07.07.2020

Mercedes Benz EQC400 koeajoraportti

Ajelin Mersun EQC400:lla jo tammikuussa 2020 Sähköautoilinat Ry:n kanssa tehdyllä reissulla Ruotsin ja Suomen lappiin, mutta tämä auton keoajoraporttini on unohtunut kirjoittaa, joten teen sen nyt vihdoin, koska kyseessä on huikean laadukas auto.

Koeajoraporttin perustuu #EVWintertour2020 reissun kokemuksiin. Menomatka Tampereelta Ouluun, Oulusta Jokkmokkiin Ruotsiin, Rataharjoittelupäivän kokemuksia jääradalta

Tilavassa autossa kuljettajalla kiitettävät oltavat

Mersun 4,761 metriä pitkään, 1,884 metriä leveään ja 1,623 metriä korkeaan autoon mahtuu erinomaisesti viisi henkilöä ja 500 litran tavaratilaan sopii erinomaisesti tarvittavat matkatavaratkin.

Kaikki Mersun istuimet ovat hyviä, mutta etuistuimet ovat varaan parhaat, joilla olen matkaa ajanut. Istuin on riittävän kookas joka suuntaan, antaa normaaliin ajoon riittävän sivutuen, on juuri sopivan pehmeä. Kaikki säädöt toimivat sähkölla ja arvostan etenkin pituussuunnassa säädettävää istuinta, eli eri mittaisille jaloille saa juuri oikealle kohdalle istuimen etuosan loppumaan. Toinen jota arvostan Mersun istuimessa vieläkin enemmän, on sähkösäätöinen ristiseläntuki, jossa säätövaraa on kerrankin riittävästi. Myös ratin korkeus ja etäisyys säätyy sähköllä ja kaikki säädöt saa tallennettua muistipaikkoihin.

Kuljettajalla, kaikilla matkustajilla ja tavaroilla on siis kaikki hyvin matkaan lähtöä varten.

Pelkistetyn linjakas kojelauta ja infotainmet

Auto käynnistyy kuten mikä tahansa muukin sähköauto jarrua painamalla ja kojelaudasta helposti löytyvällä start-painikkeella. Käynnistyksen jälkeen on aika ihailla Mersun leveää kosketusnäyttötekniikalla toteutettua mittaristoa sekä alkaa tutustua auton infotainentiin.

Tiedän tämän olevan jokaiselle henkilökohtainen tottumus tai mieltys, mutta itselleni Mersun ohjauspyörän ja kojelaudan nappulaviidakko sekä kosketusnäytön sekä erillisen kosketuspinnan ristiinkäyttäminen nykyisin hieman vierastuttaa. Johtunee siitä, että olen niin tottunut Apple-käyttäjä ja päässyt kokeilemaan joitain kertoja Teslan infotainmentia isolla näytöllä. Koin Mersun nappulat ja kosketusnäytön valikkopuineen hiukan liian työlääksi opetella, mutta kun tottuu mistä mitäkin löytyy, niin sitten hommassa ei enää ole mitään ongelmaa.

Voin kuvitella, että joidenkin mielestä EQC400 kojelaudan materiaalivalinnat eivät vastaa auton hintatasoa tuntumaltaa ja näyttävydeltään. Omasta mielestäni ohjaamo on ehkä hiukan sellainen vanhemmille herrasmiehille suunnattu maltillisuudessaan, mutta mitään häiritsevää siinä ei omiin silmiini ole.

Riittävä suorituskyky kahdesta sähkömoottorista ja nelivedosta

EQC400:sen edestä ja takaa löytyvien kahden sähkömoottorin teho on 300 kW ja vääntö on 740 Nm. Tuolla voimalla auto kiihtyy 5,1 sekunnissa 0-100 km/h nopeuteen. Nelivedon ansiosta 2495 kiloa painavan auton kiihtyvyys on mainio kaikissa keliolosuhteissa.

Pääsin ajamaan Mersulla jonkin verran Ruotsissa myös jääradalla ja huomasin auton nelivedon olevan mukavan takavoimapainotteinen. Pidin suuresti moottorien voimanannosta.

Hiljainen ja miellyttävä matka-auto

Maantieajossa EQC400 on todella hiljainen matkakumppani ja se ohjatutuu maantiellä kuin unelma. Erinomaisen mukavuuden lisäksi jousitus on todella mukavan pehmeä ja sulattaa kuoppia hienosti. Jäärata-ajossa, jota suurin osa koskaan menee edes kokeilemaan huomasin jousituksen olevan jopa turhankin pehmeä siihen käyttöön ja jopa lumella sivuluistojen päättymistä seurasi aina ylimääräinen korin huojahdus.

Mersun matriisi-LED -valoautomattiikka on parasta valoa tarjoava kokemus, mistä olen missään autossa saanut nauttia. Ne valaisevat tien todella tehokkaasti ja riittävän pitkälle. Kaukovaloautomattiikka hoituu siten, että vain vastaantulijoita häiritsevät valonsäteet estetään, jolloin tien oikea reuna pysyy pitkälle kirkkaana. Lievä haitta näin hyvistä valoista on se, että kovin usein vastaantulijat kuvittelivat minun ajavan pitkillä päin, vaikka automatiikka toimi aivan oikein. 

Matka-ajelussa totesin EQC:ssä olevan myös Suomen talveen harvinaisen ja erittäin hyödyllisen ominaisuuden. Nimittäin keulalla olevan Mersun merkin takana on ilmeisimmin adaptiivisen vakionopeussäätimen tutka ja tuo mersun merkki näytti olevan vastuksilla sulana pysyvä. Nautin todella paljon näistä nykyisin niin yleisistä adaptiivisten vakionopeussäädinten tuomasta ajamisen vaivattomuudesta ja joka kerta pyryssä ajaessa ne putoavat jossain vaiheessa pois päältä keulan tukkeutuessa tykkylumesta. Mersussa tuota ongelmaa siis ei tullut. 

Mersun voiman anto on myös kaikissa tilanteissa kuin unelma ja regeneroinnin tuoma hidastus sekä jarrujen tuntuma olivat omaan makuuni normaalissa ajossa erinomaiset.

Matkan sujuvuus: Akku, lataus ja kulutus

EQC400:ssa on 85 kWh:n akku, josta käytettävissä on 80 kWh. Autolle ilmoitetaan WLTP-kulutukseksi 22,2 - 25,3 kWh/100 km ja WLTP-toimintamatkaksi jopa 419 kilometriä. Tuon 419 kilometrin toimintamatkan saavuttaminen tarkoittaisi noin 19 kWh/100 km kulutuksen toteutumista ja valitettavasti totesin omassa ajossani Mersun erittäin suuri kulutuksiseksi ja talvisessa maantieajossa säästelevällä ajotyylillä sain kulutukseksi 25,2 kWh/100 km, jolla toimintamatkaksi toteutuu 317 kilometriä. Ja tuo oli todella iso kulutus kyseiselle matkalle, jossa keli ei ollut niin kovin raskas ja samaan aikaan Teslan Model3 ajoi saman reitin 16,8 kWh/100 km ja Hyundai Kona 16,9 kWh/100 km lukemilla. En siis usko, että Mersun kulutus tuosta kesäkelilläkään juurikaan laskee. Osasyynä valtaisaan kulutukseen on varmaan hurja 255-leveä rengastus 20" vanteilla sekä auton aerodynamiikan puutteilla.

Mersua pikaladataan CCS-standardin mukaisista pikalatureista ja se kykenee nopeimmilla CCS-latureilla parhaimmillaan käytännössä 112 kW:n hetkelliseen lataustehoon. Suomessa on kuitenkin vielä kovin vähän näitä suurtehoisia CCS-latureita ja omat pikalataukseni tein kaikki yleisemmillä 50 kW:n tehoisilla latureilla. Niissä Mersu on etevä ja lataa lähes täydellä 45 kW:n teholla DC:tä akkuun yli 90% tasolle asti ja 99% tasolle asti jopa yli 30 kW:n teholla.

Suuresta kulutuksesta ja Teslaa hitaammasta pikalatauksesta johtuen pitkällä Lapin-matkalla Mersu jää Teslasta 1000 kilometriä kohden jälkeen tuntitolkulla. En siis valitseisi Mersua sähköautokseni, jos minulla olisi ajoa esimerkiksi vuosittain Lappiin tai vaikka Lofooteille.

AC-lataus on Mersun EQC:n akilleen kantapäätä, koska siinä on vain 7,4 kW:n tehoon kykenevä yksivaihelaturi. Sillä akun lataaminen tyhjästä täyteen vie parhaimmillaankin yli 12 tuntia ja tyypillisellä kodin 10A:n latauksella 41 tuntia. Näin suuren kulutuksen auto tarvitseisi ehdottomasti vähintään 11 kW:n tehoisen kolmivaihe AC-laturin.

 

Arvokas auto hankkia

EQC400:sen hinnat alkavat Suomessa 81 300 eurosta ja koeajossani ollut Editon 1886-versio kustantaa 98 500 euroa. Se on niin paljon rahaa autosta, että omalta osaltani Mersun sähköauto rajautuu uutena ostettavista pois laskuista. Käytettyjä alkaa Euroopasta saada jo lähemmäs 60 000 euron hintaan ja sähköautostahan ei paljoakaan veroja peritä käytettynäkään maahan tuodessa. Silti se on vielä minun hintahaarukkaani lähes kaksinkertainen.

Jos EQC400:sta vertaa sitten muihin vastaaviin, niin voin huomata, että Teslan Model X on LR-versiona suunnilleen saman hintainen (n. 95.000e) ja Audin E-Tronin hinnat alkavat vähän yli 76.000 eurosta. Mersu on siis kaltaistensa sarjassa varmasti kilpailukykyisesti hinnoiteltu.

Kenelle EQC400?

EQC400 on erinomainen sähköauto talouteen, jossa on halua ja mahdollisuutta käyttää auton hankintaan noin 100 000 euroa rahaa tai voi rahoittaa sen jotenkin muutoin järkevästi. Suuri kulutus ja latausnopeuden rajoitteet eivät muodostu ongelmaksi, jos arjen ajot ovat pääosin alle 300 kilometriä päivässä ja niillä mahdollisilla vuotuisilla Lapin tai Lofoottien tai muilla pidemmillä matkoilla pystyy ja haluaa ajoittaa matkan etenemistä auton salliman nopeuden mukaan. EQC400 tarjoaa myös 1800 kilon vetoassan, joten osalle karavaanareistakin siitä saattaa olla iloa.

 

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

EQC400 koeajoraportti Mercedes Benz

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (59) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (32) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb