06.11.2025

Pirelli Pzero -kesärenkaat Hyundai Ioniq 6 alla -kokemukset ensimmäisen kesän ja 27 tkm jälkeen

Osoite kopioitu

Onko auton renkailla väliä? Vai onko olennaista vain että ne ovat mustat ja pyöreät? Olen nyt ajanut Hyundai Ioniq 6 LR RWD -sähköautolla toukokuun puolivälistä tähän marraskuun 6. päivään asti ja alla ovat pyörineet 26 640 kilometrin matkan ajan Pirelli PZero Elect -renkaat 245/40R20 99Y-kokoisina. Tässä on väliraportti Hyundai Ioniq 6 ja Pirelli Pzero -kesärenkaat yhdistelmästä. Tein tähän kirjoitukseen myös vertailuajot peräkkäin ensin Pirellin Pzero -kesärenkailla sekä heti perään Nokian Hakkapelitta R5 -kitkareinkailla, joten teen vertailua näiden renkaiden ajokokemuksen välillä.

Pirelli Pzero -ensiasennuskesärenkaiden kulutuskestävyys

Renkaissa on ollut ainakin joidenkin lähteiden mukaan on ollut uutena 7,5 mm kulutuspintaa. Nyt lähes 27 000 kilometriä myöhemmin mittasin talvirenkaiden alle laiton yhteydessä, että niissä on kulutuspintaa jopa hämmentävän tasaisesti 5 mm - 5,5 mm. Kulutuspinnasta on siis kadonnut noin 2 - 2,5 mm.

Onko tuo nyt sitten paljon vai vähän? Mikäli ajatteleisi ajaa renkaat lainmukaiseen minimi urasyvyyteen, eli 1,6 mm tasoon ja ne kuluisivat tasaisesti sekä lineaarisesti koko kulutuspinnan ajalla, tarkoittaisi se että uudesta vaihtokuntoon ajettuna renkaiden kulutuspinnasta katoaisi 5,9 mm. Nyt siitä on kadonnut 2 - 2,5 mm, eli 34 - 42 % kulutettavissa olevasta määrästä. Tuolla perusteella näillä renkailla ajaisi vielä selkeästi yli toisen saman verran, mitä tähän asti, jolloin renkaiden käyttöaika olisi noin kaksi kesää ja 53 280 ajettua kilometriä. Itse pidän sitä varsin normaalina kesärenkaiden kulumisena ottaen myös huomioon, että autolla on ajettu huomattavan paljon kovilla moottoritienopeuksilla ja jopa Saksan Autobahn-teillä huippunopeuksia käyttäen kovassa hellekelissä. 

Rengasmelu ja ajomukavuus sekä ajo-ominaisuudet

Kun vaihdoin autoon alle talvirenkaiksi Nokian Hakkapeliitta R5 kitkarenkaat, sain vertailukohdan Pirelli Pzeron ajomeluun sekä ajomukavuuteen sekä ajo-ominaisuuksiin. Renkaat ovat tietenkin erittäin eri tyyppiset, ovathan ne tarkoitettu aivan eri keliin. Lisäksi renkaiden profiili on olennaisesti eri, Pirellit ovat 40 profiiliset ja Hakkapeliitat ovat 55 profiiliset, eli ne ovat myös eri kokoisilla vanteilla. Pirellit ovat myös 2 cm leveämmät. Silti vertaan niitä puhtaasti ajokokemuksen kautta. 

Nyt kun ajoin Nokialaisilla kitkarenkailla samalla testireitillä, totesin että renkaiden sisään autoon kantautuvassa rengasmelussa on merkittävä ero. Pirellin Pzero -renkailla en ole pitänyt Ioniq 6 -autoamme mitenkään erityisen hiljaisena sähköautona. Esimerkiksi Tesla Model 3 Highland on korvatuntumalla sekä AppleWatch melumittauksella desibelin pari hiljaisempi, kuin Ioniq 6 Pirelleillä. Nokialaisilla kitkarenkailla ajaessa Ioniq 6:n sisämelu laski 61..63 dB välille ja korvatuntumalla sisämelun sävy muuttui huomattavasti miellyttävämmäksi. Joudun nyt toteamaan, että rengasmelun näkökulmasta Pirelli Pzerot 245/40R20 -koossa ovat Ioniq 6:teen erittäin huonosti sopivat renkaat. Toki tämä kokemus kertoo minulle realistina myös Ioniq 6:n heikosta rengasmelun äänieristyksen tasosta, kun renkaalla syntyy näin voimakas ero sisämelun tasoon.

Rengasmelu on kuitenkin vain yksi osa renkaiden ominaisuuksista. Pito eri tilanteissa on tietenkin renkaan perustehtävä ja siinä Pirelli Pzero vetää kesäisissä olosuhteissa tietenkin pidemmän korren ja sitä kokemusta tukevat lukuisat rengastestit. Pirellin Pzeron ongelma kuitenkin kesälläkin on kylmällä ja märällä asfaltilla erittäin nopea pidon muutos sivuttaissuunnassa sitten, kun sen pitokyky ylitetään. Tuosta luin aikanaan rengasvertailussa ja testasin asian itsekin. Tein testin suljetulla asfalttikentällä luistonestot poistettuna ajamalla kaarretta lähellä pidon rajaa sekä antamalla nopeasti vauhtipolkimella lisää voimaa. Luiston alku on erittäin nopea ja luiston alettua kitka tuntuu katoavan pitkäksi aikaa käytännössä kokonaan. En siis oikeastaan pidä itse Pzeroa kesärenkaaksi erityisen turvallisena, mutta toki tässä näkökulmassa kitkarengasta parempana.

Ajomukavuus on subjektiivinen asia ja sen tunne asuu kunkin kuljettajan mielessä. Itse en arvosta katuliikenteessä rataominaisuuksia, eli tiukkaa kovuutta renkaissa ja ehdottoman tiivistä ohjautuvuutta. Arvostan enemmän mukavuutta jopa pienen ohjauksen viiveen tai tiukoissa kaarteissa pehmeyden tunteen kasvamisenkin merkeissä. Nyt kun pääsin ajamaan 18" vanteille sovitetuilla 55 profiilin 225 leveillä kumeilla 20" tuuman vanteille sovitettujen 40 profiilin 245 -kumien sijaan, minulle kasvoi auttamatta halu muuttaa kesärengastus myös 18" vannekokoon ajomukavuuden nimissä. 

Renkaalla on sähköautossa jopa valtaisa vaikutus kulutukseen

Ajoin saman 45,8 kilometrin pituisen edestakaisen lenkin moottoritietä talvirajoituksilla, eli navigaattorilla tarkistettuna 100 km/h käytännössä koko matkan, lukuunottamatta kääntöpistettä. Lähtöpisteen nollauksen tein molemmilla ajokerroilla moottoritiellä juuri ennen, kuin nopeusrajoitus vaihtui 80 km/h:sta 100 km/h: tasolle ja lopetin seurannan täsmälleen samalla kohtaa juuri ennen kuin pudotin nopeuden nopeusrajoituksen muuttuessa 80 km/h: tasoon. Kääntöpisteen hitaammat osiot kuitenkin laskivat keskinopeuden 97,5 km/h tasolle. Molemmilla ajokerroilla oli vain muutama ja erittäin vähäistä vaikutusta tekevä muun liikenteen hidaste, enkä usko niistä muodostuvan eroa. Molemmilla ajokerroilla auto ja renkaat olivat jo lämpimät ja auton sisätilan lämmitys samalla automaatikan tasolla. Myös keli pysyi samana +10°C ja märkä tie olosuiteilla.

  • Pirelli Pzero 245/40R20 -kesärenkailla ajolenkin keskikulutus oli 18,4 kWh/100 km.
  • Nokian Hakkapelitta R5 225/55R18 -kitkarenkailla ajolenkin keskikulutus oli 15,8 kWh / 100 km.
  • Pirelli Pzero nostaa siis kulutusta auton ns vakiorengaskoosta yli 15 %, ja pidän sitä erittäin isona erona!
  • Toki yleisesti olen huomannut, että kesärenkaiden paras kulutusalue on lämpimämmillä keleillä, kuin nyt oli. Talvirengas taasen on myös kulutuksen osalta omimmillaan viileässä ja kylmässä kelissä.

Ioniq 6:den toimintamatka on erinomainen myös moottoritienopeuksilla jopa näillä auton mukana tulleilla 20" vanteilla olevilla Pirellin Pzeroilla, ja se riittää meille olennaisimpaan, eli Tampere - Helsinki - Tampere edestakaiseen ajoon lähes poikkeuksetta ilman yhtään lisälatauksen tarvetta. Kuitenkin en malta olla vertaamatta ja toteamatta, että näillä omasta mielestäni tähän autoon ylimitoitetun kokoisilla Pirelleillä menetän noin 30 - 60 kilometriä toimintamatkasta verrattuna siihen, jos ajaisin 18" aerovanteilla olevilla A-energialuokan 225-leveillä kesärenkailla.

Minulle ainakin on merkitystä autoni rengasvalinnalla

Eli minulle ainakin on merkitystä monella tapaa sillä, millaiset renkaat autoni alla pyörivät. Mitä nyt sitten teen tämän kirjoitettuani? Todennäköisesti ensi kesäksi en mitään muutosta, vaan ajan vielä ensi kesän näillä samoilla Pirellin Pzero -kesärenkailla. Ajan ne ensi kesän aikana omasta näkökulmasta turvallisuus rajan lähelle. Sen jälkeen joudun valinnan eteen ja saatan kaupata nämä 20" vanteet eteenpäin sekä ostaa uudet 18" vanteet. Todennäköisesti pyöräytän ne uudet vanteet sitten talvirenkaille, koska nyt autoon tulleiden talvivanteiden muotoilu näyttää niin suljetulta, mutta samalla myös hankalia sisäpuolen uria sisältäviltä, että talvella on edessä lukuisia lumen ja jään sulattelukäyntejä lämpimässä parkkihallissa. Uskon, että oikeaan osuvalla 18" vanteelle laitettavalla kesärengasvalinnalla auton ajomukavuus parantuu merkittävästi rengasmelun sekä pehmeyden osalta ja kaupan päälle myös kulutus pienenee hieman.

Kiitos Vianor Tampere Sarankulma jälleen erinomaisesta palvelusta.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#5 (1) #evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 190 km/h (1) 200000km (1) 3.2 (1) 5 e-tech (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston jäädytys (1) Akuston lämmitys (2) akuston vaihto (1) Alankomaat (2) alapallonnivel (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Andorra (1) Ariya (2) Atlantin valtameri (1) Atto 2 (1) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Auto 25 (1) Autobahn (3) Autonäyttely (18) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) Belgia (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Bordeaux (1) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) Brugge (1) BYD (2) bZ4X (1) Canyon (1) Car Scanner (1) Carcassonne (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (3) CLA (1) CLA 250+ (1) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) Dinan (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) E-C3 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) Elroq (1) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (31) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (3) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) EQS (1) Espanja (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) Étretat (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (3) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) FAQ (1) Fazua (2) Fiat (1) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Grande Punto (1) Groupe PSA (1) Hakkapeliitta (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (4) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) Huolepitosopimus (1) hybridipyörä (1) Hyundai (37) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (35) ID.7 (3) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Inster (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (21) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (3) katsastus (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (3) kesärenkaat (4) KGM (1) Kia (9) kitkarengas (1) koeajoraportti (48) koiranluut (2) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (6) Kulutusvertailu (5) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (15) La Grande Motte (1) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) Latauksen keskiteho (1) lataushäviö (3) Latauskäyrä (1) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Latausteho (1) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) MEB-auto (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (3) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (7) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (3) Mont Sain Michel Abbey (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (6) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) määräaikaishuolto (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nokian renkaat (1) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) OBDLink (1) Ohelmistopäivitys (1) Ohjelmistopäivitys (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Pirelli (1) Polestar (3) Polestar 2 (3) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) Pzero (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) R5 (1) range (3) Ranska (4) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (92) Renault (10) renkaiden kestävyys (3) Roadlite (1) Roadster (3) Ruotsi (1) ruskaretki (1) Saksa (2) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (5) Smart (2) softabugi (1) SOH (3) Soul EV (2) Stellantis (1) Sveitsi (1) sähköauto (255) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (39) sähköautokokemus (26) Sähköautolla euroopassa (5) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (70) sähköauton kulutus (6) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (3) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (2) sähkötaksi (1) taksi (1) takuu päättynyt (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tanska (1) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (9) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (11) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) Tuulimylly (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) Viinitila (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (21) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Välimeri (1) Yadea (1) Ylinipeusvaroitin (1) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb