20.09.2022

Nissan Ariya koeajoraportti

Osoite kopioitu

Aloitin sähköautoilun vuonna 2015 Nissan Leaf 24 kWh:lla ja vuonna 2018 vaihdoin 40 kWh akulla varustettuun Leafiin. Olin niin tyytyväinen Nissanin sähköautoihin, että olisin varmaan ostanut vielä 62 kwh Leafinkin, mutta en halunnut Eurooppalaisen päätöksen vastaista CHAdeMO-liitintä pikalataukseen, enkä myöskään jaksanut viikoittain omassa käytössäni riivannutta Leafin #rapidgate-ongelmaa. Niinpä päädyin ensin lyhyeksi aikaa e-208:n ja sittemmin nykyisen ID.4:n omistajaksi. Olen kuitenkin koko ajan odottanut pääseväni koeajamaan Nissanin pitkään tulossa ollutta uuden sukupolven sähköautoa, Ariyaa.

Ariyassa on paperilla moni asia juuri niin kuin haluan ja se näyttää hyvältä ja kirjoitan tähän blogipostaukseen ensivaikutelmani autosta lyhyellä koeajolla.

Tilava vaunu esimerkiksi ID.4:n tai Ioniq5:den kokoluokassa

Nykyisten autojen mittoja on välillä vaikea silmämääräisesti hahmottaa, mutta omaan silmääni Ariya on sopusuhtainen ja näyttää juuri sen kokoiselta kuin onkin, eli tilavalta. Otin vertailuun suurin piirtein saman kokoluokan SUV-korisia sähköautoja ja ulkoiset mitat ovat hyvin samankaltaisia.

Sisällä Ariyassa on korostuneen avaran tuntuista ja osa siitä tunteesta muodostuu kojelaudan alaosan avoimuudella sekä toisaalta panoraamakatolla. Kuljettajan istuimella saa kohtalaisen asennon sähkösäätöjen avulla. Myös ratti säätyy sähköllä. Omaan makuuni olisin halunnut istuimen noin neljä senttiä alinta kohtaa alemmas ja istuimen etureunaa hieman ylintä kohtaansa ylemmäs, mutta kyllä näillä säädöillä istuisi pitkääkin matkaa mukavasti. Ohjauspyörä ei kerrankin peittänyt mitään olennaista nähtävää mittaristosta. Myös keskikonsolia pystyi säätämään pituussuunnassa ja asetin sen niin eteen kuin sain, jolloin se oli itselle hyvä. Valitettavasti ovessa oleva vasemman käden kyynärnoja oli muutaman sentin liian alhaalla omaan makuuni.

Testiautossa oli parhaat varusteet ja istuimessa olisi ollut lämmityksen lisäksi myös tuuletus, mutta sitä en noin +10°C kelissä tullut testanneeksi. Koeajoauton varusteisiin kuuluu myös taustapeili, joka on joko näyttö tai sitten perinteinen peili kuljettajan valinnan mukaan. Annoin sen toimia näyttönä, koska silloin takapilareista ei muodostu katveita näkymään.

Koeajoni vertailuryhmään valitsemistani autoista sanoisin kuljettajan paikan olosuhteiden ja istuimen asettuvan 2. sijalle ID.4:n jälkeen. Ariyan istuin ja sen säädöt jäävät ID4:n sportti-istuimella istumisen olostuhteiden taakse. Omaan takapuoleeni Ariyan istuin on parempi kuin Hyundaissa ja lisäksi Ioniq 5:ssä minua jäi hieman häiritsemään ratin taakse piiloon jäävä nopeusnäyttö. Teslan ohjaamo on omassa asteikossa näistä heikoin istuimeltaan sekä puuttuvan mittariston sekä HUD-näytön takia. Nämä tosin ovat vahvasti makuasioita ja kiinni vieläpä vartalon mittasuhteista.

Muilta tiloiltaan kaikki vertailun autot ovat viisi henkiselle perheelle hyvin mitoitettuja ja etenkin meille, jotka useimmiten matkustamme kahden aikuisen ja kolmen koiran kokoonpanolla tarpeettomankin suuria. Tiloiltaan Ariya taitaa kuitenkin jäädä omassa asteikossani viimeiseksi. Tesla on reilusti tilavin etenkin tavaratiloiltaan ja niiden käytettävyydeltään. Senteissä ja litroissa Ioniq5 on ID.4:ää edellä, mutta jostain syystä sen tilan tunnelma sisällä ei ole aivan yhtä avara, silti molemmat ovat Ariyaa etevämpiä. Etenkin Ioniq 5 etutavaratilansa ansiosta.

Ajo-ominaisuudet

Koeajoni oli erittäin lyhyt pätkä kaupunkia sekä noin 45 kilometriä moottoritietä. Kesäkelissä ei myöskään päässyt aivan pahimpia jääpaakkuja komuamaan. Yleisvaikutelmaksi Ariyan jousituksesta jäi napakka toimivuus. Itse arvostan pehmeää, mutta progressiivisesti jämäköityvää jousitusta. Ioniq 5:den jousitus on Ariyaa pintapehmeämpi ja oman ID.4:n DCC-säädettävä jousitus on vielä pehmeämpi. Toisaalta Ariyan jousituksessa en havainnut samaa hieman eriparista syvää joustoliikettä, kuin Ioniq 5:den pitkällä koeajolla kesällä. Teslan kova jousitus jää näistä mielestäni eniten jälkeen. Jousituksessa asetan siis Ariyan sijalle 2 vertailuautoistani omassa mielessäni.

Ohjautuvuus sekä ajoavustus oli Ariyassa erinomaisella tasolla kaupungissa sekä maantiellä, mutta niin se on kaikissa vertailuautoissani muissakin. En oikeastaan pysty merkittävää eroa sanomaan. Nissanin ohjaileva Pro Pilot toimi loogisesti ja hyvin vaatien aika ajoin koskettamaan rattiin ja siihen riitti Ioniq 5:ttä selkeästi hellempi kosketus. 

Vaikka koeajoautossa oli lisävarustelistalta ruksittavat 20 tuuman renkaat, teki ajon hiljaisuus Ariyassa vaikutuksen. Selkeästi hiljaisempi moottoritiellä kuin vertailuun valitsemani autot. En muista hiljaisempia olleen kuin EQE ja EQS -sähköautojen. Ehdoton verrokkiryhmäni ykkössija siis hiljaisuudessa.

Kulutus, akku ja toimintamatka

Ariyassa on vertailuni autoista suurin akku, joten oma kiinnostus liittyy myös mahdollisesti suurempaan toimintamatkaan. Itselläni kuitenkin ratkaisevinta on kesäinen moottoritie 120 km/h nopeusrajoituksilla Tampereen ja Helsingin välillä. Lyhyt koeajolenkkini suuntautuikin tästä syystä pikimmiten moottoritielle.

WLTP-kulutus on on Ariyassa verrokkiautojani korkeampi. Otin tähän vertailuun kaikki tiedot www.ev-database.org -sivustolta. Siellä näytti olevan ID.4:lle jo 2.4 softaversion arvot lataukselle ja jostain syystä siellä oli ID.4:n WLTP-toimintamatka korkeampi kuin olen tähän asti muistellut sen olevan.

Käytännön kulutustestini pituus oli 42 kilometriä edes takaisin ajettuna. Suurin osa 120 km/h rajoitettua, mutta tällä kertaa molemmilla autoilla oli sen verran muuta liikennettä hidasteena, että keskinopeus jäi Nissanilla 110 km/h ja VW:llä 111 km/h tasolle, vaikka suurin osa matkasta suoritettiin navigaattoritarkistettua 120 km/h -nopeutta käyttäen. Ariyan kulutus oli 25,5 kWh/100 km ja ID.4:n 24,7 kWh/100 km. Ariyan kulutus oli siis 3,2% korkeampi kuin ID.4:n, eli hieman vähemmän eroa sain testissäni kuin autojen WLTP-kulutukset antavat olettaa.

Pidän oletettuna, että Ariya kulkee 13 % suuremmalla akullaan todellisuudessakin noin 9-10% pidemmän toimintamatkan kuin ID.4. Itselle tuo ei valitettavasti riitä seuraavaan autoon, vaan edelleen kärkipäätä omassa mielessä pitää i4 eDrive40, koska haluaisin seuraavan sähköautoni kulutuksen kesäisillä moottoritienopeuksilla olevan noin 20% pienemmän kuin nykyisen ID.4:n. I4:ää en kuitenkaan tähän kirjoitukseen valinnut vertailukohteeksi, koska se on niin erilainen korimalliltaan.

Valitettavasti siis kulutuksessa Ariya jäi neljännelle sijalle, toimintamatkassa ja pitkän matkan etenemisessä arvioin sen asettuvan ID.4:n kanssa suunnilleen samaan kastiin, kunhan VW saa akuston lämmityksen kuntoon. Ariyassa on varustelusta riippuen, kuten koeajamassani 87 kWh Evolvessa jopa 22 kW:n tehoinen AC-lataus ja sitä ominaisuutta itse arvostan korkealle.

Suorityskyky

Koeajossani oli Airyan etuvetoinen yksimoottorinen 178 kW / 300 Nm versio. (VW ID.4 Pro Perf 150 kW / 310 Nm). Tämän etuvetoversion voimavarat ja 7,6 sekunnin kiihtyvyys 100 km/h nopeuteen riittää minulle erittäin hyvin. Itseasiassa minulle riittää ID.4:n mummomainen 8,5 sekunnin kiihtyyvyyskin.

Ensivaikutelma oli, että Ariya antaa tehoa mukavasti käyttöön, mutta ehkä hieman jo turhankin pitkällä viiveellä. Etuvetoisuudesta en havainnut viileässä kesäkelissä mitään haittaa, enkä kahden Leafin kokemuksella usko olevan sitä talvellakaan. 

Ariyan hinnat

Ariyan hinnat alkavat pienemmän, 63 kWh akulla varustetun mallin 48 900 eurosta. Tämän isomman akun Advance-varustelutaso maksaa hinnat alkaen 57 500 euroa ja parhaiten varusteltu Evolve alkaen 62 000 euroa. Autot ovat erittäin hyvin varusteltuja, etenkin kallein Evolve, joka olisi oman kiinnostukseni kohde. Omaan autooni tulisi vielä lisäkuluina kaksivärinen metalliväri 1000 euroa ja irroitettava vetokoukku 1307 euroa talvipyörien lisäksi, eli hinta kipuaisi jo noin 65 000 euron kieppeille.

Yhteenveto

Menin Tampereen Autokeskukseen jopa ostohousut jalassa. Valitettavasti ne nyt ripustuivat naulaan toistaiseksi omalla kohdalla, koska moottoritiekulutus oli jopa ID.4:ää suurempi ja se on omassa ajoprofiilissa erittäin ylikorostunut piirre. Tuo henkilökohtainen kokemukseni ei tee Ariyasta huonoa sähköautoa. Päinvastoin, uskon Ariya olevan erittäin monelle kuitenkin osuvin valinta sähköautoksi. Hyvin tilaa, reipasta toimintamatkaa ja jopa käskystä suurteholatausta varten lämpiävä akku sekä hiljaista maantieajoa jopa Suomen karkealla asfaltilla. Aiemmat kokemukseni Nissanin luotettavuudesta autona ovat korkealla, joten itselläni piilee odotusarvo myös Ariyan huolettomasta toimivuudesta vuosiksi eteenpäin.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Tomi
20.09.2022 21.39

Olipas mukava ja selkeä rapsa jälleen. Pittää käyä itekki ajelemassa kuhan auto saapuu paikalliselle Autokeskukselle.

t. Tomi (Leafisti 9kk)

Alexei
22.09.2022 07.23

Hyvä raportti kokonaisuudessaan. Satunnaisena lukijana huomasin, että nuo upotetut kuvat toimivat epämiellyttävästi. Suurennusnappi on tekstin päällä ja kun klikkaat isoksi, niin valtava X, eli sulkunappi on tekstin päällä. Sinällään hyvä että kerrankin on isot napit, johon sormella osuu, mutta olisi hyvä jos ne häviäisivät taustalle. En tiedä onko sivusto eri näköinen muulla kuin Androidilla.

Ercaster
26.09.2022 09.09

Hei, onko sinun ID:ssä vielä softa versio 2.4 ja koska saat version 3.0, 3.2 tai 3.3:n.
Kiinnostaisi erityisesti tiedot ja kokemukset V2H, Vehicle to Home. Tulevaisuudessa ID.-malleja voidaan käyttää myös V2G. Nykyisten sähkönhintojen aikana voisi ladata yöllä edullista 2 sentin sähköä ja etätyössä kotona päivällä syöttää tuota edullista sähköä taloon.
VW softan pitaisi osata ladata automaattisesti halvan sähkön aikana.

Sähköautoileva motoristi
26.09.2022 11.04

Moi Ercaster,
sain viime pe 2.4 softan. Vielä ei ole näkynyt 3.0 OTA-päivitystä tyrkylle. Minuakin kiinnostaa nuo VW:n ennakoimat sähkön ulosottamisen mahdollisuudet. Kotona kerrostaloasukkaana en hyödy, mutta ihan periaatetasolla ja tulevaisuutta varten. En valitettavasti vielä tiedä laisinkaan, miten VW ne toteuttaa.

Leafisti
18.10.2022 05.05

Olisi aika mielenkiintoista nähdä Ariyan kulutus 19 tuuman renkailla.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Ariya koeajoraportti Nissan

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (36) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (242) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb