13.09.2025

Parin tunnin koeajot: uusi KGM Musso EV

Osoite kopioitu

Parin tunnin koeajot -osiossa ajetaan käytettyjä ja uusia autoja ja tarjotaan kattava ensipuraisu niistä.

 

Aina toisinaan sitä tulee vastaan asioita, jotka eivät ehkä ole täydellisiä, mutta joihin ei vain voi olla ihastumatta. Uusi Musso EV on juuri sellainen.

Musso EV on siis korealaisen KGM:n valmistama täyssähköinen lava-auto. Se lanseerattiin tämän vuoden maaliskuussa ja auto on herättänyt heti paljon kiinnostusta, myös Suomessa. Auto Bassadonelta, josta sain auton koeajoon, kerrottiin, että auto on ollut heillä käytännössä koko ajan ajossa enkä yhtään ihmettele miksi. Sen verran pätevästä menopelistä puhutaan.

Mutta, mikä ihmeen autonvalmistaja tämä KGM oikein on? No, kyseessä on itse asiassa aiemmin SsangYong -nimen alla kulkenut yritys. SsangYonghan on ainakin joillekin suomalaisille tuttu brändi, koska kyseisen merkin alla on nähty autoja viime vuosina Suomenkin teillä, mutta suurelle yleisölle kyseessä lienee edelleen aika vieras autonvalmistaja. KGM on siis lyhenne sanayhdistelmästä KG Mobility ja sen pääkonttori sijaitsee Pyeongtaekissä, Etelä-Koreassa. Yritys on alun perin saanut alkunsa jo vuonna 1954, jolloin se tunnettiin nimellä Ha Dong-Hwan Motor Workshop. Vuosien saatossa yrityksen nimi on vaihtunut pariinkin otteeseen ja vuodesta 1988 aina vuoteen 2023 saakka yritys kulki siis SsangYong -nimen alla. KGM:ksi sen nimi muuttui sen jälkeen, kun korealainen teollisuus- ja kemikaaliyhtiö KG Group osti yrityksen.

KGM keskittyy mallistossaan pitkälti katumaastureihin ja lava-autoihin. Suomessa heillä on tällä hetkellä saatavana yhteensä kolmea eri automallia, eli kahta erilaista katumaasturia ja sitten tätä Mussoa. Maastureista toinen on hybridi ja toinen täyssähköinen, eli pääpaino KGM:llä on selvästi enemmän tai vähemmän sähköisissä menopeleissä. Globaalisti KGM:ltä löytyy toki vielä pelkällä polttomoottorillakin varustettuja automalleja, mutta niitä ei ainakaan näillä näkymin ole Suomeen tulossa. KGM:n Suomen valikoimasta minua kiinnostaa kuitenkin erityisesti tämä Musso EV, koska olen aina pitänyt lava-autoista. Ehkä se johtuu siitä, että olen pienestä pitäen ollut amerikkalaisten elokuvien suuri ystävä ja niissähän erilaiset lava-autot ovat olleet varsin tuttu näky. Nostetaan nyt esimerkkinä vaikkapa legendaarinen Ford F-150.

Musso kuulostaa ehkä nimenä joltain italialaiselta miesten hajuvedeltä, mutta sen sijaan kyseessä on siis ihan täysiverinen lava-auto. Erityisen mielenkiintoisen siitä tekee se fakta, että se on tosiaan sähköinen. Koska, lava-auto jos mikä on menopeli, jonka sisällä kuvittelee jylisevän ison bensiini- tai dieselmoottorin. Sellaisen, joka pelottelee niin ohikulkijoita kuin myös Greenpeacea. Mutta, näin ei ole Musson tapauksessa, vaan se on kokonaan toista maata. Se lähinnä vain… humisee. Se ei tunnu alkukantaiselta ja karulta työjuhdalta, vaan pikemminkin hyvin modernilta työvälineeltä. Tai en tiedä voiko sitä sanoa varsinaiseksi työvälineeksi, koska se ei hyötyauto-ominaisuuksiensa puolesta tarjoa ehkä ihan samanlaisia mahdollisuuksia kuin monet kilpailijansa. Puhutaan siitä itse asiassa hetken päästä lisää. Se on kuitenkin monella muulla tapaa mainio esimerkki siitä miten käy, kun johonkin varsin perinteikkääseen sekoitetaan ripaus tulevaisuutta. Musso EV on nimittäin ihan puhtaasti vain autona laadukas tuotos monellakin tapaa. Mikä parasta, Musso EV näyttää ihka aidolta lava-autolta ja sen ulkonäkö onkin ehdottomasti iso osa sen charmia. Musson olemus on miehekäs ja ryhdikäs, ja kaikin puolin kunnioitusta herättävä. Esimerkiksi keula on varsin massiivinen ja se kiinnittää heti huomion. Annan teille konkreettisen esimerkin. Kun olin hetken parkissa Mussolla, se herätti ohikulkijankin huomion siinä määrin, että hänen oli pysähdyttävä nappaamaan kuva autosta ja kysyttävä minkä merkkinen auto oikein on kyseessä. Se ei nimittäin käy selväksi keulasta, sillä siinä ei lue missään KGM:ää. Auto Bassadonelta kerrottiin, että auto on muutoinkin herättänyt kovasti kiinnostusta siellä, missä se on liikkunut.Sisältä auto ei muistuta juurikaan lava-autoa, vaan pikemminkin jonkinlaista modernia katumaasturia. Ohjaamo on hyvin pelkistetty ja keskikonsolissa ei ole painikkeita nimeksikään. Mittaristo ja keskinäyttö ovat molemmat 12,3 tuumaisia kooltaan ja ne on integroitu yhdeksi, saumattomaksi kokonaisuudeksi. Suuri osa toiminnoista on myös viety keskinäytön taakse. Sen käyttöliittymä on melko pelkistetty ja ainakin jokseenkin helppokäyttöinen. Mainittakoon, että autosta löytyy valmiina myös navigointi. Pientä miinusta täytyy tosin antaa itse näyttöpaneelista, koska parempiakin on monissa nykypäivän autoissa nähty. Paneeli nimittäin heijastaa jonkin verran auringonvaloa, mikä viittaa siihen, että sen osalta on säästetty kustannuksissa. Mutta, toisaalta taas, ei auton hintakaan kovin paha ole, joten sekin on hyvä pitää aina mielessä arviointia tehdessä.

Yleisilme ohjaamossa on kuitenkin kaiken kaikkiaan varsin tyylikäs ja sieltä löytyy jopa tunnelmavalaistuksen kaltaisia yksityiskohtia. Eli asioita, joita ei yleensä lava-auton kaltaisesta menopelistä löydy. Ja, pakko on mainita vielä erikseen, että esimerkiksi kojelaudassa käytetyt materiaalit tuntuvat yllättävänkin laadukkailta. Muutoinkin kaikki autossa tuntuu varsin jämäkältä ja näin sen kuuluukin olla lava-auton kaltaisessa menopelissä.

Varusteiden osalta elämä on tehty helpoksi Musson ostajille, sillä Suomessa ei ole saatavilla kuin vain yhtä varustelutasoa, joka kulkee Titanium-nimen alla. Siihen sisältyy esimerkiksi sellaisia varusteita kuin 17-tuuman alumiinivanteet, kattokaiteet, lämmitettävät sivupeilit, LED-ajovalot kaukovaloautomatiikalla, avaimeton kulku ja käynnistys, ilmalämpöpumppu, peruutuskamera, adaptiivinen vakionopeudensäädin, sähkösäätöiset ja lämmitettävät etupenkit (joissa myös viilennysmahdollisuus) sekä lämmitettävät takapenkit.

Autosta löytyy myös kiitettävä määrä erilaisia ajoavustimia, kuten esimerkiksi parkkitutkat edessä ja takana, turvavälihuomautus, kuolleen kulman varoitin, risteävän liikenteen varoitin, mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin. Autosta löytyy luonnollisesti myös esimerkiksi kuljettajan valvontajärjestelmä ja siitä täytyy antaa jonkin verran kritiikkiä. Se on nimittäin aivan äärimmäisen herkkä reagoimaan, jos katse ei ole koko ajan tiessä. Ja, tarkoitan nyt siis koko ajan. Näinhän oli pitkälti esimerkiksi myös uuden Mitsubishi Outlanderin kohdalla. Valvontajärjestelmän saa onneksi kytkettyä myös pois päältä ja tätä suosittelenkin, koska se muodostuu hyvin nopeasti eräänlaiseksi rasitteeksi.

Muutamia erillisiä lisävarusteitakin on autoon saatavilla Suomessa. Näitä ovat esimerkiksi talvirengaspaketit Nokian kitka- tai nastarenkailla, taakkatelineet ja kuormatilan poikittainen jakaja. Autoon on olemassa myös KGM:n oma lavakate, mutta sen saatavuus Suomessa jäi itselleni pienoiseksi mysteeriksi.Musso EV on 5-paikkainen ja istuintilat siinä ovat erittäin hyvät. Etupenkeillä on mukavan väljät tilat ja takapenkilläkin riittää jalkatilaa kattavasti. Mainittakoon, että takapenkkien alta löytyvät lisäksi kiskot, eli penkkiriviä pystyy hieman liikuttamaan.Musso EV:n kokonaispituus on 5 160 mm ja leveys 1 920 mm. Auton lava on puolestaan 1 345 mm pitkä ja 1 515 mm leveä. Lavalaidan korkeus on 510 mm. Tavaratilan tilavuus ilman lavakatetta on yhteensä 907 litraa ja kovalla lavakatteella tilavuus nousee yli 1 400 litraan. Suurin sallittu kuorma lavalle on 500 kiloa, mikä tarkoittaa, että auton kokonaismassa on 3 090 kiloa. Se jää näin ollen alle 3 500 kilon, eli sitä pystyy ajamaan myös B-ajokortilla. Tämä lisää puolestaan merkittävästi potentiaalista asiakaskuntaa.

Jos taas verrataan Musso EV:tä muihin lava-autoihin, kuten esimerkiksi varsin perinteisiin Ford Rangeriin, Toyota Hiluxiin tai Volkswagen Amarokiin, on selvää, että sen tavaratila kalpenee näiden rinnalla. Kussakin näissä suurin sallittu kuorma on noin 1 000 kiloa, eli tuplasti sen verran mitä Musson kohdalla. Kunkin edellä mainitun kohdalla lavat ovat myös selvästi pidempiä kuin Mussossa.

Musso EV:n vetokyky jarrulliselle perävaunulle on 1 800 kiloa ja jarruttomalle 750 kiloa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että esimerkiksi Hiluxissa vetokyky on jarrulliselle perävaunulle jopa 3 500 kiloa. Kyllä tuolla Mussonkin vetokyvyllä vetelee esimerkiksi kevyempää peräkärryä, venettä tai vaikka pienempää asuntovaunua ongelmitta, mutta ei mitään sen suurempaa.

Yksi suurimpia yllätyksiä Musso EV:n kohdalla on ajettavuus. Ohjaus tuntuu nimittäin todella hyvältä ja vakaalta, ja alusta tarjoilee sopivan pehmeää kyytiä. Olisin helposti voinut ajella Mussolla vaikka viikon putkeen. Sen ratista ei mielellään nouse pois, mikä on aina hyvä merkki. Mikäs tuollaisella on kruisaillessa. Testosteronin määrä elimistössä kasvaa muutoinkin aina heti, kun on lava-auto alla. Vaikka se olisi sähköinenkin.  

Lienee sanomattakin selvää, että Musso on nelivetoinen, kuten lava-auton kuuluukin olla. Autosta ei kuitenkaan löydy esimerkiksi tasauspyörästön lukkoja, vaan vetopitoa hallitaan sähköisesti luistoneston ja moottoreiden avulla. Eli jos takapyörät sutivat, järjestelmä voi siirtää vääntöä enemmän etupyörille. Musso EV:ssä on siis kaksi sähkömoottoria, joista kumpikin tuottaa 207 hevosvoimaa. Auton yhteisteho on näin ollen jopa 414 hevosvoimaa. Vääntöäkin Mussota löytyy ihan kivasti, yhteensä 678 Nm. Nollasta sataseen tämä reilun parin tuhannen kilon painoinen auto ennättää vähän alle 8 sekunnissa. Lava-autolle edellä mainitut lukemat ovat varsin kiitettäviä ja ne erottavat sen kyllä selkeästi polttomoottoreilla varustetuista kilpailijoistaan. Tosin lukkojen puute on selkeä miinus, jos aikomuksena on viedä auto erityisen vaikeaan maastoon.

Musso EV:ssä on 80,6 kilowatin LFP eli eli litiumrautafosfaattiakku. Tällaiseen akkuvalintaan on päädytty, koska LFP-akut ovat turvallisempia ja niiden elinikä on pidempi. Toki tämä akkuvalinta näkyy sitten maksimirangessa, jota löytyy autosta vain 379 kilometrin verran. Se alkaa nimittäin olemaan nykypäivän sähköautostandardeilla melko vähän ja tarkoittaa useampia pysähdyksiä pitkiä ajoreissuja ajatellen.

Hintansa puolesta Musso EV on erittäin kilpailukyinen. Sen hinta on vain rapiat 49 tuhatta euroa ja sen osalta se rökittää selvästi osan kilpailijoistaan. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka diesel-Amarok, jonka alkaen hinta on reilut 77 tuhatta euroa. Musso EV hyötyy paljon sähköautojen keveämmästä verotuksesta. Toki hinnassa näkyy myös se, että sen kantavuus on selvästi pienempi kuin kilpailijoilla ja sen varsinaiset hyötyauto-ominaisuudet ovat muutoinkin vaatimattomammat. Ja, KGM on toki muutoinkin joutunut hinnoittelemaan Musson aggressiivisesti, koska se on brändinä vielä melko tuntematon, kun taas monet sen kilpailijat, kuten esimerkiksi Ford, Toyota ja Volkswagen ovat kaikkien tuntemia autonvalmistajia.

Auton takuusta voisin mainita vielä muutaman sanan. KGM tarjoaa Musso EV:lle nimittäin jopa 7 vuoden takuun (kilometriraja 150 tuhatta kilometriä). Akkutakuu on vieläkin vakuuttavampi. Se on 10 vuotta tai miljoona kilometriä. KGM:llä on toisin sanoen vahva luotto LFP-akun kestävyyteen. Kaiken kaikkiaan Musso EV on varsin mielenkiintoinen tuttavuus automarkkinoilla. Täydellinen se ei kuitenkaan ole. Esimerkiksi range jää valitettavan pieneksi. Ja, jos hakusessa on kunnon duunariauto kunnollisilla hyötyauto-ominaisuuksilla, sitten Musso EV ei luultavasti ole oikea valinta itselle. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö autoon voisi ihastua siitä huolimatta. Itse olisin valmis antamaan hyvinkin monen asian anteeksi Mussolle, sen verran paljon siihen tykästyin. Kai se on jonkinlaista rakkautta ensisilmäyksellä. Sanotaanko näin: jos hakusessa on kevyempään käyttöön tarkoitettu lava-auto tai eräänlainen elämäntapa-auto, Musso EV on ehdottomasti varteenotettava vaihtoehto. Elämäntapa-autolla tarkoitan nyt kulkupeliä, jolla halutaan lähinnä vain tuoda ilmi tietynlaista elämäntapaa, mutta jolle ei oikeasti ole varsinaista tarvetta. Itsellänikään ei ole varsinaista tarvetta lava-autolle, mutta silti tekisi aina toisinaan mieli hankkia sellainen. Ja, Musso EV saattaisi kaikesta päätellen olla loistava vaihtoehto siihen tarpeeseen.

Kannattaa auto käydä ainakin koeajamassa.

Kiitokset vielä Auto Bassadonelle auton tarjoamisesta koeajoon raportin tekemistä varten.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

2008 (1) 800v (1) abc (1) abs (1) abu dhabi (1) adrian newey (2) aeb (1) ahvenisto (1) ai (1) airdrop (1) ajaminen (1) akku (1) akkukestävyys (1) akkutakuu (1) akkutyypit (1) akusto (1) akut (1) alastaro (1) alex albon (2) alfa romeo (2) alinopeus (1) alphatauri (1) alpine (2) amazon (1) america (1) amerikka (1) amg (1) android auto (1) anturi (1) apple (1) apple carplay (1) apple watch (1) ar (1) ariya (1) arvio (1) arvostelu (1) aston martin (6) audi (4) audi a2 (1) audi a3 (1) audi q4 (1) audi quattro (1) australia (2) auto (25) autoilu (26) autonvalmistaja (1) autonvalmistajat (1) autosalpa (5) autosalpa lahti (3) autot (26) bahrain (1) bemari (3) bentley (1) bigster (1) bilar99 (1) blancpain gt series (1) bloomberg (1) bmw (9) bmw i3 (1) bmw i4 (1) bmw i5 (1) bmw i5 m60 (1) bmw ix (1) bmw m4 (1) bmw suomi (1) bmw x3 (1) bmw x6 (1) bose 10 (1) brabus (1) brands hatch (1) brasilia (1) brembo (1) brändi (2) brändiuudistus (1) bugatti (1) bugatti chiron (1) byd (2) bz4x (1) c40 (1) c40recharge (1) capital cities (1) carlos sainz (2) charles leclerc (2) chevrolet corvette (1) christian horner (2) chrysler (1) comfort range techno (1) corvette (1) countach (1) coupe (1) coupé (2) cristiano ronaldo (1) crossover (3) cupra born (1) cx-80 (1) dacia (1) dacia bigster (1) daft punk (1) danger zone (1) daniel ricciardo (2) david beckham (1) debrecen (1) delorean (2) dodge (1) dodge ram (1) donald trump (1) drake (1) duracell (1) ea wrc (1) ekosysteemi (1) elon musk (3) elroq (1) energy master (1) enyaq (2) e-pace (1) e-power (1) eqa (1) esc (1) esteban ocon (2) e-tech (1) e-tron (1) e-type (1) ev (5) ev3 (1) ex30 (1) ex90 (1) explorer (1) extended range (1) f1 (4) f2 (1) f3 (1) f4 rookie championship (1) fernando alonso (1) ferrari (6) ferrari 458 (1) ferrari enzo (1) ferrari laferrari (2) ferrari testarossa (2) fia (1) fiat 127 (1) fip (1) first edition (1) flavio briatore (1) fleetwood mac (1) focus rs (1) ford (5) ford capri (1) ford capri ev (1) ford ev (1) ford explorer (4) ford explorer ev (1) ford f150 (1) ford gt (1) ford kuga (1) ford mondeo (1) ford mustang (1) ford shelby (1) ford s-max (1) ford sync (2) fordstore lahti (1) formula 1 (2) fossiiliset polttoaineet (1) franco colapinto (1) g mersu (1) g580 (1) gabriel bortoleto (1) geely (1) general motors (1) george russell (2) globalisaatio (1) google (5) googleplay (1) gordon ramsay (1) gran turismo (1) gran turismo 7 (1) gt-r (1) haas (2) happi (1) harry styles (1) heart of joy (1) hedin automotive (1) helmut marko (2) helsinki (1) honda civic (1) honda cr-v e:fcev (1) honda fit (1) hud (3) hummer (1) hybridi (4) hyundai (6) hyundai e-gmp (1) hyundai getz (1) hyundai ioniq 5 (1) hyundai nexo (1) hyundai tucson (1) häkkinen (1) i3 (1) i4 (1) i5 (2) i5 m60 (1) iitti (1) imessage (1) Impreza (1) interlagos (1) intia (1) ioniq 5 (1) ioniq 6 (1) ioniq5 (1) ios (1) i-pace (1) ipad (1) iphone (2) isack hadjar (1) ix1 (1) jaguar (1) jaguar e-type (1) jalankulkija (1) jalankulkijat (1) james bond (1) jamiroquai (1) jan hammer (1) jeep (1) joni luolamaa (1) jos verstappen (2) jouko ahola (1) Juha Kankkunen (1) jvg (1) jäähdytys (1) kaistavahti (1) kalle rovanperä (1) kanada (1) kansas (1) karjaa (1) katumaasturi (1) kaukovaloavustin (1) kauppakeskus tuulonen (1) kavinsky (1) kenny loggins (1) kevin magnussen (1) kevythybridi (1) kg mobility (1) kgm (1) kgm musso ev (1) kia (3) kia ev3 (2) kia ev6 (1) kia sportage (1) kick sauber (2) kiina (1) kim kardashian (1) kimi antonelli (1) kimi räikkönen (3) koeajo (10) koeajot (8) kolmipisteturvavyö (1) kornél öry (1) kouvola (1) ktm (1) kuolleen kulman varoitin (1) kymiring (1) käytetty audi (1) käytetty auto (1) käytetyt autot (1) lada (1) lada 1200l (1) ladattava hybridi (2) laguna seca (1) lahden autosalpa (1) lahden nelipyörä (2) lahti (3) lamborghini (2) lance stroll (1) lando norris (2) las vegas (1) latausinfra (1) lataussykli (1) latausverkko (1) lava-auto (1) lawrence stroll (2) le mans (1) lebron james (1) lewis hamilton (2) levyjarrut (1) lexus lfa (1) lfp-akut (1) liam lawson (2) liikenne (1) liikennevalot (1) li-ion (1) litiumioniakut (1) litiumrautafosfaattiakut (1) logan sargeant (1) m sport (1) m3 (1) m4 (1) m5 (1) m60 (1) maasturi (1) macbook (1) mach-e (1) mainonta (1) mainos (1) mainstream motors (1) marcus grönholm (1) markkinointi (1) martin molnar (1) matrix led (2) mattia binotto (1) max verstappen (2) mazda (1) mazda cx-80 (1) mclaren (3) megaconsole (2) meksiko (1) melbourne (2) mercedes (5) mercedes cla (1) mercedes eqe (1) mercedes-benz (2) mercedes-benz eqe suv (1) mercedes-benz eqs (1) mersu (3) mhev (1) miami (1) miami vice (1) mika häkkinen (1) mika kallio (1) mini cooper (1) mit (1) mitsubishi (2) mitsubishi lancer evolution (1) mitsubishi outlander (1) model s (1) models (1) modely (1) monilenkkijousitus (1) monza (1) moottoritie (1) moottoriurheilu (1) moottoriurheilurata (1) motari (1) moto gp (1) m-sarja (1) mukautuva vakionopeudensäädin (1) musiikki (1) musso (1) musso ev (1) mustang (3) mustang mach-e (1) nakutusanturi (1) nasa (1) n-connecta (1) nelipyörä (3) nelipyörä lahti (2) neue klasse (1) nico hulkenberg (2) nikkelimetallihybridiakut (1) nimh (1) nissan (3) nissan ariya (4) nissan gt-r (1) nissan leaf (1) nissan qashqai (2) nurburgring (1) ohitukset (1) ohitus (1) oliver bearman (1) opel (1) oscar piastri (2) outlander (1) outlander phev (1) padel (1) pakettiauto (1) paku (1) palo alto (1) panoraama (1) panoramic vision (1) peugeot (2) peugeot 2008 (1) peugeot 3008 (1) pharrell williams (1) phil collins (1) pick-up (2) pierre gasly (2) piilaakso (1) pixar (1) plug-in (1) plug-in hybrid (1) polestar (2) polestar 4 (1) polttokenno (1) polyphony digital (1) porsche (4) porsche macan (1) powerwall (1) puolijohdeakut (1) pyöräilijät (1) pyöräily (1) qashqai (1) qatar (1) quattro (1) r1s (1) r1t (1) r2 (1) r3 (1) racing bulls (1) rallikansa (1) ralph lauren (1) ram (1) range (5) ranskalainen (1) ranskalaiset autot (1) rb (1) red bull (2) renault (2) renault 5 (1) renault 5 e-tech (1) renault clio (1) renault scenic e-tech (5) rengas (1) renkaat (1) rivian (2) rivian automotive (1) rj scaringe (1) ron dennis (1) rumpujarrut (1) ruotsalainen (1) ruotsi (1) saudi-arabia (1) scenic (1) schumacher (1) sedan (1) sergei perez (1) sergio perez (1) sf90 stradale (1) singapore (1) singlemotor (1) skandinaavinen (1) skoda (2) skoda citigo (1) skoda elroq (1) skoda enyaq (3) skoda koeajo (1) skoda superb (1) s-line (1) smart (1) smart 1 (2) smart 1 brabus (2) sonny crockett (1) sport (1) sportback (1) sportline (1) sportline business (1) stellantis (1) steve jobs (2) Subaru (1) suojatie (1) super bowl (1) supercharger (1) superenduro world championship (1) supermini (1) supernatural (1) suv (5) suzuka (1) swatch (1) swedish house mafia (1) synteettinen öljy (1) sähköarkkitehtuuri (1) sähköauto (23) sähköautoilu (20) sähköautot (23) sähkömoottori (2) sähköpaku (1) söhköautoilu (1) tampere (1) tank turn (1) tekoäly (1) tesla (10) tesla model s (3) tesla model y (3) tesla supercharger (1) tesla x (1) the doors (1) toimintasäde (2) toimitusketju (1) toto wolff (2) toyota (5) toyota c-hr (1) toyota gr supra (1) toyota mirai (1) toyota prius (1) toyota wrc (1) trp hungary (1) trp media (1) tucson (1) tulli (1) tullit (1) turbo (1) turvatyyny (1) turvaväli (1) twin performance (1) twinmotor (1) täyssähkö (3) täyssähköinen (3) törmäysvyöhyke (1) ultra (1) usa (1) v12 (2) v6 (1) v8 (2) valtteri bottas (3) van halen (1) vanquish (1) vastuullisuus (1) watkins glen (1) veganza (1) veho (1) veho airport (1) vety (1) vetyasema (1) vetyauto (1) vetyautot (1) vilkuttaminen (1) williams (2) volkswagen (7) volkswagen id.4 (1) volkswagen id.5 (1) volkswagen meb (1) vollkswagen group technologies (1) volvo (7) volvo c40 recharge (1) volvo ex30 (2) volvo ex30 van (1) volvo ex90 (1) volvo xc90 (1) wrc (1) x3 (1) xtronic (1) yhdysvallat (1) yuki tsunoda (2) zak brown (1) zhou guanyu (1) zlatan ibrahimovic (1)
nwdb