01.11.2025
Ioniq 6 -sähköauton keskikulutus kuukausittain keväästä syksyyn
Takavetoisella Hyundai Ioniq 6 -sähköautomalleja on nyt ajettu vajaa puoli vuotta keväästä kesän yli syksyyn. Kilometrejä on kertynyt hieman vajaa 27 000 verran. Kuukausien välillä on suuria eroja ajomäärän kertymisessä. Kesä- ja heinäkuun puolelle ajoittunut Ranskan ympäriajo kerrytti eniten kilometrejä.
Keskikulutuksen vaihteluväli kuukausitasolla on ollut 15,13 kWh/100 km ja 18,3 kWh/100 km välillä. Suurin kulutus tähän mennesssä on toteutunut heinäkuussa, kun Saksan Autobahnia tuli ajettua runsaasti auton huippunopeutta käyttöen. Edes syksyn koleat sadekelit eivät nostaneet suomalaisilla nopeusrajoituksilla kulutusta yhtä korkealle.


Yhteensä noin 27 tkm ajon keskikulutus on laskelmani mukaan 17 kWh/100 km. Lukemat olen ottanut Bluelink-sovelluksesta, joten niissä ei ole mukana esilämmityksiä ja -jäähdytyksiä. Lisäksi huomiona, että auton ajotietokone näyttää aina hieman suurempaa kulutusta, kuin sovellus. Kaikki taulukon ajot on ajettu Pirellin P Zero kesärenkailla, mitkä ovat kokoa 245/40R20.
Lisäksi taulukossani on liikenne-energian laskettu 15% lataushäviöllä ja arvioimallani toteutuneella kunkin kuukauden lataussähkön hinnan keskiarvolla, mihin tietenkin eniten vaikuttaa kotilatauksen ja julkisen latauksen määrän toteutumisen suhde. Koko ajalta liikenne-energiakulut ovat olleet noin 5,18 e / 100 km.
Huomiona: Esim tuonne olen laskenut, että Bluelink kulutus on noin 87 % ladatun energian mukaan lasketusta kulutuksesta, joten käyttämästäni 15 % lataushäviöstä jää vielä hieman esilämmityksiin. https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkoautolla-yksi-matka-ja-vahintaan-nelja-eri-kukutuslukemaa
Yritän muistaa tallentaa kuukausittaiset kulutukset myös talven kuukausina ja kirjoitan niistä sitten lisää aikanaan.
Keskustelu
Ei kommentteja