19.12.2018

Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?

Minulla oli Hyundai Kona Electric viikon verran koeajolla. Tein sillä pitkänmatkan ajokokeen ajamalla Vantaalta suoraan Viitasaaren mökille, eli 408 km matkan ja siitä Kona suoriutui erinomaisesti.

Mutta miten Kona suoriutuisi jatkuvasta arjestani, jos sellaisen ostaisin. Otan tutkittavaksi vähän reilun viikon mittaisen ajanjakson ensi vuoden puolelta. Ajankohta on siis kuvitteellinen ja ajotarpeita olen hiukan muokannut aidoista, mutta sangen tyypillinen viikko tuo voisi olla minulle ajojeni suhteen.

Maanantaina 7.1.2019

Töihinlähtö aamulla kello 7.00 täydellä akulla, ajomatka 42 km ajastimella valmiiksi lämmitetyllä autolla. Käytän joka aamu töihin lähtiessä sekä töistä lähtiessä ajastettua lämmitystä, koska Konassa ei vielä ole tarjolla kännykkäohjausta. Uskottava kulutus tuolloin olisi noin 17 kWh/100 km hieman haastavasta kelistä ja maantienopeuksista johtuen. Sähköä matkalla kului 7,14 kWh, eli perillä töissä akussa olisi siis noin 56 kWh. Saan auton työpaikan 3x32A Type2 latauslaitteeseen, josta Kona ottaa 7,2 kW:n teholla latausta. Työpaikalla on 1.1.2019 alkaen käytössä 30 euron latausedun verotusarvo.

Tunnin päästä on lähtö työkeikalle Parkanoon. Akku on jälleen täysi. Matkaa kertyi yhteensä 188 kilometriä edestakaisin ja kulutus oli jälleen tuon saman 17 kWh/100 km, joten sähköä kului noin 32 kWh ja takaisin töihin saapuessa akussa on siis 50%, eli noin 32 kWh energiaa. Kello 14.00 työpaikalle saavuttuani saan auton jälleen lataukseen. Kello 16.30 lähden kotiin ja auton akussa on 50 kWh energiaa, eli noin 78% lataustaso.

Kotimatka 42 km kuluttaa akusta jälleen 7 kWh energiaa, joten kotona on jäljellä 43 kWh, eli noin 67% energiaa. En jaksa laittaa autoa lataukseen, koska illalla ei ole enää ajoa ja akku riittää seuraavan päivän tarpeisiin.

Tiistaina 8.1.2019

Jälleen rutiininomainen työmatka samoihin aikoihin samoja reittejä. Töissä akussa on jäljellä 36 kWh, eli noin 56% energiaa. Laitan auton jälleen saamaan latausta. Tänään minulla ei ole työkeikkaa, joten auton akku täyttyy noin viidessä ja puolessa tunnissa. Kotiin lähtö siis täydellä akulla kello 16.15.

Tiistaisin on tyttären partiopäivä. Kotona siis pikainen päivällisen valmistus ja syönti. Auto saa olla pihassa ilman latausta, koska akussa on vielä 56 kWh, eli noin 88% lataustaso. Vien tyttären partioon ja käyn tekemässä loppuviikolle ostokset Kangasalan Prismasta ja haen paluumatkalla pikku-partiolaisen pois. Matkaa kertyy yhteensä 70 kilometriä ja energian kulutus toteutui nyt hiukan matalampana alhaisempien nopeuksien takia, 15 kWh/100km. Energiaa siis kului yhteensä 10,5 kWh ja akussa on kotiin saapuessa noin 45 kWh, eli noin 70%. En jaksa taaskaan laittaa autoa lataukseen.

Keskiviikkona 9.1.2019

Arki toistaa itseään. Ajan töihin ja akussa on noin 37 kWh:n, eli noin 57% varaus. En saanutkaan tänään autoa töissä lataukseen, koska paikat olivat varattuina, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska tänään on niin vähän työajoa, vain yksi käynti Tampereen keskustassa. Tuolla keikalla energiaa kului vain 1 kWh ja akussa on 36 kWh. En laita töihin palatessa autoa latautumaan.

Kotiin lähden kello 16.00 ja perille saapuessa akussa on 28,86 kWh eli 45 kWh:n lataus. Tänään menemme Sappeen rinteisiin laskettelemaan, joten laitan auton katolle suksiboksin ja pakkaan sinne lasketteluvarusteet itselle ja kahdelle mukaan lähtevälle lapselleni. Edestakaisella laskettelureissulla mittariin kertyy 36 kilometriä lisää. Suksiboksi lisää kulutusta 18kWh/100km tasolle, joten sähköä kului matkalla 6,48 kWh ja kotiin takaisin saapuessa akussa on vielä 22 kWh:n verran, eli 34% ajoenergiaa. Laitan auton kello 20.30 saamaan kotona 20A:n latausvirtaa, eli noin 4,6 kW:n tehoa antavasta latauslaitteestani latausta.

Torstaina 10.1.2019

Tänään on päivän työkeikka Helsinkiin. Lähden kotoa liikenteeseen kello 6.00, eli yön aikana akkuun on ehtinyt latautua noin 30 kWh lisää energiaa, eli akku on lähtiessä 81% varaustasolla ja energiaa siellä on 51,9 kWh. 

Olen päättänyt käydä Helsingissä junalla ja lähteä matkaan Hämeenlinnan rautatieasemalta, koska sinne on helpoin ajaa kotoani ja siellä on ilmainen pysäköinti. Asiointilatausta parkkipaikalla ei ole tarjolla, mutta eipä sille ole tarvettakaan. Matkaa Hämeenlinnan rautatieasemalle ja takaisin kotiin kertyy yhteensä 148 kilometriä ja sillä matkalla energiaa kului yhteensä 23,68 kWh. Kotiin työkeikalta palatessa akussa on siis noin 28 kWh, eli 44% verran sähköä.

Torstai-iltapäivän ohjelmaan kuuluu tyttären tanssitunti Kangasalan keskustassa ja päätän käydä tuon harrasteen aikana Kangasalan Prismalla kahvilla ja täydentämässä hiukan ruokavarastoa. Prismalla on latauslaite, jonka tehoa on hieman rajoitettu ja Kona saa siistä 5 kW:n tehoista latusta asiointi, eli yhden tunnin ajan. 

Matkaa tuolta keikalta kertyi yhteensä 47 kilometriä ja energiaa kului 6,58 kWh ja toisaalta Prismassa käynnin aikana sain 5 kWh lisää, joten kotona akussa on noin 26 kWh energiaa, eli noin 41% verran. En jaksa laittaa autoa lataukseen.

Perjantaina 11.1.2019

Jälleen vuorossa normipäivä. Töihin saapuessa saan auton lataukseen ja akussa on silloin noin 18 kWh, eli 29% lataus. Akku ehtii täyttyä työpäivän aikana ja lähden siis täydellä akulla kotiin kello 16.00.

Tänään on vuorossa mökille Viitasaarelle ajo. Töistä kodin kautta mökille kertyy matkaa yhteensä 301 kilometriä. Kona on todella taloudellinen auto matka-ajossa ja tuolla reitillä energiaa kuluu 48 kWh, eli perille mökille päästessä akussa on vielä 16 kWh, eli 25%. Laitan mökille päästyäni auton saamaan punaisesta kolmivaihepistorasiasta säädettävällä latauskaapelillä 16A:n eli 3,6 kW:n tehoista latausta ja menen saunaan. Akku täyttyy mökkeillessa non 14 tunnissa täyteen asti, mutta sillä ei olsi ollut alkuunkaan noin kiire, koska lähdemme vasta sunnuntaina kotiin, enkä ajele autolla tuossa välissä.

Sunnuntai 13.1.2019

Sunnuntaina ajamme mökiltä 290 kilmetrin mittaisen reitin kautta kotiin ja olemme perillä kello 21.00 ja akussa on 20 kWh energiaa. Laitan auton latautumaan jälleen kotini kiinteästi asennettuun 20A:n latauslaitteeseen. 

Maanantai 14.1.2019

Jälleen arki koittaa kello 7.00 töihin lähdöllä. Akku on ehtinyt juuri täyttyä ennen töihin lähtöä. Uusi viikko uusine työkeikkoineen on alkanut. Tällä viikolla käymme useammin Sappeessa laskettelemassa, mutta Konan 64 kWh:n akun suoma joustavuus riittää erinomaiseti kaikkiin tarpeisiini.

Yhteenveto:

Minun arjen ja viikonloppujen ajoihin Kona 64 kWh olisi todella mukava ja täydellistä sähköauton vaivattomuutta tarjoava auto. Merkillepantavaa Konan kuvitteellisessa käytössäni on myös se, että yhtään ainoatakaan pikalatausta tai edes maksullista julkista latausta ei tarvinnut tehdä. Tuon viion aikana oli yksi maksuton hypermarket-lataus, kotilatausta sekä verotustarvollista työpaikkalataamista.

Tuohon yläpuolelle laskin kulutuksia mielestänin melko korkeillakin tasoilla. Kona on nimittäin todella taloudellinen sähköauto. Kannustan yhä useampia pyrkimään Konan koeajolle. Kun hiukan miettii omia arjen ajotarpeita, pystyy aika helposti laskemaan sähköauton soveltuvuutta omiin tarpeisiin. Facebookista löytyy oma ryhmä Hyundai/Kia -sähkautoille. Sieltä kannattaa tarvittaessa kysellä tarkemmin Konalle omistajien arjessa muodostuvista kulutuksista.

Keskustelu

Ari
20.12.2018 17.48

Lainaan kirjoitustasi!
" Maanantaina 7.1.2019
Kello 16.30 lähden kotiin ja auton akussa on 50 kWh energiaa, eli noin 78% lataustaso.

Kotimatka 42 km kuluttaa akusta jälleen 7 kWh energiaa, joten kotona on jäljellä 35 kWh, eli noin 54% energiaa. "
Eikös tuossa ole virhe? 50kWh - 7 kWh mielestäni 43kWh eikä kuten kirjoitit 35 kWh?
Tuolla ei kuitenkaan lopputulokseen ole mitään merkitystä

Sähköautoileva motor
20.12.2018 21.32

Hei Ari,
kiitos huomiosta. Siinä tosiaan on laskuvirhe. (kerran jo korjasin, mutta se ei tallentunut. Pitääpä yrittää uudestaan korjausta.)

Sami
21.12.2018 18.58

Hyvä kirjoitus - jälleen. Auttaa toivottavasti "essonpaarin" miehiäkin hahmottamaan uutta maailmaa ainaisen epäilyn ja napinan sijaan.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV Hyundai Kona sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (3) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (55) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb