22.05.2025

Mikä ihmeen Rivian?

Osoite kopioitu

Kuva: Unsplash

 

Rivian on mielenkiintoinen tuttavuus. Suurelle osalle suomalaisista se ei sano vielä yhtään mitään, mutta kyseessä on siis yhdysvaltalaisen RJ Scaringen perustama ja johtama sähköautonvalmistaja. Scaringe on opiskellut konetekniikkaa muun muassa arvostetussa MIT:ssä. Hän perusti alun perin Mainstream Motors -nimisen yrityksen vuonna 2009 ja vuonna 2011 yritys vaihtoi nimensä Rivian Automotiveksi. Alun perin yrityksen suunnitelmana oli lähteä valmistamaan keskimoottorista hybridiurheiluautoa. Seurattuaan vallalla olevia markkinatrendejä, he eivät kuitenkaan nähneet riittävää kysyntää tämän kaltaiselle autolle. Lisäksi he pitivät Teslaa liian kovana kilpailijana sedan-kokoluokan segmentissä. Sen sijaan he aistivat tulevaisuudessa kasvavan tarpeen täyssähköisille hyötyajoneuvoille ja lähtivätkin suunnittelemaan sähköisiä pick-upeja ja maastureita.

Vuonna 2017 yritys hankki itselleen Mitsubishin vanhan valmistustehtaan Illinoisista ja seuraavana vuonna yritys julkisti ensimmäiset autonsa, eli R1T -pick-upin ja R1S -maasturin.

Viimeisten vuosien aikana yritys on onnistunut keräämään rahoitusta monilta merkittäviltä sijoittajilta. Näistä yksi on ollut Amazon, joka omistaa merkittävän osan Rivianista. Myös Ford on aiemmin sijoittanut merkittäviä summia rahaa Rivianiin, mutta yhteistyö on sittemmin loppunut. Tätä nykyä yritys tekee yhteistyötä muun muassa Volkswagen Group Technologiesin kanssa.

Rivian on nopeasti ja vähän kuin varkain noussut melko tunnetuksi nimeksi Yhdysvaltojen automarkkinoilla. Siinä missä yritys myi vielä vuonna 2022 vain 13 tuhatta autoa, myi se viime vuonna jo yli 54 tuhatta autoa. On se toki sinällään vielä pieni tekijä, jos sitä vertaa esimerkiksi Teslan lukuihin. Tesla myi viime vuonna Yhdysvalloissa yli 630 tuhatta autoa, mutta senkin suosio on tämän vuoden puolella lähtenyt laskemaan merkittävästi, johtuen Elon Muskin monista puheista ja teoista.

Voi olla, että Rivian ei tule vielä hetkeen saavuttamaan Teslan myyntilukuja, mutta täytyy huomioida että yritysten kohderyhmät ovat myös hieman erilaiset. Siinä missä Teslat on suunniteltu enemmän tai vähemmän urbaaneille ihmisille, Rivianin motto sen verkkosivuillakin on, että ”suunniteltu seikkailunhaluisille”.

Kun itse kuulin ensimmäisen kerran Rivianista ja kuulin, että sen pääkonttori on Kalifornian Palo Altossa eli Piilaaksossa, ajattelin että se on vain yksi uusi sähköautonvalmistaja tai start-up muiden joukossa. Jotakin hyvin samankaltaista kuin Tesla. Mutta, kävikin ilmi, että olin väärässä.

Aloitetaan R1T-mallista, joka on tosissaan siis pick-up. Rivianilla on selvästikin ymmäretty millainen automalli vetoaa amerikkalaisiin, sillä maahan on pick-upien luvattu maa. Pelkästään Ford F150 -mallia myytiin viime vuonna Yhdysvalloissa noin 460 tuhatta kappaletta ja historian saatossa vieläkin enemmän. Potentiaalia pick-up -markkinoilla riittää siis valtaisasti myös Rivianin kaltaiselle toimijalle. Tosin, ajatus täyssähköisestä pick-upista saattaa yhä edelleen olla liikaa joillekin vannoutuneille amerikkalaisisille asfalttisotureille, joilla virtaa bensaa suonissa.

R1T on muotoilunsa puolesta hyvin suoraviivainen ja konstailematon. Se ei varsinaisesti ole mikään muotoihme, mutta ei se toki pahaltakaan näytä. Ja, sen keula on varsin persoonallinen kiitos etuvalojen, jotka tuovat mieleen Pixarin Wall-E -leffasta tutun Even. 

Jos sitten lähdetään perehtymään tarkemmin kyseiseen autoon ja sen tehokkaimpaan versioon, niin homma menee niin sanotusti mielenkiintoiseksi. Tehokkaimmasta R1T:stä löytyy yhteensä neljä moottoria, eli yksi jokaiselle pyörälle. Tämän ansiosta se pystyy ilmeisesti kääntymään paikallaan kuin tankki. Tämänkaltaista käännöstä kutsutaankin englanniksi nimellä ”tank turn”.

Jos katsotaan tarkemmin vielä auton tehoja, niin yksimoottorisesta versiosta löytyy 533 hevosvoimaa, kaksimoottorisesta 665 hevosvoimaa, kolmimoottorisesta 850 hevosvoimaa ja nelimoottorisesta jopa 1025 hevosvoimaa. Kaikki versiot ovat nelivetoisia. Tehokkain malli kiihtyy nollasta satasen vain noin 2,6 sekunnissa, eli puhutaan aikamoisesta raketista. Etenkin, kun ottaa huomioon auton painon, sitä nimittäin löytyy 3 tuhannen kilon verran. Se ei ole mikään pieni luku se.  

Jos vertaillaan puolestaan eri versioiden rangeja, niin yksimoottorisesta löytyy maksimirangea 435 kilometrin verran, kaksimoottorisesta 530 kilometrin verran, kolmimoottorisesta 595 kilometrin verran ja nelimoottorisesta jopa 676 kilometrin verran.

Se, mikä tuntuu olevan yhteistä molemmille Rivianin nykyisistä malleista on se, että ne pystyy ilmeisesti viemään oikeasti vaikeaan maastoon. R1T:stä löytyy säädettävä ilmajousitus ja korin pystyy tarvittaessa nostamaan jopa lähes 38 senttimetrin korkeuteen. Autolla pystyy ajamaan noin 90 senttimetrin syvyisessä vedessä, eli sillä pystyy siis kulkemaan jopa joissain joissa. Lisäksi R1T:stä löytyy useita eri ajotiloja; löytyy omat ajotilat esimerkiksi kivien yli ryömimiseen kallioisessa maastossa, ralliajamiseen, driftaamiseen ja lumella ajamiseen. Kuulostaa aika täydelliseltä autolta suomalaiseenkin ympäristöön ja tällä hetkellä näyttää siltä, että Rivian on tuomassa autojaan jollain aikavälillä myös Eurooppaan. Hyötykuormaa R1T kykenee kantamaan lähes 800 kilon verran ja hinaamaan se pystyy puolestaan lähes 5000 kilon verran.

Mainittakoon, että R1T-mallista löytyy myös niin sanottu varustetunneli, eli auton halki kulkee tunneli, jossa voi säilyttää esimerkiksi suksia, kalastustarvikkeita ja niin edelleen. Samaiseen tunneliin saa lisävarusteena hankittua myös eräänlaisen leirikeittiön. Koska, miksi ei.

Rivianin toinen malli, eli maasturi R1S on rakennettu samanlaiselle alustalle kuin R1T ja se omaa samanlaisen ilmajousituksen ja samanlaiset maastoajo-ominaisuudet kuin R1T. Siinä on myös samanlaiset teholukemat. Suurimpana erona näiden kahden välillä lienee se, että toinen on tosissaan pick-up ja toinen maasturi. Seitsemänpaikkaisessa R1S:ssä on enemmän istuintilaa esimerkiksi perheen pienimmille tai vaikka sille kultaiselle noutajalle. Sen tietää jo nyt, että pick-up ei ole kaikille välttämättä se kätevin vaihtoehto, joten R1S on heille sopiva valinta.

Voi kyllä hyvillä mielin sanoa, että Rivian ei ole selvästikään lähtenyt himmailemaan millään osa-alueella, vaan se on lähtenyt niin sanotusti aika isosti liikkeelle. Ja toisaalta, mitä muutakaan sitä voisi odottaa amerikkalaisilta, joille kaiken pitää yleensä olla suurta ja mahtavaa.

Lähitulevaisuudessa Rivianilta on tulossa myös kaksi kokonaan uutta automallia, eli R2 ja R3.

R2:n uskotaan tulevan markkinoille joskus ensi vuoden alkupuolella ja kyseessä on siis viisipaikkainen maasturi. Se tulee olemaan saatavilla kolmella eri moottorivaihtoehdolla, eli yhdellä, kahdella tai kolmella moottorilla varustettuna. Tehokkaimman version pitäisi kiihtyä nollasta sataseen alle kolmessa sekunnissa.

R3:n tapauksessa puhutaan autosta, joka on jotakin viistoperän ja kompaktin maasturin väliltä. Ensimmäisten kuvien perusteella sen ulkonäössä näyttää olevan sellaista retrofuturistista Paluu Tulevaisuuteen -fiilistä. Se muistuttaa etäisesti DeLoreania, kuten muistuttaa myös esimerkiksi Hyundai Ioniq 5:nkin. Mainittakoon tähän väliin kuitenkin, että R3:sta on ilmeisesti turha odottaa markkinoille ennen vuoden 2027 loppua tai 2028 alkua.

 

Tässä vielä tiivistetysti listattuna kolme tärkeintä syytä mitkä tekevät Rivianista autonvalmistajana niin pirun kiinnostavan.

 

1.         R niin kuin Rivian vai R niin kuin Rohkea?

Riviania ei voi ainakaan syyttää rohkeuden puutteesta. Aikakaudella, jolloin yhä useampi autonvalmistaja puskee markkinoille toinen toistaan muistuttavia sähköautoja, on Rivian päättänyt lähteä kokonaan toiseen suuntaan. Se ei ole lähtenyt liikkeelle jonkin sortin kaupunkiautolla, vaikka se olisi ollut se helpoin reitti. Sen sijaan se on lähtenyt valmistamaan autoja, joita kukaan ei varsinaisesti edes osannut kysyä. Ja, niin siinä vain on käynyt, että tämä ratkaisu on osoittautunut ilmeisen menestyksekkääksi. Tämä on myös asia, josta juttelin äskettäin kaverini kanssa. Niin hyviä kuin monet nykypäivän sähköautot alkavatkin jo olemaan monella mittarilla mitattuna, vaivaa niitä jonkinlainen tasapaksuus. Autonvalmistajien pitäisi ehdottomasti uskaltaa ottaa enemmän riskejä ja ottaa mallia vaikkapa juuri Rivianista. Oikeasti, miettikää nyt. Kuinka monelle tulisi edes mieleen laittaa autoon varustetunnelin kaltainen asia? Se jos mikä on jonkin sortin neroutta ja oikeanlaista hulluutta.

 

2.        Käytännöllinen, mutta hauska

Mitä enemmän lukee Rivianin autoista, sitä enemmän käy selväksi että he ovat selvästi halunneet mennä käytännöllisyys edellä monessa asiassa. Heille ei tunnu olevan tärkeintä valmistaa jonkin sortin statussymboleja ylemmälle keskiluokalle, vaan he haluavat valmistaa aidosti vastuullisia autoja, joilla voi huoletta kurvailla myös maastossa ja pitää hauskaakin. Ylivertaiselta kuulostavien maastoajo-ominaisuuksien lisäksi niillä voi ajaa vähän rallia, driftata ja ne tosiaan kiihtyvätkin kuin raketit. Kiihtyvyydestä puheen ollen, jotain täytyy olla pielessä, jos 3 tonnia painava pick-up jättää kiihdytyksessä jälkeensä lähes jokaisen markkinoilla oleva Porschenkin. 


3. Vastuullisuus keskiössä

Rivian puhuu verkkosivuillaan paljon vastuullisuudesta ja he haluavat selkeästi olla edistämässä kestävämpää tulevaisuutta. He ovat muun muassa allekirjoittaneet ilmastositoumuksen ja pyrkivät olemaan täysin hiilineutraaleja vuoteen 2040 mennessä.

     Rivian pyrkii myös suunnittelemaan täydellisiä elinkaaria kaikessa toiminnassaan. Autojen akut on suunniteltu niin, että ne pystyy helposti irrottamaan autoista ja kierrättämään tai hyödyntämään jatkossa jossakin muualla. Ajoneuvojen sisätilat on puolestaan valmistettu 100-prosenttisesti eläinvapaista materiaaleista.

     Sähköautoistahan sanotaan, että ne ovat yhtä ympäristöystävällisiä kuin se sähkö, jota niihin on ladataan. Myös tämä seikka on otettu Rivianilla huomioon. Yrityksellä oli viime vuonna kampanja, että se lupasi uusille R1-mallien ostajille hyvittävänsä auton lataamisesta aiheutunutta sähkönkulutusta uusiutuvalla energialla jopa 10 tuhannen mailin eli 16 tuhannen kilometrin edestä.

 

Rivian ei todellakaan tunnu olevan vain yksi sähköautonvalmistaja muiden joukossa, vaan se erottuu selvästi massasta. Se uskaltaa ajatella eri tavalla siitä, että miten ja missä me liikumme. Se ei ole halunnut ryhtyä vain kopioimaan esimerkiksi Teslaa, mikä olisi tietyllä tapaa ollut se helpoin reitti. Sen sijaan se on ottanut tehtäväkseen rakentaa innovatiivisia ja vastuullisia autoja seikkailunhaluisille. Rivianin autot on suunniteltu kulkemaan siellä, minne suurin osa sähköautoista ei uskaltaudu, eli vaikeassakin maastossa ja huonoissa sääolosuhteissa, kuten lumella. Tämä korostuu etenkin heidän nykyisten mallien R1T:n ja R1S:n kohdalla. Tulevien R2- ja R3-mallien myötä Rivian tulee tarjoamaan tämän kokemuksen yhä laajemmille massoille, vesittämättä kuitenkaan yrityksen ydinarvoja.

Rohkeus taitaa olla se suurin erottava tekijä Rivianin kohdalla. Varustetunneli ja tankkikäännös ovat parhaimpia esimerkkejä tästä.

Lopputiivistyksenä voisi todeta vielä, että Rivian ei myy vain pick-upia tai maasturia, vaan kokonaista elämäntapaa aktiivisille ja moderneille ihmisille. Se myy myös ajatusta siitä, että sähköisen tulevaisuuden ei tarvitse olla vain steriiliä tussuttelua, kuten tuttavani tapasi joskus sanoa. Eikä sen tarvitse rajoittua ainoastaan autotielle.

Mitä ajatuksia Rivian herättää sinua ja odotatko itse autojen saapumista jollain aikavälillä myös Suomeen? Kommentoi alle.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

2008 (1) abc (1) abs (1) abu dhabi (1) adrian newey (2) aeb (1) ahvenisto (1) ai (1) airdrop (1) ajaminen (1) akku (1) akkukestävyys (1) akkutakuu (1) akkutyypit (1) akusto (1) akut (1) alastaro (1) alex albon (2) alfa romeo (2) alinopeus (1) alphatauri (1) alpine (2) amazon (1) america (1) amerikka (1) amg (1) android auto (1) anturi (1) apple (1) apple carplay (1) apple watch (1) ar (1) ariya (1) arvio (1) arvostelu (1) aston martin (6) audi (4) audi a2 (1) audi a3 (1) audi q4 (1) audi quattro (1) australia (2) auto (24) autoilu (25) autonvalmistaja (1) autonvalmistajat (1) autosalpa (5) autosalpa lahti (3) autot (24) bahrain (1) bemari (3) bentley (1) bigster (1) bilar99 (1) blancpain gt series (1) bloomberg (1) bmw (7) bmw i5 (1) bmw i5 m60 (1) bmw ix (1) bmw m4 (1) bmw suomi (1) bmw x6 (1) bose 10 (1) brabus (1) brands hatch (1) brasilia (1) brembo (1) brändi (2) brändiuudistus (1) bugatti (1) bugatti chiron (1) byd (2) bz4x (1) c40 (1) c40recharge (1) capital cities (1) carlos sainz (2) charles leclerc (2) chevrolet corvette (1) christian horner (2) chrysler (1) comfort range techno (1) corvette (1) countach (1) coupe (1) coupé (1) cristiano ronaldo (1) crossover (3) cupra born (1) dacia (1) dacia bigster (1) daft punk (1) danger zone (1) daniel ricciardo (2) david beckham (1) delorean (2) dodge (1) dodge ram (1) donald trump (1) drake (1) duracell (1) ea wrc (1) ekosysteemi (1) elon musk (3) enyaq (1) e-pace (1) e-power (1) eqa (1) esc (1) esteban ocon (2) e-tech (1) e-tron (1) e-type (1) ev (3) ev3 (1) ex30 (1) explorer (1) extended range (1) f1 (4) f2 (1) f3 (1) f4 rookie championship (1) fernando alonso (1) ferrari (6) ferrari 458 (1) ferrari enzo (1) ferrari laferrari (2) ferrari testarossa (2) fia (1) fiat 127 (1) fip (1) first edition (1) flavio briatore (1) fleetwood mac (1) focus rs (1) ford (5) ford capri (1) ford capri ev (1) ford ev (1) ford explorer (4) ford explorer ev (1) ford f150 (1) ford gt (1) ford kuga (1) ford mondeo (1) ford mustang (1) ford shelby (1) ford s-max (1) ford sync (2) fordstore lahti (1) formula 1 (2) fossiiliset polttoaineet (1) franco colapinto (1) g mersu (1) g580 (1) gabriel bortoleto (1) general motors (1) george russell (2) globalisaatio (1) google (5) googleplay (1) gordon ramsay (1) gran turismo (1) gran turismo 7 (1) gt-r (1) haas (2) happi (1) harry styles (1) hedin automotive (1) helmut marko (2) helsinki (1) honda civic (1) honda cr-v e:fcev (1) honda fit (1) hud (3) hummer (1) hybridi (3) hyundai (5) hyundai getz (1) hyundai ioniq 5 (1) hyundai nexo (1) hyundai tucson (1) häkkinen (1) i5 (1) iitti (1) imessage (1) Impreza (1) interlagos (1) intia (1) ioniq 5 (1) ioniq 6 (1) ioniq5 (1) ios (1) i-pace (1) ipad (1) iphone (2) isack hadjar (1) ix1 (1) jaguar (1) jaguar e-type (1) jalankulkija (1) jalankulkijat (1) james bond (1) jamiroquai (1) jan hammer (1) jeep (1) joni luolamaa (1) jos verstappen (2) jouko ahola (1) Juha Kankkunen (1) jvg (1) jäähdytys (1) kaistavahti (1) kalle rovanperä (1) kanada (1) kansas (1) karjaa (1) katumaasturi (1) kaukovaloavustin (1) kauppakeskus tuulonen (1) kavinsky (1) kenny loggins (1) kevin magnussen (1) kevythybridi (1) kia (3) kia ev3 (1) kia ev6 (1) kia sportage (1) kick sauber (2) kiina (1) kim kardashian (1) kimi antonelli (1) kimi räikkönen (3) koeajo (7) koeajot (5) kolmipisteturvavyö (1) kornél öry (1) kouvola (1) ktm (1) kuolleen kulman varoitin (1) kymiring (1) käytetty audi (1) käytetty auto (1) käytetyt autot (1) lada (1) lada 1200l (1) ladattava hybridi (1) laguna seca (1) lahden autosalpa (1) lahden nelipyörä (1) lahti (3) lamborghini (2) lance stroll (1) lando norris (2) las vegas (1) latausinfra (1) lataussykli (1) latausverkko (1) lawrence stroll (2) le mans (1) lebron james (1) lewis hamilton (2) levyjarrut (1) lexus lfa (1) lfp-akut (1) liam lawson (2) liikenne (1) liikennevalot (1) li-ion (1) litiumioniakut (1) litiumrautafosfaattiakut (1) logan sargeant (1) m sport (1) m3 (1) m4 (1) m5 (1) m60 (1) maasturi (1) macbook (1) mach-e (1) mainonta (1) mainos (1) mainstream motors (1) marcus grönholm (1) markkinointi (1) martin molnar (1) matrix led (1) mattia binotto (1) max verstappen (2) mclaren (3) megaconsole (2) meksiko (1) melbourne (2) mercedes (5) mercedes cla (1) mercedes eqe (1) mercedes-benz (2) mercedes-benz eqe suv (1) mercedes-benz eqs (1) mersu (3) mhev (1) miami (1) miami vice (1) mika häkkinen (1) mika kallio (1) mini cooper (1) mit (1) mitsubishi (1) mitsubishi lancer evolution (1) models (1) modely (1) monilenkkijousitus (1) monza (1) moottoritie (1) moottoriurheilu (1) moottoriurheilurata (1) motari (1) moto gp (1) mukautuva vakionopeudensäädin (1) musiikki (1) mustang (3) mustang mach-e (1) nakutusanturi (1) n-connecta (1) nelipyörä (2) nelipyörä lahti (1) nico hulkenberg (2) nikkelimetallihybridiakut (1) nimh (1) nissan (3) nissan ariya (4) nissan gt-r (1) nissan leaf (1) nissan qashqai (2) nurburgring (1) ohitukset (1) ohitus (1) oliver bearman (1) opel (1) oscar piastri (2) padel (1) pakettiauto (1) paku (1) palo alto (1) panoraama (1) peugeot (2) peugeot 2008 (1) peugeot 3008 (1) pharrell williams (1) phil collins (1) pick-up (1) pierre gasly (2) piilaakso (1) pixar (1) plug-in (1) polestar (1) polttokenno (1) polyphony digital (1) porsche (4) porsche macan (1) powerwall (1) puolijohdeakut (1) pyöräilijät (1) pyöräily (1) qashqai (1) qatar (1) quattro (1) r1s (1) r1t (1) r2 (1) r3 (1) racing bulls (1) rallikansa (1) ralph lauren (1) ram (1) range (5) ranskalainen (1) ranskalaiset autot (1) rb (1) red bull (2) renault (2) renault 5 (1) renault 5 e-tech (1) renault clio (1) renault scenic e-tech (5) rengas (1) renkaat (1) rivian (2) rivian automotive (1) rj scaringe (1) ron dennis (1) rumpujarrut (1) ruotsalainen (1) ruotsi (1) saudi-arabia (1) scenic (1) schumacher (1) sedan (1) sergei perez (1) sergio perez (1) sf90 stradale (1) singapore (1) singlemotor (1) skandinaavinen (1) skoda (1) skoda enyaq (2) s-line (1) smart (1) smart 1 (2) smart 1 brabus (2) sonny crockett (1) sportback (1) sportline business (1) stellantis (1) steve jobs (2) Subaru (1) suojatie (1) super bowl (1) supercharger (1) superenduro world championship (1) supermini (1) supernatural (1) suv (5) suzuka (1) swatch (1) swedish house mafia (1) synteettinen öljy (1) sähköauto (20) sähköautoilu (18) sähköautot (20) sähkömoottori (2) sähköpaku (1) söhköautoilu (1) tampere (1) tank turn (1) tekoäly (1) tesla (9) tesla model s (3) tesla model y (3) tesla supercharger (1) tesla x (1) the doors (1) toimintasäde (2) toimitusketju (1) toto wolff (2) toyota (5) toyota c-hr (1) toyota gr supra (1) toyota mirai (1) toyota prius (1) toyota wrc (1) trp hungary (1) trp media (1) tucson (1) tulli (1) tullit (1) turbo (1) turvatyyny (1) turvaväli (1) twinmotor (1) täyssähkö (2) täyssähköinen (3) törmäysvyöhyke (1) usa (1) v12 (2) v6 (1) v8 (2) valtteri bottas (3) van halen (1) vanquish (1) vastuullisuus (1) watkins glen (1) veho (1) veho airport (1) vety (1) vetyasema (1) vetyauto (1) vetyautot (1) vilkuttaminen (1) williams (2) volkswagen (5) volkswagen id.4 (1) volkswagen id.5 (1) vollkswagen group technologies (1) volvo (5) volvo c40 recharge (1) volvo ex30 (1) volvo ex30 van (1) volvo xc90 (1) wrc (1) xtronic (1) yhdysvallat (1) yuki tsunoda (2) zak brown (1) zhou guanyu (1) zlatan ibrahimovic (1)
nwdb