24.01.2021

Hintaluokan 30.000 - 40.000 euroa sähköautot Suomessa keväällä 2021

Päivitän tähän blogitarinaan hintaluokan 30.000 - 40.000 euroa sähköautotarjontaa Suomessa keväällä 2021. Pääosa kirjoituksesta on sama kuin Keväällä 2020 kirjoittamassani vastaavassa tarinassa.

Autovalmistajien lehdistötiedotteita katsellessa saa sellaisen kuvan, että sähköautojen tarjonta kasvaa kiihtyvällä vauhdilla ja kokonaisuutena se pitääkin paikkaansa, mutta kun tarkastelen tämän hintahaarukan autoja, niin huomaan että kaikkein houkuttelevin tarjonta tahtoo mennä kalliimmaksi. Asettamani hintahaarukan alapuolella on useita käyttäjiä kiinnostavia VW-ryhmän ns. tripletin sähköversiot ja Zoe sekä jopa Leafia saa nyt alle 30.000 euron. 

Kirjoitan tähän blogitariaan siis kylmätyypitys tasoista vertailua. Olen myös jo aiemmin ajanut lähes kaikkia vertailtavia autoja.

DS3 E-Tense, Opel e-Corsa ja Peugeot e-208 jne

Stellantis on vuonna 2020 käyttöönotettu uuden ison autokonsernin nimi, joka kattaa todella laajan kirjon myös sähköautoja valmistavia merkkejä.  Listaan alle samaa tekniikkaa käyttäviä 30.000 - 40.000 euron henkilöautoja ja niiden maahantuojan hinnastohinnat 25.2.2021. Näistä kaikista hinnoista saa 2000 euron hankintatuen ja myös mahdollisen romutuspalkkion.

  • Citroen e-C4: 35 398e - 40 016e
  • DS3 E-Tense: 42 468e - 45 547e, eli hinta menee niukasti yli tavoiterajani, ellei ole käytettävissä romutuspalkkiota.
  • Opel e-Corsa: 33 712e - 35 251 e
  • Opel Mokka-e: 34 990e - 40 574e
  • Peugeot e-208: 34 372e - 38 220e
  • Peugeot e-2008: 36 681e - 39 554e
  • Lisäksi tila- ja pakettiautoja Citroen, Opel ja Peugeot merkeillä.

Kaikissa on 50 kWh:n akku, josta 45 kWh on käytettävissä ja voimaa tuottaa eturenkaille 100 kW sähkömoottori. Autojen sisätiloissa on erilaisia tyylittelyitä merkkikohtaisesti. DS on hieman ylellisyyden tunnelmaan pyrkivä. Peugeot henkii jollain tavalla ikonisen 205 GTI:n sporttisuutta.

e-208 ja e-Corsa ovat pieniä autoja, joka näkyy takaistuin- ja tavaratiloissa Kyllä niihinkin mahtuu neljä aikuista, mutta e-2008 esimerkiksi on jo huomattavasti tilavampi. Autoista Peugeotin sisustus ja ulkoinen olemus ovat eniten omaan makuuni. Kaikissa näissä autoissa on löytämieni tietojen mukaan vakiona 11 kW:n tehoinen 3-vaihelataus. Myös kattotelineitä on autoihin ostettavissa suoraan jälleenmyyjän lisävarustelistalta. e-208:sta voit lukea useita kokemustarinoita blogistani, koska ostin itselleni sellaisen vuonna 2020.

DS3 E-Tensen koeajoraporttini voit lukea täältä.

Oman kokemuksen plussat ja miinukset Stellantis sähköautoista:

  • + nätin näköisiä autoja sisältä ja ulkoa (subjketiivinen kokemus)
  • + hyviä autoja ajaa (myös subjektiivinen kokemus)
  • + 3-vaihe 11 kW-laturi on nopea kotona ja asiointilatauksessa
  • + / - CCS 100 kW on todellisuudessa noin 68-75 kW, mutta 50 kW-laturilla nämä lataa hyvin käytännössä aina noin 70-75% tasolle asti
  • - toimintamatka-arvio (GOM) pitää huonosti paikkaansa. Kuljettajan on osattava tehdä itse toimintamatka-arvio
  • - etenkin talvella hiukan turhan kova kulutus --> toimintamatka 45 kWh akulla saattaa jättää joillekin toivomisen varaa. 

 

Honda E

Honda e -sähköautoa en ole ehtinyt ajaa. Luokittelen sen ns lifestyle-kaupunkisähköautoksi, koska sen akku on vain 28,5kWh nettokapasiteetiltaan ja siten toimintamatka jää käytännössä 100 - 200 km välille ajotilanteista riippuen.

Ulkoisesti ja sisältä auto on omaan silmään omalaatuisella tavallaan hyvin kiinnostava. Tilaa on kuin pikkuautossa voi olettaa, eli edessä mahtuu kyllä istumaan, mutta taka- ja tavaratilat ovat pienen puoleiset perhekäytön tarpeisiin. Honda e:n hinnastohinnat Suomessa alkavat 35.624 euron tasolta.

Korealaiset, Ioniq, Kona, Niro ja Soul

Korealaiset autot jakavat samaa tekniikkaa kahdella eri merkillä ja neljällä eri mallilla. Listaan ne tähän alle hintoineen:

  • Hyundai Ioniq Electric 38 kWh: 39 390 e - 41 390 e
  • Hyundai Kona Electric 39 kWh: 35 390 e - 37 390 e.
  • (Kona 64 kWh alkaen 43 390 e menee yli asettamani hintakaton, mutta autosta on toistuvasti kovia tarjouksia)
  • Kia e-Niro 39 kWh: 39 990 e
  • Kia e-Soul 39 kWh: 35 990 e
  • Kia e-Soul 64 kWh: 40 990 e, joten tämäkin menee hintarjaani hankintatuki huomioiden

Ylläolevista Ioniqia lukuunottamatta on saman kokoinen 39 kWh (tai 64 kWh) akku ja 100 kW /395 Nm sähkömoottori tuottaa voiman etuvedolle. Ioniqin akku ilmoitetaan olevan 38 kWh ja sen väännän kerrotaan olevan matalampi 295 Nm. 64 kWh akkuisissa korealaisissa sähköautoissa on 150 kW -moottorit ja edelleen etuveto.

Harmillisesti korealaisten pienempiakkuisia malleja vaivaa hitaampi DC-lataus, kuin samojen autojen 64 kWh -malleissa. AC-latauksen saa mielekkäämmäksi panostamalla alle 600 euron hintaiseen lisävarusteiseen 3-vaiheiseen 11kW:n tehoiseen sisäiseen 3-vaihevirtaa hyödyntävään laturiin.

Pieniakkuisissa korelaisissa vetomassaa ei ole tyyppihyväksytty, mutta uusissa 64 kWh-versioissa on pieni 350 kg vetomassa tyypitetty. Kattotaakkaa on hyväksytty Konassa 80 kg ja e-Nirossa peräti 100 kg.

Ioniq on esitelty jo vuonna 2016 ja siinä oli silloin 28 kWh:n akku, jolla saavutettiin omassa hintaluokassaan paras toimintamatka pienen kulutuksen ansiosta ja pikalataus oli nopea kilpailijoihinsa verrattuna.  Itse koeajoin maaliskuussa 2017 Ioniqia ja totesin sen erinomaiseksi autoksi. Vuodesta 2020 alkaen Ioniqin akku on ollut 38 kWh:n kokoinen ja saman verran on myös käytettävissä todellisuudessa.

Maahantuojan hinnastossa Ioniq on hinnat alkaen 39 390 euroa, mutta autosta on toistuvasti ollut huomattavasti edullisempia kampanjoita. 

Tilojensa puoleen Ioniq on tämän vertailuryhmän tilavinta päätä yhdessä Leafin, Peugeot e-2008:n ja Kia e-Niron kanssa. 

Hyundai Kona esiteltiin vuonna 2017 ja sitä on alusta alkaen valmistettu kahdella akkukoolla, joista pienempi on 39 kWh ja suurempi 64 kWh. Ajelin viikon verran joulukuussa 2018 Kona Electric 64 kWh:lla ja totesin sen erittäin sopivaksi autoksi omiin ajoihini.

Maahantuojan hinnastossa hinnat alkavat 35 390 eurosta vuoden 2021 keväällä. Isommalla 64 kWh:n akulla varustetut versiot menevät hankintatuellakin hiukan yli asettamani 40 000 euron ylähintarajan. Nyt alkuvuonna 2021 näkyy Nettiautossa myynnissä myös ajamattomia 64 kWh Konia alle 40.000 euron hinnalla myynnissä. Ne ovat mielestäni erittäin hyviä vaihtoehtoja sähköautoja etsivälle.

Kia e-Niro 39 kWh ja Kia e-Soul 39 kWh ovat teknisesti samoja autoja kuin 39 kWh Kona Electric, mutta kulutus on aavistuksen korkeampi e-Nirossa suurempien ulkomittojen takia ja Soulissa huonomman korin ilmanvastuskertoimen takia.

Omaan makuuni e-Niron sisustus on vähän tylsä verrattuna Konaa, mutta siinä tavaratila on aavistuksen turhan pieni kahdelle koirallemme, joten e-Niro olisi toimivampi. Koeajoin e-Niro 64 kWh:ta elokuussa 2019 ja totesin sen myös erinomaiseksi sähköautoksi.

Kian Soul EV:tä koeajoin heinäkuussa 2018 ja totesin silloin sen tavaratilan olevan liian pieni koirillemme, joten Soul jää pois laskuistani tavaratilansa pienuuden takia, vaikka uusi malli hieman tilavampi onkin. 

Omakohtaiset kokemukset, plussat ja miinukset näistä korealaisista:

  • + erittäin taloudellisia sähköautoja. Tuota ominaisuutta ihailen sähköautossa.
  • + hyviä ajaa
  • + kulutus pysyy maltillisena talvellakin
  • - Konan keulassa oleva latausluukku on lumipyryssä ajamisen jälkeen helposti iso riesa, koska lunta pääsee jopa sisemmän korkin sisään.

Mazda MX-30

Myöskään Mazdan MX-30 en ole ehtinyt koeajamaan. Kylmätyypit otin Tampereella omaa autoani huoltoon jättäessä. Huomasin, että MX-30 on esimerkiksi e-208 suuremmista ulkomitoistaan huolimatta todella ahdas etenkin takatiloiltaan. Autosta on kuulemma tulossa joillekin markkinoille Wankel-moottorilla varustettu REX-versio, joka saattaa selittää täysin käsittämättömän typerää tilankäyttöä. Auton etupellin alla on vähintään 10 litran ämpärin verran tyhjää tilaa ja vielä useita pienempiä ämpärillisiä päälle. Varmasti Mazdankin ensimmäinen sähköauto löytää joitain kiinnostunteita ja Suomen hinnaston hinnat alkavat 35.990 eurosta.

Mini Cooper Se

Mini Cooper SE:n on erittäin kiinnostava auto ja sen hinnat alkavat Suomessa 38 661 euron tasolta Essential-varustelulla ja siitä saa tietenkin myös 2000 euron hankintatuen ja myös Experience varustelu jää 41 329 e (-2000e) hinnallaan alle asettamani hintakaton. Minissä on vertailuryhmän pienin toimintamatka pienimmän akkunsa takia, josta on todellisuudessa käytettävissä noin 29 kWh.  Minin vetomassasta tai kattotaakasta en löytänyt vahvistettuja tietoja.

Lue Mini Cooper SE -koeajoraporttini täältä.

Nissan Leaf 40 kWh ja jopa 62 kWh

Vertailuryhmän sähköautokonkari on Nissan Leaf ja sen 40 kWh edustaa vuonna 2021 jo kolmatta sukupolvea. Leaf 40 kWh on nyt hinnastohinnaltaan alkaen 32 170 euroa, mutta sitä saa nyt tarjouksista jopa alle 30.000 euron hinnalla. 62 kWh -versiotakin saa nyt nettiautossa ajamattomina kappaleina jopa alle 40.000 euron.

40 kWh Leafin akustosta on todellisuudessa käytettävissä 36 kWh ja toimintamatka jää korealaisista jälkeen vielä hiukan enemmän kuin akuston kokoero antaa olettaa, koska Leafin kulutus on korkeampi. 

Leaf on kuitenkin tilava auto tässä sarjassa ja sen sähkötekniikkaa on jo paljon käytössä ja pääosin hyväksi havaittu. Kuitenkin myös Leafin tekniikan puutteet ovat hyvin tiedossa ja niistä merkittävin on akuston passiivinen lämmönhallinta, eli suomeksi sanottuna puuttuva jäähdytys, joka tekee yli 300 kilometrin päivämatkoista hitaita pikalatauksen hidastumisen takia. Leafin lataustehot eivät muutoinkaan enää pärjää uusimmille kilpailijoille yksivaiheisella 6,6 kW:n tehoisella AC-latauksella ja 50 kW:n tehoisella DC-latauksella. Leafissa DC-latauksessa käytetään CHAdeMOa, joka on ollut vieläkin CCS:ää luotettavampi, mutta nähtäväksi jää vuosien saatossa milloin alkaa Euroopassa ilmestyä pikalatureita, joissa on vain CCS, koska lähes kaikki sähköautot niitä hyödyntävät.

Leafissakaan ei ole vetomassaa tyyppihyväksyttynä, mutta kattotaakka on 35 kg. Se on vähän, mutta kuitenkin edes jotain, joten Leaf tulee huomioitavaksi koska saisin jatkossakin kuljetettua pyöriämme kilpailuihin ja harjoituksiin.

Omakohtaista kokemusta Leaf 40 kWh:sta minulla on runsaasti. Tässä joitain plussia ja miinuksia:

  • + tilava auto etenkin tavaratila saattaa yllättää
  • + koiteltu tekniikka toimi omassa käytössä todella varmasti
  • - akun ylikuumenemisesta johtuva pikalataamisen hidastuinen on harmillinen pitkiä matkoja ajavalle
  • - 1-vaihe AC-lataus on hidas

Renault Zoe Z.E R135 Intense + CCS

Renault Zoe on ensiesitelty jo vuonna 2012 ja se on ollut Euroopassa erittäin suosittu sähköauto vuosikaudet. Zoe kuuluu tämän vertailuryhmällämän pieniin autoihin, johon saa lisävarusteisena CCS-latausominaisuuden. CCS-latauskella varusteltu Zoe maksaa alkaen 30 580e. Huhtikuussa 2017 koeajoin 40 kWh Zoen

Renaultin vahvuuksiin kuuluu 22 kW:n tehoinen 3-vaihevirtaa höydyntävä AC-lataus, jonka ansiosta arkisten kauppareissujen pysähdyksillä saa nopeasti paljon sähköä akkuun usein jopa maksutta ja minuuttihinnoitellut AC-latauksetkin ovat järkeviä hyödynnettäviä. Nyt uutuutena vuodelle 2020 tuli lisävarusteinen DC-latauskin ja sen kyllä ruksisin Zoeen mukaan.

Renaultin sisätilat riittäisivät käyttööni täysin, mutta tavaratila on turhan pieni. Valitettavasti Zoeenkaan ei ole tyyppihyväksytty vetomassaa eikä kattotaakkaa.

Volkswagen ID.3 ja ID.4

Volkswagen ID.3 on korvannut valmistajan sähköautomallistossa e-Golfin ja nyt alkuvuonna 2021 hinnaston edullisin versio on Pure Performance 45 kWh 35.243 euron hinnalla, mutta myös 58 kWh Pro -versio mahtuu vertailuni hintahaarukkaan 37.419 euron hinnallaan ja näistäkin tietenkin saa pois hankintatuet.  ID.3:n suosion jatkumista on kyllä helppo povata.

Koeajoin ID.3:n vuonna 2020 

Todella kiinnostava uutuus on VW:n hinnastossa oleva ID.4 Pure, jonka myös saa alle 40.000 eurolla. Kyseessä on ID.3:sta isompi auto, johon saa jopa vetomassan ja 52 kWh akulla on jo kohtalainen toimintamatkakin tarjolla.

Teen seuraavaksi muutamia vertailutaulukoita. En edes yrittänyt saada esimerkiksi kaikkia Stellantis-variaatioita, mutta jos lukijoita jokin kovasasti kiinnostaa, niin lisäilen ehtiessäni. Vertailutaulukoiden järjesstykseen ei saa suhtautua liian vakavasti. Ne ovat pääosin omaa subjektiivista arvostustani. Jokainen tietenkin painottaa omista tarpeistaan.

Suorituskykyvertailu

Vertailuryhmän suorituskyvyssä Mini Cooper SE loistaa tehokkaimpana ja kevyimpänä autona 7,3 sekunnin kiihtyvyydellään satasen nopeuteen. Leaf pääsee myös alle kahdeksan sekunnin ja muut sitten siitä ylöspäin.

Kaikkien autojen huippunopeudet ovat suomalaiseen liikenteeseen sopivia kompromisseja välityssuhteiden, kiihtyvyyden ja moottorin väännön suhteen. 

Parasta vääntöä tarjoaa Kona, Soul ja E-Niro peräti 395 Nm lukemillaan.  Pienimmän väännön tarjoaa ID.4 Pure, joka sekin on mukavalla 220 Nm tasolla.

Toimintamatka ja lataaminen

Sähköautolle tärkeää on riittävän pitkä toimintamatka ja tehokas lataus. Pelkästään iso akku ei takaa parhaita ominaisuuksia, vaan pieni kulutus, hyvä AC-lataus ja DC-lataus ovat todella tärkeitä ominaisuuksia paljon ajavalle. 

Volkswagen Groupin autot nousivat odotusteni mukaan korkealle ja ID.3 Pro Life 58 kWh akullaan on mielestäni melko suvereeni tämän osa-alueen voittaja tässä sarjassa.

Oikeastaan yllätyin tilastossani, kun PSA-konsernin e-Corsa ja e-208 pysyivät edelleen kärkikahinassa. Niissä on 50 kWh:n akku, josta on 45 kWh käytettävissä ja kohtalainen kulutus sekä kolmivaihevirtaa hyödyntävä AC-lataus ja vakiona 100 kW:n tehoinen DC-lataus. Todellisuuessa 100 kW:n DC-lataus omalla kokemuksellani toteutuu jonkin aikaa noin 68-75 kW:n tasolla.

Renault Zoen 22 kW 3-vaihe AC-lataus on huikea ominaisuus etenkin jos ajot ovat pääosin taajamissa ja lähimaastossa. Sen sijaan sen optiona oleva DC-lataus olisi itselle välttämätön ja silti se olisi vain 50 kW:n tehoinen CCS.

Hyundai Ioniq uudella 38 kWh akullaankin on edelleen erinomainen auto matkailuunkin pienen kulutuksensa ansiosta, mutta nyt sen sijoitusta laskee aiemmasta mallista heikentenyt pikalataus. Ilmeisesti tähän uuteenkaan Ioniqiin ei ole tarjolla edes optiona 3-vaiheista 11 kW:n tehoista AC-latausta, kuten muihin pienempiaikkuisiin Korealaisiin olisi tarjolla. Korealaisten 64 kWh-versioissa olisi erittäin houkuttelevan nopea DC-lataus.

Nissan Leaf jää häntäpäähän Hondan ja Mazdan sekaan hitaiden latausominaisuuksien ja vertailuryhmässä korkean kulutuksen sekä monia muita pienemmän akkukapasiteetin takia. Todellisuudessa omakohtaisesti tiedän lisäksi #rapidegate-nimellä tunnetun pahan ongelman pitkillä matkoilla. Eli akuston ylikuumentumisen toistuvissa pikalatauksissa.

Tilat ja kattotaakka sekä vetomassa

Kaikkien vertailuryhmän autojen sisätilat riittäisivät omaan käyttööni erinomaisesti, mutta tavaratilan pitäisi vetää kaksi espanjan vesikoiraa ja katolla pitää ehdottomasti voida kuljettaa polkupyöriä. Vetomassa, eli vetokoukku olisi myös erinomainen lisä ja vihdoin sekin on tarjolla ID.4 myötä alle 40.000 hintaluokan sähköautoissa!

Tila ja kuljetuskykyvertailuni ykköseksi nousee melkoisella erolla seuraaviin ID.4 suuren tavaratilan, kattotaakan ja vetomassan ansiossta. Myös e-Niro Leaf, Kona, e-Golf ja e-Soul omaavat kattotaakan tyypityksen. Stellantis sähköautoista en ole vieläkän löytänyt tietoa sallistusta kattotaakasta, mutta ainakin autoihin myydään maahantuojan lisävarustelistalla Thulen valmistamia telineitä, jotka käyvät täydellisesti auton kattopilarissa oleviin asennusreikiinkin.

Mini ja Honda E jäävät verailussa tilojen ja kuljetuskasiteetin osalta viimeisille sijoille, mutta ne ovatkin ennemminkin lifestyle autoja, joiden ostajille ei varmastikaan rahtikyky ole kärkisijoilla valintakriteerinä.

Muutama muu kiinnostava sähköauto

BMW i3 menee hiukan yli hinnat alkaen 43 350 euron versiollaan vaikka 2000 euron hankintatukikin huomioitaisiin, mutta on erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto persoonallisella olemuksellaan ja hiilikuitukorillaan. Kuitenkin sen tavaratila on omaan tarpeeseeni liian pieni ja kattotaakkaa tai vetomassaa ei ole sallittu, joten senkin puoleen i3 jää omasta harkinnasta nyt pois.

Opel Ampera-e:stä on nyt Suomessakin myynnissä käytettyjä yksilöitä nettiauto.com-sivustolla. Ampera-e:tä valmistettiin 2016-2019. Ampera-e on kiinnostava sähköauto 60 kWh akullaan, josta on käytettävissä 58 kWh. WLTP-toimintamatkaa sille luvataan 380 kilometriä ja kulutus on 15,3 kWh/100km. Sitten on oma lukunsa käytettyjen sähköautojen tarjooma, jonka tarjonta laajenee nopeasti tässä hintahaarukassa. Ampera-e:n AC-lataus on yksivaiheinen 7,4 kW:n tehoinen ja DC-lataus on 46 kW:n tehoinen CCS. Hiukan Ampera-e:ssä kuitenkin itseäni arveluttaa, että kuinka tulevaisuudessa onnistuu auton huolto- ja korjaustoimet Suomessa koska sitä ei ole koskaan maahantuojan ohjelmistossa ollut. Voisin kuitenkin helposti kuvitella, että näitä alkaa valua Suomeen käytettyinä lähivuosina kohtalaisen runsaasti.

Käytetty Hyundai Kona Electric ja Kia e-Niro 64 kWh akuillaan myös alkavat olla varsin kiinnostavia Euroopasta haettuina. Style-varusteisia alkaa jo saada noin 30 000 euron hinnalla ja Premium-varusteluakin 35 000 euron hintaluokassa. Käytettyinä tuoduista sähköautoista menee vain vähän veroa Suomeen tuotaessa. Näissä Korealaisissa 64 kWh:n akku tuo myös peräti 50 kW lisää moottoritehoa ja 150 kW:n teholla nämä kiihtyvät satasen vauhtiin jo 7,9 sekunnissa ja etenkin ohituskiihtyvyys parantuu tuntuvasti. WLTP-toimintamatkakin kasvaa peräti yli 400 kilometrin ja oma kokemus osoitti, että se on myös erittäin todellinen käytännön ajossakin. Painoa 64 kWh akku nostaa vain noin 150 kiloa.

Käytetty Tesla Model S olisi periaatteessa myös kiinnostava auto hakea Euroopasta tai ostaa Suomesta, koska niitä alkaa olla jo hyvin alle 40 000 euronkin hinnoilla tarjolla. Tässä hintaluokassa Model S on kuitenkin jo useimmiten paljon ajettu ja yli viisi vuotta vanha, joten autossa täytyy silloin jo varautua kulutusosien korjausten kautta merkittävämpiin ylläpitokuluihin. Rehellisesti itselleni tunnustan, että houkutus Model S:ään on niin kova, että joudun hiukan ponnistelemaan etten sellaista osta, vaan päästyisin uuteen tai uudempaan edullsemman hintaluokan autoon.

Yhteenveto

Vertailussani uusista autoista ykköseksi kokonaisuudessaan nousee ehkä VW ID.4  suuren tavaratilansa sekä kattotaakkansa ja vetokykynsä ansiosta, jota tukee vielä riittävä toimintamatka. Suorituskyky ei lämmitä mieltä. Toisaalta VW ID.3 Pro Life tarjoaa erittäin hyvää toimintamatkaa ja latauskykyä hieman pienemmillä, mutta vielä riittävillä sisätiloilla. Tosin siinä sitten tavaran kuljetuskyky laskee. E-Niro on myös kova sana hyvillä tiloillaan ja kattotaakallaan sekä toimintamatkallaan. Stellantiksen tuotteet myös kiinnostavat. Eli kovin kirkasta ykköstä ja intohimoa ei tullut taaskaan.

 Tämä oli siis täysin subjektiivinen vertailu ja jokainen tekee omat vertailut tietenkin omilla painoarvoillaan omista lähtökohdistaan.  Jos ajoprofiiliin ei kuulu viikoittain toistuvia yli 150 kilometrin matka-ajoja esimerkiksi työn merkeissä ja kattotaakalle ei ole tarvetta, niin kiinnostuksen kohteet ovat täysin eri näköisiä. Silloin saattaa nousta Mini Cooper Se sähäkällä suorituskyvyllään ja houkuttelevalla olemuksellaan tai mikä vaan muu kunkin omaksi ykkösvalinnaksi.

Jos omassa ajossa toistuvat usein yli 200 kilometrin säännölliset työkeikat tai muut ajotarpeet, suosittelen lämpimästi näitä suuremmalla akulla olevaan autoon panostamista vaikka käytettynä.

Keskustelu

Autoilija
24.02.2021 18.29

Kiitos hyvästä vertailusta. Jäi hieman mietityttämään id4:en realistinen toimintamatka. Se on lähes yhtä pitkä kuin isommalla akulla varustetun id3:en. Onko ero todella näin pieni?

Sähköautoileva motoristi
24.02.2021 18.41

Moi, voi olla että arvioin vähän yläkanttiin. Laskin vähän isommalla kulutuksella ja nelisen akulla.

Pete
21.03.2021 13.46

Moi,

Kiitos taas kerran hyvästä vertailusta. Pari asiaa jäi mietittymään. Korealaisia on haukuttu äänekkäiksi, varsinkin moottoritienopeuksissa. Mikä on oma käsityksesi sisämetelistä 2008/Kona/Niro/Ioniq/Id4 vertailussa ?

Ranskalaisia taas haukuttu paljon kuluttaviksi varsinkin talviolosuhteissa. Oletko huomannut nouseeko kulutus merkittäväästi vrt. noihin vertailumalleihin ?

Sähköautoileva motorist
21.03.2021 15.35

Moi,
En osaa sanoa kovin tarkkaan moottoritiemelusta korealaiset vs VW.
Minua korealaisten melu ei ole haitannut ainakaan.

Oman e-208:n kulutus on ollut lievä pettymys ja korostuu talvella. Kesällä sen kulutus on samalla tasolla kuin esim Leaf. Korealaiset on kulutuksen mestareita edelleen.

Tuomas
25.03.2021 07.52

Omistan Konan ja kyllä se alusta&rengasmelu on huomattavasti suurempi kuin ostovaiheessa syksyllä koeajamissani ID.3:ssa ja e-2008:ssa. Kokemuksia vain kitkarenkaista.

Tosin en tiedä miksi se rengas/alustamelu joissain keliolosuhteissa on huomattava ja joissain pakkasissa ei häiritse lainkaan.

Ruostesuojauksen ja siinä tehtävän lisä-äänieristyksen odotan parantavan asiaa.

Sähköautoileva motoristi
25.03.2021 08.29

Kiitos kokemuksen jakamisesta. Arvokasta tietoa.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (4) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (14) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (66) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (190) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (41) Sähköauton lataaminen (22) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (8) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb