28.05.2025
Renault 5 e-tech -pienemmän pään sähköauton lyhyt koeajo

Renault on nyt tuonut Suomessakin jälleenmyyjien liikkeisiin koeajettaksi ja ostettavaksi uuden ja aiempia sähköautomalleja pienemmän Renault 5 e-tech -auton, mikä perustuu CMF-B EV -alustarakenteelle. (CMF = Common Module Family, B = B-segmentin autot, EV = sähköautot).
Kävin itse koeajamassa Renault 5 e-tech comfort range techno -autolla 28.5.2025 lyhyen moottoritiepainotteisen koeajon. Ajoin heti perään saman ajolenkin samalla nopeudella myös omalla Ioniq 6 -autolla saadakseni edes jonkun vertailupohjan kulutukselle, vaikka ne ovatkin täysin eri koko- ja hintaluokan autoja. Enemmän teen kuitenkin vertailua saman kokoluokan Peugeot e-208 -sähköautoon.
Pienen auton olemus henkii samaan aikaan tuoreutta ja retroa sopivassa suhteessa
Ulkomitoiltaan ja olemukseltaan Renault 5 e-tech vertautuu mielessäni vahvasti Peugeot e-208 -sähköautoon, koska molemmat onnistuvat tekemään 80-luvulla nuoruutta eläneelle miehelle samankaltaista retron tunnetta ja modernia twistiä juuri oikeassa suhteessa. Lisäksi autot ovat melko saman kokoisiakin noin neljän metrin pituudellaan. Akseliväli on täsmälleen sama, mutta Rellu on aavistuksen korkeampi.
Ennen sisälle autoon menemistä tervehdin ilolla kunnollisia etuovien kahvoja. Takaovien kahvat on piilotettu C-pilariin, mutta enpä usko tässä autossa takaistuimen olevan kovin monella pääosassa. Sisätiloissa auton pieni koko kieltämättä tuntuu. Oman kokemuksen mukaan sanoisin, että e-208 on hieman tilavampi, mutta molemmat autot mielestäni profiloituvat enemmänkin kahden aikuisen matkan taittamiseen sopivina ja takakana matkustaa mielikseen korkeintaan kaksi pientä lasta. Takaistuimen jalkatilan ahtaus korostuu Rellussa, koska jo minun pituisen kuljettajan takana ei jää käytännössä lainkaan polvi- ja jalkaterätilaa aikuselle matkustajalle.
Tavaratila on molemmissa rajallinen hieman yli 300 litran tilavuudella, mutta sitä voi kummassakin jatkaa ensin poistamalla hattuhyllyn ja tarpeen mukaan kaatamalla takaselkänojan. Renaultilla voi myös vetää suurimmillaan 500 kg vetomassalla perävaunua, mutta kattotaakkaa autoon ei ole sallittu.
Kuljettajan paikalla hyvät oltavat
Renault 5:ssä sai techno-varustellussakin versiossa hyvän ajoasennon ainakin 176 cm pituiselle kuljettajalle. Kaikki muut istuimen säädöt tapahtuvat kuljettajan lihasvoimaa hyväksi käyttäen, paitsi ristiseläntuki on sähköisesti säädettävissä. Istuimessa oli myös ilahduttavan runsas korkeuden säätömahdollisuus.
Mittaristo näkyy vielä riittävän hyvin ratin läpi, vaikka sen laskee oman makuni mukaisesti melko alas. Ajotietokoneeseen tutustuminen on suoritettu melko nopeasti, koska se tarjoaa perusasiat käyttöön. Kojelaudassa on myös muutamia fyysisiä nappeja kuljettajan käytettäväksi. Makuasiaksi jää, kuka pitää enemmän e-208 ohjaamosta ja kuka Rellusta, mutta lukuunottamatta Pösön ratin yli katsottavaa mittaristoa näissä on yllättävän paljon samaa henkeä.
Renault käynnistetään kojelautaan melko ylhäälle sijoitetusta start-napista. Samalla huomio kiinnittyy ratin takana olevien viiksien runsaaseen määrään. Pelkästään ohjausakselin oikealla puolella on kolme viiksikytkintä. Niistä ylin on pitkä ja ohut ajosuunnanvalitsin, minkä erikoisuutena on P-asennon puuttuminen. Tässä autossa sitä ei ole lainkaan, vaan auto asettaa itsensä p-vaihteelle, kun sähköisen käsijarrun kahvaa nostaa, tai auton sammuttaa.
Ajotunnelmia
Koeajoni suuntautui Tampereen Autobassadonen pysäköintialueelta ensin ruuhkaiselle Hatanpään Valtatien ruuhkaiselle osuudelle ja siitä Helsinkiin vievälle moottoritielle. Koeajoni pituus oli 54 kilometrin pituinen edestakainen ajo. Keli oli +17°C, tienpinta oli kuiva ja etelätuuli oli melkoisen navakka, joten menomatkalla oli vahva vastatuuli ja paluumatkalla myötätuuli. Ajoin moottoritien vakionopeussäätimellä navigaattoritarkistettua suurinta sallittua nopeutta käyttäen.
Renault ei ole hiljaisin mahdollinen sähköauto, minkä tällä hetkellä voi ostaa, mutta mielestäni kohderyhmä ja tarkoituksenmukainen käyttöprofiili huomioiden ihan ok tasolla. Pari kuljettajan huomion kiinnittävää pientä ääntä kuitenkin ilmeni 120 km/h rajoituksella ajaessa. Kuljettajan ikkunan ulkpuolelta kuului vasta- sekä myötätuuleen ajaessa epätasaisesti vaihteleva pieni tuulen kohina. Lisäksi moottoritiellä ajaessa auton takaosasta kuului ikäänkuin kumiseva vaimeahko jatkuva ääni kuljettajan korvaan. Kumpaankaan ääneen en ole nykysähköautoissa tottunut. Applen kellolla katsottuna kuljettajan kasvojen kohdalla oli karkealla asfaltilla 120 km/h nopeudessa 70 - 73 dB melutaso, kun samassa kohdassa omalla Ioniq 6:lla se oli 68 - 70 dB, eikä Ioniq 6 ole siinä olevilla 20" kesärenkailla lähellekään hiljaisin sähköauto. Koeajamassani Renaultissa oli alla Continental EcoContact 6Q 195/55R18 -kesärenkaat. Sanoisin, että Renault 5 äänimaailma ei olisi itselle ongelma, mikäli olisi tarvetta kakkosautolle, tai jos olisin vielä nuori sinkku- tai dinkkuelämää viettävä mies.
Ajo-ominaisuudet Renaultilla tuntuivat olevan hyvin hallussa kaupungissa ja moottoritiellä. Vaikka voimaa on sähköautoksi maltilliset 110 kW / 245 Nm, kiihtyy auto ripeässä 8 sekunnin ajassa satasen nopeuteen. Monet sähköautoilijat vierastavat etuvetoa, mutta itse en sitä pidä laisinkaan huonona asiana arkisessa autossa, vaikka kieltämättä sain ohjaukseen etuvetoautolle tuttua vetelyn tunnetta, kun tarkoitushakuisesti kiihdytin uraisessa mooottoritien rampin mutkassa vauhtipoljin pohjaan painettuna lähes paikaltaan 120 km/h nopeuteen asti.
Jousitus nielee epätasaisuuksia kohtalaisen mukavasti jo parkkipaikkanopeuksista alkaen, mutta omaan makuun siinä oli sopivaa progressiivisuutta havaittavissa vauhdin kasvaessa ja monttujen syventyessä. Kyllä tällä kelpaisi myös jousituksen puolesta ajaa.
52 kWh akulla kohtalaista toimintamatkaa pidemmille reissuille
Koeajossani oli Renault 5:den isommalla akulla varustettu, eli comfort range -versio, minkä akuston nettokapasiteetiksi on ilmoitettu 52 kWh. Se on muutaman kilowattitunnin verran enemmän, kuin e-208 Alluressa.
Renault 5 e-tech comfort range technolle ilmoitetaan 411 km WLTP-yhdistetty toimintamatkan lukema. Omassa moottoritiepainotteisessa koeajossa kulutus oli 20,6 kWh / 100 km, eli laskennallisesti toimintamatka olisi toteutunut 252 kilometrin luokkaa. Käytännössä tuo tarkoittanee, että auton maantieajonopeuksien toimintamatka toteutuu kelistä ja ajonopeudesta riippuen kahden puolen 300 km tasolle. Se on mielestäni tämän luokan autolle ja useimmille autoilijoille riittävän hyvä taso. Vertailun vuoksi totean, että oma Ioniq 6 RWD 20" pyörillä kulutti vastaavalla moottoritien edestakaisella ajolla 20,2 kWh/100 km, eli ero oli todella pieni etenkin huomioiden Renaultille ilmoitettu suurehko 0.29 ilmanvastuskerroin vs Ioniq 6 autossani olevalla varusteilla noin 0.22 lukemaan. Harmillisesti minulla ei nyt ollut mahdollisuutta koeajaa samaan aikaan e-208:saa samalla reitillä, niin en saanut sille vertailutietoa.
Kun autolla tekee pidempää matkaa, tarvitaan DC-latausta ja se onnistuu Rellun vitosessakin CCS-liittimen kautta enimmillään 100 kW:n teholla. Valmistaja on ilmoittanut autolle 15 prosentista 80 prosenttiin latautumiselle ajaksi 30 minuuttia. Siitä ja auton akuston 52 kWh:n nettokapasiteetista saa laskettua, että tuon välin keskilatausteho toteutunee noin 62 kW:n keskiteholla. Akuston saa myös esilämmitettyä tehokasta talvista DC-latausta varten. Kyseessä ei siis ole pitkän matkan taittajana tämän päivän terävintä sähköautokärkeä, mutta eipä siitä kovin montaa vuotta ole, kun nämä lukemat olivat huomattavasti kalliimpien sähköautojen oikeutta.
Mitä Renault 5 e-tech maksaa?
Renault on hinnoitellut viitosen mielestäni hyvin kiinnostavaksi. Hinnat alkaen mallissa on 40 kWh:n akku ja sen hinta on Suomessa alkaen 27 390 euroa. Nyt koeajossani ollut Renault 5 e-tech comfort range techno 52 kWh akullaan maksaa alkaen 31 690 euroa. Peruskäyttöön ja esimerkiksi itselle kakkosautoksi saattaisi kiinnostavin olla perusmalli ilman lisävarusteita. Jos olisin vielä se jo aiemmin mainittu nuori mies, joka 1991 vuonna ajeli Peugeot 205:llä, ostaisin ehdottomasti Apine A290 -versiona tämän auton ja parhailla varusteilla sekä jollain makealla väriyhdistelmällä. No, kun sitä en ole, vaan elän jo onnellisesti kahden aikuisen elämää, jonka lapset ovat jo omillaan, vitonen menisi jälleen muutoin hienosti, mutta tarvitsen pidempää toimintamatkaa.
Renault 5 kootaan Ranskassa Douain tehtaalla. Autolla on maahantuojalta 4 vuotta / 100 000 km takuu, joista kaksi ensimmäistä vuotta on ilman kilometrirajaa. Ajoakun takuu on 8 vuotta / 160 000 kilometriä. Takuissa on lukuisia rajoituksia ja ehtoja myös Renaultilta, joten jokainen tarkistaa itse asiat ennen mahdollista ostopäätöstä.
Renault 5 e-tech on sähköautoksi melko edullinen. Se näkyy, tai paremminkin tuntuu tai jopa kuuluu joissain yksityiskohdissa. Ehkä tuulen suhina, oven tai tavaratilan sulkeminen ovat siitä pieniä esimerkkejä. Omasta mielestäni Renault 5 e-tech on kuitenkin erinomaista vastinetta rahalle sähköautoissa kokonaisuutena.
Keskustelu
Ei kommentteja