaa kuinka korkeaa latausvirtaa voi ottaa muut kuormat ja kaapelin vedon laadukkuus pääkeskukselle asti huomioiden. 

Tämä kaapeli myyjäliikkeeltä saamani viestin mukaan siis sopii myös Renault Zoen lataamiseen, joka joidenkin lähteiden mukaan on kovin kranttu latauskaapelistaan.

Sähköautot, joiden laturi on yksivaiheinen saavat tällä kaapelilla turvallisesti ja luotettavasti 1x16A:n latausvirtaa, eli noin 3,3 kW:n lataustehoa. Näitä autoja on mm uusi 40 kWh Leaf ja Hyundai Ioniq Electric. 

Kaapeli on viisi metriä pitkä ja suora. Kaapeli on melko jämäkän tuntuista, toisinsanoen ehkä hiukan kankeaa käsitellä lämpimässäkin ilmassa. Toisaalta sen materiaali on sellaisen tuntuista, että en usko sen kovin mahdottomaksi jäykistyvän kovassakaan pakkasessa.

Tämä kaapeli on varustettu melkoisen suurella kaapelin 3-vaihepistorasian pistoketta lähellä olevalla laatikolla, jossa on sisällä ohjauselektroniikka. Mötikän ylöosassa on myös pikalukituksin varustetun lukittavan läpinäkyvän kannen alla vikavirran katkaisija. Tämän samaisen mötikän alaosassa on led-valot havainnoimassa toimintaa sekä latausvirtaa ja alimmaisena painike latausvirran valintaan.

Muut vastaavat kaapelit

Arctic Electricin valikoimista löytyy myös vastaava kaapeli peräti 3x32, eli Zoelle peräti 22 kW:n latautehoa tarjoavana versiona. Itse en katsonut tarpeelliseksi siitä maksaa lisähintaa, koska en kotona kuitenkaan pysty ottamaan yhdestäkään vaiheesta 32A:ta.

Heiltä löytyy valikoimista myös 10A latausvirtaa hyödyntäviä suko-pistorasiasta virtansa ottavia kaapeleita. Itse ajattelin, että 8A:sta 10A:han latausvirran nostaminen ei ole investoinnin väärtti.

Maailmalta löytyy tarjolla myös useita erilaisia säädettäviä matkalatauskaapeleita. Niistä kannattaa kuitenkin selvittää, että ne omaavat myös vikavirtasuojan. Ja jos valitsee punaiseen voimavirtapistoraisaan soveltuvan mallin, niin on oltava B-tyypin vikavirtasuoja. Näitä ei kaikissa ulkomailla tarjottavissa edullisemmissa etenkään aina ole. Esimerkiksi tuolla eauto.si myynnissä on B-tyypin vikavirtasuoajattu 1-vaihe 32A kaapeli punaiseen työmaapistokkeeseen ja hinta tuolla vikavirtasuojalla on 738 euroa.

Ostamani kaapeli maksoi Arctic EV Omakaupassa 740 euroa. Se on paljon rahaa kaapelista. Toisaalta kun katselin ulkomailta vastaavia, niin kun ne varusteli myös vikavirran omaavaksi, niin hinnat eivät enää ainakaan minulle merkittävän paljoa edullisempia olleetkaan. Saihan siinä samalla tuettua kotimaista sähköautovarusteiden myyjää ja toimitus oli ajatustakin nopeampi, nimittäin paketti tuli tilauksesta seuraavana arkipäivänä postin tuomana kotiovelle.

Kaapelin käyttö

Ratio Electric kaapelin käyttö on helppoa ja toimii intuiviivisesti, vaikka selkeä suomenkielinen käyttöohjemonistekin kaapelin mukana toimitettiin. 

Ensin kaapeli kytketään punaiseen 3-vaihepistorasiaan. Ainakin niissä pistorasioissa, joita olen itse käyttänyt, on kansiläppä ja siinä kansiläpässä on koukku, joka lukitsee kaapelin pistorasiaan tukevasti. Näin painava kaapeli pysyy turvallisesti kytkettynä, kun läpällä lukitsee kaapelin. Silti taidan tehdä kaapelissa olevalla painavalle möykylle narut, joista sen voi ripustaa rasittamasta pistorasiaa painollaan.

Kun kaapeli on kytketty pistorasiaan, kytketään Type2-pää autoon. Leafi piippaa heti merkiksi keskustelun onnistumisesta ja latauskaapelissa olevasta möykystä kuuluu naksahdus ja lataus alkaa välittömästi.

Jos latauskaapeli on ollut virrattomana, alkaa lataus aina 6A:n latausvirralla, joka on siitä hyvä, että käyttäjä voi turvallisesti ja sulakkeita turhaan polttamatta nyt oman harkintansa mukaan nostaa latausrvirtaa. Kaapelin möykyn led-valo siis palaa ensin 6A:n kohdalla. Kun möykyn painiketta painaa kerran, siirtyy led-valo 10A:n kohdalle ja toisella painalluksella syttyvät molemmat 6A ja 10A ledit merkiksi siitä, että lataus on nyt 16A latausvirralla käynnissä.

Kun kaapeli on ollut käyttökertojen välillä kytkettynä virtaan, muistaa se edellisen kerran latausvirran. Tämä taasen saattaa olla mukava käyttöominaisuus niille, jotka suunnittelevat tällaisen käyttämistä kotilatauslaitteena. Kaapelin uskaltanee jättää pistorasiaan kytketyksi, koska näistä saa virtaa ulos vasta kun ohjausvirta on antanut kaapelissa olevalle elektroniikalle luvan siihen.

Kun lataus lopetetaan tai jo valmistuneen latauksen jälkeen ajoon lähtöä varten kaapeli halutaan irroittaa tehdään se aina ensin auton päästä ja sitten seinästä. Uudessa Nissan Leafissa on sellainen latauskaapelin automaattinen lukitus, jonka saa avaimesta tai kojelaudan napista vapautettua. Tämä on ihan hyvä asia, joka ehkäisee mahdollisia kaapelivarkauksia.

Kaapelin takaisin peräkonttiin keriminen on hiukan jäykähköstä kaapelista ja painavasta mötikästä johtuen hieman kömpelön tuntuista ennen kuin oikeat otteet vakiintuvat. Kaapeli mahtui Leafin mukana tulleen 10A:n latauskaapelin pussiin ja peräkontin laidalla olevan verkkotaskuun. Siellä sen on hyvä olla turvallisesti säilytyksessä myös mahdolliset kolaritilanteet huomioiden.

1x16A latausvirran merkitys käytännön ajossani

Totuuden nimissä en ole vielä tarvinnut kuin yhden ainoan kerran yli 8A latausvirtaa uudella Leafillani kotona tai mökillä. Sen ainoan kerran taustalla oli Helsingistä kotiutuminen iltapäivällä ja tarkoituksellinen akun täysin tyhjäksi ajaminen. Vastaavasti aamulla oli neljän aikaan pitkälle työkeikalle lähtö edessä ja siihen halusin akun täyteen ennen lähtöä.

8A kaapelilla siis tuo lataaminen olisi kestänyt noin vuorokauden ja toisinsanoen aamuvarhaisella lähtiessäni akussa olisi ollut vasta noin 19 kWh:n eli noin 50% verran energiaa. Nyt lähtiessäni totesin akun olevan 98% täynnä ja olin hyvin tyytyväinen.

Ensi talven pakkasilla tulee olemaan mielenkiintoista nähdä myös miten tämä 16A kaapeli vaikuttaa Leafini esilämmitykseen. Rajoittaako uusi Leaf 8A-kaapelilla ladatessa esilämmitystehoa vai syökö osan lämmitysenergiasta auton ajoakusta, kuten vanha Leaf teki? Riittääkö 16A:n latausvirta täysipainoiseen esilämmitykseen ilman, että akun enerigaa kuluu ainakaan havaittavaa määrää. Tämä jää nyt odottaman kokemuksia, koska kevät tuli niin vauhdilla.

Mökillä tämä 16A latauskaapeli on enemmän henkinen tuki. Tietoisuus siitä, että kun olen iltamyöhällä tullut mökille ja akku on aamulla täysi, eikä vasta puolillaan on hyvä asia ja lisää joustavuutta mökillä käyntiin entisestään isomman akun lisäksi.

Uskon, että tämä matkalatauskaapeli toimisi monilla sähköautoilijoilla erittäin hyvin myös kotilatauslaitteen korvaajana.

 

Keskustelu

Juhani Varemo
16.11.2018 12.57

Kysymys tuon Leafin latauksesta: onko siis niin että 1 x 16 A suurempaa tehoa ei Type 2 -liittimestä lataukseen saa vaikka laturi on kytketty 3x16 A kolmivaihepistokkeeseen? Viittaan tuohon 'auton laturi on yksivaiheinen'.

EV-connect näyttää lataustehovaihtoehdoiksi 3 kW ja 6 kW, ja kuvittelin että tuo suurempi olisi saavutettavissa kolmivaihelaturilla. Tavallisesta 1-v pistorasiasta auton omalla 'matkalaturilla' ladattaessa EV-connect näyttää ja laskee tuon 3 kW:n mukaan. En ole (vielä) laittanut töpselin väliin mittaria josta näkisi mikä latauksen teho oikeasti on.

Onko Leafin sen 3 kW ylittävät tehot saavutettavissa ainoastaan sen CHAdeMO DC-latauksen kautta? Vähän harmillinen takaisku jos noin on. Mulla olisi kuitenkin 3-v sähköä tarjolla hieman nopeampaankin lataamiseen ja olin juuri tuota mainitsemaasi kaapelia harkitsemassa...

Sähköautoileva motor
16.11.2018 13.59

Hei Juhani
kiitos kysymyksestäsi.
Tuo Ratio Electric -matkalatausjohto tosiaan kykenee kolmivaiheisesti max 16A-lataukseen, mutta kun todellakin valitettavasti Leafissa on vain yksivaihelaturi, niin se osaa ottaa sieltä vain 1x16A, eli vähän reilua 3kW:n lataustehoa. Kuten olit itsekin juo tulkinnut.

Tuolla Arctic EV:ssäkin näyttäisi olevan tarjolla myös 32A-3-vaihekaapelina tuo sama. Hiukan ristriitainen on kuitenkin heidän nettisivullaan tuo latauksen säätö, kun sitten kumminkin sanotaan että lataus on säädettävissä 16A, 24A ja 16A. Olisikohan kirjoitusvirhe heidän nettisivuillaan tuossa ja pitäisiköhän tuo viimeinen olla 32A? En tiedä.
https://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015010202/Products/35325

Mutta tuossahan sitten on kuitenkin sellainen haaste, että yleisin kotitalouksien pääkeskus on 3x25A ja ei taida juurikaan missään sellaisessa olla mahdollista ottaa edes 24A yhdestä vaiheesta. Mutta jos sattuu olemaan tyyliin 3x64A pääsulakkeet ja löytyy 3x32A voimavirtopistorasia, niin tuollahan saa Leafiin 6,6 kW:n lataustehoa.

Sitä 6,6 kW:n lataustehoa itse otan siis useimmiten töissä sekä markettien ja kauppakeskusten asiointilatauksessa ym. 3x32A latauslaitteista.

Kotiin on saatavilla myös tuollainen Accelev latauslaite, joka osaa ottaa kahdesta vaiheesta ja antaa yhteen vaiheeseen käsittääkseni max 24A, joka on varmaan monille kotiin aika hyvä jo.
https://emobe.eu/en/shop/accelev-5-kw-6-kw-3/

Itsellä riittää kotona 90% päivistä 8A ja sitten löytyy kiireisempiin kesken päivän tarpeisiin edelleen 20A:n latausvirralle säädetty KEBA. Onhan sekin jo reilusti yli 4 kW:n teholla lataamista.

Vastasinkohan kysymykseesi vai sen vierestä? :-)

Juhani Varemo
16.11.2018 15.17

Kiitos hyvästä vastauksesta, asia selvä ja ymmärretty.
Vältyin tekemästä selvästi virheellistä hankintaa :-)
Sähkön päälle ymmärrän paljonkin, mutta tämä sähköautopuoli tuntuu olevan oma ihmeellinen maailmansa, ja jotkut jutut tuntuvat vähemmän loogisilta.
Kuten tuo että miksi autoon on valittu 1-vaiheinen lataustekniikka... 3-vaiheinen olisi varmaan maksanut muutaman satasen enemmän ja antaisi paljon enemmän. Tuolla on lähinnä merkitystä juuri meille kotilaatajille kun tulee tilanteita että illalla myöhään on akku ajettu melko tyhjiin ja heti aamulla olisi täydelle toimintamatkalle taas käyttöä. Ei noita tilanteita usein tule, mitä nyt viimeksi.

Tuo Emoben ratkaisu vaikuttaa fiksulta, ilmeisesti heiltä on tulossa myös vastaava kaikkia kolmea vaihetta hyödyntävä laite joka vaikuttaisi meikäläiselle lähes täydelliseltä ratkaisulta :-) Sähköverkko ja muuntajatkaan eivät ole isosta vinokuormasta mitenkään onnessaan.

Kuten ehkä arvata saattaa, uuden 40 kWh Leafin kuski täällä kyselee. Tykkään autosta, pienine puutteineen. Mun ajot ovat tavallisesti sellaista lähipyörimistä muutaman kymmenen kilometrin säteellä ja aika lailla tässä maaseudulla jolloin virallisia latausasemiakaan ei välttämättä oikein matkan varrelle osu, ja jos osuukin niin sopivaa odotteluaikaa lataukseen ei sitten olisi.

Talvea mielenkiinnolla odottaen.

Onko muuten jotain palvelua jossa voi ilmoittaa tarjoavansa hädän hetkellä muillekin lähellä oleville sähköautoilijoille latausvirtaa? Ei siis mitään virallista eikä nurkista löydy ravintolaa eikä kauppakeskusta, mutta jos joku nyt sattuu pelonsekaisin tuntein tuijottamaan 'sähkö loppuu aivan tähän' varoitusta tässä lähellä :-)

Sähköautoileva motor
16.11.2018 15.46

Hei jälleen Juhani,
onnea uudelle Leafille. Kyllä se tosiaan on erinomainen auto just niillä parilla puutteella.

Olen jakanut oman kotilatauslaitteeni plugsharessa, mutta vielä ainakaan ei ole kukaan kaipaillut latausta kotonani. Paitsi omat sähköautolla saapuneet vieraani :-)
Tuo on muutoinkin mielestäni parhaiten ajantasalla pysyvä yleistietolähde reissussa latauspaikan etsimiseen ja valitsemiseen. Käytän myös pidemmillä kesälomamatkoilla matkareitin suunnitteluun.
https://www.plugshare.com/

Juhani Varemo
21.12.2018 22.20

Tuli sitten tuollainen Accelev hankittua. Painosta päätellen sisältää 400/250 VAC muuntajan, tarvittavan ohajus-, kättely- ja säätöelektroniikan ja pienen energian mittaustietojen näytön. Ottaa tehonsa kahden vaiheen väliltä, ja tämän suuremman jännitteen avulla pystyy tuottamaan pienempään jännitteeseen enemmän ampeereja. Lataa tyypillisesti hiukan vajaalla 6 kW:n teholla. Lyhyen kokemuksen perusteella vaikuttaa toimivalta laitteelta.

Kerron tämän vain siksi että jos joku kaipaa vastaavaa tai miettii ratkaisua hieman nopeampaan kotilataamiseen 3x16 pistorasiasta 1-vaiheisen AC-laturin omaavaan autoon.

Sähköautoileva motor
22.12.2018 08.41

Hei Juhani,
kiitos tärkeästä viestistäsi.
Tulikohan tuo Accelev-latauslaitteesi Type2 vai Type1 -kaapelilla?
Jos tuli Type2, niin olisin kovin kiinnostunut pääsemään joskus sopivan tilaisuuden tullen käymään koelataamassa sillä omaa Leafiani ja haluaisin ottaa pari kuvaa ja kirjoittaa pienen tarinankin.

Juhani Varemo
22.12.2018 16.22

Type 2 se on, eipä se muuten uuden mallin Leafiini kävisi. Tuohonhan saa tosiaan valita kummankin tyypin väliltä. Käytännössä se lataa Leafia aivan samalla tavalla kuin mikä tahansa julkinen AC-latauspistekin, koska auton oma laturi kuitenkin rajoittaa tehon sinne 6 kW paikkeille.

Tervetuloa milloin vaan kun sovitaan, pidetään pieni maailmanparannustauko kahvipöydän ääressä :-)

Puhelinnumero löytyy vaikka sieltä plugsharesta, hakuun Ylitie 373 Kuivanto. Metsäjussi...

Juhani Varemo
04.01.2019 10.44

Tässä pakkasiltana jarrutellessani ja heikkoa energian talteenottoa katsellessani tuli mieleen hypoteettinen kysymys:

Miten sähköautolla tullaan alas pitkiä ja jyrkkiä vuoristoteiden laskuja jos akku on valmiiksi melkein täynnä? Tai akku on vaikkapa niin kylmä että se ei paljoa suostu ottamaan jarrutusenergiaa vastaan?

Normaaleja jarrujakaan ei ole hyvä ylikuumentaa.
Viisasta varmaan ennakoida ja pitää huolta että akussa on tilaa ja kykyä kilometrien regenerointiin.

Sähköautoileva motor
04.01.2019 16.51

Hei Juhani,
juuri kuten kuvasit, ennakoimalla.
Toki näin Suomessa aika teoreettinen tarve. Norjan Lofoottien reissullakaan ei tullut ekat pitkät laskut niin pian vastaan, että olisi ollut akku liian täynnä regeneroidakseentäysillä.

Ioniqia ostamassa
08.03.2019 07.14

Väittäisin, että niin Leaf kuin Ioniq käyttävät 3x16A kytkennällä ladattaessa kahta vaihetta. Eli autossa oleva "yksivaiheinen" laturi osaa hyödyntää sekä vaiheen ja nollan väliltä saatavaa 230 voltin jännitettä, että kahden vaiheen väliltä saatavaa 400 voltin jännitettä riippuen siitä, mitä latausasemasta on tarjolla. Näin latausteho on 3x16A laturista 7,4 kW täyden 11 kW:n sijasta.

Sähköautoileva Motor
08.03.2019 08.15

Hei nimim Ioniqia ostamassa,
kiitos kommentistasi. Rehellisesti sanoen kommenttisi meni jo niin tekniseksi, että en osaa ottaa kantaa tuolla tarkkuudella.

Mutta sen tiedän, että Leafin sisäinen yksivaihelaturi on 6,6 kW:n tehoinen ja ottaa sähköä yhdestä vaiheesta ja akkuun uppoaa parhaimmillaan hiukan yli 6kW:n teholla. Ioniqissa on hieman tehokkaampi sisäinen laturi. Molemmissa puhutaan yksivaihelaturista. VW:ssä sen sijaan on joissain malleissa ainakin kaksivaihelaturi ymmärtääkseni.

Jarkko Kuoppala
01.05.2019 14.23

Myyn kyseistä johtoa https://www.latausjohto.fi kaupassa hintaan 679. Takuu 2 vuotta.

Marko
07.11.2019 20.48

Tsekkaa tää

https://wallelaturit.fi/

Juhani Varemo
09.11.2019 19.02

Walle on käytännössä tekniikaltaan samanlainen kuin tuo Accelev - ehkä sillä erolla että jälkimmäinen on tyydyttävästi otettavissa mukaan jos maailmalla on lataustarvetta ja -mahdollisuus. Periaatteessa Accelev on kannettava murikka jonka voi ripustaa seinälle telineeseen jos kiinteä käyttö riittää. Painavahan se on jatkuvasti kanniskella, muuntaja kun on rautaa ja kuparia.

Silloin kun itse tuon Accelevin ostin ei vaihtoehtoja juurikaan ollut.

Molemmissa tapauksissa idea toimii ja käytännössä esim Leafia saa kotona ladattua yhtä nopeasti kuin mistä tahansa tehokkaammastakin Type-2 laturista, auto kun joka tapauksessa rajoittaa tehon sinne 6-7 kWn tuntumaan vaikka laturi pystyisi tarjoamaan jopa 22 kW.

Olen ollut tuohon Acceleviin tyytyväinen, ja varmaan Walle toimii yhtä hyvin. Lähes tyhjän 40 kW:n akun saa hyvin yössä täyteen (6-7 h).

Pikalaturit tietysti asia erikseen. Maailmalta saisi pieniä pikalatureita yllättävänkin edullisesti kotikäyttöönkin, tehon joutuisi rajoittamaan siihen minkä omat pääsulakkeet kestää. 3 x 25 saisi teoriassa 17 kW mutta muullekin kulutukselle pitää jättää varaa. 3 x 35 A teoriassa antaisi jo 25 kW. Epäilen vaan vankasti että nuo lähinnä Aasiassa tehdyt pikalaturit eivät täytä meidän vaatimuksiamme eikä määräyksiämme. CE merkkikin voi tarkoittaa lähinnä China Export... pitäisi melkein mokoma ottaa tutkittavaksi.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Latauslaite sähköauto

Arkisto

nwdb