03.07.2023

Millaisen sähköauton saa vuonna 2023 alle 30 000 eurolla?

Osoite kopioitu

Tammikuun 2021 blogikirjoituksessani selvittelin millaisen sähköauton Suomessa sai silloin 30 000 - 40 000 eurolla. Eri medioissa on jo vuosia tiedetty kertoa, että sähköautojen hinnat laskevat pian ja alittavat ennenpitkää polttomoottoriautojen hintatason. Vielä ei olla edullisemman pään sähköautoissa lähelläkään tuota rajaa. Kalliimman pään hyvin varustelluissa ja tehokkaissa sähköautoissa ollaan jo usein tilanteessa, että sähköauto on jo edullisempi kuin polttomoottorivastineensa, mutta siinä on vahvin osuus Suomen autoverotuksella.

Edullistumisen teemaa ylläpitääkseni päätin selvittää, millaisen sähköauton kesällä 2023 saa alle 30 000 eurolla. Teen katselmusta uusista sekä käytetyistä. Käytettyihin rajasin Autotien tarjonnasta hieman laajemman, 25 000 - 35 000 hintahaarukan, koska niissä on arvioni mukaan enemmän tinkivaraa. 

Vertailuryhmäni eivät varmasti muodostu täydellisiksi katsauksiksi, mutta pyrin löytämään hyvää otantaa.

Pienet ja lifestyle sähköautot uusina ja käytettyinä

Fiat 500e hinnat alkaen malli 23,8 kWh:n akulla, josta on käytettävissä 21,3 kWh, on Fiatin Suomen maahantuojan hinnastossa 28 990 euroa. Kyseessä on hyvin pieni auto ja tuolla pienemmällä akulla soveltuu lyhyisiin tarpeisiin ja korostaa kotilatauksen tarvetta. Auton WLTP-toimintamatka on 190 km ja realistinen toteutuma kesällä noin 100 - 150 km ja talvella 80 - 130 km luokkaa. Tämä on kuitenkin ainoa pienten tai ns lifestyle sähköautojen luokkaan sopiva sähköauto, mikä uutena maksaa alle 30 000 euroa. Autona hemmetin nätti ja kätevä kaupunkiauto. Käytettynä Fiat 500e:n ostajan on hyvä olla tarkkana, että onko tarjolla uudemman sukupolven versio vai vanhempi. Näissä on aika iso ero. Käytettyinä saa uuden sukupolven viissatasia myös isommalla 42 kWh:n akulla selkeästi alle 30 000 euron hinnalla ja vähillä kilometreillä. Otin vertailutaulukkoon nyt kuitenkin vain hinnat alkaen mallin edustamaan uusia autoja.

Käytetty BMW i3 on oman makuni mukaan erinomainen vaihtoehto. Niitä löytyy käytettynä myös pitkästi alle 30 000 euron hintaan, mutta lähempänä 30 000 euron hintatasoa liikutaan jo ko auton isomman akun ja pienempien ajokilometrien tasoilla. Esimerkiksi vuosimallin 2022 yksilöitä on myynnissä alle 10 000 km ajettuna. I3 120 Ah -versiossa on 42,2 kWh:n akku, josta on käytettävissä 37,9 kWh. WLTP-toimintamatka on 308 km, ja realistinen kesällä varmaan noin 200 - 250 km sekä talvellä hieman vähemmän. Ulkonäön lisäksi i3:sen erikoisuus on sen valmistusmateriaaleissa. Siinä on hyvin vähän ruostuvia peltejä, mutta senkin edestä hiilikuitua sekä muita erikoisempia materiaaleja. Useissa taloudellisuusajokilpailuissa i3:nen on osoittautunut erittäin energiapihiksi sähköautoksi.

Käytetty Mini Cooper Se -valikoimaa löytyy myös runsaasti tarjolle alle 30 000 eurolla. Omaan silmääni Mini on näistä kaikkein hienoin. Minissä on 32,6 kWh:n akku, josta käytettävissä on 28,9 kWh. Minin WLTP-toimintamatka on 203 km, eli realistinen kesällä noin 120 - 150 km. 30 000 euron tasolla on tarjolla jo vuoden 2022 mallisia ja alle 10 000 km ajettuja yksilöitä.

Käytetty Renault Zoe kuuluu myös tähän vertailuryhmään kokonsa puolesta. Sähköautona se on jo ns konkarisarjassa. 30 000 euron hintatasoon saa vuoden 2022 Zoe ZE50 -versiota, jossa on 52 kWh käytettävissä olevaa akkukapasiteettia. WLTP-toimintamatka on 395 km ja realistinen toimintamatka kesällä useimmissa olosuhteissa 300 - 350 km luokkaa. Tästä vertailuryhmästäni Zoe siis omaa suurimman akun sekä pisimmän toimintamatkan.

Käytetyt Stellatiksen e-208 ja Corsa-e mahtuvat myös tähän pienten sähköautojen ryhmään ja niitä saa myös alle 30 000 eurolla. Hintahaarukkaani mahtuvissa käytetyissä autoissa on 45 kWh:n nettokapasiteetin akku, vaikka uusissa se onkin jo aavistuksen kasvanut. Omaan silmään etenkin e-208 on makean näköinen pikkuauto. WLTP-toimintamatka on 350 km. Corsa e ja e-208 ovat niin samankaltaiset autot, että otan niistä vertailutaulukkooni vain e-208:n. Itselläni oli jonkin aikaa tuollainen e-208 ja pidin siitä kovasti. Autoon sai myös maahantuojan kautta kattotelineet ja uskottavasti siinä oli myös sallittu kattotaakka, mutta en nyt löytänyt tälle mistään vahvistusta.

Kaikki tämän ensimmäisen vertailuryhmän autot ovat mielestäni toimintamatkaansa ja käyttötarkoitukseensa nähden riittävän hyviä ajaa. Fiat 500 on persoonallisuudessaan hauska. Mini Cooper Se on tarkka kuten merkiltä odotinkin. Zoe tarjoilee pisintä toimintamatkaa ja se houkuttelee myös pidemmille matkoille. Auto onkin ihan ok ajaa jopa pidempiä matkoja, mutta itsellä pitkillä matkoilla sen kuljettajan istuimen tarjoama tuki tuli rajoitteeksi. BMW i3 on erittän ketterä kaupungissa. Sen kääntösäde on erittäin pieni. Vakiorengastuksella sekä alustalla koin maantienopeuksissa auton ajettavuuden hieman epämukavan kiikkeräksi. Stellantiksen e-208 tykkäsin itse eniten näistä ajaa myös pitkiä matkoja.

Kaikki autot tarjoavat ainakin 176 cm pituiselle aikuiselle riittävät tilat edessä. Takana onkin ahtaampaa etenkin Fiatissa ja Minissä. Tavaratilat kaikissa ovat rajalliset.

Nämä sopivat erinomaisesti mm sinkkujen ja dinkkujen talouksiin tai kakkosautoiksi. Kaikilla voi ajaa myös pidempää matkaa, mutta etenkin alle 40 kWh akulla varustetuilla autoilla matkasuunnittelu ja toteutus pitää tehdä eri tavalla, kuin mihin suurin osa on tottunut. Kaikkien vertailun autojen DC-latausteho jää tuntuvasti uusiempien ja nopeimpien alle. Stellantiksen e-208 näyttää paperilla jopa hieman yli 100 kW:n DC-lataustehoa, mutta autosta puuttuu akuston lämmittämisen mahdollisuus suurteholatausta varten, joten parhaat tehot jäivät itsellä ainakin käytännössä aina vain haaveeksi. Silti uskon sen olevan näistä tehokkain DC-lataaja. Renault Zoen erikoisuus on 22 kW:n AC-lataus, joka on monelle ko auton valinneelle ollutkin jopa valinnan peruste. Sillä auton akku täyttyy nopeasti vaikka ostokeskuksen peruslatauksessa. Käytetyn Zoen ostajan on syytä olla erityisen tarkkana, että autossa on myös DC-lataus, mikäli sellaisen siihen haluaa. Niitä nimittäin on käytettyinä runsaasti markkinoilla myös ilman ko ominaisuutta.

Hieman lisää tilaa uusiin tai käytettyihin sähköautoihin

MG on Suomessa uusi tulokas, mutta ollut esimerkiksi Ruotsissa jo pidempään tarjolla. Ikivanha brittimerkki on nykysin kiinalainen auto. MB4 Standard mahtuu uutenakin alle 30 000 euron hintaluokkaan 27 900 euron hinnallaan. En ole itse ehtinyt autoa vielä edes näkemään, mutta tämä hintataso saa vääjäämättä kiinnostumaan. Kyseessä on edellistä vertailuryhmää hieman kookkaampi ja aika hyvän näköinen hatchback auto.

Myös MG5 Comfort SR on hinnat alkaen versionaan alle tavoitehintani ja kyseessä on ensimmäinen sähköfarmariauto Suomen tarjonnassa. Tässä on taatusti monia kiinnostava auto.

Käytetty Leaf -valikoima tarjoilee tähän hintatasoon jo 40 kWh sekä 62 kWh -versioita ja melko uusiakin. Leaf on useimmin tiloiltaan väärin ymmärretty auto. Kyseessä on aidosti tilava kulkupeli. Leafia harkitsevan on kuitenkin syytä ymmärtää, että siinä on DC-lataukseen CHAdeMO-liitin. CHAdeMO-latausverkosto ei kasva enää samaan tahtiin kuin Eurooppalaisen valinnan mukainen CCS ja joissain paikoin jo aiemmin olleita CHAdeMO-latureita on poistunutkin. Tällä hetkellä ei ole olemassa kohtuuhintaista ratkaisua muuttaa Leafia CCS-latureihiin sopivaksi. En siis itse kannusta hankkimaan tällä hetkellä Leafia kuin paikallisajoja varten.

Käytetty Hyundai Ioniq Electric -autoja löytyy hintatavoitteessani isommalla 38 kWh:n akulla. Ioniqin nerokkuus on sen energiataloudessa. Auto kulkee 38 kWh:lla mukavan matkan pienen kulutuksen takia, mutta Hyundai onnistui pilaamaan isompaa akkuun päivityksessä auton DC-lataustehon pahasti. Nimittäin aiempi 28 kWh:n akulla varustettu Ioniq suoriutuu pitkistä matkoista tätä uudempaa versiota nopeammin. Ioniq on kuitenkin monille erittäin hyvä vaihtoehto hintaluokassa.

Hyundai Kona, Kia e-Niro, Hyundai e-Soul -autoja löytyy myös suuremmalla 64 kWh:n akulla käytettyinä tavoitehintaani. Otan näistä ehkä tilavimman, Kia e-Niron vertailutaulukkooni. Jotain korealaiset ovat onnistuneet tekemään oikein myös näissä autoissa, koska taloudellisuusajokilpailuissa myös hämä ovat olleet kestomenestyjiä.

Stellantiksen isompikoriset, kuten Peugeot e-2008 tarjoavat myös käytetyissä valikoimaa tavoitehintaani. Valitsenkin vertailutaulukkooni myös e-2008:n auton.

Volkswagen ID.3 tarjontaa löytyy myös hintatavoitteessani 58 kWh:n akulla. Myös maltillisia, esimerkiksi alle 30 000 km ajomääriä on tarjolla.

Tesla Model 3 ja Model S -mallejakin alkaa löytyä tavoitehintani yläpäästä. Etenkin Model S tässä hintahaarukassa on lähtökohtaisesti aivan alkupään tuotantoa sekä runsaasti ajettu. Hyvällä tuurilla Model 3 Standard Rangea saattaa löytää noin 100 000 km ajettuna. Käytetty 30 000 euron hintaluokan Model S on aikamoinen jokeri valintana. Auto on selkäesti kookkaampi ja tilavampi kuin muut vertailun autot. Se tarjoaa käytettynäkin erinomaista toimintamatkaa ja vertailuun katselemistani käytetyistäkin ainoana olisi ollut nelivetoakin tarjolla. Parhaimmillaan se tarjoilee mukavia sähköautokilometrejä pitkästi ja erittäin edullisesti. Huonolla tuurilla korjauksiin alkaa takuuajan rauettua kulua rahaa isojakin määriä.

Vertailutaulukkoni osoitti, että jos kaipaa suurempaa tavaratilaa ja haluaa uuden sähköauton, on MG5 useille hyvä lisätutustumisen kohde. Uusista MG4 tarjoaa hieman pidempää toimintamatkaa ja on omaan silmään hyvän näköinen auto.

Käytetyistä Teslan Model 3 SR tarjoilee parasta suorituskykyä, suurinta tavaratilaa sekä vertailuryhmässä poikkeuksellista yhdistelmää laajentaa sekä katolle että perävaunuun matkatavaroiden kuljetuskapasiteettia. Model 3 tarjoaa myös nopeinta pitkän matkan etenemistä pienen kulutuksen ja hyvän latautuvuuden ansiosta. Vastaavasti käytetyt Model 3:set tavoitehintaluokassani ovat yleisesti enemmän ajettuja kuin muut vaihtoehdot.

ID.3:sta saa vähemmän ajettuna 58 kWh:n akulla. Nyt silmääni ei osunut tarjolla olevaksi tässä hintaluokassa isoimman 77 kWh:n akulla varustettua versiota. ID.3 harkitsijan on hyvä tiedostaa, ettei autoon saa lainkaan kattotaakkaa eikä vetomassaa.

Kia e-Niro edustaa omaan makuuni hieman vanhanaikaisempaa sähköautotarjoomaa. Ero on kuitenkin pieni ja makuasia mistä kukin tykkää. Käytetty E-Niro on monille erinomainen yhdistelmä vähän ajettua luotettavaa sähköautoa riittävillä tiloilla sekä käytännöllisellä toimintamatkalla. Myöskään E-Niroon ei saa vetomassaa.

Mikä olisi oma valintani?

Rehellinen vastaus: ei mikään näistä omassa tämän hetkisessa elämäntilanteessa. Yhdenkään auton kokonaisuus ei vastaa tarpeita ainoaksi autoksemme. Tarvitsemme koirien kuljetukseen sopivan peräkontin, jota vertailun autoista tarjoilee toki useampikin. Tarvitsemme myös vetotaakan ns normaalille 750 kg mökkiperäkärrylle. Ajan erittäin paljon pitkiä matkoja, joten hyvä toimintamatka ja latautuvuus ovat erittäin tärkeitä. Oma valintani olisi ehkä hieman kalliimmasta hintaluokasta käytettynä Model Y LR, Kia EV6, Skoda Enyaq tai VW ID.4. No, jos spekuloin, että olisimme hakemassa kakkosautoa, mitä siis emme missään nimessä ole kaupunkilaisina ostamassa, olisi valintani varmaan lähteä tutustumaan syvällisemmin MG4:seen. Sitä pitääkin koittaa päästä koeajamaan ihan mielenkiinnosta.

Ovatko sähköautot sitten halventuneet parissa vuodessa?

Kyllä ne tavallaan ovat, toisaalta sitten taasen eivät kovinkaan paljon. Käytettyinä on nyt 30 000 euron hintaluokassa tarjolla aivan toisen tasoisia sähköautoja, kuin pari vuotta sitten. Nyt tähän hintaluokkaan saa jo enemmän tilaa sekä toimintamatkaa. Osa käytetyistä on myös vähän ajettuja. Uusissa Teslan toistuvasti tekemät hinnanalennukset eivät oikeastaan ole näin edulliseen hintaluokkaan vielä ainakaan vaikuttaneet. Monien hehkuttamat ja pitkään odottamat kiinalaiset edulliset sähköautot ovat antaneet odotuttaa itseään Suomessa ja osa kiinalaisista ei ole edulliseen hintaluokkaan osuneetkaan. Esimerkiksi Maxus ei tarjoa mitään ainakaan Suomessa noin 30 000 euron luokassa. Nyt MG on avannut pelin tähän hintaluokkaan MG4:llä sekä farmarikorisella MG5:llä. Mielenkiinnolla odotan, miten markkina kehittyy.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Jarkko
04.07.2023 08.13

Ei vielä mutta kohta saa myös Volvon EX30 alk. hinnalla tuohon ~35kE hintaan. Hyvää valikoimaa alkaa siis olemaan markkinoilla.

Sähköautoileva motoristi
04.07.2023 08.47

Taitaa mennä EX30 kuitenkin yli 30 000e hinnat alkaen? Mutta silti äärimmäisen kiinnostava hintahaarukkaan uudet 30 000 - 40 000 e ja käytetyt 30 000 - 45 000 e

JJ1
19.07.2023 14.18

Opel Mokka unohtunut vertailusta.

Jonas
29.07.2023 16.30

Kyllähän Kiinasta löytyisi monenlaista halpaakin sähköautoa jotka kävisivät ihan hyvin tavisduunarin työmatkakulkineeksi, mutta niitä ei selvästikään haluta Eurooppaan tai ainakaan pohjoismaihin tuoda. Suomessa päättäjät eivät oikeasti halua liikenteen sähköistyvän, vaan kerätä autoilijoilta mahdollisimman paljon rahaa. Siksi tänne ei tuoda miltään merkiltä halvimpia sähköautomalleja. Jopa se köyhän kansan autoilun pelastajaksi kuviteltu Dacia Spring torpattiin tulemasta Suomeen, ja nekin mitkä on tuotu muuta kautta, maksavat tuplasti sen mitä alunperin puhuttiin.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Käytetty sähköauto sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (36) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (242) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb