13.05.2025
Volkswagen Group MEB -sähköautojen akuston kuntoisuus -SOH-kysely

Nissan Leaf -autoilijoiden FB-ryhmässä on jo useampia vuosia tehty ryhmän jäsenen toimesta Leaf ja e-NV -sähköautojen akuston kuntoisuutta osoittavan SOH-lukeman tietojen keruuta jäsenten autoista. Niistä on sitten muodostettu kuvaajia, missä nähdään akuston kuntoisuuden muutos suhteessa ajettujen kilometrien määrään tai suhteessa auton ikään kuukausina. Kuvaajissa näkyy hajontapisteet sekä trendiviiva.
Tuosta seurannasta sain inspiraation ja tein vastaavan kyselyn ja taulukon Volkswagen Groupin MEB -sähköautoilijoille nyt, kun ensimmäisillä autoilla alkaa olla ikää jo viitisen vuotta. Julkaisin kyselyni Facebookin neljässä ryhmässä: Volkswagen sähköautoilijat, ID.4 & ID.5 Suomi, Skoda Enyaq & Elrog sekä Sähköautot-Nyt! -ryhmissä.
Akuston kuntoisuutta osoittava SOH-lukema
Sähköauton akusto kuluu aina ajan sekä kilometrien suhteessa. Akkuja paremmin tuntevat ovat ilmaisseet myös käyttötapoja, mitkä todennäköisimin kiihdyttävät akuston kokonaiskuntoisuuden laskua ja olen siinä ymmärryksessä, että melko yleisen käsityksen mukaan jatkuva suurteholataaminen olisi yksi niistä. Toinen ja vielä useammin samaa näkemystä jakava akustoa nopeammin heikentävä tekijä on auton pysäköinti pitkäksi aikaa joko erittäin tyhjällä tai 100 % ladatulla akustolla. Eniten asialla hifistelevät pyrkitävät ajamaan jollain tietyllä kapealla akuston varaustason keskivälillä. Itse en näitä muilta osin ole koskaan miettinyt enkä murehtinut muutoin, kuin että en tosiaan jätä auto pitkäksi aikaa pysäköidyksi tyhjällä akustolla tai 100 % varaustasolla. Uskon, että akuston ylikuumentuminen on yksi pahimpia akustoa pilaavia seikkoja ja sen takia lähes kaikissa sähköautoissa on aktiivinen akusto jäähdytys.
Yleisesti sähköautojen akustot tuntuvat kestävän suuriakin ajomääriä. Lisäksi liikenteessä on yli kymmenenvuotiaitakin sähköautoja alkuperäisillä hyvilä akustoilla. Toisaalta joitain esimerkkejä on ollut mm taksikäytöstä, joissa akusto on ollut vaihtokunnossa jopa jo noin 200 tkm ajettuna.
Akustosta saatava SOH-lukema, tai esimerkiksi OBD11-lukijalla saatava max energy content (kWh) -lukema ei ole absoluuttinen totuus. Lukemat ovat ainakin osittain myös sen tulosta, mitä auton BMS on ohjelmoitu näyttämään. Lisäksi ainakin OBD11 avulla ulos saatava Max energy content -lukema seilaa jonkin verran mm lämpötilan mukaan. Oman havaintoni mukaan myös akuston balanssoinnin onnistuminen vaihtelee jonkin verran ja sen myötä myös näytettävä max energy contet -lukema.
Tarvittavat tiedot taulukkoa varten
Julkaisen nyt nämä tulokset nyt kuitenkin ikäänkuin markkinoidakseni tätä kyselyä. Lisään vielä toukokuun 2025 aikana autoilijoilta saamiani datapisteitä taulukkooni, joten toivon lisää vastausia. Olen saanut niitä FB-ryhmien keskusteluihin sekä jonkin verran myös messenger-viesteinä.
Mikäli haluat Volkswagen Groupin MEB-sähköautosi SOH-tiedot mukaan taulukkooni, toimita minulle seuraavat ajoneuvon tiedot:
- Auton merkki ja malli (tarkoin kirjoitettuna, esim Volkswagen ID.4 Pro Performance tai ID.5 GTX)
- Onko auto takavetoinen (RWD) vai nelivetoinen (AWD)
- Uudelle autolle valmistajan ilmoittama akuston nettokapasiteetti kWh (esim 58 kWh, 77 kWh)
- Auton valmistuskuukausi / vuosi tai ensirkisteröinti kuukkausi / vuosi
- Auton ikä kuukausina sillä hetkellä, kun SOH-mittaus on tehty
- Auton akuston kuntoisuus SOH%-lukemana (tai akuston käytettävissä oleva max energy content kWh -tieto. Tuo tieto löytyy esimerkiksi OBD11 tai CarScannerilla tai se voi olla akuston kuntoisuutta mittaavan toimijan toteama lukema)
- Tieto millä keinolla akuston kuntoisuus on selvitetty (esim OBD11 tai mitattu ulkoisen toimijan toimesta, kenen?)
- Tieto jos akkuun on vaihdettu moduuli tai useampi tai koko akusto
Kyselyn väliaikatietoja 13.5.2025
Sain viikon aikana kyselyyni vain 21 eri auton tuloksia, mutta datapisteitä 220 kappaletta. Tulosta ei voi missään nimessä pitää kattavana otantana, mutta antaa nyt ensimmäistä kuvaa näiden reilun parinkymmenen auton akuston kuntoisuuden kehittymisestä. Tulosta vinouttaa merkittävästi vielä se, että mukana on kahdesta eri ID.4-sähköautosta huomattavan suuri datapisteiden joukko ja yli 135 000 kilometriä ajetut datapisteet ovat kaikki yhdestä autosta. Kysely on siis edelleen vasta alkutekijöissä, mutta tässä 13.5.2025 kello 7.30 tilannetta.
Koska datapisteitä on vielä kovin vähän, etenkin muita kuin takavetoisten ID.4-autojen, en vielä tee kaavioista suodatuksia esimerkkiksi vetotavan perusteella.
- tietoja 21 eri Volkswagen Groupin MEB-autosta
- 220 datapistettä
- Autoina tässä vaiheessa: Volkswagen ID.3, ID.4 RWD (191 datapistettä), ID4 GTX, ID.4 4motion, ID.5, ID.5 GTX, ID.7 sekä Skoda Enyaq (9 datapistettä)-autoista
- 206 datapistettä on takavetoisista (RWD) autoista ja vain 14 datapistettä on nelivetoisista (AWD)
- Akkukokoja on tässä vaiheessa 58 kWh, 77 kWh (212 datapistettä)
- Datapisteistä neljä on ulkpuolisen toimijan mittaustuloksia, muuta ovat joko OBD11-tai CarScanner-tuloksia.
Alla kuvaajat 13.5.2025 mennessä saamillani tiedoilla. Korostan vielä, että vähäisen vastausten määrän takia tulos ei ole millään tavalla kattava otanta. Tässä kuitenkin näytille ensimmäiset versiot kuvaajista. Molemmissa kuvaajissa keltainen trendiviiva on 2 asteen polynominen. Olen kuvaajissa asettanut Y-akselille akuston SOH-lukeman ja rajannut minimiarvon 70 prosenttiin, mitä pidetään yleisesti vaihtokuntoisen akuston rajana.
Keskustelu
Ei kommentteja