27.08.2021

Esittelyssä Tesla Model Y -ja kevyttä vertailua ID.4:ään

Teslan mallisarja sai Suomessakin täydennystä Model Y:n myötä. Nyt S, 3, X ja Y -mallisarja on siis täydellinen meilläkin. Ensimmäiset Y:t tulevat Kiinasta, mutta piakkoin avattanee myös Euroopan tehdas ja alkanevat senkin toimitukset.

Korimallin nimittelyn määrittely haastavaa

Auto taitaa virallisempien määritelmien mukaan olla SUV, mutta se on muotoiltu erityisen virtaviivaiseksi ja kyytiin mahtuu parhaimmillaan viisi henkilöä ja hurja määrä matkatavaraa tai peräti seitsemän henkilöä ja vähemmän tavaraa. On tämä mielestäni jotain enemmän kuin SUV, mutta nimitettäköön nyt sitten vaikka sellaiseksi.

Ulkoisesti auto näyttää omaan silmääni keskeltä pullistuneelta Model 3:selta. Keulan ilme on aivan samanlainen, katon ja ikkunalinjan muotoilussa on selkeää sukulaisuutta. Myös perän olemus on samankaltainen. Sivusta katsottuna lokasuojan muovikaaret ja korkeuden sekä pituuden suhde näkyvät selvimmin erottuvana ja samalla Model 3:sessa vielä oleva virtaviivainen silmää hivelevä kokonaisuus pullistuu hieman epämiellyttävämmäksi, mutta tämän on tila-automaisten sisätilojen hinta ulkomuodossa.

Model Y:sen muotoilulla on perusteensa sähköautossa, nimittäin jopa 7 paikkaa tarjoavan auton ilmanvastuskerroin (Cd) on vain 0.23, kun se esimerkiksi omassa ID.4:ssäni on 0.28. Tuo näkyy jo maailmalla tehtyjen testitulosten perusteella myös auton kulutuslukemissa ja sitä kautta positiivisesti etenkin korkeampien nopeuksien toimintamatkassa.

Sisätiloissa tuttua Model3:sta ja lisänä avaruuden tuntua

Sisältä auto on kojelautansa ja istuinten sekä muun yleisilmeen osalta kuin jo tuttu Model 3:nen, mutta korkealla kaartuva katto tuo avaruuden tunnun lisäksi myös korkeamman ja ryhdikkäämmän istuma-asennon eteen ja etenkin taakse. 

Esittelytilaisuudessa takapenkille istuessani totesin istuimen olevan mukavan korkealla ja selkänojan tarjoavan ryhdikkään istuma-asennon. Selkänojaa saa säädettyä myös hieman kaltevampaan asentoon. Edessäni istui tuolla hetkellä 186 cm mies, joka oli säätänyt istuimen omille säädöilleen sopivaksi. Jalkani ylettyivät niukasti etupenkin alle ja toisin kuin Model3:ssa, nyt etuistuimen alla olisi ollut runsaasti tilaa jalkaterille. Omaan ID.4:ääni takapenkin tiloja vertaisin hyvin samantasoisiksi, eli yleistunnelmana sanoisi, että merkittävää eroa ei olisi. Edumund.com -sivulta löytämäni mittatiedot kuitenkin kertovat, että kyllä Model Y:ssä on merkittävästi enemmän tilaa takana.

Takatilat Model Y vs ID.4

  • Päätila istuimen tasolta kattoon Model Y: 1000 mm, ID.4: 975 mm =  2,5 cm enemmän tilaa Teslassa
  • Lonkan kohdalla leveys Model Y: 1285 mm, ID.4 1186 mm = 9,9 cm enemmän tilaa Teslassa
  • Takajalkatila Model Y: 1028mm, ID.4 955 mm = 7,3 cm enemmän tilaa Teslassa
  • Olkapään korkeudella leveys: Y: 1371mm, ID.4 1419 mm = 4,8 cm enemmän tilaa ID.4:ssä

Edessä molemmissa on niin hyvin tilaa, etten siitä nyt tehnyt vertailua.

Kuljettajan paikalla asiat ovat mallillaan

Kuljettajalle on riittävästi tilaa, istuimen sähkösäädöt ovat ainakin minulle vähintään riittävät ja istuin tuntuu yhtä aikaa mukavalta ja normaaliin ajoon riittävän tukevalta. Istuimen verhoilumateriaali on nykyisissä sähköautoissa pääsääntöisesti jotain muuta kuin aitoa nahkaa ja näin oli esittelykäytössä Model Y:ssäkin. 

Ohjauspyörän säädöt tapahtuvat ratin painonapeista kuten Model3:ssa ja siihenkin ominaisuuteen varmasti suurin osa käyttäjistä tottuu nopeasti. Yleisesti kojelaudasta, ratista ja viiksistä puuttuu monista autoista tuttu nappiviidakko kokonaan. Toiminnot on keskitetty 15" kosketusnäyttöön ja ratin monitoiminappeihin. Hetken opiskelun jälkeen niiden kanssa itse ainakin pärjään hyvin.

Säilytystiloja keskikonsolissa on etupenkkiläisille runsaasti tarjolla. Applen CarPlay-toiminnallisuutta Tesla ei tue, mutta siinä on muutoin kyllä infotainmentissa ominaisuuksia vaikka muille jakaa.

Tavaratilaa runsaasti

En ole löytänyt Model Y:stä vastaavaa tavaratilan vetoisuutta litroina, kuin esimerkiksi VW ilmoittaa, eli ns hattuhyllykorkeudelle lastattuna ja takaistuimet istumakäytössä. Ulkoisesti ja silmämääräisesti katsoen tavaratila näyttäisi vertautuvan saman kokoiseksi kuin ID.4:ssä on. Löysin Model Y.lle tavaratilan pohjan mitat.

  • Model Y:n tavaratilan mitat vs ID.4 tavaratilan pohjan mitat vs ID.4
  • Pohjan leveys kapeimmillaan lokasuojien kohdalla Model Y: 940mm ID.4: 1000mm = ID.4 noin 6 cm leveämpi
  • Pohjan pituus Model Y: 1080 mm ID.4: 950 mm = Tesla noin 13 cm pidempi
  • Molempien tilaa voi lastata korkealle ylöspäin
  • Molemmissa on syvennyslaatikot tavaratilan takaosassa. Tämä on Teslassa suurempi tilavuudeltaan.
  • Teslan tavaratilassa ei ole lainkaan ns hattuhyllyä tai väliverhoa, jollainen ID.4:stä löytyy.
  • Molempien takaistuimen selkänojasta on avattavissa ns suksiluukun kokoinen aukko keskeltä. Teslassa kaatuu koko keskiosan selkänoja.

Myös tavaratilassa Model Y on siis selkeästi tilavampi. Lisäksi siinä on tilava frunkki, eli etutavaratila, jota ID.4:ssä ei ole lainkaan.

'

Kuljetuskapasiteettia on mahdollista laajentaa myös vetokoukulla ja Model Y:lle on sallittu vetomassaa 750 kg jarruttomalle kärrylle ja 1600 kg jarrulliselle kärrylle (ID.4 takavetoinen 750/1000kg ja nelivetoinen 750/1200kg). Suurimmasta sallitusta kattotaakasta en löytänyt tietoja vielä, mutta luulisin siihen saavan normaalin 75 kg luokkaa olevan kattotaakan.

Maavaraa tässä nelivetoisessa SUVissa on eri lähteiden mukaan noin 17 cm tai vähän alle sen. Model Y:n kantavuus on hieman hämmentävästi vain 390 kg. (Vertailuna ID.4 ProPerformance maavara noin 20 cm ja kantavuus 611 kg)

Toiminnallisia ja laadullisia havaintoja

Kovin usein saa lukea Teslan laatua moittivia kommentteja. Ainakaan tässä esittelykappaleessa en huomannut minkäänlaisia laatuheikkouksia. Koripaneelit ja sisustus oli niin kohdallaan kuin tulee olla. Materiaalit ovat mielestäni miellyttäviä istuimissa, kojelaudassa ja ovipaneeleissa. Ovet ja luukut avautuvat ja sulkeutuvat tietenkin aivan kuten pitääkin.

Muutama seikka tässäkin mallissa on tehty ns. Teslamaisesti. Ovenkahvat toimivat totutusta huomattavan poikkeavasti. Ulkopuolella tulee ensin vääntää kahvan etuosaa ulos painamalla kahvan takaosasta, jonka jälkeen voi oven avata vetämällä kahvan etuosasta. Sisäpuolella on painonappi oven avaamiselle. Ovet ovat vailla ikkunakarmeja. Nämä ovat osittain tottumuskysymyksiä ja osittain makuasioita. Itse arvostan enemmän esimerkiksi ID.4:n ovia ikkunakarmeilla ja intuitiivisesti kahvasta puristamalla avautuvia ovia, mutta nämä tuskin ovat todellisia autonvalinna perusteita kenellekään suuntaan tai toiseen.

Räjähtävää kiihtyvyyttä ja taloudellisuutta samassa autossa

En vielä päässyt ajamaan Model Y:llä, mutta kahden sähkömoottorin tuottama 324 kW ja 493 Nm nelivedon kautta renkaille ja liikevoimaksi tuotettuna tarkoittaa 2056 kg painoiselle sähköautolle räjähtävää 5,0 sekuntia 0-100 km/h kiihtyvyyttä jo perusmallille. Performance version 420 kW ja 660 Nm repivätkin satasen nopeuden aikaiseksi vain 3,7 sekunnissa.

Vertailukohdaksi jos tuohon laittaa oman takatuuppari ID.4 ProPerformance 77 kWh:n niin se tuntuu 150 kW ja 310 Nm voimallaan hitaalta perheautolta, vaikka ripeä liikkeinen auto sekin on 8,5 s 0-100 km/h lukemallaan.  ID.4 painaa 2124 kg, eli 68 kg enemmän kuin Model Y:n long range versio. ID:stä löytyisi nyt tarjolle myös reippaampi liikkeinen GTX 220 kW ja 460 Nm lukemilla kiihtyy 6,2 s 0-100 km/h ja jää sekin Model Y:n ns perusmallille.

Model Y:n on raportoitu jo ympäri maailman koeajoissa kulkevan erityisen taloudellisesti. Model Y Long Rangelle on mitattu WLTP toimintamatkaksi on 507 km 70 kWh akuston käytettävissä olevalla kapasiteetilla ja WLTP-kulutus on mitattu 16,9 kWh/100 km -lukemaan. WLTP kulutukset mitataan siten, että mukana on myös auton latauksen aikainen lataushävikki.  

Kulutukselle vertailukohdaksi ID.4 ProPerformance 77 kWh: WLTP toimintamatka 522 km ja WLTP kulutus 17,1 kWh/100 km.

Todellisuudessa uskon, että kovemmissa nopeuksissa, eli kesäisillä moottoriteillä ja jo 100 km/h rajoituksilla ajaessa Model Y kuluttaa 5-15% ID.4:sta vähemmän pienemmän ilmanvastuksensa ansiosta ja toimintamatkat todellisuudessa asettuvat toisin päin kuin WLTP-matkat.

Nopeaa latautumista ja TSC-verkoston hyödyntämistä

Model Y on varustettu 11 kW:n tehoisella AC-laturilla, jota käytetään kotilatauksessa sekä ns. asiointilatauksessa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tyypillisessä kauppakeskuksen asiointilatauksessa auto saa noin 55 km lisää toimintamatkaa tunnissa. Kotilatauksessa ratkaisevampaa on kodin latausjärjestelyiden mahdollisuudet. Pienimmillään kodin sähköverkkoa voi rasittaa 8A:n latausvirralla yhdestä vaiheesta, joka tarkoittaa noin 1,8 kW:n lataustehoa, jolloin toimintatkaa ehtii kertyä tunnissa noin 8 km lisää. Latausnopeus voi olla kotioloissa mitä vain näiden väliltä auton omistajan tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan.

Matkaa tehdessä Teslat latautuvat nopeasti. Teslan omissa Supercharger-latureissa ja muissa nopeimmissa pikalatureissa Model Y pystyy löytämieni tietojen mukaan hetkellisesti 190 kW:n lataustehoon. Parhaimmillaan Tesla latautuu 10% tasolta 80% tasolle pikalatauksessa vain hieman yli puolessa tunnissa ja siinä ajassa toimintamatkaa ehtii kertyä lisää noin 290 kilometriä.

Vertailua ID.4 ProPerformance:

AC-lataus käytännössä sama kuin Teslassa. Hieman isompi kulutus käytännön ajossa näkyy aavistuksen pidempänä lataustarpeena.

DC-lataus parhaimmillaan 125 kW ja 10% --> 80% lataus nopeimmilla latureilla vain joitain minuutteja hitaampi ja toimintamatkaa kertyy käytännössä saman verran lisää.

Tätä kirjoittaessa olennaisempi ero tulee kylmillä keleillä, koska Tesla osaa esilämmittää akkua ennen Superchargerille saapumista, kun auton naville on sellainen laitettu kohteeksi. ID.4:ään vastaava ominaisuus on luvattu tulevaksi ota-päivityksenä, mutta vielä se ei ole toiminnassa ja kylmien kelien pikalataus helposti hidastuu tästä johtuen.

Toinen keskeinen etu Teslalle on Supercharger-verkosto itsessään, joka vielä toistaiseksi ainakin erilaisista huhuista ja viesteistä huolimatta on ainakin Suomessa pyhitetty ainoastaan Teslan käyttöön. Käytännössä tämä tarkoittaa Teslalalla ajavalle merkittävää lisää latauspaikkojen valinnassa.

Teslalla ajaminen ja sen omistaminen

Vaikka en vielä ajanut Model Y:tä, niin pystyn arvaamaan auton ajo-ominaisuuksien olevan aika lähelle toisinto Model 3:sta. Model 3 olen kokenut hyvänä ajajan autona. Alustan joustovarat ovat niukat ja siten hieman kovat ja Performance-versiossa vielä kovemmat. Vastapainoksi auto tuntuu istuvan tiessä tukevan tuntuisesti ja jopa houkuttelee ajamaan hieman kovempaa mutkiin. Oma kokemukseni on, että alusta on aikalailla toisessa päässä VW ID.4:n säädettävällä iskunvaimennuksella varustetun version pehmeästä jousituksesta. Näiden jousituksien ominaisuuksia arvostaa eri paikoissa ja varmasti eri henkilöt.

Pidän hyvin varmana, että Model Y:n ohjauskin on samalla tavalla tarkka kuin Model 3:ssa ja se yhdistettynä napakkaan jousitukseen houkuttaa jopa rata-ajelusta nauttimaan.

Teslan omistamiseen ja sillä ajamisesta nauttimiseen liittyy myös sellainen seikka, että Teslalla ei ole lainkaan niin sanottua pakotettua huolto-ohjelmaa, kuten useimmilla autoilla on. ID.4:ssä huollot tehdään kahden vuoden välein ja esimerkiksi meillä se saattaa tarkoittaa jopa yli 100 tkm huoltoväliä, joten siihen verrattuna asialla ei ole merkitystä, mutta useimmissa muissa autoissa huollot pitää tehdä 15 000 - 30 000 kilometrin välein. Toisaalta tiedostan, että tälläkin hetkellä Teslan korjaustoiminnassa on pitkiäkin viiveitä. Huoltopisteitä on vain Vantaalla ja Lempäälässä, joten nopeasti lisääntyvää Tesla-kantaa ylläpitämään tarvittaisiin kiireesti lisää Teslan huoltopaikkoja myös muualle Suomeen. Tiedän useitakin, joille tämä on ollut kynnyskysymys valitessaan toisen merkkisen sähköauton.

Ylläpitokuluja jonkin verran Teslalle kasvattaa nykysähköautoihin yleistynyt ja omaan makuuni ylisuurien renkaiden käyttö. Model Y -esittelyautossa oli lisävarusteiset 255/40R20 renkaat (ID.4 ProPerformance Max on 255/45R20). Tehokkaassa autossa tulee monien käytettyä voimaa usein runsaasti ja renkaat kuluvat aina autolla ajaessa. Nämä noin 26 cm leveät renkaat nostavat sähköauton kulutusta ja vaihtotilanteessa myös kuluja korkeammilla ostohinnoillaan. Muita merkittäviä kuluja kummankaan sähköauton ylläpidosta ei kerry takuuaikana.

Yleisimmillä sähkön kotihinnoilla laskettuna Model Y:llä ajaa noin 2 - 2,50 euroa/100 km liikenne-energian osalta. Muista kuluista jokainen voi itse arvottaa vakuutusmaksut ja ajoneuvoverot sekä pohtia todennäköistä arvon aleneman vaikutusta. Oma kokemus vuosikymmenten ajan on ollut, että paljon ajavana uuten ostamani auton arvo on puolittunut aina kolmessa vuodessa ja tuo kaava on toteutunut riittävällä tarkkuudella auton liikenne-energiamuodosta huolimatta. Model Y maksaa hinnat alkaen Suomessa noin 66 700 euroa ja ID.4 takavetoisena ProPerformancena noin 47 700 - 51 000 euroa ja nelivetoisena 54 500 - 59 000 euroa. Teslan Model Y on siis takavetoista ID.4:ää huomattavasti kalliimpi ja nelivetoista ID.4 GTX:ää hieman kalliimpi.

Yhteenvetoni Model Y vs ID.4 ProPerformance Max

Ostin ID.4 ProPerformance Max -sähköauton joitan kuukausia sitten. Silloin logiikka eteni Tesla vs VW näin: tarvittiin sähköauto nopeasti, käytännössä heti. Kyytiin pitää sopia kaksi espanjanvesikoiraa, joten Model 3 ei käy ja Mode Y:tä ei saanut silloin vielä pitkään aikaan. Model S on uutena aivan liian kallis ja käytettyä ei haluttu ostaa. Silloin siis noin.

Entä jos olisin nyt ostamassa, mikä olisi päätöksemme? Valitettavan helppo ja tylsä vastaus on, että meille takavetoinen auto ja ID:n voima sekä kiihtyvyys todellisuudessa riittää sekä toisaalta sekin on jo aivan hankintahinnatahaarukkamme yläpäässä, jopa pitkäksi venytettynä. Meille ei siis olisi tullut nyt Model Y ihan puhtaasti hintansa takia. 

Jos kuitenkin vertaa oman tilanteen ulkopuolelta, niin tarjoaako ID.4 GTX riittäviä ominaisuuksia vs Model Y Long Range?

    • Hintaeroa on noin 5 000 - 18 000 euroa riippuen autojen varustelun tasosta.
    • ID.4:ssä saa hieman maltillisemman muotoilun, jonka myötä häviää osittain ilmanvastuksen kasvun myötä kulutuksen kasvuna ja suurempien nopeuksien toimintamatkassa. Model Y taasen tarjoilee rohkeampaa muotoilua, joka innostaa joitain, toisia työntää pois.
    • ID.4:ssä häviää suorituskyvyssä. Model Y Long range kiihtyy 0-100 km/h 5 sekunnissa ja ID.4 6,2 sekunnissa. Joillekin tuo Teslan kiihtyvyys on se kovin juttu. Toiselle taasen ID:n tasaisempi kaasuun vaste voi olla enemmän mieleen.
    • ID.4:ssä saa oviin ikkunakarmit ja hieman normaalimmat ovenkahvat ja monet arvelevat niiden toimivan Suomen talvessa paremmin, kun taasen toisilla Model Y:n karmittomien ikkunoiden ja kahvojen kanssa ei ole mitään ongelmaa koskaan.
    • ID.4:ssä häviää hieman tavaratilassa takana ja etenkin frunkin puuttuessa kokonaan. Lisäksi Model Y on mittojen perusteella hieman tilavampi takatiloiltaan. Tällä saattaa olla joillekin merkitystä ja kolmea lastenistuinta tarvitsevien kannattaakin kokeilla molempien takaistuimille omia jakkaroitaan.
    • Ajo-ominaisuudet ovat hyvin eri tyyppiset. Teslan Model Y todennäköisesti tulee olemaan napakan tarkka ajettava ja ID taasen on pehmeämpi.
    • Ajoavustimet on molemmissa hyvällä tasolla, mutta oma kokemus on, että Teslassa ne ovat vielä paremmat.

Jos siis olisin ostamassa noin 60 000 - 70 000 eurolla nelivetoista sähköautoa, niin tiukka tilanne olisi kumman ostaisin. Tähän vielä päälle kun laitetaan muista uutuuksista Ioniq5:sen nelivetoiset versiot ja vaikka Ford Mustang Mach-e, niin en yhtään ihmettele miksi nämä vievät nyt vauhdilla polttomoottoriautoilta markkinoita. Mikä on alle 70 000 euroa maksava 7-paikkainen noin 5 sekuntia 0-100 km/h kiihtyvä uusi auto, jolla ajamisen liikenne-energia maksaa alle 3 euroa/100 km? Niin, se on Tesla Model Y Long range.

 

Keskustelu

Pekka
27.08.2021 16.40

Jos auton omamassa on 2056kg ja kokonaismassa 2371kg, niin ei sinne kyllä laillisesti lastata viittä henkilöä ja "hurjaa" määrää matkatavaroita. Yllättävän pieni on tuo suurin sallittu kokonaismassa Y:ssä. Esim. ID4 GTX:ssä lukemat on 2750kg/2224kg.

Sähköautoileva motoristi
27.08.2021 17.10

Moi Pekka
kiitos viestistä. Voisinkin lisätä tekstiin pari sanaa myös näistä kantavuusluvuista. Sinänsä tuolla ei taida olla käytännön ajoon merkitystä, mutta tosiaan nykyautoissa on usein kovin matalaa kantavuutta.

AN
27.08.2021 17.39

Mitenkäs maavara,olis sen voinut mainita.

Mazilator
27.08.2021 18.21

Kiitos mielenkiintoisesta vertailusta.

Eikö Model Y:ssä ole kuitenkin 19" renkaat vakiona?

Esittely autossa on lisävarusteena myytävät 20" Induction vanteet + renkaat, joilla on hintaa 2300€

Janne
27.08.2021 18.58

Erittäin hyvä teksti!! Hyvin havainnoitu monia asioita. Hienoa että tänä päivänä on ainakin tässä segmentissä runsaasti valinnanvaraa. Ariyakin vielä kolkuttelee. Ja EV6.

Sähköautoileva motoristi
27.08.2021 20.00

Moikka
Kiitos runsaista kommenteista.
Myös esim tuon maavaran voisin tosiaan lisätä tekstiini ja se vakio rengaskoko täytyy korjata.

Aappa
27.08.2021 21.57

Mainitsemasi KW tehot model Y:lle kuullostaa suurilta.
Saksan Wikipedia antaa 254 ja 331 KW. Nämä ovat mielestäni lähempänä totuutta.
Löysin erään Ranskalaisen tubettajan pätkän, jossa tavaratilat penkkien ollessa normaalisti pystyssä mainittiin olevan 854 l.

Y teho
28.08.2021 21.58

Y Performance on Kanadassa dynotettu 502hp (https://insideevs.com/news/432960/tesla-model-y-performance-records-502hp-dyno/) ja ilmeisesti Scanmyteslan mukaan akusta saisi teoriassa ulos tuon kuvatun 583hp.

ercaster
28.08.2021 23.24

315 kg Jaettuna seitsemälle henkilölle on henkilöpainoksi 45 kg ja jos jokaisella vaikka 10 kg lentolaukku mukana niin keskimääräinen henkilöpaino enää 35 kg. Taitaa olla tontuille Musk tuon Teslan tehnyt joulu humussaan.

315 kg 5 henkilölle tarkoittaa 63 kg henkilö ilman kännykkää.

Unohtunut auton käyttö kokonaan suunnittelun yhteydessä.

ercaster
28.08.2021 23.34

löytyyhän tuota kokoluokkaa jo ihan mukavasti.
– Tesla Model Y
– VW ID.4
– Skoda Enyaq
– Audi Q4 etron
– Ford Mustang Mach E
– Hyundai Ioniq 5
– Kia EV6

Nämä kaikki ovat suunnilleen samalla korimallilla olevia saman kokoisia autoja,
kaikki sähköautoksi alusta asti suunniteltuja. Niissä on kuitenkin niin paperilla
kuin livenäkin isoja eroja monessa asiassa. litrat hattuhyllyyn/kokotila esim. tavaratilasta.
Skoda Enyaq: 585 / 1710 litraa
VW ID.4: 543 / 1575 litraa
Model Y: 425 / 1925 litraa

Auton kantavuus olisi hyvä myös olla tiedossa:
Y:ssä on pieni kantavuus: 2371-2056 = 315 kg
ID.4 on 526 kg

Litralassi
29.08.2021 07.50

Yllä olevassa kommentissa on virheellisesti Model Y tavaratilana 425 litraa. Tuo on Model 3:n tavaratila. Model Y:n tavaratilasta Ei ole virallisia litratietoja saatavilla, mutta ne ovat enemmän kuin 425l, vaikka jätettäisiin suuret lisäkolot sivuilta laskematta mukaan.

Sähköautoileva motoristi
29.08.2021 10.29

Moi
kiitos taas useista hyvistä kommenteista.

Tuosta kantavuudesta. Siis pienihän se on Y:ssä lukujen valossa, mutta menikös sen tulkinta jotenkin näin:
- kuski 75 kg asti kuuluu ja neljälle matkustajalle jää silloin enemmänkin kuin 75 kg. Joku minulle kirjoitti, että matkustajien osalta laskenta menisi jotenkin niin että 68 kg/ihminen+7kg tavarat/ihminen.

Seitsenpaikkaisen kokonaismassa ja sen myötä kantavuus voi olla myös eri kuin tämän viisipaikkaisen.

Kalle
29.08.2021 21.09

VW ID.5 odotellessa, viikon päästä IAA:ssa pitäisi olla. WLTP 540km ja GTX 497km. Pari viikkkoa sitten näkyi NextMove YouTube-kanavalla kuin ID.4 latasi Ionityllä proto-softalla 175kW. Syksyllä vissiin pitäisi ilmestyä

Jaska
30.08.2021 22.01

Tesla-björnin banaanilaatikkotestissä Y:n takakonttiin meni saman verran bokseja kuin ID.4:n ja peräti yksi vähemmän kuin Enyaqin ruumaan. Y:n coupemaisesti kaartuva katto heikentää kuljetusominaisuuksia aikalailla joskin ilmanvastuskerroin on siten saatu alemmas. Itse pitäisin tätä kuljetuskapasiteetin kannalta vasta kolmosena tuo tavaratilan käytettävyyden ja toisaalta onnettoman kantavuuden takia. Mutta kaikilla ei tietysti ole yhtä paljoa tavaraa :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

ID.4 Model Y sähköauto tesla

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (8) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (14) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (68) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (194) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (43) Sähköauton lataaminen (24) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (17) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (9) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb