05.12.2025
Suosikkini vuoden 2025 testiautoista
Vuosi 2025 on ollut varsin kiireinen. Olen nimittäin päässyt testaamaan yli 30 erilaista autoa, aina täyssähköisistä katumaastureista sporttisiin sedaneihin ja muutamaan kevyesti retrohenkiseen yllätykseen saakka. Ja, tiedättekö mitä? Joukkoon ei ole mahtunut ainuttakaan varsinaisesti surkeaa tapausta. Ei yhtään sellaista, jonka puikoista olisi halunnut hypätä pois heti ensimmäisten kilometrien jälkeen. Se jos jokin kertoo mielestäni jotakin nykyautojen tasosta: valmistajat kautta linjan ovat kehittäneet autojaan eteenpäin ja yhtenäinen laatutaso on niin sanotusti kohdallaan. Ainakin jos verrataan tilannetta vaikka parinkymmenenkin vuoden takaiseen.
Nykyautojen välillä olevat erot syntyvät nykyään monesti melko hienovaraisista vivahteista, kuten esimerkiksi muotoilusta, ajotuntumasta, käyttöliittymän toimivuudesta ja siitä, miltä auto saa kuljettajan tuntemaan olonsa ratin takana.
Siksi alla olevan listauksen tekeminen osoittautuikin jopa vähän hankalaksi. Jos olisin valinnut alla olevalle listalle ainoastaan absoluuttisesti parhaat niistä autoista, joita koeajoin tänä vuonna, olisi listalle varmuudella mahtunut mukaan myös esimerkiksi täyssähköinen ja näyttävä Mercedes-Benz G580. Mutta, sen sijaan halusin nostaa sinne myös sellaisia, jotka osoittautuivat erittäin suuriksi positiivisiksi yllätyksiksi.
Tässä siis henkilökohtainen TOP 5 -listani vuoden 2025 testiautoista.
1. BMW M4 Competition Coupé (2021, käytetty)
BMW M4 Competition Coupé on puhdasverinen M-sarjalainen. Se ei ole siis vain niin sanottu arki-Bemari, johon on lätkäisty muutamia visuaalisia M Sport -yksityiskohtia sinne tänne, vaan se on ihka oikea sisarus sellaisille automaailman kruununjalokiville kuin M3 ja M5.
Ulkopuolelta M4 on mielenkiintoinen sekoitus hillittyä urheilullisuutta, jonkin sortin ajattomuutta ja myös piilevää aggressiivisuutta; keulan suuret “sieraimet” antavat sille uhkaavan, lähestulkoon Darth Vader –henkisen ilmeen.
Urheilullinen fiilis jatkuu sisätilojen puolella. M-merkillä varustettu vaihteenvalitsin, M-painikkeet ratin molemmin puolin ja punainen starttinappi kertovat välittömästi, että nyt ei olla tekemisissä minkään perheauton tai tavallisen nelossarjalaisen kanssa.
Legendaarisella Nürburgringilla säädetty ja testattu M4 on tehty ajettavaksi ja on vaikea kuvitella, että ajaminen voisi enää tämän hauskempaa olla. Siitä pitävät huolen esimerkiksi adaptiivinen alusta ja sähköisesti toimiva tasauspyörästön lukko. Takavetoisesta menopelistä kun puhutaan, tarkoittaa se sitä, että auton saisi pirun nopeasti myös näyttävään sivuluisuun.
Jos huippuunsa hiottu ajettavuus on M4:n sielu, on 3-litrainen, tuplaturbolla varustettu rivikuutonen moottori puolestaan sen sydän. M4:n koneesta irtoaa tehoa yhteensä jopa 510 hevosvoimaa ja vääntöäkin nautittavat 650 Nm. Kiihdyttäessä ja kierrosten noustessa auto kuulostaa lähes nurkkaan ahdistetulta villipedolta. Silkkaa musiikkia korville, toisin sanoen.
Vuoden 2021 BMW M4 on suorastaan naurettavan hyvä auto ja ehdoton suosikkini tänä vuonna testaamistani autoista. Vaikka kiinnostukseni esimerkiksi sähköautoja kohtaan on noussut kuluneen vuoden aikana merkittävästi, ei siitä mihinkään pääse, että syvällä sisimmässäni sydämeni sykkii ja tulee aina sykkimään dinosaurusmehua litkiville ja raakaa, alkukantaista tehoa pursuaville menopeleille. Sellaisille, kuten M4. Harmi vain, että lompakko on vähän toista mieltä asiasta.
2. BMW i5 M60 xDrive (2024)
BMW:n uusi sähköinen vallankumousmallisto eli ”Neue Klasse” tekee kovaa vauhtia tuloaan ja esimerkiksi Top Gear valitsi sen jo vuoden parhaaksi autoksi. Mutta, jo vuosimallia 2024 oleva BMW i5 M60 xDrive on vahva osoitus baijerilaisten osaamisesta sähköautorintamalla. Auto osoitti minulle, että sähköauton ei tarvitse olla vain geneerinen möhkäle; se voi olla ihan oikea BMW, sähköisyydestään huolimatta. BMW ei hylännyt juuriaan ja lähtenyt harhailemaan pois perinteikkäästä muotokielestään, ei ainakaan vielä tämän mallin kohdalla. Auton tunnistaa nimittäin jo kaukaa ehdaksi Bemariksi.
Ohjaamon tyylikkäät yksityiskohdat paljastavat, että auto on rakennettu hyvällä maulla. Kristallinen Interaction Bar tarjoaa tyylikkään tunnelmavalaistuksen ja niin ikään kristalliset vaihteenvalitsin sekä iDrive-kosketuslevy tuovat pientä luksusta arkeen.
Vaikka i5 M60 on painava, kuten sähköautoilla on tapana olla, on sen ohjattavuus siitä huolimatta todella kevyttä ja tarkkaa. Auto hallitsee hienosti painoaan ja ”lainehtii” oikealla tavalla ajettaessa esimerkiksi mutkaisen tien halki. Ajettavuudesta löytyy jopa jonkinlaista sielukkuutta, mikä uupuu monista sähköautoista. Nelivedon ja nelipyöräohjauksen yhdistelmä tekee i5 M60:sta uskomattoman ketterän menopelin kokoisekseen.
Tehoakin löytyy vaikka muille jakaa ja auto suorastaan pursuu menohaluja. Yhteensä tehoa löytyy huimat 601 hevosvoimaa ja nollasta sataseen auto ampaisee vain 3,7 sekunnissa. Puhutaan siis jo markkinoiden nopeimpia urheiluautoja hätyyttelevästä suorituskyvystä.
Kyseessä ei ole kuitenkaan urheiluauto, vaan pikemminkin täydellinen auto ihan tavalliseen arkeen, esimerkiksi menestyvälle bisnesmiehelle tai -naiselle. BMW i5 M60 osoittaa, että sähköautokin voi olla sielukas ja se on hieno esimerkki baijerilaisten rakkaudesta autoja kohtaan. He eivät ole nimittäin lähteneet oikomaan mutkia suunnittelutyön kohdalla eikä mikään autossa viesti siitä, että se olisi vain jonkin sortin sähköinen kompromissi. BMW on halunnut rakentaa aidosti erinomaisen sähköauton ja sen takia i5 M60 yltää jopa listani kakkoseksi. Suurella mielenkiinnolla odotan, että kuinka hyviä tulevat Neue Klasse -malliston autot oikein ovatkaan.
3. Renault Rafale Hybrid E-Tech 4x4 Alpine 4Control (2025)
Äkkiseltään nimi ”Rafale” kuulostaa joltain etelä-eurooppalaiselta adonikselta, mutta se on myös Renaultin uusi automalli. Nimi on peräisin Caudron-Renault Rafale -kilpalentokoneesta, jolla Hélène Boucher teki aikoinaan useita ennätyksiä. Ulkoisesti Rafale on sporttinen ja tyylikäs menopeli, etenkin kokomustana. Terävät kulmat ja vihaisen näköiset ajovalot antavat autolle luonnetta, ja se on erittäin näyttävä ilmestys etenkin omassa hintaluokassaan.
Ranskalaisten autojen maine on aiemmin ollut kovin vaihteleva, eritoten 2000-luvun alkupuolella, mutta uudet Renaultit, kuten esimerkiksi 5 ja Scenic E-Tech ovat osoittaneet, että ranskalaiset osaavat oikeasti tehdä hyviä autoja. Näin on asian laita myös uuden Renault Rafalen kohdalla. Rafale on loistava esimerkki siitä, että ranskalaisuus voi olla myös vahvuus. Siitä kertovat esimerkiksi taustavalaistuilla Alpine-logoilla varustetut alcantara-penkit, jotka kuuluvat kalleimpaan Alpine-varustelutasoon. Jos mietitte mikä ihmeen Alpine, niin kyseessä on siis Renaultin omistama urheiluautomerkki, joka on tuttu myös esimerkiksi F1-sarjasta.
Adaptiivinen alusta, neliveto ja nelipyöräohjaus takaavat, että Rafalen ajettavuus on vahvasti plussan puolella. Tehoakin löytyy oikein riittävästi. Auton kokonaisteho on 300 hevosvoimaa, mikä on ihan kiitettävä lukema keskihintaluokan ladattavalle hybridille.
Rafale tekee vaikutuksen istuintilojen osalta ja takaa sitä löytyy suorastaan yllättävänkin paljon. Myös tavaratilaa on riittävästi ja Rafalesta on ehdottomasti päteväksi perheautoksi.
Renault Rafale on ehdottomasti yksi vuoden suurimpia yllätyksiä itselleni, jopa suurempi yllätys kuin kovasti hehkutettu 5 E-Tech. Siksi se nouseekin jopa kolmanneksi listallani. Pidän kovasti nyky-Renaultien tyylistä ja toivon, että yhä useampi suomalainen antaa Relluille reilun mahdollisuuden tulevaisuudessa.
4. Mercedes-Benz CLA 250+ (2025)
Mercedes on ymmärtänyt, että täyssähköisen auton ei tarvitse näyttää futuristiselta – uusi CLA 250+ toimii erinomaisena esimerkkinä modernisoidusta klassikosta. CLA on aina ollut kaunis, yhdistäen urheilullisuuden ja klassisen hienostuneisuuden, ja uusi sähköversio säilyttää mallin hillityn charmin samalla kun se tuo siihen uusia, moderneja yksityiskohtia, kuten esimerkiksi 142 LED-tähdellä varustetun huippumodernin keulamaskin. Uusi CLA perustuu Mercedeksen uuteen MMA-perusrakenteeseen, joka tulee olemaan jatkossa heidän kaikissa täyssähköisissä malleissaan.
Sisätiloissa huomio kiinnittyy yhtenäiseltä vaikuttavaan, leveään paneeliin, joka koostuu itse asiassa kolmesta eri osasta: kuljettajan 10,3-tuumaisesta näytöstä, 14-tuumaisesta keskinäytöstä ja etumatkustajan kiiltäväpintaisesta paneelista (jonka tilalle on myös mahdollista saada näyttö). Näyttöjen takaa löytyvä käyttöliittymä on äärimmäisen intuitiivinen ja helppokäyttöinen, ja ehdottomasti yksi markkinoiden parhaimmista.
Launch Edition -varustelutaso sisältää esimerkiksi MBUX Virtual Assistant -tekoälyavustimen, LED High Performance -ajovalot, lämpöpumpun ja panoraamalasikaton.
Ajotuntuma uudessa CLA:ssa on nautinnollisen tunnokasta ja hienostunutta, eli juuri sellaista kun sen odottaakin Mercedeksessä olevan. Alusta on sporttisen jämäkkä, mutta ei epämukava.
Tehoa koeajoauton kaltaisesta takavetoisesta versiosta löytyy yhteensä 272 hevosvoiman verran. Ehkä yksi mielenkiintoisimmista seikoista autossa on kuitenkin sen tarjoama range, joka on nykymittapuulla varsin vakuuttava. Mercedeksen lupaama maksimirange autolle on nimittäin jopa 792 kilometriä. Ja, koska autossa on 800 voltin sähköarkkitehtuuri, tukee se jopa 320 kW:n pikalatausta. Jo 10 minuutin latauksella pitäisi pystyä saamaan autoon 300 kilometriä lisää rangea.
CLA tarjoaa kompaktiudestaan huolimatta myös yllättävän hyvät tavaratilat: 405 litraa takana ja 101 litraa edessä, eli kokonaistavaratila on yhteensä jopa 506 litraa. Istuintilat ovat sen sijaan suhteellisen kompaktit, koska kyseessä on kompaktinkokoinen auto.
Uusi CLA yhdistää ajattoman charmin ja modernin tekniikan, ja sitä ei heti tunnista sähköautoksi. Sähköinen se kuitenkin on ja ehdottomasti yksi vuoden parhaimmista täyssähköautoista. Uusi CLA on hienostuneen sporttinen sähköauto arkeen, esimerkiksi nuorelle ja muotitietoiselle pariskunnalle.
5. Skoda Elroq 85 SportLine (2025)
Ajettuani viikonlopun verran uudella täyssähköisellä Skoda Elroqilla, oli helppo todeta: tshekkiläiset olivat tehneet sen taas. Elroq on kerrassaan mainio auto. Se on Enyaqin lyhyempi sisarus ja rakennettu samalle MEB-perusrakenteelle. Lyhyys näkyy siinä, että auton tavaratila on hieman kompaktimpi kuin Enyaqissa. Muutoin Elroq ja myös Enyaqin tämän vuoden malliversio ovat pitkälti samanlaisia autoja. Ne ovat myös hienoja esimerkkejä siitä, että Skoda on todellakin onnistunut karistamaan menneisyyden pölyt harteiltaan ja noussut niin sanottujen laatumerkkien joukkoon.
Elroq näyttää modernilta ja sporttiselta, etenkin vaaleanvihreän värisenä ja 20-tuumaisilla vanteilla varustettuna. Keula on särmikäs ja itsevarma, eikä auton tarvitse hävetä isoveljiensä, eli Volkswagenin tai Audinkaan rinnalla. Auton ohjaamo on itse asiassa hyvin volkswagenmainen: eli saksalaismaisen selkeä ja tasaisen laadukas. Skodan käyttöliittymä on raikas ilmeeltään ja toimii hyvin, vaikka heidän navigointijärjestelmänsä ajantasaisuudessa onkin pieniä puutteita. Ainoat varsinaiset miinukset ohjaamon puolella ovat mittariston (tai kuljettajan näytön) pieni koko ja pienehkö poljintila. Tai sanotaan näin, että ainakin hyvin isokenkäinen kuski saa toisinaan varoa mononsa osumista kahdelle polkimelle yhtäaikaisesti.
Tilat ovat muutoin varsin erinomaiset tämän kokoluokan autolle. Jalkatilaa riittää takapenkkiläisillä reilusti ja Elroq on varmasti oikein sopiva vaihtoehto monelle suomalaisperheelle. Tavaratilaa autossa on 470 litraa ja selkänojat kaadettuna jopa 1580 litraa – eli enemmän kuin monilla kilpailijoilla.
85 SportLine -versio tarjoaa varusteina muun muassa Matrix-LED -ajovalot, muistitoiminnolla olevat sähköiset etupenkit, progressiivisen ohjauksen ja sporttijousituksen.
Ohjauksesta ja jousituksesta puheen ollen, Elroqin ehdottomasti parhaita puolia on nimenomaan ajotuntuma. Ohjaus on nopeaa ja tarkkaa, ja alusta sporttinen. Auton käsiteltävyys on kaikilta osin äärimmäisen vaivatonta.
Elroq ei ole tehojensakaan puolesta mikään nuhapumppu. 85 SportLine -versiosta tehoa löytyy 286 hevosvoimaa ja vääntöä 460 Nm. Nuo lukemat riittävät mainiosti arkeen. Lisäksi autosta löytyy nykyään myös erittäin ripeä RS-versio, joka tehoa löytyykin sitten jo 340 hevosvoimaa ja vääntöä puolestaan 545 Nm.
Mikä parasta, koska kyseessä on Skoda eikä esimerkiksi Audi tai Volkswagen, ei sen hinnassakaan ole varsinaista merkkilisää. Auton alkaen-hinta on vain 37 tuhatta euroa ja esimerkiksi kalleimman eli RS-version hinta on sekin vain vähän päälle 50 tuhannen euron paikkeilla.
Lyhyesti asian voisi tiivistää näin. Elroq on särmikäs ja tilava menopeli, jota on pirun mukava ajaa. Se tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon monelle suomalaisperheelle, etenkin jos perheessä on jo aiemminkin ollut Skoda. Suomalaiset sähköinsinöörit valitsivat Elroqin äskettäin vuoden parhaaksi sähköautoksi ja se nousee myös minun listalleni.
Ja siinä ne, tämän vuoden viisi mieleenpainuvinta menopeliä. On jopa yllättävää, että Bemari otti kaksoisvoiton tällä listalla, sillä olen aikoinaan ollut melko vannoutunut Audi- ja Mercedes-mies. Mutta, näin siinä vain nyt kävi. Katsotaan minkälaisia testiautoja vuosi 2026 tuo tullessaan...
Keskustelu
Ei kommentteja