06.08.2019

Kia e-Niro koeajo

Kävin koeajamassa Kian e-Niron ja kirjoitan tähän blogitarinaan koeajoraportin.

Säästääkseni kiireisimpien lukijoideni aikaa, oikaisen tällä kertaa suoraan yhteenvedon olennaisimpiin kohtiin.

  • Kia e-Niro on kuin 3/4-numeroa suurempi versio Hyundai Konasta. Olen kirjoittanut useammankin tarinan pitkästä Konan koeajosta joulukuussa 2018.
  • Kia e-Niron suurin ja oikeastaan ainoa merkittävä puute on olematon saatavuus tai vähintään täysin kohtuuton toimitusaika. Automyyjä olisi kyllä ottanut avoimen ja ehdoitta purettavissa olevan tilauksen vastaan, mutta toimitusta lupaili johonkin aikaan ensi kesänä. Vuoden päähän!

Yritän tähän hakea ehkä hiukan ontuvaakin vertausta sähköautojen ja lenkkareiden väliltä.

  • Jos kuvailisin Hyundai Kona Electricia jollain jalkineella, niin sanoisin sen olevan kuin korkeavartinen tennari. Mallintaa kevyesti ja todella vähän jotain koripallosta, mutta on tarkoitettu puhtaasti kadulle ja tarjoaa korkeavartisena joillekin käyttäjille heidän haluamaansa mukavuutta. Koska Kona on juuri sopivan kokoinen omaan käyttööni, niin nimitän sen olevan kokoa 42.
  • Kian e-Niro olisi silloin aivan samanlainen tennari kuin Kona, vain vähän eri leikkauksilla tai kuoseilla, mutta kokoa 42 3/4. Jos Konan koko vähän puristaisi pikkuvarvasta, niin e-Niro olisi juuri sopiva. 
  • Jos kuvailisin samalla vertauskuvalla Teslan Model 3:sta, niin sanoisin sen olevan kadulle mukava virtaviivainen juoksukenkä. Ei missään nimessä kuitenkaan piikkari, kuten joku rata-auto olisi. 

Koeajokokemuksiani

Kia e-Niroon sai sähkösäätöisellä kuljettajan istuimella erittäin hyvän ajoasennon. Istuinosan lyhyys ainoastaan haittaa jo kaltaisellani 176 cm lyhyellä miehellä kuten yleensäkin autojen vakiopenkeillä tuppaa käymään. Ratin säädöt ovat myös ylös-alas, sekä eteen-taakse reilusti yli omien tarpeideni. Pääntilaakin jää ruhtinaallisesti jäljelle vaikka säädin istuimen melko ylös, jolloin takamatkustajan varpaat sopivat hyvin etuistuimen alle. 

Takapenkille sopii hyvin kaksi normaalikokoista aikuista ja keskellä matkustaa vaivatta kolmaskin, kunhan on hieman pienempikokoinen. Pääntila takamatkustajillakin näyttäisi riittävän hyvin ryhdikkäästä istuma-asennosta huolimatta. Takaistuin kaatuu kahdessa osassa melko tasaiseksi kuljetusalustaksi.

Tavaratilaa e-Niro tarjoaa Kona-sisartaan merkittävästi enemmän, eli 451 litraa (Kona Electric 332l, Leaf 2018 435l). e-Niron tavaratila on selkeän mallinen ja tarjoaa pohjalevyn alla peräti kaksi melkoisen suurta lisälokeroa vielä. Frunkkia, eli etutavaratilaa e-Nirossa ei ole, mutta sinne kyllä sopisi ja olen nähnytkin yhden tee-se-itse -frunkin sinne rakennetun.

Edellinen koeajamani auto oli Teslan Model 3 ja sen jäljiltä e-Niron ohjaamon nappulaviidakko näyttää todella karmealta hässäkältä. Mihin ihmeeseen kaikkia näitä nappuloita voi tarvita? Mitä pitää painella milloinkin? e-Niron käyttöliittymät ovat hyvin tyypillisellä vuoden 2019 tasolla, mutta huimasti heikommat kuin Teslan. Tosin kokemuksesta tiedän, että päivän parin käytön jälkeen e-Niron napit olisivat jo lihasmuistilla käytettävissä. Ohjaamon yleisilmeenä pidin Kona Electricistä enemmän. Siinä on jotain hieman modernimpaa yleisilmeessä.

Liikkeelle lähdettäessa e-Niro pitää sisälle asti kuuluvaa ärsyttävää keinotekoista surinaa tai oikeastaan minun mielestäni narisevaa ääntä. Sen saa kuitenkin onneksi pois päältä kojelauden VESS-nappia painamalla, joten poistin moisen ympäristöhäiriön ensimertrien aikana.

1737 kiloa painava e-Niro ohjautuu kevyesti ja kiihtyy 150 kW:n tehoisen sähkömoottorin 395 Nm tasaisen väännön avulla erittäin hyvin pintakaasullakin ja auto saavuttaakin paikaltaan lähtien 7,8 sekunnissa satasen nopeuden ja ohtiuksetkin tapahuvat vaivatta vain vauhtipoljinta syvemmälle painamalla. Tämä on omaan käyttööni erittäin riittävä suorituskyky.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin toimii pehmeästi ja on mukava maantieajon varuste, kuten kaista-avustinkin. Kuvaisin e-Niron kaista-avustinta aavistuksen verran miellyttävämmäksi kuin oman 40 kWh Leafini vastaavaa, joka kampeaa välillä hieman turhankin voimakkaasti kuljettajan ohjausta vastaan. Missään nimessä e-Niron ajoavustimet eivät ole lähelläkään Teslan Autopilotin omianisuuksien tasoa.

Rengasmelua e-Nirossa oli harmillisen paljon moottoritieajossa. Korvatuntumalla jopa enemmän kuin omassa vuoden 2018 Leafissa tai sitten rengasmelun laatu vain oli hieman häiritsevämpi. Muistan harmitelleeni joulukuussa myös Konan rengasmelua alkukilometreillä, mutta tottuneeni sen äänimaailmaan nopeasti jo ensimmäisellä pidemmällä matkalla. Ehkä e-Nironkin äänimaailma asettuisi omaan mieleen sopivaksi pidemmällä ajolla. Nyt en kuitenkaan tehnyt Kialla blogissani perinteeksi muodostunutta Viitasaaren mökkimatkakoeajoa, koska pidän autolle luvattua jopa yli vuoden toimitusaikaikkunaa kohtuuttomana. Itse en ainakaan tule koskaan ostamaan autoa, jonka saan ehkä noin vuoden päästä. 

Autossa on 64 kWh akku ja sille luvataan yli 450 kilometrin WLTP-toimintamatka ja Konan koeajon perusteella sanoisin talvellakin 300 kilometrin toimintatkan ylittyvän helposti. Omaan käyttööni e-Niron toimintamatka siis riittäisi siten, että oikeastaan koskaan en kesken päivän saati kesken matkan joutuisi latailemaan autoa.

Kiassa on tehokas jopa 77kW:n lataustehoon yltävä DC-lataus CCS-portin kautta tai 7,2 kW:n Type2:sella tehtävä AC-lataus. Pidemmilläkin reiteillä siis Kialla matka taittuu pienellä reittisuunnitelulla normaalien kahvi-, vessa- ja ruokataukojen aikana latailuilla.

Yhteenveto

Omaan käyttööni valitsen Korealaisista Kona Electricin mieluummin, koska se on 3/4 numeron verran pienempänä juuri oikean kokoinen tarpeisiini. Hintaeroa autojen välillä on jokseenkin linjassa autojen kokoeron kanssa. Kia e-Niron olennaisin puute on jo alussa kirjoittamani huono saatavuus ja kohtuuton odotusaika.

 

Keskustelu

Sami
07.08.2019 17.32

Ajoin toukokuussa e-Nirolla 200km ja puutteeksi tilaamaani Nissan Leaf e+ 64kWh tuntui jääneen:
- mobiilietähallintaohjelmiston, UVO (lataus & lämmitys) puuttuminen (eikä täsmällistä näkyvyyttä ominaisuuden esittelyyn)
- 6kk Leaf 64kWh pitempi toimitusaika
- parhaan varustelun äänentoisto on mielestäni huonompi kuin Nissanin Teknan Bose jyrinä
- nimellinen Lohjan ABC:n 100kW lataus oli 56kW @50% akun varaustilalla (oletan tässä Nissanin tuovan tehokkaamman latauksen 64kWh malliin)
Plussaa olisi
- etuistuinten viilennys parhaassa varustelutasossa
- akun lämpöjen hallinta kovassa yli 300km ajossa

Sähköautoileva motor
07.08.2019 17.55

Moi Sami,
kiitos hyvin täydentävästä kokemuksesi jaosta.
Voisi olla omassa listassani aivan samoilla sanoilla. Ainoastaan Leafissa tällä hetkellä akuston jäähdytyksen puute on seuraavaan autooni aika paha rajoite, kun siitä on kesällä saanut vähän turhan usein kärsiä. Tosin 64 kWh toisi siihen kyllä helpotusta kun ei tartte kesken päivän pikalatailla. Saa nähdä, mielenkiintoinen tulee olemaan, kun pääsen ajamaan plussa Leafilla mökkimatkan testin Helsingistä lähtien, eli siitä tulee vähän alle 500 km /suunta. (Oikeastihan oma mökkimatkani on vain 289km)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV e-Niro Kia sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (57) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb