22.10.2025
Uusi MGS5 EV - brittiläisistä juurista ei ole jälkeäkään

Hetkinen, MG? Siis jo vuonna 1924 alkunsa saanut automerkki, jonka nimi on lyhennys sanoista ”Morris Garages” ja joka on tullut tunnetuksi peribrittiläisyydestään? Mistä lähtien he ovat tehneet sähköautoja?Ilmeisesti siitä lähtien, kun MG-merkkisten autojen valmistuksesta ovat vastanneet kiinalaiset. MG on nykyään siis osa kiinalaista SAIC Motor -autokonsernia, jonka alle kuuluvat myös esimerkiksi sellaiset automerkit kuin Maxus ja Roewe. SAIC Motor on itse asiassa maailman seitsemänneksi suurin autonvalmistaja tällä hetkellä ja ensimmäinen kiinalainen autokonserni, jonka vuosimyynti ylitti 7 miljoonaa autoa. Ei puhuta siis ihan mistään pienestä autokonsernista.
Kuten ehkä odottaa saattaakin, MG:ssä ei ole enää juuri mitään brittiläistä, ja merkin alkuperästä on enää vain rippeet jäljellä. Ainoa yhteneväisyys MG:n historiaan on edessä ja takana komeileva logo, joka on säilynyt samanlaisena. Muutoin kaikki on pistetty enemmän tai vähemmän uusiksi MG:n mallistossa. MG ei siis edes yritä tukeutua liikaa nostalgian varaan, vaan se käyttää nostalgiaa ainoastaan tietynlaisena jäänmurtajana ja keskustelun avauksena, jos näin voidaan sanoa. Vähän kuten esimerkiksi uusi Ford Capri, eli sähköinen SUV, jolla ei ole käytännössä juuri mitään tekemistä alkuperäisen, urheiluautona tutuksi tulleen Caprin kanssa. Capri-nimen avulla saadaan kuitenkin houkuteltua ihmisiä paremmin autoliikkeisiin tutustumaan kyseiseen menopeliin ja antamaan sille reilu mahdollisuus. Eikä siinä ole sinällään mitään väärää.
Mutta, vaikka uusilla MG-autoilla ei olekaan juuri mitään tekemistä merkin varsinaisten juurien kanssa, käydäänpä silti hieman läpi merkin historiaa. Se on nimittäin perin kiinnostava.
MG sai siis alkunsa 1920-luvulla Englannissa, kun Cecil Kimber -niminen Morris Oxford -jälleenmyjä alkoi virittelemään ja muokkaamaan Morris-autoja. Näin syntyi ”Morris Garages” eli siis MG, joka alkoi myydä pieniä, nopeita ja tyylikkäitä roadstereita. Sellaisia, joita saattoi viedä käytännössä myös vaikka radalle.
MG:n suosio kasvoi etenkin toisen maailmansodan jälkeen, 1940 – 60 -luvuilla, ja siitä tuli yksi Britannian kuuluisimmista urheiluautobrändeistä. Etenkin vuonna 1962 julkistetusta MG B -mallista tuli eräänlainen kulttiklassikko ja autoa myytiinkin lähes 400 000 kappaletta valmistuksensa aikana, vuosien 1962 ja 1980 välillä.
1970-luvun lopulla alkoi kuitenkin brittiläisen autoteollisuuden alamäki, jonka seurauksena myös MG:n tehdas suljettiin vuonna 1980. Sen jälkeen merkkiä on yritetty herättää henkiin useampaankin otteeseen, niin Rover Groupin kuin BMW:nkin toimesta, siinä kuitenkaan kunnolla onnistumatta. Parhaimmaksi yritykseksi lienee jäänyt vuonna 1995 julkistettu MG F, joka herätti pientä toivonkipinää. Ilo jäi kuitenkin lyhyeksi ja vuonna 2005, tuolloin brittiläisen Phoenix Consortiumin omistuksessa ollut MG kuopattiin kokonaan. Vain pari vuotta myöhemmin brändin oikeudet osti kuitenkin kiinalainen Nanjing Automobile, joka yhdistyi pian suureen SAIC Motor -konserniin. Ja, siitä päästäänkin nykyhetkeen. Tällä hetkellä MG-merkin tulevaisuus näyttää hyvin kiinalaiselta, mutta se ei ole huono juttu. Oivia esimerkkejä tästä ovat BYD:n nykyiset sähköautot, kuten esimerkiksi äskettäin koeajamani BYD Seal, ja myös tämänkertainen koeajokki, eli uusi MGS5 EV (Luxury 64 kWh).
Auton tarjosi minulle testiin Lahden Hedin Automotive ja Hedin Automotive toimii siis MG:n virallisena jälleenmyyjänä Suomessa.Ensisilmäyksellä uusi MGS5 EV ei itse asiassa näytä lainkaan hullummalta. Se on moderni, linjakas ja tavallaan anonyymi, koska se ei sinällään erotu juurikaan joukosta. Se on kuin mikä tahansa niistä monista sähköisistä crossovereista tai katumaastureista, joihin tien päällä nykyään törmää. Mutta, monet meistä eivät ehkä haluakaan erottua liikaa joukosta. Eipä auto toisaalta pistää silmään rumuudellakaan, eli sen ulkoinen olemus on sinällään hyvinkin neutraali. Ja, Nissan Qasqhain suosio jos mikä on hyvä esimerkki siitä, että me suomalaiset rakastamme neutraaleja asioita. Eikä siinä ole mitään väärää.
Sama neutraalius jatkuu myös sisätilojen puolella. Yleisilme on selkeä ja suhteellisen minimalistinen, ja kokonaiskuvaa hallitsee 12,8 -tuuman keskinäyttö, josta autoon liittyviä toimintoja pitkälti hallinnoidaan. Siinä oleva käyttöliittymä on suhteellisen pelkistetty, mutta näytön kontrasti ja tekstuurit ovat mielestäni selvästi paremmat kuin esimerkiksi BYD:n autoista löytyvässä käyttöliittymässä.
Näytön alapuolelta löytyy lisäksi muutama fyysinenkin painike. Esimerkiksi tuulilasin ja takalasinlämmitystä voi hallinnoida painikkeilla, tuuletuksen voimakkuutta ja äänenvoimakkuutta puolestaan pyörösäätimillä. Keskikonsolista löytyvä vaihteenvalitsinkin on itse asiassa iso pyörösäädin. On sinänsä hassu huomata, miten niin monelta autonvalmistajalta löytyy autoista nykyään erilainen vaihteenvalitsin. Toisilla se on perinteinen vipu, toisilla pyörösäädin, toisilla pelkkä painike, toisilla se on ratin takana oikeassa viiksessä, ja niin edelleen. Aivan kuin tämä olisi se yksityiskohta, millä yritetään vähän erottua muista.
MGS5 EV:n ohjaamosta löytyvät materiaalivalinnat tuntuvat yllättävän laadukkailta ja niin sanottu halpa muovi loistaa poissaolollaan. Sisältä auto on kaiken kaikkiaan hyvinkin pätevä kokonaisuus eikä se kalpene lainkaan muiden aasialaisten tai eurooppalaistenkaan kilpailijoiden rinnalla.
Koeajoauto on varustelutasoltaan korkein eli Luxury, ja autosta löytyykin oikein mukava määrä erilaisia varusteita. Esimerkkeinä näistä mainittakoon 18-tuuman alumiinivanteet, akun esilämmitys, avaimeton kulku ja käynnistys, langaton puhelimen lataus, LED-ajovalot, lämmitetty ratti ja etupenkit, lämpöpumppu, 360-kamera parkkitutkineen, sähköinen takaluukku ja yhden polkimen ajo. Vakiona niin edullisemmasta Comfort -kuin myös tästä Luxury-versiosta löytyvät myös esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin (ruuhka-avustimella), kaistavahti, kuolleen kulman tunnistin ja kaukovaloavustin. Entä sitten auton istuintilat? No, kurkataanpa ihan ensiksi auton varsinaisia mittoja läpi. MGS5 EV:n pituus on 4 476 mm, leveys 1 849 mm ja korkeus 2 730 mm. Auton akseliväli on puolestaan 2 730 mm. Puhutaan siis kompaktista SUV -mallista. SUV lienee hyvä yleiskäsite tässä kohtaa ja on sitten enemmänkin makuasia, että kutsuuko autoa crossoveriksi, katumaasturiksi vai niiden sekasikiöksi. Mielestäni auton istuintilat ovat kuitenkin varsin hyvät sen kokoon nähden. Edessä tilaa riittää oikein hyvin pidemmällekin kuljettajalle tai etumatkustajalle, ja vaikka penkit eivät mitenkään maata mullistavat olekaan, eivät ne ole myöskään mitenkään erityisen epämukavat.
Takanakin jalkatilaa löytyy jopa yllättävän hyvin, vaikka etupenkki olisi yli 190-senttisen henkilön säädöillä, ottaen huomioon siis auton koon. Pääntilaakin löytyy sopivasti. Kyllä autolla viisihenkinen perhe varmasti ongelmitta matkustaa.
Tavaratilankaan puutteeseen ei tämä auto kaadu, sitä löytyy takaa nimittäin yhteensä 453 litran verran. Etutavaratilaa ei sen sijaan löydy lainkaan. Takapenkkien selkänojat kaadettuna tavaratila on mahdollista kasvattaa jopa 1 441 litraan, mikä on suorastaan erinomainen suoritus kompaktille SUV:lle.
Sitten päästäänkin analysoimaan auton ajotuntumaa. Kaikki MGS5 EV -versiot ovat takavetoisia. Sinällään olisin toivonut, että autosta olisi löytynyt nelivetoinenkin versio, koska niillekin löytyy aina omat ottajansa, etenkin pohjoismaisissa olosuhteissa. Mutta, kyllähän takavedonkin kanssa pärjää. Takavetoinen sähköauto eroaa kuitenkin vastaavasta polttomoottoriautosta esimerkiksi siinä mielessä, että sähköauto tuottaa välittömän väännön, eli pyörät eivät jää niin helposti sutimaan liikkeelle lähdettäessä. Ja, koska useimmissa sähköautoissa akku on alhaalla ja keskellä, on auton painojakauma ja pito takapyörillä myös parempi. Perä ei tunnu tällöin samalla tavalla ”kevyeltä”, kuin takavetoisissa polttomoottoriautoissa.
Mutta, palataanpa sitten MGS5 EV:hen. Auton ajettavuus on suhteellisen kohdallaan. Ohjaus reagoi hyvin ja antaa sopivasti vastetta. Se ei varsinaisesti häikäise, mutta ajaa asiansa. Alusta on jokseenkin kova, mutta en kutsuisi sitä silti epämukavaksi. Sanotaan näin, että kokonaisuutena ajotuntuma yltää kuitenkin selvästi plussan puolelle. Tavalliseen arkeen Matti ja Maija Meikäläisiä ajatellen auton ajo-ominaisuudet ovat ihan riittävän pätevät.
Tehoa MGS5 EV:stä löytyy yhteensä 170 kW eli 231 hevosvoimaa, ja nollasta sataseen auto ennättää 6,3 sekunnissa. Sähköautolle tuollaiset teho- tai kiihtyvyyslukemat ovat sinällään keskivertotasoa, mutta jälleen kerran, tavallista arkiajoa ajatellen ihan riittävät. Järisyttävämpiä lukemia etsivien kannattaa suunnata katseensa esimerkiksi hiukan pienempään Volvo EX30:een tai sedan-mallisiin BYD SEAL:iin ja Tesla Model 3:een. Kaikki näistä ovat toki jonkin verran hinnakkaampia kuin MGS5 EV.
Luxury-varustellusta koeajomallista löytyy 64 kWh -litiumioniakku. Edullisimmasta versiosta löytyvä 49 kWh -akku on puolestaan tyyppiä LFP, eli litiumrautafosfaattiakku. Maksimirangea tuo 64 kWh -akku tarjoilee 465 kilometrin edestä, mikä alkaa olemaan ehkä pienoinen pettymys nykysähköautojen standardeilla. Akkukehitys edistyy kuitenkin kovaa vauhtia ja esimerkiksi Mercedeshän lupailee uudelle täyssähköiselle CLA:lle jopa lähes 800 kilometrin maksimirangea. Pitää kuitenkin muistaa, että talvella MGS5 EV:n todellinen range lienee vain noin 300 kilometrin luokkaa (tai alle). Mutta, esimerkiksi lyhyttä ajoa ajavalle tuo ei luonnollisestikaan muodostu minkäänlaiseksi ongelmaksi. Itse pääsin koeajorupeamallani (sekalaisessa ajossa) noin 20,0 kWh / 100 km kulutuslukemaan, mikä on kohtalainen suoritus kompaktille SUV:lle.
Ei siitä mihinkään pääse, että hintalaatusuhteeltaan uusi MGS5 EV on kuitenkin suorastaan erinomainen menopeli. Auton alkaen-hinta on vain vajaat 32 tuhatta euroa ja tämän kalleimmankin version hinta on vain vajaat 39 tuhatta euroa. MGS5 EV:n pahimpia kilpailijoita Suomessa lienevät esimerkiksi Kia EV4, Nissan Ariya, Volvo EX40 ja Volkswagen ID.4. Näistä EV4:n alkaen-hinta on jo lähellä 40 tuhatta euroa ja kaikkien muiden edellä mainittujen yli sen. Hintakilpailussa MG S5 EV pyyhkii niin sanotusti pöytää kilpailijoillaan.
Takuuasia kiinnostanee monia sähköauton ostajia ja on hyvä käydä sekin läpi. MG lupaa autoilleen suhteellisen pitkän takuuajan, jopa 7 vuotta (tai 150 tuhatta kilometriä). Samanlainen takuu koskee myös auton korkeajänniteakkua.
Uskallan sanoa, että monelle Matti ja Maija Meikäläiselle, jotka haaveilevat ihan tavalliseen arkeen sopivasta perussähköautosta ja jotka arvostavat esimerkiksi kattavia varusteita ja tilavuutta, on uusi MGS5 EV aika lailla nappivalinta. Se on kuitenkin ihan hyvännäköinen, niin ulkoa kuin sisältäkin, ja auton ajotuntumakin on mukiinmenevä. Maksimirange voisi olla parempi, mutta hinta antaa paljon anteeksi. Ennen kaikkea uusi MGS5 EV on osoitus kiinalaisten vahvasta tekemisen tasosta nykypäivän sähköautomarkkinoilla. Kannattaa tämäkin auto käydä ainakin koeajamamassa, jos yhtään kiinnostelee.
Kiitokset vielä Lahden Hedin Automotivelle auton tarjoamisesta koeajoon raportin tekemistä varten.
Keskustelu
Ei kommentteja