14.09.2023

MG Marvel R -sähköauton koeajoraportti

Osoite kopioitu

MG on perinteinen brittimerkki, jonka oikeudet omistaa nykyisin kiinalainen SAIC Motor. Hedin Automotive tuo nyt Suomeen MG:n sähköautoja. Tarjolla on MG4, MG5, ZS ja MG Marvel R -automallit. Kävin näistä koeajamassa Marvel R -mallin ja samalla tein silmäilyä neloseen ja vitoseen. Tässä blogikirjoituksessa koeajoraporttini MG Marvel R -autosta.

Sulavalinjainen SUV -auto

Autoa ulkoa katsellessa se näyttää kohtalaisen hyvä kokoiselta ja mittasuhteiltaan sopusuhtaiselta SUV-autolta. Päätin ottaa tähän koeajoraporttiin vertailuksi jälleen oman nykyisen ID.4:n sekä polttomoottoripuolelta Toyota RAV4:n. Mitat ovatkin yllättävän lähellä toisiaan.

Marvel R on vertailun autoista pisin ja levein sekä siinä on suurin akseliväli. Tavaratila on litroina ilmoitettuna joukon pienin, mutta sitä katsellessa mielikuva on kuitenkin hieman litroja suuremmasta tilasta. MG:ssä takatilaa täydentää joka tapauksessa mukavan kokoinen sekä hyvin käytettävän muotoinen etutavaratila. MG:ssä vetomassa on sallittu näyteen ns mökkikärryn 750 kiloon, kun ID:ssä on takavetoisena jarrulliselle 250 kg enemmän. Huomiona haluan todeta, että vahvasti uskon RAV4:lläkin olevan kattotaakka sallittuna, mutta en löytänyt siitä maahantuojan sivulta nopealla etsinnällä tietoa.

Kuljettajan paikalla asiat pääosin kohdallaan

Marvelissakin on harrastettu pientä kikkailua ovenkahvoilla, mitä pidän itse turhana nykymuotina autoissa. Sisään kuitenkin pääsee intuitiivisesti ulos tulleesta kahvasta vetämällä. Istuimet ovat hyvän laatuvaikutelman antavaa nahkaa ja niissä on lämmitys sekä tuuletus. Sähkösäätöisen istuimen ja manuaalisesti säädettävän ratin ansiosta saan vaivatta lähes itseäni miellyttävän istuma-asennon. Jäin hieman kaipaamaan istuimen etureunan erillistä korkeussäätöä sekä istuinosan pituussäätöä. Olen 176 cm pitkä ja omaan makuuni istuinosa loppuu nelisen senttiä kesken, mutta on parempi kuin suurimmassa osassa muista autoista.

Takana pääntila riitti minulla hyvin myös hattu päässä istumiseen. Oman mittaiseni kuskin takan riittää vielä jalkatilakin hyvin, mutta jos eteen istuu esimerkiksi yli 190 cm mittainen kuljettaja, kutistuu takana jalkatila jo hieman ikävän naftiksi.

Auto herätetään ajotilaan jarrupoljin pohjassa ohjausakselin oikealla puolella olevasta virtananpista. Selailen hetken suurta laakeassa etukenossa olevaa ajotietokonetta. Se toimii kohtalaisen hyvin ja on omaan makuuni riittävän intuitiivinen. Radiosta säädän mieleisen kanavan ja ajoa varten jätän karttanäkymän. Mittaristosta valitsen ratin napeilla vasemmanpuoleiseen näyttöön ajotiedot ja nollaan ne.

Valitsen keskikonsolin napeista vielä matalimman regenerointitason ja normal-ajotilan sekä asetan ilmastoinnin automaatille  +21 °C pyynnillä. Totean, että ulkona on +14°C syyskuu 14. päivänä ja aurinko paistaa. Ajosuunnanvalitsin on kookas pyörylä keskikonsolista ja siitä oikealle pyöräyttämällä saan napsautettua suunnaksi eteenpäin.

Ajotuntumat kaupungissa ja maantiellä -kaksinopeuksinen vaihteisto

Koeajolenkkini ei ole pitkä, mutta se sisältää ensin kaupunkisiirtymää, jossa totean Marvelin mukavaksi ja ketteräksi ajaa. Auton kääntösäde on 11,5 metriä, mikä on reilun metrin enemmän kuin eritäin ketterästi kääntyvässä ID.4:ssä, mutta käytännössä samaa tasoa kuin RAV4:ssä. Sähkömoottorin voiman helppous ja tasaisuus sekä hiljaisuus pääsevät kaupunki- ja taajama-ajossa oikeuksiinsa Marvelissa.

Moottoritien rampissa kiihdytys on loivaan pitkään ylämäkeen. Kiihdyttäessä auto oikeastaan tuntuu jostain syystä ilmoitettua tehoa sekä kiihtyvyysarvoa hitaammin kiityvältä, kun vertaan ID.4:ääni, mutta ainakin minä ehtisin tällä Marvelillakin joka paikkaan, mihin haluan ehtiä. Rampilla kiihdyttäessä kuitenkin koen jotain sellaista, mitä en ole sähköautolla koskaan kokenut. Nimittäin Marvelissa on kahden sähkömoottorin jatkona edelleen sähköautoissa harvinainen useamman, kuin yhden välitysuhteen omaava vaihteisto. Marvelin tapauksessa se on kaksinopeuksinen automaatti, jonka vaihdon tuntee kohtalaisen selkeänä kiihtyvyyden hetkellisenä laskuna. Taycanissa, jota myös olen jonkin verran ajanut, en ole vastaavan tasoista vaihteen vaihtumisen viivettä tuntenut.

Marvel R:n moottorissa on vertailukolmikostani vähiten kilowatteja, mutta eniten nyyttonmetrejä. Kiihtyvyys 0-100 km/h on ilmoitettu nopeimmaksi. Marvel R:n erikoisuutena on sähköautoon edelleen harvinainen kaksinopeuksinen vaihteisto.

Marvel R on varustettu kahdella sähkömoottorilla taka-akselilla kun ID.4:ssä on yksi sähkömoottori taka-akselilla ja ne ovat takavetoisia. Polttomoottoriverrokki on etuvetoinen.

Moottoritiellä asetan vakionopeussäätimeen 123 km/h, jolloin todellinen nopeus vastaa GPS:llä tarkistettuna suurinta sallittua 120 km/h tasoa. Auton melutaso tuntuu mukavan vaimealta ja korvaan miellyttävältä. Tosin tässäkin autossa suomalainen karkea asfaltti nostaa melutasoa havaittavasti. Sanoisin melun olevan käytännössä samaa luokkaa kuin ID.4:ssäni, missä on tuplalasit edessä. 

Mittaristossa oli aika hauska pieni yksityiskohta seurattavaksi. Siellä näkyy hetkellinen tehonkäyttö prosentteina. Useissa muissakin sähköautoissa tuo näkyy, mutta useimmissa vain melko epämääräisenä palkkina.

Vakionopeussäädin ei pidä kovin tarkasti pyydettyä nopeutta, vaan se tuntuu seilaavan noin 5-6 km/h alueella. En ainakaan löytänyt autosta valittavaksi mitään autopilotin tai Travel Assistin tapaista aktiivisesti kuskin puolesta ohjailua tekevää ominaisuutta. Sen sijaan kaistavahti oli omaan makuun turhankin ärhäkkä kaitsemaan ajoani ja ensimmäisistä kymmenistä kilometreistä meinasi väkisin tulla hieman kimpoilevan tuntuista.

Jousitusta kuvaisin enemmän mukavuuspainotteiseksi. Pääosin siitä puuttuu pintakovuus ja suuremmat heitot tasoitetaan  laajoilla liikkeillä. Itse jäin kaipaamaan jousitukseend hieman lisää progressiivisuutta ja sen tuomaa jämäkkyyttä mukavuuden kärsimättä. Vääjäämättä vertaan auton jousitusta sekä ohjautuvuutta mielessäni pariin muuhun kiinalaiseen, eli Polestarin ja Volvoon, joiden ajamisesta pidän enemmän.

Takaisin kaupunkiin palatessa avaan liikennevaloissa kattoikkunan. Se tuo kieltämättä pelkästään lasin läpi paistavan syysauringon suomana mukavaa tunnetta autoon sisälle. Kaupunkinopeudessa kattoikkunaa voi hyvin pitää auki ilman pienintäkään vedontunnetta. Tosin ajankin hattu päässä.

Kulutusta ja toimintamatkaa sekä latautumista - ja V2L

Koeajoni oli jälleen sama lyhyehkö edestakainen 44 km pituinen pätkä Tampereen moottoritielle, mitä olen toteuttanut useilla eri sähköautojen koeajoilla. Nyt pääsin ajamaan kesäisiä ajonopeuksia melko hyvin ja keskinopeus muodostui lähdön ja kääntöpaikan hidasteiden johdosta 102 km/h tasolle. Keskikulutus lenkillä asettui 24,8 kWh/100 km tasolle.

Marvel R WLTP-kulutus on suurempi kuin ID.4:ssä ja akun nettokapasiteetti on pienempi, joten myös WLTP-toimintamatka on lyhyempi. Uskottava kesäinen maantieajon toimintamatka Marvel R:llä on hieman yli 300 km. Polttomoottoriverrokin kulutus kilowattitunteina on hurjan näköinen, mutta polttoainetankin energiamäärä on toki niin paljon suurempi, että auton toimintamatka on jonkin verran pidempi. 

Marvel myös latautuu hieman hitaammin kuin ID.4, mutta siinä on akuston esilämmitystoiminto suurteholatausta varten, joten on uskottavaa, että talvella tilanne voi jopa kääntyä toisin päin. Kummankaan auton tapauksessa useimmillle autoilijoille auto ei ole hidaste edes yli tuhannen kilometrin päiväsiirtymillä.

Käytännön esimerkki Marvel R pitkän matkan ajosta Suomessa kesällä (kuvitteelinen esimerkki).

  • Lähtö Helsingistä 100% varaustasolla.
  • Ajoa 274 km kohti pohjoista ensin reilun kolmen tunnin ajan ja ensimmäinen tauko Palokan ABC:lla
  • Palokan ABC:lla matkalaiset voivat ruokailla ja auto saa latautua noin 35 -40 minuutin ajan, jolloin akussa on noin 85 % varaustaso.
  • Ajoa jälleen 241 km kohti pohjoista noin 2 tunnin ja 45 minuutin ajan ABC Pulkkilaan.
  • Pulkkilan ABC:lla taukokahvit ja autolle jälleen latausta noin 30 - 40 minuutin ajan, jolloin akussa on jälleen noin 80 % varaustaso.
  • Jälleen ajoa noin 197 km ja noin 2,5 tuntia jolloin voisikin tehdä ostokset Kemin Prismasta.
  • Ostosten aikana autolle latausta noin 25 minuuttia, jolloin akussa on jälleen noin 80 % varaustaso.
  • Viimeinen pidempi siirtymä on Kolariin. Kolarin S-marketille kertyy matkaa 212 kilometriä lisää ja aikaa kuluu reilut 2,5 tuntia.
  • S-marketilla riittää lyhyt lataus viimeisten kylmässä säilyvien eväiden oston aikana, koska perille mökillle on enää muutamia kymmeniä kilometrejä.
  • Näin hoituisi esimerkin omaisesti keseäinen siirtymä MG Marvel R -sähköautolla noin tuhannen kilometrin päähän Ylläsjärven maisemiin Helsingistä. Neljällä latauksella, joiden yhteiskesto on kahden tunnin kieppeillä hoitunee tämä tuhannnen kilometrin siirtymä. En pidä tuota laisinkaan pahana tauotuksena näin pitkälle matkalle. ID.4 hoitaisi saman reissun käytännössä samoilla pysähdyksillä, mutta aavistuksen ehkä lyhyemmillä latauksilla. Nopeimmin etenevistä sähköautoista esimerkikis Teslan Model 3 tarttisi tuolla reitillä hieman alle tunnin aikaa latauksiin. Verrokkina oleva Toyota tartteisi 1-2 tankkausta matkan aikana. 

Marvel R:ssä on myös V2L-toiminto, joten siitä saa erikseen myytävällä V2L-kaapelilla peräti 2,2 kW:n teholla sähköä ulos. Tämä on toiminto, jolle varmasti monella on käyttöä ja sitä ominaisuutta ei vertailukolmikkoni muista autoista löydy.

Hankintahinta ja ajamisen kulut

MG:n tuoma lisäarvo sähköautotarjoomaan piilee hinnassa. Marvel R ei ole suinkaan merkin edullisin sähköauto ja silti tämä hyvin varusteltu auto maksaa Suomessa 42 900 euroa. Huomattavan paljon tehokkaampi nelivetoinen maksaa vain 3000 euroa enemmän, joten uskon sen muodostuvan myydymmäksi versioksi. ID.4:n takavetoisten hinnat alkavat Suomessa 48 920 eurosta ja kun auton varustelee samalle tasolle, kiipeää hinta jo selkeästi yli 50 000 euron. 

Marvel R:llä ajamisen liikenne-energian hinta riippuu eniten siitä, saako autoa ladattua kotona ja mikä on kotisähkön hinta. Esimerkiksi minä maksan 13 senttiä / kWh (sisältäen siirron, verot ja oston), joten 20 kWh/100 km ympärivuotisella keskikulutuksella Marvel R:llä ajamisen liikenne-energiakulu olisi noin 2,60 euroa / 100 km. Julkisella latauksellä noin 6 - 7,5 euroa / 100 km. Huomioitavaa on, että tämän kertaiseen polttomoottoriautoverrokkiin nähden Marvel on halvempi kuin RAV4:n edullisin versio, joten sellaiseen verrattuna Marvel R:n kuljettaja pääsee heti nauttimaan ajamisen edullisuudesta.

Jos oikein ymmärsin, on MG:n huoltoväli sähköautoksi hieman harmillisen tiheä ja suomalaisittan oudolla välistyksellä. Nimitäin sain käsityksen, että MG:n sähköautot tulisi huollattaa 24 000 km / 1 vuoden välein, ja ilmeisesti kumpi täyttyy aiemmin. Huoltohinnaston mukaan ensimmäisen 100 000 km ajon huollot kuitenkin jäisivät kohtuullisesti alle 1000 euron tason. Silti tämä poikkeaa esimerkiksi Volkswagen Groupin sähköautojen 2-vuoden huoltovälistä, jossa ei ole lainkaan kilometrirajaa. Itse huollatin omani ensimmäisen kerran 100 000 km ajettuna ja seuraavan kerran huollatan 200 000 km ajettuna.

Kenelle MG Marvel R olisi sopiva auto?

Oikeastaan lähes kenelle vain. Hintakaan ei ole enää suurimmalle osalle uuden auton ostajia esteenä. Toimintamatka riittää kaikissa olosuhteissa suurimmalle osalle ja auto latautuu kohtalaisen hyvin. Jokainen tekee omat linjansa, miten suhtautuu kiinalaisiin autoihin, enkä halua siihen ottaa kenenkään muun puolesta mitään kantaa. 

Mikäli Marvel R.stä haluaa sangen kiihkeän version, kannattaa päätyä nelivetoiseen versioon. Jos taasen haluaa päästä vielä edullisemmin sähköautoilun makuun, kannattaa tarkistaa myös MG4, jonka hinnat Suomessa alkavat 27 900 eurosta.

Minunkin on helppo nyt ymmärtää, miksi nämä MG:n sähköautot ovat nousseet suosituiksi nopeasti Euroopassa ja Suomessa.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Jaba58
14.09.2023 19.56

Kesä 2023 FLTP testeissä Marvel kulutti moottoritieajossa hieman vähemmän. Tuloksista laskettuna sain 21,6 kWh / 100 km. Olosuhteet aika lailla samat. www.fltp.fi

Marko
26.09.2023 17.39

Kiinalaista autoa ei pitäisi koskaan ostaa. Miksi, koska meillä on kolme ongelmaa maailmassa, Kiina, Kiina ja Kiina

Magirus
19.03.2024 13.10

Akun koko harmittavan pieni. Kun laittaa peräkärryn perään, kulutus lienee 700 kg taakalla +35 kw/100?

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (37) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (11) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (243) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb