30.04.2020

DS3 E-Tense -sähköauton koeajoraportti

DS on PSA-konsernin merkeistä korkeampaan laatutasoon pyrkivä ja DS3 E-Tense on konsernin uusista sähkautoista ensimmäinen jota pääsin koeajamaan. Ulkoisesti 4,118 metriä pitkä ja 1,534 metriä korkea auto muistuttaa jonkin verran muodikkaita crossovereita korkealla olemuksellaan ja suurilla 18" vanteillaan. Ulkoisesti auto kuitenkin näyttää omaan silmääni turhankin vaatimattomalta verrattuna sisätiloihin ja olisin kaivannut jotain lisärohkeutta ulkoilmeeseen.

Tyylikästä sisätilaa

Sisällä on tyylikkään oloista ainakin vaalealla sisustuksella. Ruutukuviota toistuu kojelaudan ja istuinten tikkausten pinnoissa. Istuimet ovat vanhan ajan ranskalaisuutta muistuttaen hieman pehmeän pinnan omaavat. Käsisäätöisessä istuimessa on muutoin hyvät oltavat, mutta jälleen kerran istuinosa on hiukan liian lyhyt ja myös ristiselän tuki puuttui. Ratin ja istuimen säädöillä saa kuitenkin hyvän asennon ja oikealle kyynärpäällekin löytyy tuki sopivasta kohdasta.

DS3:ssa on tilaa mukavasti myös takapenkkiläisille sekä tavaroille peräkontissa ja tilaa saa jatkettua kaatamalla istuimia. Kattotaakkaa tai vetomassaa tähänkään sähköautoon ei valitettavasti ole tyyppihyväksytty.

Ajoonlähdön valmistelua

Jälleen jouduin käyttämään jonkin tovin ennen ajoon lähtöä, kun halusin nollata ajotietokoneen kulutus ja matkamittarit. Ja jälleen kerran jäin kaipaamaan intuitiivisuutta autojen käyttöliittymien hallintaan. Kyllä tämänkin kanssa tulee hyvin toimeen kunhan oppii, mutta voisivat nämä olla yksinkertaisempia jo 2020 luvulla tietotekniikan avulla.

Starttinapin löytäminen vei oman aikansa, mutta onhan se tyylitelty yksityiskohta kun sen löysi. Nappia piti pitää aika yllättävän kauan pohjassa, että auto käynnistyi, kun olen tottunut oman Leafini käynnistysnapin välittömään reagointiin. Tuo on jostain syystä siis DS:ään vain ohjelmoitu ominaisuus, eikä sillä ole mainittavaa merkitystä sen jälkeen kun autoon on tottunut.

Vaihdevalitsin suostui kytkemään D-ajovaihteen vasta kun piti jarrun lisäksi pohjassa vaihdevalitsimen kyljessä olevaa varmistinnappia. Toisen kerran vaihdevalitsinta takana käyttämällä saa voimakkaamman regeneroinnin käyttöön.

Kaupunkiajoa

Ajoin ensimmäisen siirtymän Vantaalla olevasta DS-storesta Helsingin keskustaan käyttäen Eco-ajomoodia kolmesta valittavana olevista. Lisäksi olisi siis ollut Normal ja Sport -moodit. Tällä 16,7 kilometrin mittaisella kaupunkiajopätkällä auton kulutus toteutui 16,7 kWh/100 km tasolle keli ollessa noin +3°C ja ajoittain sadekuurojen takia märkä. Tällä kulutuksella DS:llä olisi siis päässyt kaupunkiajoa noin 281 kilometrin mittaisen matkan.

Kaupunkiajossa DS3:n pehmeys tuntui pääosin miellyttävän rauhoittavalta, mutta harmillisesti muutoin pehmeään ja miellyttävään jousitukseen on tehty pientä pintakovuutta, joka tuntui etenkin keskustan mukulakivikaduilla aavistuksen pahalta.

Keskustasta suuntasin DS:n keulan kohti Porvoota testatakseni autoa 120 km/h nopeudessa moottoritiellä. Moottoritielle kiihdyttäessäni huomasin, että 100 kW:n teho ja 260 Nm:n teho riittävät kiihdyttämään 1498 kiloa painavan auton riittävän ripeästi ja kepeän tuntuisesti suurimpiin sallittuihin nopeuksiin asti, eikä minulla ole mitään syytä epäillä ilmoitetun 8,7 sekuntia 0-100 km/h kiihtyvyys lukeman paikkansapitävyyttä.

Hiljaista matkailua

Ja kun moottoritiellä pääsin vauhtiin niin sain suurimman positiivisen yllätyksen ja kokemuksen DS:stä. DS3 E-Tense on erittäin hiljainen auto. Se on jopa 120 km/h nopeudessa karkealla kevään asfaltilla selkeästi hiljaisempi kuin samana päivänä samalla tiellä koeajamani Mini Cooper SE tai oma Leaf 40 kWh -autoni olivat 100 km/h nopeudella! Mittasin erittäin epätieteellisellä tavalla, eli Apple Watchillani melun ja se oli vain noin 65 dB 120 km/h nopeudessa. Tällä kelpaisi siis hiljaisuudessa painella pidempiäkin matkoja.

Moottoritiellä 120 km/h nopeusrajoitusten mukaisella navigaattorinopeudella suorittamani edestakaisen matkan kulutus asettui lukemaan 24,3 kWh/100 km keskinopeuden toteutuessa 107 km/h.  Keskinopeutta laski kaksi tietyötä ja kääntöpaikan hitaammat risteykset. Tällä kulutuksella DS3 E-Tensellä pääsisi noin 193 kilometriä kesäisillä 120 km/h nopeusrajoituksilla ajaen.

Autossa ei ollut eikä edes lisävarusteena ole saatavissa adaptiivista vakionopeudensäädintä eikä kaistallapitoavustimia, mutta muutoin toki on saatavilla turvallisuutta lisäävää älykästä tietotekniikkaa ja optiikkaa. 

Akku ja lataaminen

DS3 E-Tensen akun ilmoitetaan olevan 50 kWh:n kokoinen ja siitä on uskottavasti todellisuudessa käytettävissä 47 kWh. AC-laturi on vakiona 7,2 kW:n tehoinen yksivaihvirtaa hyödyntävä ja lisävarusteena saatavilla pitäisi olla 11 kW:n kolmivaihelaturi, mutta Suomen hinnasto ja saamani tarjous eivät sitä kylläkään näyttäneet lainkaan optioksi. 

Pikalataaminen tapahtuu CCS-liittimen kautta ja on parhaimmillaan 100 kW:n tehoista, jolloin noin 17 kWh/100 km maantieajon kulutuksella ja nopeampien pikalatureiden yleistyessä sujuu pidempikin matkailu 47 kWh:n akulla kohtalaisen ripeästi.

Mukavuutta haluaville perheille sopiva sähköauto

Toimintamatkansa suhteen autolla pystyy tekemään helposti noin 300 - 600 kilometrin päiväsiirtymiä, joten auto sopii hyvin myös pidempiä automatkoja harrastaville perheille ja tilaakin on mukavasti käytettävissä. Hiljaista mukavuutta arvostavat ja sähköautoa haluavat ovatkin varmasti yksi potentiaalisimmista kohderyhmistä DS3:lle. Hinnat kipuavat muita PSA-konsernin tulossa olevia sähköautoja jonkin verran korkeammalle ja ovat 41 391 euron perusmallista ylöspäin.

Itselleni pyysin tarjouksen autosta ja hinta kohosi hiukan yli 49 000 euron, kun autoon lisättiin käytännössä pakolliset talvirenkaat ja värilisät ja toimitusaikaa noin lokakuulle. Aivan halvasta autosta ei siis ole enää kyse, mutta hinta ei nyt rajaa omaa hankintapäätöstäni, vaan se, ettei autoon saa kattotaakkaa tai vetomassaa.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

DS3 E-Tense koeajoraportti sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb