05.10.2025
Parin tunnin koeajot: uusi Mercedes-Benz CLA 250+

Parin tunnin koeajot -osiossa ajetaan käytettyjä ja uusia autoja ja tarjotaan kattava ensipuraisu niistä.
Mercedes on oivaltanut, että täyssähköisen auton ei tarvitse näyttää futuristisen yliampuvalta – kuten monen nykyisen sähköauton kohdalla usein nähdään. Uusi CLA toimii erinomaisena esimerkkinä modernisoidusta klassikosta: miksi muuttaa toimivaa reseptiä, kun sen voi päivittää tyylikkäästi tähän päivään?
Mercedes-Benz CLA on historiansa alusta saakka ollut kaunis auto. Sen muotokieli on ollut samaan aikaan urheilullista ja klassisen hienostunutta, ja siinä on ollut jopa jonkinlaista vanhan ajan charmia. Jotakin sellaista, joka tuo mieleen esimerkiksi 60-luvun urheiluautot. Hienostuneen siitä ovat tehneet eritoten virtaviivaisuus ja kauniisti kaartuva coupé-perä. CLA on tuonut onnistuneesti S-luokista tuttua premium-eleganssia alempaan hintaluokkaan, meidän tavallisten pulliaisten ulottuville.
Idea CLA-malliin syntyi alun perin jo vuonna 2004 julkaistusta ja varsin suosituksi osoittautuneesta CLS:stä, joka yhdisti sedanin käytännöllisyyden ja coupémaisen linjakkuuden. Mercedes päätti hyödyntää samanlaista konseptia myös alemmassa hintaluokassa ja näin sai siis alkunsa vuonna 2013 julkaistu CLA. Auto suunnattiin alun perin erityisesti nuoremmalle asiakaskunnalle, joka koki ehkä A- ja B-sarjan Mercedekset liian arkisiksi, mutta jolla ei välttämättä ollut kuitenkaan varaa C- tai E-sarjan malleihin.
Näyttävä muotokieli on ollut alusta saakka CLA:n suurin vahvuus. Näyttävyyden lisäksi sillä on ollut myös merkittäviä aerodynaamisia hyötyjä. Ensimmäisessä CLA:ssa oli itse asiassa alhaisin ilmanvastuskerroin (0,23 Cd), mitä oli nähty missään tuotantoautossa siihen mennessä. Jotain CLA-mallin muotokielestä kertoo myös se, että ensimmäisen sukupolven CLA näyttää todella tyylikkäältä vielä nykyäänkin, 12 vuotta myöhemmin. Parhaimmillaan design on ajatonta.
Onneksi Mercedes on päätynyt ajattomaan designiin myös tämän uuden, täyssähköisen CLA:n kohdalla, joka perustuu heidän uuteen MMA-perusrakenteeseensa. Kyseessä on tosiaan modernisoitu klassikko, eli autossa on edelleen sitä samaa hillittyä charmia ja vetovoimaa mitä aiemmissakin CLA-malleissa, mutta siinä on myös uusia, huippumoderneja yksityiskohtia.
Nostetaan näistä nyt esimerkkinä vaikkapa huippumoderni keulamaski, jossa on 142 yksittäistä LED-tähteä, jotka tuovat autolle visuaalista näyttävyyttä ja mahdollistavat myös esimerkiksi animoidut ”tervetulotoivotukset”.
Tai ulospäin työntyvät ovenkahvat, joihin on kirjailtu koristelluin kirjaimin ”Mercedes-Benz”. Ulkoiselta olemukseltaan uusi CLA on mielestäni omanlaisensa mestariteos ja vastaavaa, hyvällä maulla tehtyä tyylikkyyttä ei juurikaan tässä hintaluokassa näe.
Sisälle astuessa huomio kiinnittyy ensimmäisenä kojelaudan tilalla olevaan suureen, yhtenäiseltä vaikuttavaan paneeliin. Kun sitä katsoo tarkemmin, paljastuu, että siinä on itse asiassa kolme erillistä elementtiä. Siinä on 10,3 tuuman kuljettajan näyttö, 14 tuuman keskinäyttö ja tähdillä koristeltu, kiiltäväpintainen paneeli etumatkustajan puolella. Autoon on itse asiassa mahdollista saada myös oma 14 tuuman näyttö etumatkustajalle. Tällöin puhutaankin jo niin sanotusta ”Superscreen” -ratkaisusta.
Yhtenäiseltä vaikuttava, koko ohjaamon levyinen paneeliratkaisu on kieltämättä näyttävä ja aiheuttaa jopa jonkinlaisen vau-elämyksen. Mercedes on onneksi käyttänyt paljon aikaa myös keskinäytön takaa löytyvän käyttöliittymän suunnitteluun, sillä se on intuitiivinen ja äärimmäisen helppokäyttöinen. Näin sen toki pitääkin olla, koska fyysisiä painikkeita ei käytännössä ole. Ainoat painikkeet keskikonsolissa ja ratissa ovat nekin itse asiassa hipaisupainikkeita. Siinä missä jotkut autonvalmistajat ovat alkaneet jopa jarrutelemaan suurten näyttöratkaisujen suhteen, menee Mercedes täysin päinvastaiseen suuntaan. Jos uuden CLA:n ulkoista olemusta voidaan kutsua hillityksi, ei sen näyttöratkaisuissa ole sen sijaan mitään hillittyä. Näyttöjen kohdalla Mercedeksellä uskotaan selvästi ilmaisuun ”more is more”.
Mercedeksen ratkaisu on varmasti omiaan vetoamaan etenkin nuorempiin sukupolviin, jotka ovat varttuneet koko elämänsä erilaisten kosketusnäyttöjen parissa. ”Boomereille” tai muuten vain fyysisiin painikkeisiin mieltyneille, kuten itselleni, siinä on vielä vähän totuttelemista.Kokonaisuutena ohjaamo muodostaa kuitenkin näyttävän kokonaisuuden, jossa myös laatuvaikutelma on hienosti kohdallaan. CLA onkin kiehtova yhdistelmä: ulkoa se henkii klassista muotokieltä modernilla twistillä, ja sisältä se puolestaan edustaa modernia estetiikkaa klassisin vivahtein.
Tässä koeajoyksilössä on Launch Edition -varustelutaso, eli kyseessä on rajoitetun ajan saatavilla oleva erikoismalli. Se toimii samalla lähtötasona CLA-mallistossa ja sen yläpuolella sijaitsevat hinnakkaammat AMG Line -versiot. Vakiovarusteina autossa on esimerkiksi MBUX Virtual Assistant (tekoälyavustin), adaptiivinen vakionopeudensäädin, LED High Performance ajovalot kaukovaloautomatiikalla, ilmalämpöpumppu, lämmitettävät etupenkit ja ratti, panoraamalasikatto sekä videoneuvottelukamera. Videoneuvottelukamera on pienoinen erikoisuus ja oikea etätyölaisen unelma, sillä se mahdollistaa vaikka etäpalaverit lataustauoilla. Kätevää, eikö?
MBUX Virtual Assistant -avustimesta pitää kertoa sen verran lisää, että kyseessä on ikään kuin Mercedeksen oma versio Applen Siristä. Tekoälyn ansiosta se pystyy hyödyntämään suuria kielimalleja ja käymään luontevaa keskustelua kuljettajan kanssa. Sen pitäisi kyetä monivaiheiseen dialogiin, eli sen kanssa pitäisi pystyä käymään ihan kunnollisia keskusteluitakin. Sen pitäisi pystyä ottamaan huomioon myös kuljettajan mieliala ja säätämään äänen sävyä sekä vastauksia sen mukaan. Jos kuljettaja on tottunut pyytämään virtuaaliavustajaa kertomaan tuoreimmat uutiset aina aamuisin, sen pitäisi oppia tarjoamaan ne jatkossa oma-aloitteisesti. Tekoälyn tuomat mahdollisuudet autoissa ovat valtaisat ja saa nähdä, että mihin kaikkeen kehitys johtaakaan esimerkiksi seuraavan 5 tai 10 vuoden kuluessa.Istuintiloiltaan uusi CLA on suhteellisen kompakti, mutta se tuskin lienee mikään yllätys. Näin on ollut aina CLA-mallin kohdalla, sillä kyse on Mercedeksen malliston pienemmän pään vaihtoehdosta. Etupenkeillä on muutoin ihan hyvät oltavat, mutta itseni kaltaisia, yli 190-senttisiä kuljettajia ajatellen ongelmaksi muodostuu se, ettei penkkiä saa laskettua tarpeeksi alas. Näkyvyys eteenpäin kärsii siis jonkin verran omalla kohdallani.
Auton akseliväli on 2 790 mm ja takana jalkatilaa on itse asiassa jopa vähän enemmän kuin odotin. Etupenkin ollessa omilla säädöilläni ja istuessani takana, ottavat polvet juuri ja juuri etupenkkiin kiinni, mutta huonomminkin voisivat asiat olla. Pääntilaa ei sen sijaan ole tarpeeksi pidempiä matkustajia ajatellen ja kaartuva kattolinja pakottaa kallistamaan päätä hieman. Tyylikkyydestä pitää aina maksaa oma hintansa. Tässä yhteydessä on hyvä mainita myös matkustusmukavuuteen vaikuttavasta rengasmelusta, joka nousee odotettua kovemmaksi suuremmissa nopeuksissa.
Kompaktiksi sedaniksi CLA tarjoaa yllättävän hyvät tavaratilat. Takaa tavaratilaa löytyy 405 litran verran ja edestäkin 101 litran verran. Auton takatavaratila on ehkä jonkin verran pienempi kuin esimerkiksi BMW i4:ssa, mutta kokonaistavaratilan määrässä se vie kuitenkin voiton, kiitos tilavan etutavaratilan eli ”frunkin”. Toiselle kilpailijalleen, eli Tesla Model 3:lle se häviää tavaratilan osalta sen sijaan reilusti. Model 3:ssa on takatavaratilaa 594 litran verran ja etutavaratilaa puolestaan 88 litraa. Yli 500 litran kokonaistavaratila on CLA:n kaltaiselta kompaktilta sedanilta kuitenkin varsin pätevä lukema.
Yksi uuden CLA:n ehdottomia vahvuuksia, tyylikkään ulkokuoren lisäksi, on ajotuntuma. Ohjaus on nautinnollisen tunnokasta ja se henkii oikealla tavalla hienostuneisuutta sporttisuutta, kuin tenniskuteet yllensä vetänyt seurapiiriherra. Auton tuulitunnelissa testattu aerodynaaminen muotokieli pääsee siis oikeuksiinsa ja uuden CLA:n ilmanvastuskerroin on niinkin pieni kuin 0,21 Cd. Se vetää vertoja melkeinpä Mercedeksen EQS:lle (0,20 Cd), joka onkin sitten jo luksusluokan sedan.
Auton alusta on jämäkkä, kuten tällaisessa sporttisessa sedanissa kuuluukin olla, mutta ei millään tavoin epämukava. Ajotuntuma on uudessa CLA:ssa pitkälti niin hyvä, kuin Mercedeksen kaltaisen merkin kohdalla odottaa saattaakin.
Koeajoyksilö on takavetoinen, eli siinä sijaitsee yksi sähkömoottori taka-akselilla. Tehoa tuosta moottorista irtoaa yhteensä 200 kW:n eli 272 hevosvoiman verran. Maksimivääntöä auto tarjoilee puolestaan 335 Nm. Tämä tarkoittaa, että nollasta sataseen auto kiihtyy 6,7 sekunnissa. Vielä muutama vuosi sitten kyseessä olisi ollut varsin ripeä menopeli oikeastaan millä tahansa mittarilla mitattuna, mutta nykyautojen tai eritoten sähköautojen standardeilla mitattuna se on pitkälti keskitasoa. Tämä ei tarkoita, että auto tuntuisi jotenkin laiskalta, mutta osa meistä saattaa silti suunnata katseet suoraan kahdella sähkömoottorilla varustettuun nelivetoiseen versioon. 350 4Matic -versio kiihtyy nollasta sataseen vain alle 5 sekunnissa ja täyttää helposti myös vaativamman kuskin odotukset.
Ehdottomasti suurin ennakkohypetys uuden CLA:n kohdalla on liittynyt rangeen. Mercedes lupaa autolle nimittäin jopa 792 kilometrin maksimirangen, mikä kuulostaa suorastaan erinomaiselta lukemalta tämän päivän sähköautolle. Autossa on 85 kWh -akku ja 800 voltin sähköarkkitehtuuri, mikä mahdollistaa esimerkiksi pikalatauksen jopa 320 kW latausteholla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että 10 minuutin latauksella pitäisi autoon saada jopa 300 kilometriä lisää rangea. Parin tunnin koeajon perusteella on vielä vaikea lähteä arvioimaan auton todellista kulutusta kovinkaan perusteellisesti, mutta pääsin sekalaisessa ajossa (noin 70 kilometrin matkalla) 16 kWh / 100 km -keskikulutukseen. Mercedes itse mainostaa, että autolla olisi mahdollista päästä jopa 12 kWh / 100 km -keskikulutukseen, mutta tuosta luvusta jäätiin kyllä nyt vielä jonkin verran jälkeen.
Auton alkaen-hinta on vajaat 50 tuhatta euroa, mikä tekee siitä varsin kilpailukykyisen kilpailijoihinsa verrattuna. Esimerkiksi i4:n alkaen-hinta on reilut 56 tuhatta euroa, eli muutaman tonnin enemmän. Model 3:n alkaen-hinta on sen sijaan vain vajaat 41 tuhatta euroa, mutta Teslan yleinen laatuvaikutelma ei yllä Mercedeksen tasolle.Täyssähköinen Mercedes-Benz CLA on kaiken kaikkiaan kiinnostava uutuus automarkkinoilla. Se tarjoaa pehmeän siirtymän sähköautoilun pariin, sillä ulkoisesti sen voisi helposti luulla olevan perinteinen polttomoottorisedan. Sen olemus ei alleviivaa täyssähköisyyttä, vaan pikemminkin korostaa ajattomuutta ja hienostunutta muotokieltä. Se ei näytä vain sähköautolta – vaan ihan aidolta autolta.
Uuden CLA:n vahvuudet eivät kuitenkaan rajoitu pelkästään näyttävään ulkokuoreen, vaan ne ulottuvat myös mainioon ajotuntumaan ja vakuuttavaan rangeen. Uusi CLA yhdistää ajattoman charmin johonkin huippumoderniin – ja tekee sen pirun hienosti.
Kiitokset vielä Lahden Wetterille auton tarjoamisesta koeajoon raportin tekemistä varten.
Keskustelu
Ei kommentteja