14.10.2025
Uusi Mercedes-Benz C300e - lähellä täydellistä

Joistakin autoista on hyvin vaikea keksiä mitään negatiivista sanottavaa. Uusi Mercedes-Benz C300e on juuri tällainen auto. Se on ladattava hybridi parhaimmillaan.
Siinä missä E-sarja edustaa ylemmän johdon autoa, edustaa C-sarja puolestaan pätevää vaihtoehtoa esimerkiksi alemmalle johdolle. Se on yhtä näyttävä kuin E-sarjalainen, mutta kompaktimpi. Se on kuin pikkuveli, joka on juuri astunut ensimmäiseen päällikkötason tehtäväänsä. Tarmoa puhkuen.
Vuonna 1993 julkistettu C-sarjahan on itse asiassa ollut pitkään yksi Mercedeksen malliston kulmakivistä. Se on edustanut hienosti merkin ydinarvoja, eli hienostuneisuutta, mukavuutta, turvallisuutta ja edistynyttä teknologiaa – kompaktissa, edustustason muodossa. Se on myös monelle autonostajalle ensimmäinen malli premium-autojen segmenttiin siirryttäessä. Mercedeksen tarjoamien tietojen mukaan Etelä-Koreassa ja Kiinassa C-sarjan auto on noin puolelle ostajista ensimmäinen premium-merkkinen auto.
Omistin itse muutama vuosi takaperin neljännen sukupolven C-sarjalaisen ja kyseinen auto sai minut pitämään Mercedeksen tavasta tehdä asioita. Neljäs sukupolvihan oli itse asiassa aika merkittävästi erilainen, kuin sitä edeltäneet sukupolvet. Se tarkoitti teknologista loikkaa eteenpäin, kevyempää rakennetta ja edistyneempiä kuljettajan avustusjärjestelmiä. Se tarkoitti myös S-sarjan vahvasti inspiroiman ohjaamon käyttöönottoa. Kyseessä oli joukko rohkeita muutoksia, jotka kannattivat. Etenkin tuo uudenlainen ohjaamo oli ilmestyessään tyylikäs kuin mikä. Vastaavaa eleganssia ei ollut mielestäni silloin saatavilla samassa hintaluokassa. Autonostajat ympäri maailman tekivät saman huomion ja C-sarjan autoja onkin myyty vuodesta 2014 lähtien yli 2,5 miljoonaa kappaletta. Kaikkiaan C-sarjan autoja on myyty vuodesta 1982 lähtien jopa 10,5 miljoonaa kappaletta (jos huomioidaan myös siis C-sarjan edeltäjä, eli 190-malli). Mielenkiintoisena nippelitietona kerrottakoon, että C-sarjan sedan on monen naispuolisen asiakkaan valinta, ja esimerkiksi Etelä-Koreassa ja Yhdysvalloissa joka toisen C-sarjan sedanin ostaja on nainen.
Kokonaisuudessaan Mercedeksen C-sarjaa on tehty nyt yhteensä viiden sukupolven verran ja näyttää vahvasti siltä, että tämä nykyinen, vuonna 2021 startannut sukupolvi on viimeinen lajissaan. Seuraava sukupolvi tarkoittamaan täydellistä sähköistymistä ja koko C-sarja tulee menemään pitkälti uusiksi. Tyylillisesti tullaan menemään varmaan aika lähelle sitä, mitä on esimerkiksi uusi täyssähköinen CLA. Tämä on sinällään sääli, sillä vaikka pidänkin kovasti uudesta CLA:sta, rakastan myös sitä, että löytyy erilaisia vaihtoehtoja. Koko malliston ei tarvitse mielestäni olla samasta puusta veistetty.
Mutta, lähdetäänpä sitten tutkimaan tarkemmin tätä tämän kertaista koeajoautoa, jonka tarjosi minulle koeajoon Lahden Wetteri. Kyseessä on siis uusi C300e T A AMG Line Business Edition.C300e:n farmariversio on ulkoisesti tyylikäs, mutta se on sitä eri tavalla kuin vaikkapa edellä mainittu uusi CLA. Siinä missä CLA yhdistää klassisen ajattomuuden ja huippumodernit yksityiskohdat nuorekkaan itsevarmalla otteella, edustaa uusi C-sarjalainen hillitympää kypsyyttä ja hienovaraista arvokkuutta.
C-sarjan olemus on ehkä vähemmän säväyttävä, mutta samalla harkitumpi. Sen muotokieli on konservatiivisempi, mutta juuri siksi se huokuu perinteistä Mercedes-statusta ja ajattomuutta. Siinä missä CLA haluaa herättää huomiota, C-sarja haluaa ansaita sen.
Tämä ei kuitenkaan tee C300e:stä vähemmän tyylikästä – päinvastoin. Sen vetovoima perustuu rauhalliseen itsevarmuuteen ja hienostuneeseen tasapainoon. Jos CLA on luonteeltaan yrityksen nuoren ja energisen myyntitähden auto, on C-sarjalainen puolestaan harkitsevan, työssäkäyvän perheenisän järkivalinta. Tämä pätee etenkin tähän C-sarjalaisen farkkuversioon.Konservatiivisuus päättyy kuitenkin välittömästi ohjaamoon astuessa. Sisätilat edustavat ylellisyyttä tavalla, joka suorastaan hyppää silmille – mutta hyvällä tavalla. Lukuisat kromiset yksityiskohdat, kiiltäväpintaiset materiaalit kojelaudassa ja suuri, kallistettu kosketusnäyttö keskellä kertovat välittömästi, että nyt istutaan, toden totta, premium-luokan menopelissä. Tämänkin sukupolven C-sarjalaisessa on itse asiassa käytetty inspiraationa S-sarjaa ja miksipäs ei. Onhan S-sarja kuitenkin Mercedeksen kruununjalokivi ja tietynlainen mittapuu monille luksusautoille ylipäätään.
CLA:n koeajoraportin kohdalla mainitsin, että sen ohjaamo aiheuttaa ensisilmäyksellä jopa pienimuotoisen vau-elämyksen. Täsmälleen sama pätee myös tähän C-sarjalaiseen, vaikka kokonaisuus onkin hieman erilainen – vähemmän minimalistinen, mutta vähintään yhtä näyttävä. Ja, jos joku lukija on siellä nyt eri mieltä kanssani, niin kohteliaasti muistuttaisin, että kauneus on aina katsojan silmässä ja makuasioista ei voi kiistellä.On itse asiassa hieman yllättävää ajatella, että tämän ohjaamon muotoilu on jo neljä vuotta vanha. Nykyautojen kehitystahdilla se on pieni ikuisuus, mutta C-sarjan sisätilat näyttävät ja tuntuvat yhä siltä, kuin ne olisi esitelty vasta eilen. Mikään yksityiskohta ei viesti vanhentuneisuudesta, ja kokonaisuus on edelleen vakuuttavan moderni.
Keskinäytön takana toimiva käyttöliittymä on vuosien varrella saanut hienosäätöä, mutta perusrakenne on pysynyt samana vuodesta 2021 – eikä ihme, sillä se toimii erinomaisesti. Käytettävyys on timanttista ja käyttäjäkokemus suorastaan ensiluokkainen. Kokemusta parantaa entisestään vielä näytön kallistus, eli kyseessä on niin sanotusti kuljettajakeskeinen ratkaisu. Edes fyysisten painikkeiden vähyys ei jää harmittamaan.
Koeajoauto on varustelutasoltaan siis AMG Line Business Edition. AMG Line -viittaa tässä tapauksessa korkeampaan varustelutasoon, joka sisältää erilaisia AMG-teemaisia yksityiskohtia auton ulkonäössä ja sisätiloissa. Business Edition -tarkoittaa puolestaan erikoisvarusteltua versiota, jossa on paljon vakiovarusteita. Autosta löytyykin kattavasti kaikenlaisia varusteita. Näistä nostettakoon esimerkeiksi 18 tuuman AMG Line -alumiinivanteet, adaptiivinen vakionopeudensäädin, aktiivinen pysäköintiavustin ja peruutuskamera, Burmesterin äänentoistojärjestelmä, LED High Performance -ajovalot, sporttipenkit ja taukolämmitys. Taukolämmitys tarkoittaa siis sitä, että auton sisätiloja pystyy lämmittämään 15 minuutin ajan auton ollessa pysähdyksissä, mikä on varsin kätevä toiminto kylmiä pakkaskelejä ajatellen.Ei liene mikään yllätys, että kuljettajalla ja etumatkustajalla on C-sarjalaisessa hyvin mukavat oltavat. Tekonahkaverhoilluissa sporttipenkeissä on hyvät sivuttaistuet, ainoastaan säädettävä reisituki puuttuu. Hyvän ajoasennon löytää kuitenkin hetkessä, kiitos sähkösäätöisten etupenkkien. Tilat ovat etumatkustamossa kaikin puolin kohdallaan.
Takaa jalkatilaa löytyy sen sijaan vähemmän kuin osasin odottaa. Polvien ja etupenkin väliin ei jää käytännössä yhtään tilaa, jos etupenkki on yli 190-senttisen kuljettajan säädöillä. Tämä on jopa hieman yllättävää, kun auton akseliväli on kuitenkin 2 865 mm. Eli jos autosta pitää nyt jotakin negatiivistä sanottavaa keksiä, se on varmaankin takapenkkien jalkatila.
Toinen negatiivinen seikka mikä tulee mieleen, liittyy auton tavaratilaan. Hybridijärjestelmään liittyvästä akusta johtuen tavaratila on melko matala. Tavaratilan koko onkin vain 360 litraa, mikä on suorainen pettymys, kun puhutaan kuitenkin vieläpä farkkumallista. Onneksi takapenkkien selkänojat kaadettuna tavaratilan koon saa kuitenkin kasvatettua jopa 1 375 litraan.
Seuraavalla osa-alueella takavetoinen C300e onneksi loistaa – nimittäin ajettavuudessa. Ohjaus on herkkää ja tunnokasta, mikä tekee ajokokemuksesta miellyttävän sporttisen. Vaikka auton kokonaispaino ylittää 2 000 kiloa, se ei tunnu ratissa, vaan auto hallitsee massaansa taitavasti. Mitä tulee puolestaan alustaan, ovat Mercedeksen insinöörit tehneet taikojaan, sillä alustatuntuma on suorastaan loistava: jämäkkä ilman, että mukavuus kärsii. Tai jos tarkkoja ollaan, eivät he mitään taikoja ole tehneet, vaan auton taka-akselille on lisätty ilmajousitus (tämä on siis vakiona lataushybridien sedan- ja farkkumalleissa). Muutos on tehty siksi, koska takana sijaitsevat akku ja sähkömoottori lisäävät auton painoa. Ilmajousitus auttaa pitämään auton tasapainossa ja mukavana myös kuormattuna.
Kun yhdistän mielessäni auton ajotuntuman, etumatkustamon tilat ja ohjaamon ylellisyyden, olo on kuin istuisi tasokkaan hotellin aulassa mukavassa nojatuolissa, pehmeää jazzia kuunnellen. C300e hivelee kaikkia aisteja juuri oikealla tavalla ja saa arjen murheet unohtumaan. Tätä on arkiluksus parhaimmillaan – ja sitä C300e tarjoilee koko rahan edestä.
Auto ei ole tehojensakaan puolesta onneksi mikään nuhapumppu. Konepellin alta löytyy 2-litrainen ja nelisylinterinen, turboahdettu bensiinimoottori, josta irtoaa tehoa 150 kW:n eli 204 hevosvoiman verran. Hybridistä kun puhutaan, löytyy autosta myös sähkömoottori, josta irtoaa tehoa puolestaan 95 kW eli 129 hevosvoimaa. Auton kokonaistehoksi Mercedes ilmoittaa yhteensä 313 hevosvoimaa ja maksimivääntöäkin siitä löytyy 550 Nm verran. Nuo lukemat kiidättävät auton nollasta sataseen 6,1 sekunnissa, mikä on ihan pätevä suoritus painavalle hybridifarkulle.
Monella ladattavalla hybridillä pääsee nykyään pelkällä sähkölläkin jo ihan hyvän matkaa ja C300e ei ole mikään poikkeus tämän osalta. Mercedes itse ilmoittaa, että autolla pitäisi päästä jopa 104 kilometriä pelkällä sähköllä, mikä on erinomainen suoritus. Autosta löytyvä korkeajänniteakku on muuten Mercedeksen itse kehittämä ja sen valmistus tapahtuu Saksassa. Akussa on yhteensä 96 kennoa ja sen kokonaiskapasiteetti on 25,4 kWh, nettokapasiteetti puolestaan 19,1 kWh.
WLTP-kulutuslukema autolle on 0,5 - 0,7l / 100 km, mutta siitä ei kannata vetää liikaa johtopäätöksiä, sillä nuo lukemat on aina laskettu jonkin sortin laboratoriossa. Kun akku oli tyhjä ja ajoin autoa pelkällä polttomoottorilla, onnistuin noin sadan kilometrin ajon aikana pitämään keskikulutuksen alle 6 litran, mikä on mielestäni oikein hyvä suoritus.
Hintaa takavetoiselta, AMG Line -varustellulta ja farkkumalliselta C300e:ltä löytyy yhteensä reilun 67 tuhannen euron verran. Farkkumallisen C300e:n alkaen-hinta on sen sijaan reilut 63 tuhatta euroa. Auton suurimpia kilpailijoita ovat esimerkiksi (niin ikään hybridivoimalinjalla varustetut) Audi A5 Avant, BMW 330e Touring ja Volvo V60. Näistä A5 Avantin alkaen-hinta on vajaat 62 tuhatta euroa, 330e Touringin vajaat 59 tuhatta euroa ja V60:n vain reilut 56 tuhatta euroa. On tosin hyvä tiedostaa, että A5 Avantin, 330e Touringin ja V60:n jo lähtötason versiotkin ovat nelivetoisia. Nelivetoisen farkku C300e:n alkaen hinta on reilut 68 tuhatta euroa.
Mutta, vaikka uusi C300e häviääkin hinnoissa hivenen kilpailijoilleen, on se autona lähellä täydellisyyttä, ainakin omassa segmentissään. Se on kypsä ja harkittu kokonaisuus, jonka ohjaamo huokuu ylellisyyttä ja ajotuntuma on sulavaa kuin pehmeä jazz. Auton tavaratila voisi olla suurempi ja jalkatilat takapenkeillä pikkaisen paremmat, mutta ne eivät riitä rikkomaan kokonaisuutta, ainakaan tarpeeksi. C300e on vain yksinkertaisesti loistava auto isolla A:lla.
Kiitokset Lahden Wetterille auton tarjoamisesta koeajoon raportin tekemistä varten.
Keskustelu
Ei kommentteja