17.01.2023

Tesla Model S ja Model X Plaidien pitkän koeajon raporttia talvikelistä

Osoite kopioitu

Pitkällä talvisella koeajolla aina Nordkappiin asti olivat myös Teslan Model S ja Model X -sähköautojen uusimmat ja tehokkaimmat Plaid -versiot. Kirjoitan tähän blogikirjoitukseeni näistä molemmista tämän yhden yhteisen tekstin.

(avauskuva: Kirsi Immonen)

(Yläpuolella oleva kuva: Tuomas Sauliala)

Ulkoisesti autot ovat uudistuneet maltillisesti, mutta alumiinien alla on senkin edestä uutta. Monille olennaisinta uutta on  Plaid-versioissa peräti kolmen sähkömoottorin tuottaman jopa 760 kW:n raaka kiihtyvyys nelivedon tuottamana. Model S kiihtyy sataseen 2,1 sekunnissa ja Model X 2,6 sekunnissa. Molemmat siis ovat suuria perheautoja huippu-urheiluauton kiihtyvyydellä. Huippunopeuttakin autot keräävät reippaasti, X:ä 262 km/h ja S:ä 320 km/h.

(kuva yläpuolella: Kirsi Immonen)

Suurissa autoissa tilaa riittää hyvin 

Molemmat autot ovat suuria, mutta Model X on vielä suurempi.

Model S tarjoaa erinomaiset tilat etuistuimilla. Useimmat matkalaisistamme viihtyivät paremmin Porsche Taycanin takapenkillä, kuin Model S:n takapenkillä. Minulle 176 cm pitkänä myös Model S:n takapenkin tilat riittivät mainiosti. Tavaratilaa Model S:ssä on takana runsaasti ja edessä vielä lisäksi merkityksellisen kokoinen frunkki.

Ajossa ollut Model X on varustettu kuudella erillisistuimella, mutta käytimme vain kahta ensimmäistä istuinriviä. Käytännössä autossa matkustaa silloin neljä matkustajaa melkolailla herroiksi ja tavaroille jää reilu tila vielä taakse sekä frunkkiin.

Nämä autot soveltuvat mainiosti myös koirien kanssa matkaileville perheille.

Hallintalaitteet ja omaan makuuni ylivoimaisesti paras infotainment

Ajossa olleissa Tesloissa oli perinteisen pyöreämmän ratin sijaan yoke, joka on itselle tutun oloinen jo taannoisesta Ritari Ässän autosta KITTistä. Yoke jakaa mielipiteitä. Teille matkaseurueemme kesken äänestyksen kummalla ratilla kukin nyt autonsa tilaisi. Tulos ratin ja yoken välillä oli tasan 50 % / 50 %. Itse ostaisin Teslani Yokella, nyt kun sen saa tilatessa valita ilman lisämaksua. Hallintalaitteista eniten totuttelua itselle aiheutti vilkkujen käyttäminen ratin painonapeista ja ongelmia meinasi olla lähinnä liikenneympyrästä poistuessa.

Pidän Model S:n ja X:n oikeasta mittaristosta yoken takana, mikä siis Teslan Model 3:sen ja Y:n ratin takaa puuttuu. Minun mielestäni mittaristo nyt vain kuuluu tuonne. Vielä kun olisi HUD. Vaakaan kääntynyt valtavan kokoinen infotainment-ruutu on edelleen erittäin helppokäyttöinen ja toimintalogiikka kaikista ajamistani autoista ylivoimaisesti intuitiivisesti helpoin. Teslan navigointi ja toimintamatka-arvio ovat edelleen ylivertaisia sähköautoissa.

Ajettavuus

Model S ja Model X Plaidit ovat molemmat hyviä autoja ajaa ja oman tuntuman mukaan keskenään aika samankaltaisia. Halusin alustan säädöt pehmeäksi ajaessa.Talvella ajoin molempia käytännössä koko ajan Chill mode -käytössä, jolla silläkin suorituskyky on joka tilanteeseen vähintään riittävä talvella. Valtavasta tehosta huolimatta Tesloihin on onnistuttu luomaan erittäin luonnollisen tuntuinen ja helposti säädeltävä vauhtipolkimen vaste voiman tuloon. Autolla on erittäin helppo ajaa hiljaa, kiihdyttää maltilla tai halutessa repäistä hurja nykäisy kerralla. Voimakkaasti pitävällä alustalla kiihdytettäessähän Teslat eivät anna yhtään armoa, eli autoihin ei ole ohjelmoitu lainkaan pehmeää tehon antoa. Itse tykkään kovasti Teslan toteutuksesta.

Nelivetoiset autot olivat kaikissa olosuhteissa helposti hallittavia. Ohjaustuntuma on hyvä, mutta kun reissussa oli mukana myös Porsche Taycan 4s, jäivät Tesla ohjaukseltaan sekä alustansa toiminnalta nyt parempansa taakse.

Talvisessa ajossa pienen parannuksen jäin kaipaamaan molempien Teslojen lämmityslaitteen käytettävyyteen automaattiasennolla. Useimmat ajajat säätivät enemmän tai vähemmän lämmityslaitetta manuaalisesti ja itse olen tottunut, että lämmityslaite on esimerkiksi +22 °C pyynnillä ja automaattiasetuksella käytännössä ympäri vuoden.

Ajossa olleissa autoissa on hämmentävän suuri säätövara ilmajousituksen korkeudessa, joten näillä superauton voimalla varustetuilla autoilla voi talvellakin ajaa melkoisen syvässä lumessa, mikä tuli auraamattomalla mökkitiellä tarpeeseen.

Matkaa tehdessä autoissa tuli tunnelma, että Plaidit ovat tuntuvasti vanhoja S- ja X-malleja hiljaisempia. Nyt joka tapauksessa miellyttäviä äänimaailmaltaan.

Vahvaa etenemistä talvellakin -pieni kulutus ja nopea lataus

Kokoonsa nähden Teslat kuluttavat maltillisesti sähköä talvellakin. Ajolenkissä on mukana kaikkia mahdollisia talvikelejä, eli vesisadetta, räntäsadetta, lumisadetta ja kuivaa tietä. Lämmöt vaihtelivat muutamasta plus-asteesta -24°C pakkaseen. Ajot olivat aina reippaita tilannenopeuksia käyttäviä ja matka sisälsi useita lähtöjä myös kylmästä. 

Model S:n kulutus 3 367 km lenkillä etelä-Suomesta muutaman mutkan kautta Norkdappiin ja jälleen muutaman mutkan kautta takaisin etelään oli vain 21,9 kWh/100 km. Model S:n kulutusta nosti X:ään verrattuna jonkin verran se, että useat kuljettajat ajoivat sitä Plaid-moodissa, kun taasen X:ää ajettiin koko ajan Chill mode -päällä. Tuolla on yllättävän iso vaikutus näiden Plaid-Teslojen kulutukseen, koska auto pitää akkua lämpimämpänä. Model S olisi siis 100 kWh akullaan suoriutunut tuolla keskikutulutuksella 456 kilometrin matkasta ilman välilatauksia. Ajoittain huomattavasti pidemmästäkin.

Model X:n ajolenkille kertyi pituutta 3 299 kilometriä ja keskikulutus oli 23,4 kWh / 100 km, mikä sekin on erittäin maltillinen näin suurelle autolle. Model X:n toimintamatka tuolla keskikulutuksella olisi toteutunut noin 427 kilometrin mittaisena.

(kuva yläpuolella: Kirsi Immonen)

Molempien autojen vahvuutena on erittäin nopea latautuminen, kunhan löytyy riittävän nopeita latureita. Ja niitähän löytyy jo pelkästää Teslan omasta SuperCharger -verkostosta. Lisäksi pohjoisinta mannertakin myöten löytyy muitakin yli 100 kW latureita tiuhaan. Parhaimmillaan autot latautuvat noin 250 kW:n teholla ja ylipäätään hyvää lataustehoa saa talvellakin koska akuston saa lämmitettyä latausta varten.

Käytännössä näiden autojen toimintamatka sekä latausnopeus ovat niin hyviä, että on vaikea keksiä ajotarpeita, joissa niistä muodostuisi matkan edistymisen todellinen pullonkaula. Matkustajat ovat näillä autoilla matkatessa suurin hidaste myös talvella. Täytyy myös todeta, että Teslan SuperCharger verkosto on käyttäjäkokemukseltaa paras lataus, mitä voi olla. Just plug and charge, ja vieläpä vaikka koko Euroopassa päästä päähän ajellen.

Kelpaisi omankin auton näytöllä tuollainen yli 1600 km/h latausnopeus.

Yhteenveto Tesla Model S ja Model X Plaideista -parhaita sähköautoja

Arvokkaita autoja nämä ovat ostajilleen. Suomessa tätä kirjoittaessa S Plaid on hinnat alkaen noin 145 000 euroa ja X Plaid hinnat alkaen 148 000 euroa. Toisaalta varustelulista on melko lyhyt. Käytännössä samalla matkalla mukana ollut Taycan on varusteltuna suunnilleen saman hintainen. 

En malta olla tekemättä vertailua ja todeta, että Porsche Taycan on parempi ajajan auto, enkä usko että tuon toteaminen edes on kovinkaan monen ennakko-odotusta vastaan, jos koskaan on Porschella ajanut. Se sopii vielä paremmin kuljettajalle, joka arvostaa alustan ja jousituksen sinfoniaa.

Tesla on silti parempi sähköauto, jossa on ainakin omaan käyttöön riittävän hyvä alusta ja ohjaus, mutta kruununa ovat toimintamatka, latautuminen, Teslan SuperCharger -verkosto ja auton infotainmentin käytettävyys. On hyvä vain, että on erilaisia autoja erilaisten ihmisten mielihaluja täyttämään. Oma kokemukseni on, että Tesla on paras sähköauto, mitä voi tällä hetkellä ostaa.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (36) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (242) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb