12.08.2025
Skoda Elroq 85 SportLine - mainio lähes joka osa-alueella

Ajettuani osan viikonlopusta uudella täyssähköisellä Skoda Elroqilla, en voinut kuin todeta seuraavaa; tshekkiläiset ovat tehneet sen taas. Elroq on kerrassaan mainio auto.Kompaktiksi katumaasturiksi luokiteltu Skoda Elroq on vuonna 2020 julkaistun Enyaqin pienempi sisarus. Molemmat autot on rakennettu Volkswagenin MEB-perusrakenteelle ja ovat suurelta osin melko identtisiä menopelejä. Suurin eroavaisuus liittyy autojen peräosaan, Elroq on nimittäin perästä jonkin verran lyhyempi kuin Enyaq. Siinä missä Enyaqin kokonaispituus vaihtelee 4,649 metrin ja 4,653 metrin välillä, on Elroqin kokonaispituus puolestaan 4,48 metriä. Tämä vaikuttaa pitkälti tavaratilan kokoon, joka on Elroqissa siis jonkin verran kompaktimpi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että sen tavaratila olisi jotenkin erityisen pieni, vaan Elroq on kaikin puolin tilava auto kokoisekseen. Ja, sitä paitsi, vaikka Elroq on lyhyempi kuin Enyaq, se on itse asiassa 0,9 senttiä korkeampi ja 0,5 senttiä leveämpi kuin Enyaq. Se on toisin sanoen se lyhyempi, mutta muodokkaampi sisarus.
Kuten kirjoitin jo alkuvuodesta Enyaqin koeajon yhteydessä, tshekkiläiset ovat kulkeneet pitkän matkan eteenpäin. Skoda on todellakin luonut nahkansa uudelleen viimeisten vuosien aikana ja jos ihmisillä on yhä jonkinlaisia ennakkoasenteita kyseistä autonvalmistajaa kohtaan, nyt on viimeistään aika karistaa ne.Ennakkoasenteista puheen ollen, sukelletaanpa tässä välissä lyhyesti Skodan historiaan. Kyseinen yrityshän sai alkunsa jo yli vuosisata sitten Tshekeissä. Ensiksi he valmistivat polkupyöriä, sitten moottoripyöriä ja lopulta autoja. Vuonna 1991 Volkswagen osti osuuden Skodasta ja vuonna 2000 yritys siirtyi kokonaan Volkswagenin alaisuuteen. Volkswagenin mukaan tulo olikin monella tapaa koko tshekkiläismerkin pelastus. Autojen laatu alkoi nousemaan kohisten kiitos saksalaisen insinööritaidon ja vuosi vuodelta Skodan mallit alkoivat houkuttelemaan yhä laajempia ihmismassoja. Erityisesti 2000-luvun puolella Skodat ovat olleet todella suosittuja meidän suomalaisten keskuudessa ja esimerkiksi Octavia on varsin tuttu näky Suomen teillä.
Skodan sähköistyminen alkoi vuonna 2019 Superbin ladattavan hybridiversion ja täyssähköisen Citigo e IV -mallin myötä. Ja, vuonna 2020 Skoda lanseerasi sitten tosiaan tuon täyssähköisen Enyaqin.
Elroq julkistettiin viime syksynä ja auton valmistus alkoi tämän vuoden alussa. Elroq on noussut välittömäksi myyntihitiksi Euroopassa ja joulu-huhtikuu välisellä ajanjaksolla mallia myytiin jopa 45 tuhatta kappaletta.
Mistä tämä suuri suosio sitten johtuu? Pitkälti siitä, että Elroq on erittäin hyvä auto melkeinpä joka ikisellä osa-alueella mitattuna.Lähdetäänpä käymään autoa tarkemmin läpi. Elroq on modernin ja sporttisen näköinen menopeli, ja lähes saman näköinen auto kuin tänä vuonna faceliftin saanut Enyaq. Autojen keulat ovat lähestulkoon identtiset, samoin sivuprofiili ja perä. Autot saattaakin äkkiseltään sekoittaa toisiinsa. Tähän väliin mainittakoon muuten, että Elroqista ei Enyaqin tapaan ole saatavilla coupé-versiota, ainakaan toistaiseksi.
Etenkin tällaisena vaalean vihreän sävyisenä ja 20-tuuman sporttisilla alumiinivanteilla varustettuna, kuten on tämä koeajoyksilö, Elroq näyttää todella hyvältä. Samaa mieltä on myös vaimoni. Tätä autoa esittelee enemmän kuin mielellään vaikka naapureille. Etenkin keulan ilme terävine kulmineen ja vihaisine etuvaloineen, ja koko auton läpi kulkeva virtaviivaisuus tuntuvat siltä, että Skodan suunnittelijat ovat löytäneet aivan uudenlaista itsevarmuutta tekemiseensä. Aivan kuten kirjoitin Enyaqinkin kohdalla, tämä auto seisoo tukevasti omilla jaloillaan. Sen ei tarvitse hävetä liikennevaloissa esimerkiksi isoveljiensä Volkswagenin tai Audin rinnalla, vaan se on ottanut paikkansa niiden rinnalla ja tehnyt sen pirun väkevästi.Ohjaamon osalta Elroq näyttää niin ikään lähes samalta kuin Enyaq. Ohjaamon ilme on itse asiassa hyvin volkswagenmainen ja siitä huokuu saksalaisinsinöörien kädenjälki. Se ei ehkä ole kaikkien jännittävin tai säväyttävin, mutta mikäs siinä, kun kaikki kuitenkin toimii hyvin.
Autosta löytyy 13 tuuman Infotainment-kosketusnäyttö ja 5 tuuman digitaalinen mittaristo. Tärkeimmille toiminnoille löytyvät fyysiset painikkeet, eli Skoda ei luojan kiitos ole vieläkään luopunut niistä. Kosketusnäytön takaa löytyy Skodan oma käyttöliittymä, jonka operoiminen on helppoa ja itse näyttö sekä käyttöliittymä ovat laadukkaita myös visuaalisen annin osalta. Käyttöliittymä ei visuaalisuutensa puolesta tunnu niin sanotusti tunkkaiselta, vaan pikemminkin raikkaalta, ja kaikki tekstuurit ovat tarkkoja. Skoda on tehnyt siis varsin hyvää työtä tällä saralla. Tosin, Skodan käyttämästä karttapalvelusta sanottakoon sen verran, että se tuntuu joiltain osin vanhentuneelta. Sen mukaan esimerkiksi kotikaupunkini Lahden keskustassa on edelleen yksi kiinalainen ravintola, jonka sulkemisesta on kulunut ainakin jo 15 vuotta. Tämä siis vain yhtenä esimerkkinä, paikallisten yritysten osalta vanhentunutta tietoa löytyi enemmänkin.
Yhtenä pienenä miinuksena ohjaamon osalta mainitsisin myös ratin takana upotettuna olevan mittariston koon, joka häiritsi nyt enemmän kuin aiemmin Enyaqin kohdalla. Okei, jos ihan tarkkoja ollaan, Enyaqissa on 0,3 tuumaa suurempi mittaristo, mutta käytännössä siis puhutaan samankokoisista näytöistä. Kaikissa autoissa, joita olen viime aikoina päässyt testaamaan, on ollut suurempi mittaristo kuin Elroqissa ja tällaisenaan se näyttää jotenkin vähän… halvalta. Toki siitä näkee kaikki tärkeimmät tiedot, kuten ajonopeuden, jäljellä olevan rangen ja esimerkiksi keskikulutuksen, ja saa siinä itse asiassa näkymään jonkinlaisia navigointiohjeitakin, mutta en olisi pistänyt pahakseni, jos mittaristo olisi ollut parisen tuumaa suurempi. Onneksi sen kanssa voi kuitenkin elää.
Viimeinen miinus ohjaamon osalta liittyy poljintilaan. Tosin, tämä kritiikki koskee ainoastaan isomman monon omaavia kuljettajia, eli suurimmalle osalle tämä ei minkäänlaiseksi ongelmaksi ikinä muodostukaan. Mutta, 49-kokoisen monon omaavana huomasin paikoin joutuvani keskittymään siihen, että pidän jalan tarpeeksi oikeassa laidassa kaasua painaessa, koska muutoin lenkkarini reuna meinasi hipaista jarrupoljintakin.Varsinaisten istuintilojen osalta Elroq pärjää mainiosti. Kuljettajalla on hyvät oltavat etupenkillä ja sporttipenkit tukevat mukavasti. Ajoasennon osalta en keksi käytännössä mitään valittamista, pois lukien siis poljintilaan liittyvä kritiikkini.
Kiitos varsin pitkän akselivälin, joka on siis yhteensä 2,76 metriä, Elroqin takapenkilläkin on todella hyvät tilat kokoisekseen autoksi. Etupenkin ollessa pitkänkin ihmisen säädöillä, jää taakse silti roppakaupalla jalkatilaa ja takapenkillä matkustaa kolme aikuista varsin kivuttomasti. Tätä tuli siis ihan testattua yhdessä lähiomaisteni kanssa. Istuintilojensa osalta Elroq on ehdottomasti erinomainen vaihtoehto hyvin monellekin suomalaisperheelle, jos uuden auton ostaminen tulee lähiaikoina ajankohtaiseksi.
Elqorin tavaratilaa sivusinkin jo kirjoitukseni alussa ja sitä on siis jonkin verran vähemmän kuin Enyaqissa. Tavaratilaa autosta löytyy 470 litran verran ja takaistuinten selkänojat kaadettuna sen saa kasvatettua jopa 1580 litraan. Perusmallisessa Enyaqissa tavaratilaa on sen sijaan 585 litraa ja coupé-mallisessa puolestaan 570 litraa. Mutta, mitenkä Elroqin tavaratila vertautuu sitten saman kokoluokan täyssähköisiin kilpailijoihin nähden? Uudesta Ford Explorerista tavaratilaa löytyy tismalleen saman verran, mutta esimerkiksi Volvo EX30:n tavaratila on sen sijaan vain 318 litraa. Jeep Avengerin tavaratila on sekin vain 355 litraa ja Kia EV3:n tavaratila puolestaan 460 litraa. Elroq päihittää siis tavaratilan osalta useimmat kilpailijansa, eli kyseessä on taas yksi osa-alue jolla auto pärjää todella hyvin.
Mitä tulee varusteisiin, on tästä koeajoyksilöstä löytyvä SportLine 85 -taso käytännössä Elroqin korkein varustelutaso. Siihen sisältyy esimerkiksi matala ja urheilullisempi alusta sporttijousituksella, sporttisemman ajotuntuman takaava progressiivinen ohjaus, erillinen Sport-ajotila, 20-tuuman alumiinivanteet, kiiltomustat koristeet muun muassa puskurissa, kattokaiteissa ja peileissä, Matrix LED-ajovalot ja LED-takavalot valoanimaatioilla (jos on Plus-paketti), ilmalämpöpumppu, alumiinipolkimet, mikrokuidun ja keinonahan sekoitusta oleva istuinverhoilu ja niin edelleen. Autoon saa erillisillä lisäpaketeilla hankittua myös esimerkiksi 3-alue ilmastoinnin, sähkötoimiset etupenkit muistitoiminnolla, 360-kameran, HUD-näytön ja Canton-äänentoistojärjestelmän. Tuosta perusäänentoistojärjestelmästä mainittakoon, että sen soundi on vähän laihan oloista, bassoa saisi olla omaan makuuni selvästi enemmän.
Yksi ehdottomasti parhaista asioista uudessa Enyaqissa on ajotuntuma. Äsken mainitsemani progressiivinen ohjaus tekee auton hallinnasta helppoa ja auto reagoi ahtaissa paikoissa jo hyvin pieniinkin ohjauspyörän liikkeisiin. Muutoinkin ohjaus on nopeaa ja tarkkaa, eli sitä kautta varsin sporttista. Vaikka alustakin on tässä yksilössä tavallista sporttisempi ja sitä kautta myös jäykempi, tarjoilee Elroq enimmäkseen kuitenkin varsin mukavaa ja tasaista kyytiä. Se tuntuu toisin sanoen oikeissa paikoissa jäykältä, ja jätetään tähän nyt heittämättä mitään kaksimielisiä vertauksia. Ainoastaan mukulakivetykselle oli autolla hieman vaikeuksia sopeutua ja ajonautinto ei ollut läheskään parhaimmasta päästä, mutta sitä nyt ei kovin monesta paikkaa nykyään enää onneksi löydykään, ainakaan Suomesta.
Se hyvä puoli useimmissa sähköautoissa muuten on, että akku sijaitsee lattian alla, runkorakenteen keskellä. Tämä luonnollisesti tarkoittaa matalaa painopistettä, mikä puolestaan parantaa auton käsiteltävyyttä, etenkin kaarreajossa. Tämän tuntee hienosti myös Elroqilla ajaessa. Siihen yhdistettynä aiemmin mainitsemani sporttijousitus ja kasassa on paketti, joka on ajotuntuman puolesta tosiaan enemmän kuin plussan puolella. Elroq on hyvä osoitus siitä miten katumaasturikin voi olla oikeasti ketterän ja sporttisen tuntuinen menopeli.
Takavetoisessa 85 SportLine -versiossa on yksi sähkömoottori, joka tuottaa tehoa yhteensä 286 hevosvoiman verran. Vääntöä se tarjoilee 460 Nm. Nollasta sataseen autolla ennättää 6,6 sekunnissa, mikä on kelpo suoritus yli 2000 kilon möhkäleelle. Vastikään julkaistusta nelivetoisesta ja kaksimoottorisesta Elroq RS:stä hevosvoimia löytyy sen sijaan jopa 360 ja nollasta sataseen se kiihtyy vain 5,4 sekunnissa, ollen näin ollen Skodan kaikkien aikojen nopein tuotantoauto kiihtyvyyden osalta. Mutta, oman ajokokemukseni perusteella 6,6 sekuntiakin on ihan riittävän nopeasti arkiajoa ajatellen.
85 SportLine -versiosta löytyy 82 kWh -akku ja maksimirangea Skoda lupaa autolle 570 kilometriä. Ajelin viikonloppuna Elroqilla sekalaista ajoa noin 150 kilometrin verran ja pääsin sen aikana noin 15 kWh -keskikulutukseen, mikä on itse asiassa oikein hyvä suoritus.
Skodat on yleensä mielletty Volkswagen-perheen edullisemmiksi vaihtoehdoiksi, mutta mitenkä on asian laita uuden Elroqin kohdalla? No, auton alkaen-hinta on vain vajaat 37 tuhatta euroa, tehden siitä itse asiassa oikein kilpailukykyisen automarkkinoilla. Koeajoyksilön kaltaisen 85 SportLine -version hinta puolestaan on vajaat 46 tuhatta euroa. Vertailun vuoksi, Enyaqin pelkkä alkaen-hinta on vajaat 46 tuhatta euroa. Enkä halua saada tätä nyt kuulostamaan siltä, että Enyaq olisi jotenkin erityisen kallis auto, koska siinäkin hinta-laatusuhde on enemmän kuin kohdallaan. Mutta, jos haluaa säästää muutaman tuhat euroa tai haluaa samalla rahalla paremmat varusteet, ei tarvitse kovin monen asian osalta tinkiä, jos päätyykin Enyaqin sijasta Elroqiin.
Verrattuna pahimpiin kilpailijoihinsa, Elroq pärjää hintakilpailussa hyvin. Volvo EX30:n alkaen-hinta on hieman huokeampi, reilut 35 tuhatta euroa, kun taas Kia EV3:ssa se on pikkaisen suurempi, reilut 37 tuhatta euroa.Kuten heti alussa kirjoitin, Skoda Elroq on kertakaikkisen mainio auto. Kompakteja ja sähköisiä katumaastureita alkaa markkinoilta löytymään jo enemmänkin, mutta jotenkin Elroq vain onnistuu erottumaan edukseen. Se on komea, tilava ja suorastaan erinomainen ajettava. Sähkön keskikulutus ei päätä huimaa ja rangea löytyy kiitettävästi. Hintakin on kohdallaan. On hyvin vaikea keksiä suurempia valituksen aiheita Elroqin osalta. Sen sijaan on huomattavasti helpompi keksiä syitä mennä koeajamaan sellainen. Ja, uskokaa pois, tähän autoon ei helposti pety, sen verran vakuuttavaa jälkeä ovat tshekkiläiset tehneet.
Kiitokset vielä Lahden Nelipyörälle auton tarjoamisesta koeajoon raportin tekemistä varten.
Keskustelu
Ei kommentteja