18.02.2024

Mitä Sähköautoja on tarjolla tai tulossa Suomeen? -katsaus 2024

Osoite kopioitu

Tein noin puoli vuotta sitten, eli elokuussa 2023 edellisen katsauksen siitä, mitä sähköautoja olisi tulossa Suomen tarjoomaan lisää. Nyt muokkasin sen pohjalta itseäni varten tiedostoon talteen, mitä sähköautoja on Suomessa tarjolla. Mukana on toki jonkin verran mainintoja myös niistä, mitä Suomessa ei ole tarjolla. Hieman on mukana jälleen myös pohdintaa, että mitä sähköautoja on tulossa markkinoille vuonna 2024 tai myöhemmin.  

Vastuuvapauslausekkeita: Tämä teksti siis syntyi omasta tarpeesta listata Suomessa tarjolla olevia sähköautoja, enkä osaa sanoa onko sillä muille kuinka suurta lisäarvoa, koska kovin kattavia ominaisuuksia en tähän pysty keräämään.  Lisäksi julkaisen tekstin nyt tiedostaen, että se on taatusti vajaavainen ja keskeneräinen. Täydennän kirjoitusta pikkuhiljaa omien havaintojen sekä tulevien kommenttien perusteella, eli pyydän huomioimaan, että tämä kirjoitus ei ole valmis ja tuskin koskaan valmiiksi tuleekaan. Lisäsi pyydän huomioimaan, että tämä ei pysy millään hetkeäkään ajantasaisena, koska etenkin hinnat elävät jatkuvasti. Olen pyrkinyt keräämään hintoja sekä muutamia speksejä autoista maajantuojien tai jälleenmyymien sivustoilta. Tiedot saattavat sisältää myös virheitä ja etenkin hinnat ovat osittain valmiiksi vanhentuneita saman tien, kun painan julkaise-nappia. Tarkista siis aina viimeisin autojen tekniset tiedot sekä hintatieto jälleenmyyjältäsi.

Muokkasin tällä kertaa tekstin otsikoinnin valmistajakonserneittain. Järjestys on kahdeksan ensimmäisen konsernin osalta sen mukaan, kuinka monta kappaletta sähköhenkilöautoja konsernin merkeillä oli vuoden 2023 lopussa Suomessa tieliikennekäyttöön rekisteröitynä. Loput ovat satunnaisjärjestyksessä. Tämän kirjoitukseni tarkoitus oli siis myös itselleni selvittää, että millaisissa yritysryppäissä ja minkä maalaisissa yrityksissä sähköautoja valmistetaan. Huomioitavaa on kuitenkin, että konsernin kotimaa ei suinkaan kerro sitä, että missä maassa autoja valmistetaan. Konserneilla on myös runsaasti ristiin vähintään osaomistuksia, joita en lähtenyt tässä etsimään.

1. Volkswagen Group

Volkswagen Group on monen merkin haltijana. Henkilöautopuolelle brändejä ovat Volkswagen, Skoda, Seat, Cupra, Audi, Bentley, Lamborghini ja Porsche. Traton-puolella Scania, Man, Navistar ja Volkswagen truck ja bus. Volkswagen Groupilla on kahta eri sähköautoalustaa, joille on muodostettu lukuisa määrä automalleja. MEB-alusta Modular electric drive matrix on useimmissa konsernin sähköautoissa käytössä. Siinä käytetään 400V akustoja, joiden suurin kapasiteetti tällä hetkellä on 77 kWh. Akustot ovat modulaarisia. Tällä hetkellä myynnissä olevat MEB-autot ovat taka- tai nelivetoisia, mutta ID.2 tulee olemaan etuvetoinen. MEB-autoihin saatiin vasta vuosimallista 2024 alkaen akuston esilämmitys suurteholatausta varten. Akkutoimittajia on useita ja mm tästä johtuen autoissa on erilaisia latauskäyriä ja huippulataustehoja.

Toinen Volkswagen Groupin sähköutojen alusta on PPE, The Premium Platform Electric. Sitä on ollut Porschen ja Audin joissain malleissa. PPE on 800V akustoilla.

Volkswagen Groupin merkkien sähköautoja oli vuoden 2023 lopussa tieliikennekäytössä olevien henkilöautojen rekisteröitilastossa 21 899 kpl.

Lähteet ja vastuuvapauslausekkeeni: Kaikki tiedot olen etsinyt maahantuojien tai jälleenmyyjien sivustoilta. Virheiden riski hinnoissa sekä teknisissä tiedoissa on merkittävä etenkin, kun hinnat muuttuvat nopeasti. 

1.1 Audi

Audilla on jo Suomessakin myynnissä kohtalaisen laaja tarjooma sähköautoja. Autot ovat rakentuneet ainakn kahdelle eri Volkswagen Groupin sähköautoalustalle, MEB-alustalle, MLB Evo -alustalla sekä sitten vielä korkeamman hintatason PPE-alustaa jakavat Porschen kanssa e-Tron GT -autot.

Nyt tarjolla olevia Audin MEB-alustaan pohjautuvia sähköautoja. Näissä on 76,6 kWh nettokapasiteetin 400V akusto. Moottoritehot 210 kW - 250 kW versiosta riippuen. Toimintamatkat (WLTP-yhdistetty) vaihtelevat hinnastossa 496 - 527 km välillä versiosta riippuen. Hinnat tarkistin 16.2024 maahantuojan sivustolta. 

  • Q4 e-tron alkaen Suomessa alk  Q4 SUV 45 e-tron Land Of quattro 55 990 e. Hinnaston toisessa päässä on alkaen 67 990 euron 55 e-tron S line.
  • Q4 Sportback e-tron on edellisen auton coupe-maisemmalla perällä muotoiltu versio. Hinnat Suomessa alk 57 990 e. Hinnaston toisessa päässä on alkaen 67 990 euron 55 e-tron S line.

Edellisiä sähkö-Audeja kookkaampia MLV Evo -alustalle rakentuneita ovat Q8 ja SQ8 e-tron -mallit. Niiden akustot ovat 89 kWh tai 108 kWh ja moottorit ovat 250 - 300 kW / 664 Nm. WLTP-yhdistetty toimintamatkat vaihtelevat hinnasossa 449 - 591 km välillä.

  • Q8 e-tron sek sen Sportbac-versio molemmat olivat nyt Suomessa hinnastossa alk 78 990 e. Toisessa päässä hinnastoa on 55 S line alk 99 990e.
  • SQ8 e-tron sekä sen viistoperäisempi Sportback-versio molemmat Suomessa hinnat alk 111 990 e

Edellä lueteltuja sähkö-Audeja urheilullisempia ovat e-Tron GT ja RS e-Tron. Nämä ovat Volskwagen groupin 800V tekniikan alustalle rakentuvia, eli samaa tekniikka pitkälti käyttää myös Taycan.  Autojen akustot ovat 85,2 kWh, moottorit 350 kW / 630 Nm ja RS-versiossa 440 kW / 830 Nm. Yhdistetty WLTP-toimintamatka hinnastoissa 495 km ja GT:lle 486 km.

  • e-Tron GT quattro Suomalaisilla sivuilla hinnat alkaen 104 990 e
  • RS e-Tron, suomalaisilla sivuilla hinnat alkaen 144 990 e.

Audi A6 e-Tron ja Audi A6 Avant e-tron ovat tulossa tulossa ja pidän varmana, että myös Suomeen.

Audi Q6 e-Tron, arvioitisin itse tulevan 2024 myös markkinoille ja pidän itsestään selvyytenä Suomeenkin tuloa

1.2 Bentley

Bentley on ollut jo vuosia Volkswagen Groupin brandikirjossa. Merkillä ei vielä ole ollut sähköautoa, mutta huhuja on ollut useammastakin tulossa olevasta sähkö-Bentleystä.

1.3 Cupra

Cupra on Volkswagen Groupin useimmiten hieman Volkswagenia sporttisemmaksi kohdennettu merkki. Lisään tähän kohtaan myös Seatin, jolla ei tällä hetkellä ole tarjoomassa sähköautoja, mutta ns Volkswagen Gropuni Tripletin Seat Mii -sähköautoja on kuitenkin tieliikenteessä runsaasti Suomessakin.

Cupralta on jo ollut tarjolla Cupra Born, joka perustuu konsernin MEB-alustaan. Hinnat alkaen oli 15.2.2024 hinnastossa 36 390 euroa. (58 kWh, 150 kW, 422 km WLTP yhdistetty).

Hinnaston toisessa päässä on 44 990 euron hinnalla 77 kWh akulla varustettu 170 kW/231 Nm moottorilla varustettu Impulse, jonka WLTP-yhdistetty toimintamatka on mainittu 538 km pituiseksi.

Cupra Born koeajoni raportti blogissani.

Cupra Tavascan on tulossa vielä tämän vuoden puolella.  

1.4 Lamborghini

Lamborghini valmistaa urheiluautoja tai superautoja, miten ne nyt sitten kuuluukin määritellä. Merkillä ei ole vielä ollut sähköautoa tuotannossa, mutta Terzo Millennio konseptiauto enteilee kuitenkin sellaista tulevaksi.

1.5 Porsche

Porsche on Volkswagen Groupin urheilullisempien autojen merkki, jolla myös on jo sähköautoja tarjoomassaan.

Porsche Taycan on jo parilla eri koriversiolla ja laajasti muokattavissa tarjolla. Sedan alkaen 107 990 euroa (16.2.2024 hinnastossa). Silloin autossa on 300 kW / 410 Nm moottori, 82,3 kWh akku ja 590 km WLTP-yhdistetty toimintamatka. Hinnaston toista päätä edustaa mm Taycan Turbo S Sport Turismo hinnat alkaen 224 990 euroa. Siinä on moottorissa no 700 kW teho.

Cross Turismo on eräänlainen farmarimalli, alkaen 119 990 euroa samassa hinnastossa ja toisessa päässä myös Turbo S -versio alkaen 224 990 euroa hinnalla.

Porche Macan on merkin sähköinen SUV hinnat alkaen 84 990 euroa (15.2.2024). Tuossa versiossa on 300 kW / 650 Nm, 95 kWh, 610 km WLTP-yhdistetty toimintamatka. Hinnaston toinen vaihtoehto on Turbo hinnat alkaen 124 490 euroa ja moottoriteho nousee silloin 470 kW:n tasolle.

Porschelle tyypillistä on, että auton voi rakentaa huomattavasti hinnat alkaen hintaa arvokkaammaksi varustelemalla.

Porsche Taycan koeajoni raportti blogisani.

Tiedossani ei ole seuraavia tulossa olevia sähkö-Porschen malleja.  

1.6 Skoda

Skoda on Volkswagen Groupin merkki ja Suomessa suosittu myös sähköautona. Skodan sähköautoja olikin vuoden 2023 lopussa tieliikennekäyttöön rekisteröityinä henkilöautoina 4 958 kpl. Skodalla on ollut aiemmin tarjolla pieni Volkswgen Groupin tripletin sähköauto, mutta sitä ei ole enää saatavilla. Suosiota Suomessa ovat saavuttaneet myös Enyaq ja sen coupe-verisiot.

Enyaqit perustuvat MEB-alustaan. Niissä on joko 58 kWh tai 77 kWh akku. Autot ovat taka- tai nelivetoisia. Moottorit ovat 132 kW / 310 Nm tai 210 kW tehoisia sekä RS-versiossa 250 kW.

Enyaq hinnat 15.2.2024 alkaen 48 100 euroa, 60 Businessline, jolloin autossa on 132 kW / 310 Nm, 58 kWh, 395 km WLTP-yhdistetty toimintamatka. Toisessa päässä hinnastoa on 85x nelivetoinen L&K BusinessLine -varusteltuna alkaen 57 650 euroa.

Enyaq Coupe on edellisen coupe-tyylisellä perällä muotoiltu versio. Sen hinnastohinnat alk 50 325 euroa ja päätyen alk 58 353 euroon. (sama tekniikka kuin ns perus Enyaqissa)

Tulossa myös Skoda Elroq arviolta vuonna 2025. Skoda Enyaq IV uusi versio arviolta 2025 ja Skoda sähköfarmari arviolta 2026.

1.7 Volkswagen

Volkswagenilla on ollut myös jo pitkään sähköautoja tarjolla alkaen e-Golfista ja ryhmittymän tripletin pienestä sähköautosta. Nyt tarjolla on jo kohtalaisen laaja mallisto ID-sarjan sähköautoja, mitkä myös perustuvat MEB-alustaan. Autoissa on 58 kWh tai 77 kWh akkuja. (aiemmin oli myös piemempi akku tarjolla).

  • ID.3 on hatchback ja hinnat alkaen (15.2.2024 maahantuojan limited-nimetystä hinnastosta) 37 900e. Silloin autossa on 58 kWh, 150 kW, 424 km WLTP-toimintamatka yhdistetty. Hinnaston toista päätä edustaa 77 kWh:n akulla varustettu nelipaikkainen Pro S alkaen 43 600 euroa. ID.3 koeajoraportti blogissani.
  • ID.4 on SUV ja hinnat alkaen 47 990 euroa. Silloin autossa on 77 kWh, 210 kW, 546 km WLTP-toimintamatka yhdistetty. Toisessa päässä hinnastoa on alk 63 190 euron nelivetoinen 250 kW / 340 Nm GTX, jonka yhdistetty WLTP-toimintamatka on 510 km. (ID.4:stä on blogissani runsaasti kirjoituksia)
  • ID.5 on ID.4:n coupe-peräinen versio ja jakaa saman tekniikan. Hinnastohinnat alk 52 590 euroa ja toisessa päässä alk 65 390 euroa.
  • ID.7 on ID-malliston sedan, tai tarkemmin sanoen liftback-sähköauto ja uusin tulokas. Hinnaston ainoalla versiolla hinnat alkaen 59 990 euroa (77 kWh, 210 kW, 613 km WLTP-toimintamatka yhdistetty). ID.7 koeajoraportti blogissani.
  • ID.Buzz on symppis ID.Cargo-sähköpakettiauton henkilöautoversio hinna limited-nimetystä hinnastosta alkaen 65 530 euroa. (77 kWh, 150 kW). Lisäksi löytyy pakettiautoversion hinnastot. ID.Buzz koeajoraportti blogissani.

VW ID.Buzz LWB on tuomassa mallista tarjolle pidemmän akselivälin verson, jossa on huhuttu olevan tarjolla myös suurempaa akkukapasiteettia.

VW ID.2 on myös tulossa myös Suomeen, mutta koska? Ja millainen on sitten tuotantoversio?  

ID.7 tourer on tulossa täydentämään vieläkin melko kapeaa sähköauto-farkkujen tarjoomaa.

2. Tesla

Tesla oli yksittäisellä merkillään vuoden 2023 lopussa Suomen toiseksi yleisin sähköauto konserneittain tarkisteltuna 20 856 kappaleella. Tesla valmistaa ainoastaan sähköautoja ja pidän sitä nykyisen sähköutoistumisen merkittävänä päänavaajana ensin pienen tuotannon Roadsterilla sekä etenkin Model S:llä. Tesla myös muutti auton ostokokemusta ja autot ostetaan käytännössä nettikaupasta.

  • Model 3 on ehtinyt jo toiseen sukupolveen. Tämä Hihgland-versioksikin nimetty sai parannuksia. Nyt hinnat alkaen 44 590 euroa ja varastomalleja ajoittain edullisemmin. (57,5 kWh, 208 kW / 420 Nm, 513 km WLTP-toimintamatka yhdistetty). Model 3:sta on myös tarjolla nelivetoinen tehokkaampi versio isommalla akulla. Tesla Model 3 Hihgland koeajoraportti blogissani.
  • Model Y hinnat alkaen 45 590 euroa. Y:stäkin on toistuvasti tarjolla edullisempiakin varastotoimitusmalleja. (57,5 kWh, 455 km WLTP-toimintamatka yhdistetty. Myös Y:stä on tarjolla myös nelivetoinen tehokkaampi ja isommalla akulla varustettu versio. Tarjolla on myös Performance-versio. Tesla Model Y blogissani
  • Model S tuli viimein viime vuonna Suomeenkin viimeisimmän ja aiempia isomman uudistuksen jälkeen. Nyt hinnat alkavat 98 590 eurosta. (504 kW, 95 kWh, 634 km WLTP-toimintamatka yhdistetty). Model S ja X Plaid -mallien koeajo blogissani.
  • Model X uudistui viimeksi samaan aikaan S:n kanssa. Nyt hinnat alkaen 105 590 euroa. (504 kW, 95 kWh, 576 km WLTP-toimitamatka yhdistetty).
  • Model S ja X on tarjolla myös kiihkeänä Plaid-versiona, jolloin autojen kolme sähkömoottoria tarjoavat huikeat 760 kW.

Tesla Cypertruck on jo toimituksissa USA:ssa, nähtäväksi jää tuleeko se joskus Eurooppaan? Roadsteria odotellaan edelleen vuosien jälkeenkin tuotantoon. Cypertruck-rekkanuppeja on jo jokunen kappale USA:ssa toimitettukin. Nyt on huhuiltu uudesta Model 3:sta pienemmästä ja edullisemmasta Teslasta myös.

3. Hyundai Motor Group

Hyundai Motor Group on erittäin suuri korealainen konserni, jolla lasken tässä olevaksi Hyundai ja Genesis merkkien lisäksi myös Kian. Kiasta ymmärtääkseni vain osaomistus. Hyundai ja Kia voidaan myös jo laskea konkarisarjaan sähköatojen valmistajana. Yhteensä Hyundai ja Kia -sähköhenkilöautoja oli vuoden 2023 lopussa suomen tieliikenteeseen rekisteröityinä 8 110 kappaletta.

3.1 Genesis

Genesis on Hyundain rinnakkaismerkki, jota ei Suomessa ole vielä nähty. Jotenkni itsestä tuntuu, että mahtaako koko merkki olla edes tulossa Suomeen.

Genesis GV60 on jo maailmalla ja Euroopassa myynnissä oleva sähköauto.  

3.2 Hyundai

Hyundailla on jo sähköautomaailmassa sen verran tarjoomaa, että luokittelisin senkin jo ns konkarimerkiksi. Ensimmäinen Ioniq 28 kWh oli suorastaan nerokas auto pienen kulutuksen ja aikalaisekseen hyvän latautuvuuden ansiosta. Myöhemmin se korvatiin Ioniq 38 kWh -versiolla, jossa latautuvuus heikkeni. Lisäksi Konasta on jo toinen sukupolvi ollut toimituksissa.

Hyundai sähköautoja Suomessa tarjolla ja niiden hinnat alkaen maahantuojan sivustolta. Konan vanhempi ja uudempi versio on varustettu 400V akustolla ja ne ovat aina etuvetoisia.

  • Kona Electric 64 kWh (vanha malli) hinnat alk 36 990e. Silloin autossa on 39,2 kWh, 100 kW / 395 Nm, 305 km WLTP-toimintamatka. Tarjolla on myös 64 kWh-versio. Vanhan Konan koeajoa blogissani.
  • Kona Electric 65 kWh (uusi malli) hinnat alkavat 39 990e, jolloin autossa on 48,4 kWh akku, 114 kW / 255 Nm mootori ja 377 km WLTP-toimintamatka. Hinnastosta löytyy myös mm 65 kWh akulla varustettu Premium-varusteltu alk. 49 990 euroa.

Hyundain uudempaa sähkötosarjaa on rakennettu E-GMP -alustarakenteelle. Autoissa on 800V akusto ja ne ovat taka- tai nelivetoisia. Nämä edustavat tällä hetkellä sähköautojen parhaimmistoa lataustehokkuudessa ja se tapahtuu myös talvella, koska autoissa on akuston esilämmitystoiminto suurteholatausta varten.

  • Ioniq 5 alk 53 990 e on ominaisuuksiltaan: 77 kWh, 168,1 kW / 350 Nm, 507 km WLTP-toimintamatka. Nelivetoinen on hinnastossa alkaen 59 390 euroa ja siinä on sama akku, mutta voimaa on tuntuvasti enemmän. Ioniq 5 talvinen koeajoraportti blogissani ja kesäinen pitkä koeajoraportti blogissani.
  • Ioniq5 N sai vastikään Suomessa hinnat alkaen 79 390 euron hintalapun. Autossa on enimmillään 488 kW / 770 Nm voimaa.
  • Ioniq 6 alk 57 990 e ja autossa on 77 kWh akku, 168,1 kW / 350 Nm ja 614 km WLTP-toimintamatka. Nelivetoinen on hinnastossa alkaen 57 990 euroa.

Hyundai 7 -mallista Hyundai on jakanut lehdistötiedotteen ja se tulee todennäköisesti Suomenkin tarjontaan.

3.3 Kia

Kia on samaa konsernia Hyundain kanssa ja myös Kialla on ollut jo pitkään sähköautoja tarjolla Suomessa. Kia Soul ja Niro -sähköautot ovat jo kokeneet sukupolven kehityksiä.

Kian Suomessa tarjolla olevia sähköautoja ja niiden hinnastohintoja maahantuojan sivustolta 15.2.2024. Soul ja Niro perustuvat 400V akuston omaavaan tekniikkaan ja autot ovat etuvetoisia.

  • Kia e-Soul alk 44 416 e (64 kWh, 150 kW / 395 Nm, 452 km WLTP-toimintamatka)
  • Kia Niro EV alk 44 988,80e (64 kWh, 150 kW / 395 Nm, 460 km WLTP-toimintamatka)

EV6 ja EV9 perustuvat samaan E-GMP-alustaan, kuin mitä Hyundaissakin käytetään. Näissä siis on erittäin tehokkaasti latautuvat 800V akustot. Autot ovat taka- tai nelivetoisia.

  • Kia EV6 alk 52 616e (58 kWh, 125 kW / 350Nm, WLTP-toimintamatka 394 km)
  • Kia EV9 alk 81 780,80e (99,8 kWh, 283 kW / 600 Nm, WLTP-toimintamatka 512 km)

Kialta lienee tulossa ainakin Kia EV5 -malli EV9:ää pienempi ja edullisempi. Myös Kia EV3 ja Kia EV4 -malleista on valmistajan tiedotteissa informoitu.

4. Geely

Geely on suuri kiinalainen yritys, jonka hallussa on meille tutuista brandeistä Volvo ja Polestar. Geely valmistaa myös omalla nimellään sähköautoja, mutta niitä ei ole ainakaan vielä ollut Suomessa virallisen maahantuonnin kautta tarjolla. Volvo ja Polestar sähköhenkilöautoja oli vuoden 2023 lopussa Suomessa yhteensä 7 633 kpl. Näiden lisäksi Geelyllä on merkkisalkussa ainakin Geometry, Livan automotive, Zeekr, Lynk & go, Proton ja Lotus -merkit. Geelyllä on SEA-alusta sähköuatoille, jonka eri versioille on rakennettu lukuisa määrä sähköautoja. SEA1-alustalle perustuvat mm Volvo EM90 ja Polestar 4. SEA2-alustalle perustuvat mm Daimler-konsernin Smart #1 ja #2 sekä Volvon EX30. Lisäksi Geelyn sähköautoissa käytetään ainakin CMA-alustaa (Compact Modular Architecture). Sitä käytetään mm Polestar 2 ja Volvon XC40 ja C40 -sähköautoissa.

4.1 Lotus

Lotus on nykyisin yksi kiinalaisen Geelyn merkeistä. Suomessa sillä ei ole ollut merkkinä suurta jalansijaa.

Lotus Eletre osalta odotan mielenkiinnolla odotan, tuleeko auto joskus myös Suomen markkinoille.

4.2 Polestar

Polestar on kiinalaisen Geelyn hallussa oleva merkki ja sen Polestar 2 on jo saavuttanut suosiota Suomessa. Harmillisesti olen lukenut viimeaikoin uutisia Polestarin taloudellisista vaikeuksista. Toivottavasti valmistaja onnistuu ne voittamaan. Polestar on organisoinut uusien autojen myynnin Teslan tapaan, eli autot käytännössä tilataan netistä ja niihin voi käydä tutustumassa show-roomeissa, joista tuorein avautui Tampereelle vastikään. Polestar 2 pohjautuu CMA-alustaan (Compatc Modular Architecture). 

Polestar2 uusi versio on jo myynnissä toisen sukupolven versio, jossa 2-vetoisten mallien vetotapa muuttui takavedoksi. Autoon tuli muutoinkin joukko parannuksia. Nyt 16.2.2024 sivustolla näyttää Standard Range Single motor olevan alkaen 51 300 euroa, jolloin WLTP-yhdistetty toimintamatka on 505 km. Erityispiirre Polestar2 hinnoittelussa on nyt se, että Longrange on saman hintainen 55 800 euroa taka- tai nelivetoisena. Malliston toisessa päässä on Long Range Dual Motor Performance 61 900 euron hinnalla. Vanhemman mallisen Polestar 2:sen koeajo blogissani.

Polestar 3 on kakkosta kookkaampi ja arvokkaampi SUV. Sivustolla Long Range Dual Motor on alkaen 92 700 euroa ja Performance alkaen 99 300 euroa. 

Polestar 4 on linjakas auto ja asettuu hinnaltaan 2 ja 3 -mallien väliin. LR SM on alkaen 63 300 euroa ja LR neliveto alkaen 69 300 euroa.

Lisäksi on tulossa Polestar 5. Mikähän mahtaisi olla tämän auton aikatauluarvio?  

4.3 Volvo

Volvon merkki on myös Geelyn hallussa vaikka autolla on edellen vahvat siteet myös Ruotsiin. 

  • Volvo EX30 kompaktin kokoinen sähköauto, mikä perustuu Geelyn SEA2-sähköautoalustaan. EX30 hinnat alkaen 36 900 euroa Suomessa, jolloin autossa on takaveto, 200 kW / 343 Nm moottori, 49 kWh akku ja 344 km WLTP-yhdistetty toimintamatka. Toisessa päässä on alkaen 51 800 eurolla nelivetoinen 315 kW / 543 moottorein sekä 64 kWh akulla varustettu versio, jonka WLTP-yhdistetty toimintamatka on 460 km. Volvo EX30 koeajoraportti blogissani.
  • XC40 Recharge on myös melko kompakti, mutta 30:sta suurempi SUV. Hinnat alkavat Suomessa 51 900 euron tasolta, jolloin autossa on 69 kWh akku ja 175 kW / 420 Nm moottori. Yhdistetty WLTP-toimintamatka on 473 km. Hinnaston toista päätä edustaa nelivetoinen 82 kWh akulla ja 300 kW / 670 Nm moottorein varustettu Ultimate varusteltu, jonka hinnat alkaen 61 940 euroa.
  • C40 Recharge on edellisen coupe-perällä varustettu versio ja autot jakavat saman tekniikan. Hinnat alkavt 53 300 eurosta.
  • Volvo ex90 on suurin nyt Suomessa tarjolla oleva sähkö-Volvo. Hinnat alkavat 97 150 eurosta, jolloin autossa on neliveto ja kahdella sähkömoottorilla 300 kW / 770 Nm voimaa. Akku on 111 kWh ja yhdistetty WLTP-toimintamatka on 580 km. 
  • Volvo EM90 on erittäin suuri sähköauto, jota ei ainakaan vielä ole Suomessa tuontiohjelmassa.

4.4 Zeekr

Zeekr on myös kiinalaisen Geelyn merkki. 

Zeekr 001 ja X tulevat Suomeen todennäköiseen parin kolmen vuoden kuluessa 

5. Nissan Renault Alliance

Nissan, Renault ja Mitsubishi ovat nykyisin myös yhtä Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance -kokonaisuutta autojen valmistuksen saralla. Vuoden 2023 lopussa Nissan, Renault ja Mitsubishi -sähköhenkilöautoja oli Suomessa tieliikennekäytössä 5 811 kpl. Mitsbishillä ei ole nyt sähköautoja tarjolla. Uudemmat Nissan ja Renault -sähköutot perustuvat CMF-EV -sähköautoalustaan. Siihen perustuvat autot ovat etu- tai nelivetoisia ja akkuja on eri kokoisia tarjolla. (Nissanin ja Renaultin hinnat katsoin maahantuojan sivustolta 18.2.2024)

Dacia

Dacialla on Suomeenkin virallinen maahantuonti, mutta sähköautomalleja, eli Springiä ei tuoda Suomeen.

5.1 Nissan

Nissan on sähköautomaailmassa konkarisarisarjan toimija Leafilla ja EN-V 200 -sähköautoilla. Nyt on uudempaa sukupolvea tarjoomassa Ariyan merkeissä. Myös Townstar -sähköauto on tarjolla. 

  • Nissan Leaf on ollut tuotannossa sähköautoksi jo todella pitkään. Ensimmäiset Leafit näkivät tietä jo vuonna 2010, ilmenee Nissanin sivustolla Leafia avaavasta historiikki-sivustosta. Leafin haasteena tällä hetkellä on CHAdeMO-latausyhde teholatauksia varten sekä akuston akviivisen lämmönhallinnan puute. Niistä johtuen Leaf ei useimmilla sovellu kuin lähiajoihin. Maahantauojan sivustolla Leaf on hinnoiteltu alkaen 34 868 euroa, jolloin autossa on 39 kWh akku, 110 kW / 320 Nm moottori, etuveto ja 278 km yhdistetty WLTP-toimintamatka. Hinnaston toista päätä edustaa e+ Tekna 43 540 hinnalla ja silloin autossa on 59 kWh akku, 160 kW/340 moottori, edelleen etuveto ja 396 km yhdistetty WLTP-toimintamatka. Leafiin ei saa vetomassaa.
  • Ariya on huomattavasti tuoreempi sähköuto. Ariya perustuu CMF-EV -sähköautoalustaan. Ariyan hinnat muuttuivat päivä tämän tekstin julkaisun jälkeen. Nyt uudet hinnastohinnat alkavat maahantuojan sivustolla 42 300 eurosta  (oli 47 400 euroa), jolloin autossa on 63 kWh akku, 160 kW moottori, etuveto ja 398 - 404 km yhdistetty WLTP-toimintamatka. Hinnaston toisessa päässä on nyt uudella alk hinnalla 61 800 euroa (oli 68 900 euroa) 87 kWh akulla ja nelivedolla varustettu 290 kW / 600 Nm voimat tarjoava versio, jonka yhdistetty WLTP-toimintamatka on 498 - 507 km luokkaa. Nissan Ariya koeajoraporttini blogissani.

Nissan on esitellyt melko villejä konseptiautoja, mutta ne ovat tainneet olla vielä enimmäkseen tietokoneanimaatioita. Nissanilta en nyt tiedä mitään uusia malleja olevan tulossa. 

5.2 Renault

Renault on osa Renault - Nissan -konsernia. Myös Renaultin voin laskea sähköautojen konkarikastiin. Zoe on ollut tarjolla jo parilla sukupolven versiolla ja sähköpakettiautokin on ollut. Zoe ei ole enää tarjolla.

  • Megane E-Tech perustuu samaan CMF-EV sähköautoalustaan, kuin konsernisisar Ariya. Siksi tämänki perumallissa on etuveto, mutta hinnat alkaen 36 390 euroa -version akku on Rellussa 40 kWh ja moottori tarjoilee 96 kW / 250 Nm voiman ja yhdistetty WLTP-toimintamatka on 296 km. Hinnaston toista päätä edustaa 43 990 eurolla 60 kWh akulla ja 428 km WLTP-yhdistetty toimintamatka tarjoava 160 kW / 300 Nm moottorilla varustettu versio. Näiden kahden väliin alk 39 990 euron hinnalla jää 60 kWh akulla ja edullisimman mallin tehottomammalla moottorilla varustettu versio, jonka yhdistetty WLTP-toimintamatka on 458 km. Megane E-Tehch koeajoraportti blogissani.
  • Scenic E-Tech on jo myös Suomessa hinnoiteltu ennakkohinnastossa alkaen 43 390 euroa ja silloin autossa on 60 kWh akku, 125 kW / 280 Nm moottori ja 426 - 428 km yhdistetty WLTP-toimintamatka riippuen varustelusta. Hinnaston toisessa päässä on 87 kWh:n akulla ja 160 kW / 300 Nm moottorilla varustettu versio, jonka yhd. WLTP-toimintamatka on 606 km. Scenicit ovat etuvetoisia.

Renault 5 on kerrottu olevan myäs tulossa. Lisäksi Renaultilta löytyy sähköisiä pakettiautoja. Kangoo E-Tech on pienempi paku. Trafic e-Tech on keskeltä ja tulossa on myös isomman pakuluokan Master e-Tech.

 

5.3 Infiniti

Infiniti on Nissanin rinnakkaismerkki, jonka Suomeen rantautumiseen en itse usko.

Infiniti QX80 en itse usko olevan tulossa Suomeen  

6. Stellantis

Stellantis yhdisti 2021 PSA-Groupin sekä Fiat Chrysler Automobiles, jolloin merkkivalikoima kasvoi erittäin suureksi. Brandeja on: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DC automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram Trucks, Vauxhall, Free2move ja Leasys.

Sähköautoja konsernilla on ollut jo pidempään pienempien autojen eCMP-alustalla, mikä on kehitetty jo PSA Groupun aikana. Aluksi eCMP-autojen 400V akkujen nettokapasiteetti oli 45 kWh ja myöhemmin pakettiautoissa oli tarjolla myös 68 kWh:n akkua. Sittemmiun pienemmän akun nettokapasiteetti kasvoi hieman suuremmaksi, ilmeisesti noin 50 kWh:n tasolle. Tälle alustalle rakentuvat autot ovat etuvetoisia. Niissä ei ole akustolle tehokasta esilämmitystä suurteholatauksia varten.

Nyt on jo piakkoin tulossa suurempien ja pidemmän toimintamatkan sekä tehokkaampien sähköautojen tarjoomaa STLA-alustoille, joita on tulossa tarjolle neljää erilaista: Small, Medium, Large ja Frame. Toimintamatkoja uumoilevat alustakohtaisesti 500, 700 ja 800 km tasolle.  Akkukemioita on myös tulossa kahta erilaista, joista toinen on nikkeli - koboltti -vapaa ja toisessa niitäkin on. Voimalinjaratkaisuja on tulossa kolmea erilaista.

6.1 Alfa Romeo

Alfa Romeo on myös yksi lukuisista Stellantiksen automerkeistä. Merkillä ei ole vielä yhtään sähköautoa tarjoomassa. Pidän kuitenkin arvattavana, että Stellantiksen STLA-sähköautoalustalle on tulossa myös Alfa Romeo -malleja.

6.2 Chrysler

Chryslerkin on nykyisin Stellantiksen brandisalkussa. Merkillä ei tällä hetkellä ole sähköautoja tarjoomassa, eikä autoja virallisessa Suomen maahantuonnissa. Pidän erittäin todennäköisenä, että sähkömalleja on Stellantiksen STLA-alustalle pohjautuen tulossa lähivuosina. Sen sijaan en pidä varmana, että tulevatko ne Eurooppaan tai Suomeen asti.

6.3 Citroen

Citroenilla on myös ollut sähköautoja jo jonkin aikaa tarjolla.

  • e-C3 on pienemmän kokoluokan sähköauto alkaen 24 990 euroa. 44 kWh, 83 kW / 120 Nm, yhd. WLTP-toimintamatka 300 km
  • e-C4 on edellistä tuntuvasti kookkaampi sähköauto alk 41 800 euroa. 100 kW / 260 Nm moottori, 46 kWh akku ja yhd. WLTP-toimintamatka 350 km.
  • e-C4X on pitkälti edellisen kanssa samaa tekniikkaa, hinnat alk 43 300 euroa.

6.4 Dodge

Dodge on myös ollut jo jonkin aikaa Stellantiksen merkkivalikoimassa, mutta autolla ei ole virallista maahantuontia Suomeen. Dodgella ei vielä ole sähköautoja tarjoomassa, mutta pidän myös Dodgen osalta oletettavana, niin Stellantiksen STLA-alustalle pohjautuvia sähkautoja on tulossa.

6.5 DC Automobiles

DS sähköauto on myös ollut jo jonkin aikaa tarjolla Suomessa.

DS3 e-Tense alk 45 390 euroa. 115 kW / 260 Nm, 51 kWh, 395 - 403 yhd. WLTP-toimintamatka riippuen varustelusta.

6.6 Fiat

Fiat on myös nykyisin osa Stellantista ja niitä tuodaan myös Suomeen. Abarth on omana merkinään ja tekee käytänössö Fiatista sporttisia versioita, kuten Abarth 500e.

Fiatilla on Suomessakin tarjolla kaksi sähköautoa. Ohessa Suomalaisen maahantuojan hinnaston alkaen hinnat 13.2.2024

  • Fiat 500e (21,3 tai 37,3 kWh), hinnat alk 36 990 e. 500e ei pohjaudu Stellantiksen eCMP-alustaan, vaan se on kehitetty jo Fiat Chrysler automobiles -aikaan. Autosta on jo menossa siltä osin toinen sukupolvi, että auto sai suurempaa akkua, parempaa latausta sekä toimintamatkaa joku vuosi sitten.
  • Fiat 600e (400 km WLTP-toimintamatka, 50,8 kWh, 115 kW / 260 Nm. En löytänyt vielä maahantuojan sivuilta hintaa. Fiat 600 on samaa eCMP-tekniikkaa, kuin monissa muissa jo markkinoilla olevissa Stellantiksen sähköautoissa.

Fiat Topolino on esitelty myös, mutta en osaa arvella, että tuleeko Suomeen koskaan. Aika marginaalin auto varmaan vaikka tulisi.  Euroopassa on myynnissä myös Fiat E-Ulysse, mikä pohjautuu samaan Stellantis pakettiautoon, kuin esimerkiksi Peugeot e-Expert.

6.7 Jeep

Jeep on myös nykyisin Stellantiksen brandi, jolta ehti jo elokuun kirjoitukseni jälkeen yksi sähköauto Suomeenkin.

Jeep Avenger hinnat katsoin 13.2.2024 Autoverkkokauppa.comin sivuilta. Siellä näkyi olevan alk 42 840e (50,8 kWh, 115 kW / 260 Nm, 400 km WLTP-toimintamatka)

Jeepin lehdistötiedotteissa on jo nähty mm sähköinen Wagongeer S.

6.8 Lancia

Lanciakin on Stellantiksen merkki, jolta on vastikään esitelty ensimmäistä sähköautomallia, Ypsilonia. 

Ypsilon (51 kWh akku, 403 km WLTP yhdistetty toimintamatka, 115 kW / 260 Nm moottori)

6.9 Maserati

Maserati on myös nykyisin Stellantiksen hallussa. Uskon vahvasti, että merkiltä alkaa tulla Stellantiksen uudelle isommalle sähköautoalustalle autoja tarjolle lähivuosina ja autoja on tulossa myös Suomeen.

Maserati Gregale Folgore -sähköauto on tulossa Suomeen ja niitä on jo tilattukin Suomeenkin. Mahtavaa!

Maserati Granturismo Folgore onkohan tuollainen auto tulossa?  

6.10 Opel

Opelin ensimmäinen Corsa electric sähköauto tuli Stellantiksen myötä Suomeen. Nyt valikoima on jo laajentunut Mokka-e ja Astra -malleihin. Kaikissa on sama eCMP-tekniikka. Akut ovat samoja noin 50 kWh, kuin muissa konsernisisarissa.

Corsa Electric hintoja en nyt löytänyt maahantuojan sivustolta.

Mokka electric hinnat alkaen 15.2.2024 maahantuojan hinnastossa  36 990 euroa.

Opel Astra hatchback ja farmari maahantuojan hinnastossa hatchback alkaen 48 390 euroa. Farmarille ei vielä ollut hintaa.

Lisäksi Opelin mallistosta löytyy Stellantiksen tekniikkaan perustuvat sähköpakettiautot.

6.11 Peugeot

Stellantiksen Peugeotilla on jo aikoinaan ollut 106:sta sähköautoversio, mutta se ei vielä noussut suureen suosioon. e-208 ja e-2008 mallit sen sijaan ovat saavuttaneet jonkin verran jalansijaa myös Suomessa.

e-208 on kompakti hatchbak, jonka hinnat alkavat 37 250 eurosta (15.2.2024 maahantuojan hinnasto). e-208:sta on paljon tekstejä blogissani. Tässä yksi.

e-308 on jonkin verran edellistä kookkaampi hatchback hinnat alkaen 45 990 euroa ja farmari alkaen 46 390 euroa.

Peugeot e-3008 on jo ennakkotilattavissa alkaen 49 390 euroa. (157 kW / 343 Nm, 73 kWh, 524 km WLTP-toimintamatka). Tulossa myös nelivetoinen sekä 98 kWh-akulla varustetut versiot.

Peugeot e-408 ja e-5008 huhutaan myös olevan tulossa.  

6.12 RAM

RAM 1500 REV on Stellantikselle tulossa oleva jenkki-pickup sähköisenä. 

7. BMW Group

BMW:llä on merkkivalikoimassaan tietenkin BMW, mutta sen lisäksi myös Mini ja Rolls Royce autot. Jälkimmäistä loistoautomerkkiä ei vielä ollut vuoden 2023 lopussa yhtään kappaletta Suomessa sähköautona. Tulevaisuus saattaa olla senkin osalta pian toinen. BMW ja Mini autoja oli vuoden 2023 lopussa Suomen tieliikennekäyttöön rekisteröityinä henkilöautoiksi yhteensä 5 071 kpl.

7.1 BMW

BMW:llä on jo Suomessakin tarjolla runsaasti sähköautoja ja i3 on ehtinyt jo poistua tuotannostakin. BMW:n sähköautot ovat 400V akustoilla. Pääosin malliston autoissa on myös akuston esilämmitys. Listaan alle 13.2 mallistossa olevien sähköautojen hinnat alkaen versioita. BMW:lle tyypilliseen tapaan, useimpia näitä pystyy varustelemaan monipuolisesti ja hintahaarukka on laaja.

BMW malleja jo Suomessakin saatavilla:

  • iX1 alk 55 300e (iX1 eDrive20, 150 kW moottori, 64,8 kWh akku
  • iX2 alk 63 400e (iX2 xDrive30, 230 kW, 64,8 kWh akku)
  • iX3 alk 74 400 e, (iX3, 210 kW, 73,9 kWh)
  • i4 alk 62 770e, (i4 eDrive35, 210 kW, 67 kWh). i4 eDrive 40 koeajo blogissani.
  • i5 alk 77 310e (i5 eDrive40, 250 kW, 81,2 kWh) i5 -mallit tulivat elokuun kirjoitukseni jälkeen Suomeen. i5 M60 koeajo blogissani.
  • i5 Touring alk 76 900e (i5 eDrive40 Touring, 250 kW, 81,2 kWh)
  • iX alk 85 680e (iX xDrive40, 240 kW, 74,1 kWh)
  • i7 alk 118 290e (i7 eDrive50, 335 kW, 101,7 kWh)

Nyt minulla ei ole tiedossani tulossa olevia BWM -sähköautomalleja, mutta epäilisin, että 300-sarjaan saadaan myös ennenpitkää sedan- ja farkku-malliset sähköautot.

7.2 Mini

Mini on BMW:n hallussa oleva merkki. Minillä on ollut jo jonkin aikaa omaan silmään oikein onnistunut Mini Cooper SE, mikä on ollut lyhyen toimintamatkan sähköauto ja se on jo saanut versiopäivityksenkin.

Mini Cooper e hinnat Suomen maahantuojan sivustolla alkavt 37 500 eurosta ja silloin autossa on 37 kWh akku, 135 kW / 184 Nm moottori sekä etuveto. Yhdistetty WLTP-toimintamatka on 305 km. Teho-versioissa on 160 kW / 330 Nm.

Mini Countryman electric on klassikko-Minin retro-versiota suurempi sähköauto. Hinnat alkaen Suomessa 49 300 euroa, jolloin autossa on 150 kW / 250 Nm ja etuveto sekä 64,7 kWh akku.. Autosta on olemassa myös tehokkaampi nelivetoversio.

7.3 Rolls Royce

Rolls Royce Spectre on huikea luksus-sähköauto. Vahva arvioni on, että suomalaisen päästöpohjaisen verotuksen ja periaatteellisten tahtotilojen johdostä näitä päätyy lipumaan Suomenkin teille. Spectre 430 kW / 900 Nm, 102 kwh, yhdistetty WLTP-toimintamatka 530 km.

8. Mercedes-Benz Group AG

Mercedes-Benzillä on auto-brändeistä hallussaan Mercedes-Benzin lisäksi Smart. Yritys on tosin Mersun sähköuautot nimennyt viimeaikoina monimutkaisemmin, tyyliin Mercedes-EQ, mutta tuo tyyli ei ole ainakaan vielä yleistynyt Suomessa arkiseen käyttöön. Sähkö- Mersuja ja Smartteja oli vuoden 2023 lopussa Suomessa yheensä 4 878 kpl.

8.1 Mercedes-Benz

Mercedes-Benz on nykyisin brändännyt sähköautonsa tarkemmin kirjoitettuna oheisen esimerkin omaisesti: Mercedes EQS by Mercedes-EQ. No yhtä kaikki, sähkö-Mersuja ne on. Tarjolla on aiemmin ollut jo myynnistä poistunut Mercedes-Benz B250E-sähköauto. Nyt tarjolla on EQA, EQB, EQC, EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV ja EQV -sähköautot, eli yksi laajimmista tarjoomista. En kuitenkaan nyt löytänyt sarakkeeseen tulossa olevat EQ by Mercedes-EQ -sähköautot yhtään mallia. Täydennetään, jos joku osaa kertoa.

  • EQA hinnat alk rajoitettu erä -hinnastosta 52 150e, silloin autossa on 66,5 kWh akku, 140 kW / 385 Nm moottori, 557 km yhd. WLTP-toimintamatka. Toisessa päässä samaista hinnastoa EQA 350 4Matic Business alk 62 800 euroa. 215 kW / 520 Nm, 435 km yhd. WLTP-toimintamatka.
  • EQB "rajoitettu erä" hinnasto hinnat alk 58 500 euroa, jolloin autossa on 66,5 kWh akku, 140 kW / 385 Nm moottori ja 468 km yhd. WLTP-toimintamatka. Hinnaston toisessa päässä 215 kW / 520 Nm, 419 km yhd. WLTP-toimintamatka alk 65 150 euroa.
  • EQC on jo hieman muita nyt tarjolla olevia sähkö-Mersuja vanhempaa polvea. Hinnastossa hinnat alk 77 450 euroa. 80 kWh akku, 300 kW / 760 Nm moottori ja neliveto. Yhdistetty WLTP-toimintamatka 430 km. Jo vanhemman version EQC koeajoraportti blogissani.
  • EQE löytyi maahantuojan sivustolta rajoitettu erä hinnasto, mutta myös Edition-niminen hinnsto, missä oli edullisin alkaen hinta 73 990 euroa. Silloin autossa on 89 kWh akku, 180 kW / 550 Nm moottori ja 612 km yhd. WLTP-toimintamatka. Mersun tapaan EQE:n voi varustella erittäin kattavaksi ja hinnat nousevat varusteiden myötä erittäin merkittävästi. EQE koeajoraportti blogissani.
  • EQE SUV ns Edition hinnaston hinnat alkoivat maahantuojan hinnastossa 88 900 eurosta. Silloin autossa on 90,6 kWh akku, 215 kW / 292 moottori ja 553 km yhd. WLTP-toimintamatka.
  • EQS Edition hinnastossa alk 131 500 euroa. 265 kW / 800 Nm, 108,4 kWh akku ja 692 yhd. WLTP-toimintamatka.
  • EQS SUV Edition-hinnastossa alk 133 950 euroa. 118 kWh akku, 265 kW / 800 Nm moottoriteho ja 656 km yhd. WLTP-toimintamatka.
  • EQT hinnastossa alk 51 900 euroa. 90 kW / 245 Nm.
  • EQV hinnastossa alk 98 200 euroa. 150 kW / 362 Nm.
  • Mercedes-Maybach EQS SUV

8.2 Smart

Smart on Daimlerin hallussa oleva merkki. Smart on tehnyt paluun Suomenkin sähköautomarkkinaan. Auto perustuu samaan Geelyn SEA-alustaan, kuin esimerkiksi Volvo EX30.

  •  Smart #1 alkaen 39 990 euroa. Silloin autossa on 47 kWh akku, 200 kW / 343 Nm moottori ja 310 km WLTP yhd. toimintamatka. Hinnaston toisesssa päässä on Brabus-versio alk 53 250 euroa, jolloin auossa on 62 kWh akku, 315 kW / 584 Nm moottori ja 400 km yhd. WLTP-toimintamatka. 
  • Smart #3 alkaen 42 200 euroa, silloin autossa on 47 kWh akku, 200 kW / 343 Nm moottori ja 325 km yhd. WLTP-toimintamatka. Hinnaston toisesta päästä löytyy Brabus-versio samalla akulla ja moottorilla kuin pienemmässä Brabuksessa, mutta yhd. toimintamatka kerrotaan olevan 415 km.

9. BYD Auto 

BYD kuuluu erittäin suuriin kiinalaisiin yrityksiin, jotka valmistavat erittäin merkittäviä määriä ajoneuvoja, myös sähköisinä. BYD valmistaa monipuolisesti mm ajoneuvoja. Autoissa valmistuksessa on oman BYD-merkin lisäksi ainakin Denza, Yangwang ja Fangchengbao -merkit. Näistä vain ensin mainittu on Suomessa tutumpi.

BYD

BYD on kansainvälisestikin jo erittäin merkittä kiinalainen sähköautovalmistaja. BYD:llä on jo Suomessa myynnissä useita sähköautomalleja.

BYD:n sähköautojen alkaen hintoja 13.2 Suomen maahantuonnin hinnastosta:

  • Dolphin 34 990 e (hatchback, 427 km WLTP-toimintamatka, 60 kWh, 150 kW/310 Nm). Dolpin tuli elokuun kirjoitukseni jälkeen Suomeen.
  • Atto 3 38 690 e (SUV, 60 kWh, 150 kW/310 Nm, 420 km WLTP-toimintamatka)
  • Seal 47 690 e (sedan, 82,5 kWh, RWD:nä 230 kW/360 Nm, 580 km WLTP-toimintamatka). Seal tuli elokuun kirjoitukeni jälkeen Suomeen.
  • TANG 69 990 e (SUV, 380 kW / 680 Nm, 86,4 kWh, 400 km WLTP-toimintamatka)
  • HAN 71 900 e ( sedan, 380 kW / 700 Nm, 85,4 kWh, 521 km WLTP-toimintamatka)

BYD:tä tuntuu tulevan tiheään tahtiin uusia sähköautoja tuotantoon.

10. SAIC Motor

SAIC Motor on myös suuri kiinalainen yritys, joka valmistaa useilla merkeillä myös sähköautoja. Meillä Suomessa jo tutuksi tulleita ovat mm MG ja Maxus. Lisäksi omissa merkeissä on ainakin Immotors, Chery ja Roewe. SAIC Motor tekee yhteistyötä useiden eri muun autovalmistajan kanssa ja valmistaa mm Volkswagen autoja.

10.1 Maxus

Maxus on kiinalaisen SAIC Motorin merkki. Suomessa on jo tarjolla sähköisiä henkilöautoja ja tavara-autoja. 

  • Euniq 5 Grand Wagon alk 54 560 euroa
  • Euniq 6 SXpecial alk 49 900 euroa
  • Mifa 9 Premium 78 990 euroa
  • ja hyötyajoneuvoja

10.2 MG

MG, erittäin perinteikkäältä kuulostava brittiautomerkki omaa vanhasta ainoastaan merkin. Nykyisin se on kiinalaisen SAIC Motorsin omistuksessa ja autot ovat aivan jotain muuta kuin vanhat birtti-roadsterit esimerkiksi olivat. Nyt ne ovat nousseet Euroopan laajuisesti myyntitilasoissa näkyville sijoituksille mm MG4-mallin avulla.

  • MG4 Standard alk 27 900 euroa (125 kW, yhd. WLTP-toimintamatka 350 km, 51 kWh). Hinnaston toisessa päässä XPOWER alk 43 500 euroa (320 kW, yhd. WLTP-toimintamatka 375 km, 64 kWh). MG4 koeajoraportti blogissani.
  • MG5 Comfort SR alk 43 500 euroa (130 kW, yhd. WLTP-toimintamatka 320 km, 50,3 kWh). Hinnaston toisessa päässä Luxury LR (115 kW, 380 km yhd. WLTP-toimintamatka 380 km, 61,1 kWh)
  • MG ZS EV Comfort alk 34 900 euroa (115 kW, yhd. WLTP-toimintamatka 440 km, 70 kWh)
  • MG Marvel R Luxury alk 37 900 euroa (132 kW, yhd. WLTP-toimintamatka 402 km, 70 kWh). Lisäksi Marvel R Performance AWD (212 kW, yhd. WLTP-toimintamatka 370 km, 70 kWh). Blogissani Marvel R koeajo.

MG Cyperster myös toivon pian saatavan myös Suomeen.

11. KG Mobility

KG Mobility on etelä-Korealainen autokonserni. Merkkinä sillä on Ssang Yong, mikä oli aiemmin SAIC Motorsin merkki-tarjoomassa.

11.3 KGM

KGM on aiemmin ollut Suomessa tarjolla SSang Yong -merkillä, mutta eri malleina. Nyt tarjolla on siis KGM E-Motion alkaen 34 990 euroa, jolloin autossa on 152,2 kW, 61,5 kWh ja yhd. WLTP-toimintamatka 340 km.

12. Honda

Honda on Japanilainen jo pitkän perinteen yritys, jonka autoja on nähty Suomessa ajoittain merkittävän paljonkin.  Autoissa Hondalla on brandeinä päämerkin lisäksi ainakin Acura.

12.1 Acura

Acura on Hondan rinnakkaismerkki, jota myydään mm USA:ssa, mutta en itse usko merkin tuloon Suomeen.

Acura ZDX EV -sähköauto on myynnissä mm USA:ssa alkaen 64 500 USD (En osaa sanoa miten tuossa on mahdollisia paikallisia tukia jo mukana).

342 - 500 hv, takaveto tai neliveto

102 kWh akku, toimitamatka 283 - 309 km (EPA)

12.2 Honda

Hondalla on ollut jo jonkin aikaa E1-sähköauto, mutta jostain syystä en nyt nähnyt sitä maahantuojan sivustolla enää uusien autojen listassa. Tämä sympaattisen näköinen auto on joka tapauksessa ollut melko marginaalinen markkinoilla.

Honda E:Ny1 löytyy jo suomalaisilta sivustoilta hinnat alkaen 50 840 e (61,9 kWh, 150 kW / 310 Nm, 412 WLTP-toimintamatka)

12.3 Sony-Honda, Afeela

Kirjaan tähän Hondan alle Sony-Honda yhteistyönä syntymässä olevan Afeela-sähköauton. Toivottavasti tämä nähdään tuotannossa lähiaikoina. 

13. Toyota Motor Corporation

Toyota on erittäin merkittävä pitkän perinteen Japanilainen yritys, jonka autot ovat Suomessakin olleet myyntitilastojen kärkipaikoilla pitkiä aikoja. Sähköautoja Toyotalla on ollut tähän mennessä vähän tarjolla. Toyotan automerkkeinä tunnistan päämerkin lisäksi ainakin Lexuksen ja käsittääkseni myös Daihatsu on konsernin hallussa nykyisin.

13.1 Lexus

Lexus on Toyotan rinnakkaismerkki ja sillä on ollut jo jonkin aikaa tarjonnassa RZ- ja UX-sähköautot.

RZ on tällä hetkellä suomalaisen maahantuojan sivuilla alk 71 900 euroa. 230 kW / 435 Nm, 64 kWh akku, WLTP-toimintamatkaa en löytänyt kovin helpolla maahantuojan sivuilta.

UX 300e hinnat alkaen 59 950 euroa.

Tiedossani ei ole tulossa olevia malleja. 

13.2 Toyota

Toyotalla on nyt tarjolla Bz4x sekä sähköpakettiauto, joista jälkimmäinen on Stellantiksen tekniikkaa.

Toyota Bz4x Suomessa hinnat alkaen 50 550 euroa, jolloin autossa on 64 kWh akku, etuveto ja 150 kW / 266 Nm moottori sekä 443 km yhd. WLTP-toimintamatka. Nelivetoversiossa on 160 kW / 337 Nm voimaa ja yhd. WLTP-toimintamatka 416 km. Bz4x koeajo blogissani.

Toyotalta en tiedä mitään uusia malleja nyt olevan tulossa, mutta uusia konseptiautoja esittelivät hetki sitten useammankin. 

14. Dongfeng Motor Company

Donfeng on myös kiinalainen yritys, mikä valmistaa myös sähköautoja. Dongfengin auto-brandeja on mm Venucia, Fengdu, Voyah, Aeolus ja Forthing. Voyah on näistä tarjolla myös Suomessa.

14.1 Voyah

Voyah on vielä melko tuntematon Suomen markkinoilla. Meillä on tarjolla yksi malli, Voyah Free, jonka hinnat alkavat 79 900 eurosta. Silloin autossa on 106 kW akku ja yhd. WLTP-toimintamatka 500 km.

15. Ford 

Ford on erittäin pitkän perinteen automerkki, joka teki kauan sitten ison läpimurron koko autoteollisuudelle T-mallillaan. Fordilla on pää-merkin lisäksi hallussa ainakin Lincoln-merkki.

15.1 Ford

Fordilla on ollut jo aikaisemmin Suomessakin myynnissä Focus Electric, mikä kuitenkin jäi aika marginaaliseksi tuoteeksi. Ford Mustang Mach-E on parhaillaankin myynnissä ja toimituksissa Suomessa. Samoin E-Transit. Henkilöautopuolella Ford ilmaisi jokin aika sitten viiveestä sähköautoistumisen etenemisessä.

Ford sähköautomallit Suomessa ja niiden alkaen hinnat maahatuojan sivustolla 13.2.2024

  • Ford Mustang Mach-E alk 51 990e (470 km WLTP-toimintamatka, 198 kW/430 Nm, 72,6 kWh). Mustang Mach E koeajo blogissani.
  • Uusi Explorer perustuu Volkswagen Groupin MEB-alustaan. Auton markkinoille tuloa on viivästetty aika paljon. Maahantuojan sivustolla kerrotaan auton hinnoittelun alkavan 45 000 eurosta. Mallinimestä huolimatta sähkö-Explorerilla ei ole USA-Fordien ystäville tutun polttomoottori Explorerin kanssa mitään yhteistä, eikä etenkään auton koon suhteen.
  • Ford F-150 Lightning on Jenkki pickupin sähköinen versio. Sille on tietojeni mukaan Euroopassa avattu tuonti vasta Norjassa, eli ei vielä ilmeisesti missään EU-maassa. Ilmeisesti kaksikin USA-mallia on Suomeen tuotu jollain tavalla.

Ford E-Tourneo Courier tulee Suomeenkin  

Ford E-Tourneo Custom tulee Suomeenkin  

Ford Explorer osalta valmistaja hiljan ilmoitti jo kauan sitten auton pitkästä viivästymisestä

 

16. Tata Motors

Tata Motors on Intialainen yritys, joka valmistaa autoja omalla pää-brandillaan. Lisäksi Tatalla on hallussaan Jaguar Land Rover brandi.

16.1 Jaguar Land Rover

Jaguar on perinteinen Britti-merkki autoissa. Sähköutotarjoomassa Jaguarilla on ollut jo jonkin aikaa I-Pace, jonka hinnat Suomessa alkavat 103 340 eurosta, jolloin autossa on 294 kW / 696 Nm ja neliveto, 84,7 kWh akku ja yhd. WLTP-toimintamatka 445 km. I-Pace koeajoraportti blogissani, ajettu vähän ennen kuin ensimmäinen versio edes ehti Suomeen virallisesti.

17. General Motors

GM on pitkien perintiden USA-autovalmistaja. Auto-brandeina tällä hetkellä ovat Chevrolet, Buick, BMC ja Cadillac.

17.1 Cadillac

Olen antanut itseni ymmärtää, että Cadillac on tekemässä paluuta Eurooppaan ja joidenkin huhujen mukana jopa etunenässä Suomeen.

Cadillac Lyric on jo tarjolla myös Euroopassa, mutta käsittääkseni vielä ei ole Suomessa maahantuontia. Toivottavasti pian myös Suomeen maahantuonti alkaisi.

Cadillac Lyric

  • 102 kWh akku, WLTP-toimintamatka 530 km
  • 22 kW AC-lataus, 190 kW DC latausteho
  • Kaksi sähkömoottoria, 388 kW / 610 Nm, Neliveto, 0-100 km/h 5,3 s
  • 5005 mm pitkä, 1977 mm leveä, 1623 mm korkea

Cadillac Escalde IQ tulossa merkiltä myöhemmin.  

17.2 Chevrolet

Chevrolet-autoilla ei käsittääkseni tällä hetkellä ole Suomessa virallista maahantuontia. USA:ssa sähköautoja löytyy tarjoomasta: Bolt EV on kompakti hatchback alk 26 500 USD, Blazer EV on suurempi SUV alk 56 715 USD, Equinox ja Silverado EV ovat tulossa olevia malleja. Corvette on eritytynyt omaksi brandiksi ja tarjolla on Corvette e-Ray alk 104 900 USD. Näiden hinnat USA-maahantuojan sivustolta 15.2.2024, en osaa sanoa mitä paikallisia mahdollisia tukia niissä on jo mukana tai millä hinnalla autot todellisuudessa asiakkaille irtoavat.

17.3 GMC

GMC Hummer EV on USA:ssa myynnissä alkaen 96 550 USD hintaan. En osaa sanoa, mitä mahdollisia paikallisia tukia tuo hinta jo pitää sisällään. 

18. FAW Group

FAW Group on myös kiinalainen yritys, jolla on auto-brändejä hallussaan mm Honqqi, Bestune ja Junpai.

18.1 Honggi

Honggi -sähköuatoa saa myös Suomesta. Honggi E-HS9 Premium 7-paikkaisena alkaen 74 900 euroa hinnastossa. Autossa silloin 405 kW, 90 kWh akku ja 465 km yhdistetty WLTP-toimintamatka.

19. muiden valmistajien sähköautoja

Canoo

Canoo on USA:lainen sähköisten hyötyajoneuvojen ja alustojen valmistaja.

Deus

Deus Vayanne on Italialaista muotoilua ja englantilaista sähkötekniikkaa yhdistävä itävaltalainen sähköurheiluauto. 85 kWh 800V akku, 500 km range ja 1650 kW / 2040 Nm.

Faraday Future

Faraday Future on USA:ssa toimivat sähköutovalmistaja.

Fisker

Fisker on Suomessa vielä tuntematon merkki, mutta olen kuullut huhuja, että saattaisi olla tulossa vuonna 2024. Ocean -malli olisi potentiaalinen Eurooppaan ja Suomeen tuleva.  

Hiphi

Hiphi on myös kiinalainen autovalmistaja, joka saattoi tulla hieman tutummaksi Suomessakin viimeisimman Norjalaisen NAF:n ElPrix-testini pisimmän toimintamatkan tehneenä autona. Käsittääkseni Suomen maahantuontia ei ole vielä ja nuo hinnat, mitä tähän kerään tuskin pätevät Suomen ALV-kannalla.

  • Hiphi X hinnat alkaen Euroopan sivustolla 109 000 euroa. Yhd. WLTP-toimintamatka 460 km, 97 kWh akku, 220 kW / 410 Nm.
  • Hiphi Z hinnat alkaen 105 000 euroa. 555 km yhd. WLTP-toimintamatka, 120 kWh akku, 247 kW / 410 Nm.
  • Hiphi Y hintoja ei vielä ollut. 
  • Hiphi A hintoja ei vielä ollut. 960 kW tehoa lupaavat.

Lucid

Lucid on USA:sta tuleva uusi sähköautoihin keskittyvä valmistaja. Autoja on jo tarjolla esimerkiksi Norjassa. Mielenkiinnolla odotan, milloin sitä alkaisi saada myös Suomessa.

Lucid air on merkin suorituskykyinen premiumauto.

Lucid Gravity on kookkaampi premiumsähköauto.

Mazda

Mazda on Japanilainen pitkän perinteen automerkki myöskin. Sillä on yksi sähköauto tarjolla, MX-30 hinnat alkaen 38 790 euroa, jolloin autossa on 35,5 kWh akku, yhd. WLTP-toimintamatka 200 km, 107 kW / 271 Nm. Erikoistuutena MX-30:sta tarjotaan myös 17,8 kWh akun ja wankel-moottorin sarjahybridiä.

Nio

Nio on myös kiinalainen autovalmistaja. Saa nähdä, onkohani tulossa Suomeenkin?  Nio on jo mm Ruotsissa.

  • Nio ET9, 520 kW, 
  • Nio ET5 touring, alk 706 000 SEK (sis akun), 435 km yhd. WLTP-toimintamatka, 360 kW.
  • Nio EL6 SUV, alk 769 000 NOK (sis akun), 406 km yhd. WLTP-toimintamatka
  • Nio ET7 sedan
  • Nio EL7 SUV

Rimac

Rimac on kroatialainen yritys, joka valmistaa sähköistä superautoa. Autossa on voimaa 1,4 MW / 2340 Nm ja 120 kWh akku. Minulla ei ole tiedossa yhtään Suomeen tuotua yksilöä.

Rivian

Rivian on saanut ymmärtääkseni toimitukset USA:ssa käyntiin. En oikein henkilökohtaisesti usko auton olevan tulossa Eurooppaan tai Suomeen.

Subaru

Subarulla on Suomessa myynnissä Solterra-sähköauto, mikä on teknisesti lähes sama kuin Toyota Bz4X. Uusista tulevista malleista ei ole minulla tietoa. Subaru Solterra hinnat Suomessa alk 45 990 euroa (kampanjahinta rajoitettu erä hinnastossa).

Tritium

Tritium on suomalainen sähköinen hyperauto, jonka pitäisi päästä tuotantoonkin. Näin auton prototyypin muutama vuosi sitten Lahdessa. Autosta kerrottiin, että ne tehdään erittäin yksilöllisisesti ostajan toiveiden mukaan. Toivottavasti näitä myös tehtäisiin.

Xpeng

Xpeng on myös kiinalainen autovalmistaja, joka on uskottavasti tuomassa sähköautot myös EU-maihin. Malleja on P7, P5, G3i ja G9.

Vinfast

Vinfast on vietnamilainen autovalmistaja. Vinfast 8 ja Vinfast 9 ovat jo Euroopassakin tarjolla.

 

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

sähköauto Sähköautot Suomessa 2024

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (36) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (242) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb