07.10.2025
Parin tunnin koeajot: uusi BYD Seal Excellence AWD

Parin tunnin koeajot -osiossa ajetaan käytettyjä ja uusia autoja ja tarjotaan kattava ensipuraisu niistä.
Vielä viitisen vuotta sitten olisi ollut vaikea kuvitella, että Kiinasta tulisi pian maailman suurin sähköautonvalmistaja. Tai, että Kiina rynnistäisi kansainvälisille automarkkinoille ryminällä useammankin uuden ja eksoottisen merkin voimin. Mutta, näin siinä vain on käynyt, lähes silmänräpäyksessä. Kiina on automaailman uusi jättiläinen ja BYD sen kruununjalokivi, ainakin tällä hetkellä.
BYD tulee siis sanoista ”Build Your Dreams” ja se on vuonna 1995 alkunsa saanut autonvalmistaja. Yrityksen perusti Wang Chuanfu -niminen kemiantekniikan insinööri Shenzenissä. Alun perin BYD valmisti matkapuhelimissa ja muussa elektroniikassa käytettäviä akkuja ja se kasvoikin melko nopeasti maailman suurimmaksi nikkelimetallihybridi- ja litiumioniakkujen valmistajaksi. Se toimitti akkuja muun muassa Nokialle.
Vuonna 2003 BYD päätti laajentaa toimintaansa autonvalmistuksen pariin ja osti Tsinchuan Automobile Companyn. Täten syntyi BYD Auto -divisioona. Aluksi BYD keskittyi valmistamaan polttomoottoriautoja, mutta vuonna 2008 yritys julkisti maailman ensimmäisen tuotantoon asti päätyneen ladattavan hybridiauton, F3DM:n. Samana vuonna maailman menestyksekkäimmäksi sijoittajaksi luonnehditun yhdysvaltalaisen Warren Buffetin omistama Berkshire Hathaway osti 10-prosentin osuuden yrityksestä.
Vuodesta 2010 lähtien BYD alkoi keskittymään täyssähköisiin autoihin ja samaisena vuonna julkaistu BYD e6 oli itse asiassa maailman ensimmäinen pitkän kantaman sähköauto. Henkilöautojen ohella yritys valmisti myös täyssähköisiä linja-autoja ja nousi maailman suurimmaksi valmistajaksi sillä saralla. Nykyään BYD:n sähköbusseja on itse asiassa käytössä jo yli 70 maassa.
2020-luvulla yritys laajensi henkilöautomyyntiään muun muassa Eurooppaan, Australiaan, Latinalaiseen Amerikkaan ja Afrikkaan. Näin alkoi sen rakettimainen, kansainvälinen nousu ja tällä hetkellä BYD on maailman suurin sähköautojen valmistaja. Kyseessä on melkoinen temppu, etenkin kun muistetaan kuinka suvereenisti Tesla hallitsi sähköautomarkkinoita vielä muutama vuosi takaperin.
BYD on tietynlainen imperiumin vastaisku amerikkalaisille. Kiina ja Yhdysvallat ovat molemmat maailman suurmahteja ja kilpailu jonkinlaisesta ”maailman herruudesta” on kovaa, etenkin nykypäivänä. Yhdysvalloilla on ollut tosiaan omana kruununjalokivenänsä sähköautomarkkinoilla Tesla, mutta sen maine on ottanut pahasti osumaa viimeisen parin vuoden aikana, johtuen pitkälti yrityksen toimitusjohtajan ja osaomistajan Elon Muskin edesottamuksista. Samalla BYD on keskittynyt puolestaan olennaiseen, eli valmistamaan autoja niin kovaa vauhtia kuin vain suinkin kerkeävät.
Siinä oli pieni alustus BYD:n taustoihin, hypätäänpä nyt sitten tämän kertaiseen koeajokkiin, jonka tarjosi minulle testiin Veho Mobility. Täysin uudelle, yksinomaan täyssähköautoille suunnitellulle e-Platform 3.0 -perusrakenteelle rakennettu BYD Seal on suorituskykyinen sedan, ja itse asiassa aika suora kilpailija Tesla Model 3:lle.
BYD itse kutsuu Sealin aerodynaamista muotoilua merelliseksi (tästä juontaa juurensa varmaan myös auton mallinimi), mutta omaan silmääni sen muotoilussa on hyvin paljon teslamaisia piirteitä. BYD Seal on autona kuitenkin kauniimpi kuin esimerkiksi Model 3, koska sen muotokieli on rikkaampaa. Siinä on enemmän aerodynaamisia yksityiskohtia ja sen linjat ovat mielestäni selvästi tyylikkäämmät. Kenties niitä voisi kutsua aaltomaisiksi? Seal itse asiassa voitti iF Design Awardin muotoilunsa osalta vuonna 2023, joten en selvästikään ole yksin mielipiteeni kanssa. Mutta, kenellekään tuskin lienee epäselvää, että mistä BYD Seal on ottanut vaikutteita muotoiluunsa. Kuten edesmennyt Steve Jobs aikoinaan totesi: ”Good artists copy; great artists steal.”
Sisältä Seal ei tee aivan yhtä suurta vaikutusta itseeni. Ulkokuoren yksityiskohdat herättivät odotuksia, joita ohjaamo ei mielestäni täysin lunasta. Ei ohjaamo millään muotoa ruma ole, vähän turhan tasapaksu vain. Sinällään se on myös melko minimalistinen. Päähuomion ohjaamossa varastavat suuret näytöt, eritoten 15,6 tuuman keskinäyttö, josta autoon liittyviä asioita pitkälti hallitaan.
Keskikonsolista löytyy ainoastaan pieni, vaihteenvalitsimen ympärillä oleva painikerypäs, josta auto esimerkiksi käynnistetään tai josta voi kytkeä tuuletuksen tai tuulilasinlämmittimen päälle tai pois päältä.
Mitä tulee tuohon 15,6 tuuman keskinäyttöön, sen värimaailma on jotenkin hivenen haalea, eikä näytön takaa löytyvä, Ocean X -nimellä kulkeva käyttöliittymä ole ilmeeltään tai toiminnoiltaan niin pätevä kuin esimerkiksi Teslan malleissa oleva. Tosin, softapuolen osaltahan Tesla ei ole missään vaiheessa heikoilla ollutkaan.
Hyvänä puolena mainittakoon kuitenkin se, että mikään Sealin ohjaamossa ei nitise tai natise. Materiaalivalinnat tuntuvat sinällään laadukkailta ja ohjaamossa on hyödynnetty paljon myös niin sanottuja soft-touch -materiaaleja, jotka antavat aina tietynlaista premium-vaikutelmaa autolle.
Varustelutasoltaan koeajokki on Excellence, eli kahdesta saatavilla olevasta tasosta se korkeampi. Varusteina siinä on esimerkiksi 360-kamera, LED-ajovalot kaukovaloautomatiikalla, ilmalämpöpumppu, nahkaverhoilu penkeissä sekä lämmitettävät ja tuuletettavat etupenkit, lämpöeristetyt sivuikkunat, ulospäin työntyvät ovenkahvat, panoraamalasikatto, langaton lataus puhelimelle ja navigointi. Mielenkiintoinen seikka on se, että eroavaisuuksia varusteiden osalta ei juurikaan ole huokeahintaisempaan Design-versioon verrattuna. Ainoastaan Excellence -tasosta löytyvä HUD-näyttö taitaa olla sellainen varuste, joka uupuu Design-versiosta. Tosin, Excellence -varustetason mukana tulee autoon kylläkin myös toinen sähkömoottori ja nelivetoisuus. Muutoinhan auto on siis yksimoottorinen ja takavetoinen. Hintaeroa näiden kahden version välillä on kuitenkin sen verran vähän, että suurin osa ostajista taitaa valita nelivetoisen version. Puhutaan hintapuolesta hetken päästä lisää.
Istuintilat ovat Sealissa varsin mainiot, kiitos pitkän akselivälin (2 920 mm). Etupenkillä saa pidempikin kuljettaja hyvän ajoasennon ja nahkaverhoillut urheilupenkit ovat sopivan ergonomiset. Taakse jää suorastaan ruhtinaallisesti jalkatilaa ja matkustusmukavuus on enemmän kuin kohdallaan.
Sealin tavaratila on sedaniksi suhteellisen tilava, vaikka häviääkin edelliselle koeajokilleni, eli Mercedeksen uudelle ja niin ikään täyssähköiselle CLA:lle, joka on vielä jonkin verran kompaktimman kokoinen auto. Takatavaratilaa Sealista löytyy 400 litraa ja etutavaratilaa puolestaan 53 litraa. Kyllä takakonttiin pari matkalaukkua iskee helposti, mutta suuremmasta tavaratilasta haaveilevien (ja BYD:iin muutoin tykästyneiden) kannattaa suosiolla suunnata katseet auton katumaasturiversioon, eli Seal U:hun, josta löytyykin takatavaratilaa sitten jo 552 litraa.
Minkälainen on sitten BYD Sealin ajettavuus? Sanonta kuuluu, että ”moni kakku päältä kaunis”. Se mille kakku maistuu, kuitenkin ratkaisee. Sealin ajettavuudessa ei onneksi sinällään ole mitään vikaa. Ohjaus tuntuu luontevalta ja sopivan herkältä, ja autoa on kätevä pyöritellä, vaikka keskikokoluokan sedanista onkin kyse. Alusta ajaa asiansa ja kuopat sekä muut tien epätasaisuudet Seal selvittää jopa odotettua pehmeämmin. Ajotuntuma ei ole ihan uuden CLA:n veroinen tai muutoinkaan maata mullistava, mutta eipä siitä suurempia valituksenaiheitakaan keksi.
Sitten päästäänkin yhteen tämän auton kohokohdista. BYD on päättänyt panostaa Sealissa samaan asiaan, mikä aikoinaan herätti ihmisissä kiinnostuksen Teslaa kohtaan, eli tehokkuuteen. Kaksimoottorisesta Sealista irtoaa kokonaistehoa nimittäin jopa 390 kW:n eli 530 hevosvoiman verran, siis saman verran kuin kesällä ajamastani BMW M4:sta. Maksimivääntöäkin löytyy 670 Nm edestä, eli auto ei todellakaan ole mikään hidas kulkija. Nollasta sataseen kaksimoottorinen ja nelivetoinen Seal ennättää vain 3,8 sekunnissa, mikä tekee siitä kiihtyvyyden osalta yhden nopeimmista markkinoilta löytyvistä sähköautoista, ainakin omassa hintaluokassaan. Tällä autolla ei todellakaan jää jalkoihin.
Sealissa on 82,5 kWh -kokoinen akku, mutta toisin kuin suurimmassa osassa nykysähköautoja, sen akku ei ole litiumioniakku, vaan litiumrautafosfaattiakku (LFP). Eli samanlainen akku, mikä löytyy esimerkiksi uudesta KMG Musso EV -lava-autosta tai edellä mainitusta Model 3:sta. LFP-akkujen parhaat puolethan liittyvät esimerkiksi pitkäikäisyyteen ja turvallisuuteen. Ne eivät esimerkiksi ylikuumene tai syty palamaan yhtä helposti kuin litiumioniakut. Ne ovat myös edullisempia.
Yleensä LFP-akkujen tarjoama range ei ole samaa luokkaa parhaiden litiumioniakkujen kanssa, johtuen matalammasta energiatiheydestä, mutta LFP-akuksi Sealin akku tarjoaa yllättävänkin hyvän rangen. Maksimirangea kaksimoottorisesta versiosta löytyy 520 kilometrin verran ja yksimoottorisesta versiosta jopa 570 kilometriä. Itse pääsin omassa ajossani noin 19,9 kWh -keskikulutukseen, mutta ajorupeama oli sen verran lyhyt, etten lähde sen kummemmin analysoimaan nyt auton todellista kulutusta. Nykypäivän sähköautolle yli 500 kilometrin maksimirange on joka tapauksessa varsin hyvä suoritus, etenkin kun puhutaan keskihintaluokan sähköautosta.
Tähän väliin on hyvä kertoa vielä vähän nippelitietoa BYD Sealin akkuun liittyen. Seal on nimittäin BYD:n ensimmäinen malli, jossa on heidän kehittämäänsä CTB-teknologiaa. Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että BYD:n Blade Battery -nimellä kulkeva akku on yhdistetty suoraan auton koriin, eli se ei ole pelkästään energianlähde, vaan se toimii myös rakenteellisena osana autoa. Lopputuloksena on kerrosrakenne, jolla saavutetaan jopa 40 000 Nm/° vääntöjäykkyys. Ratkaisu vaikuttaa positiivisesti niin turvallisuuteen, ajettavuuteen kuin istuintiloihinkin.
Hinnasta puheen ollen, BYD Sealin alkaen-hinta (Design-varustelutasolla) on vajaat 49 tuhatta euroa ja Excellence AWD -version hinta puolestaan vajaat 52 tuhatta euroa. Autoa ei todellakaan ole siis hinnalla pilattu ja hintapuoli on ehdottomasti yksi Sealin suurimmista vahvuuksista. Tesla Model 3:n alkaen-hinta on itse asiassa tällä hetkellä jopa alle 40 tuhatta euroa, mutta suorituskykyisimmän version hinta nouseekin sitten jo yli 60 tuhannen euron.
Voisin mainita vielä muutaman sanan auton takuusta, ennen loppusanoja. BYD tarjoaa Sealille (ja muillekin malleilleen) 6 vuoden tai 150 tuhannen kilometrin takuun ja 8 vuoden tai 200 tuhannen kilometrin akkutakuun. Vähemmän ajavalle kyseessä on toisin sanoen hyvin huoleton auto.
Vähän jopa yllätyin, että kuinka pätevä kokonaisuus uusi BYD Seal onkaan. Tiedän, että monilta meistä löytyy skeptisyyttä kiinalaisia autonvalmistajia kohtaan, koska aiemmat käsitykset kiinalaisautoista ovat olleet jotain ihan muuta. BYD osoittaa kuitenkin, että nuo käsitykset voi huoletta heittää roskakoriin. Seal on täysiverinen ja huolella suunniteltu sähköauto, jonka nimi saattaa ehkä tarkoittaa hyljettä, mutta joka suorituskykynsä puolesta muistuttaa pikemminkin veitsenterävät hampaat esillä hyökkäävää valkohaita.
Sanotaan, että halvalla ei saa hyvää, mutta BYD Seal osoittaa tuon sanonnan jokseenkin vääräksi. Jos noin 50 tuhannella eurolla saa uuden sähköauton, jossa on tyyliä, tilaa ja yli 500 hepan verran menohaluja, kuulostaa se jo vähän liian hyvältä ollakseen totta.
Kiitokset Veho Mobilitylle auton tarjoamisesta koeajoon raportin tekemistä varten.
Keskustelu
Ei kommentteja