27.09.2025
Uusi Volvo V60 - skandinaavista erinomaisuutta

Volvo V60 ei ole mikään uusi tuttavuus itselleni. Viimeisen kolmen vuoden aikana olen vieraillut pariin otteeseen Ruotsissa ja siellä vuokra-autoksi on kumpanakin kertana valikoitunut juurikin Volvo V60. Miksikö? Koska Volvot ovat hinta-laatusuhteeltaan erittäin päteviä menopelejä. V60 on valikoitunut malliksi puolestaan siksi, koska se on tilava, muttei kuitenkaan V90:n kaltainen ”laiva”.
Voin todeta heti alkuun, että V60 on suorastaan erinomainen auto. Sen ratin takana on niin mukavaa, ettei tule oikeastaan edes ikävä saksalaisia premium-merkkejä, kuten Audia, BMW:tä tai Mercedestä. V60 tarjoilee nykypäivänä yhtä lailla tasokasta kyytiä, moneltakin osin.
On outoa ajatella, että uusia farmariautoja ei juurikaan näe enää nykypäivänä. Lähes tulkoon kaikki suuret autonvalmistajat ovat mieltyneet nykyään crossovereihin ja katumaastureihin, tai niiden sekasikiöihin, ja farkut ovat hävinneet lähes kokonaan valmistajien mallistoista. Toki myös kysynnällä on ollut merkitystä asiaan. Kansainvälisesti katsottuna farkut eivät ole ikinä olleet kovin suosittuja. En osaa täysin sanoa, että mistä tämä on johtunut, koska minun mielestäni farkuissa on aina ollut paljon järkeä. Ne ovat kuin sedan, mutta paremmalla tavaratilalla. Ja, sedanien ajo-ominaisuudet rökittävät yleensä maasturit. Ihan vain matalamman painopisteenkin vuoksi. Toki ymmärrän, että monet ihmiset fanittavat crossovereita tai maastureita juurikin sen takia, että niissä ajetaan korkeammalla ja näkyvyys eteenpäin on näin ollen parempi. Makuasioista on sinällään vaikea kiistellä.
Elän toivossa, että V60:n valmistus ei loppuisi kokonaan tulevaisuudessa, vaikka liikkeellä on ollut huhuja, että ainakin nykyisen sukupolven valmistus tulee päättymään vuoden 2026 jälkeen. Monet merkit viittaavat vahvasti myös siihen, että Volvo tulee tulevaisuudessa keskittymään nimenomaan crossovereiden ja katumaasturien kaltaisiin SUV-malleihin ja täyssähköisiin autoihin, koska kysyntä näissä kasvaa globaalisti jatkuvasti. Mutta, toisaalta voisi kysyä, että tarvitseeko lähes joka ikisen markkinoilta löytyvän uuden auton olla jonkin sortin SUV? Kai farkuillekin kuitenkin sen verran kysyntää löytyy, että edes yksi malli valmistajien mallistoissa voisi olla farkku?
Oli miten oli, lähdetäänpä tutustumaan tämän kertaiseen koeajoyksilöön paremmin. Lahden Autosalpa tarjosi minulle koeajoon heillä esittelyautona olleen, tämän vuoden malliversion V60:stä (T8 AWD Long Range High Performance Plus Pro Dark). Kyseessä on hybridivoimalinjalla varustettu versio ja samalla myös V60-malliston tämän hetken tehokkain versio. Kyseessä on lisäksi malliston käytännössä toiseksi parhaiten varusteltu versio.Aloitetaan ulkonäöstä, joka on tuttua Volvoa. Volvo on Volvo, vaikka voissa paistaisi, voisi sanoa. Volvon suunnittelijat ovat tehneet hienoa jälkeä nykyisen sukupolven kohdalla, sillä he ovat onnistuneet säilyttämään perinteet, mutta he ovat samalle saaneet tuotua autoihinsa entistä enemmän skandinaavista designia ja eleganssia. V60 on näyttävä ilmestys ja siitä pitävät huolen jykevä keula, Thorin vasaraa muistuttavat etuvalot, kylkiä pitkin kulkeva linjakkuus ja jämäkkä perä. Nykyisellä sukupolvella on ikää jo seitsemän vuoden verran, mutta designissa se ei ihme kyllä juurikaan näy. Ehkä se kielii myös designin ajattomuudesta. Volvon täyssähköiset EX-mallit ovat ihan onnistuneita luomuksia ulkonäöllisesti, mutta itse arvostan silti enemmän tämän sukupolven klassisempaa ja linjakkaampaa muotoilua. Kuten taisin mainita esimerkiksi jo aiemman EX90-testini yhteydessä, nykyisen sukupolven mukainen XC60 on edelleen yksi parhaimman näköisistä katumaastureista, ainakin omassa hintaluokassaan.
Skandinaaviset piirteet ja eleganttius ovat vahvasti läsnä myös V60:n sisätiloissa. Ohjaamon yleisnäkymä on selkeä, ja se on viimeistelty tyylikkäillä yksityiskohdilla. Viehätyn eritoten siitä, että V60:n ratin taakse istuessa kaikki tuntuu heti luontevalta: hallintalaitteet löytyvät intuitiivisesti ja kokonaisuus henkii harkittua suunnittelua.
Pidän myös siitä, että keskinäyttö on integroitu osaksi keskikonsolia. Se ei pomppaa silmään samalla tavalla kuin monissa nykyautoissa, joissa keskinäyttö on nostettu irralliseksi elementiksi konsolin päälle – usein vähän kuin tabletti, joka ei oikein tunnu kuuluvan kokonaisuuteen.Tosin, pientä miinustakin täytyy antaa keskinäytöstä. Se on pienen pienessä upotuksessa, mikä ajoittain haittaa hivenen käyttökokemusta, ainakin auton ollessa liikkeessä. Lisäksi sen takaa löytyvä käyttöliittymä ei ole nopeudeltaan ja toiminnoiltaan yhtä hyvä kuin esimerkiksi uusista EX-malleista löytyvä. Polestarin malleista löytyvästä käyttöliittymästä puhumattakaan, joka on varmasti yksi parhaimpia, mitä olen ikinä autossa operoinut. Lähimmäksi on yltänyt ehkä uusista Mersuista, kuten esimerkiksi G580:sta löytyvä käyttöliittymä.
Palatakseni takaisin ohjaamon positiivisiin seikkoihin, on annettava kehut yleisestä laatutuntumasta. Mikään ei nitise tai natise ja kaikki tuntuu laadukkaasti valmistetulta.Jatketaan sitten istuintiloihin. Olen ajanut tänä vuonna useampaa autoa, joissa ajoasento on ollut sanalla sanoen erinomainen, myös itseni kaltaiselle 194-senttiselle. Joukkoon on mahtunut esimerkiksi BMW i5 M60:n ja Mercedes G580:n -kaltaisia luksusautoja, mutta jostain syystä saan V60:ssa vielä näitäkin paremman ajoasennon. Täyttä nahkaa olevat urheilulliset etupenkit ovat suorastaan loistavat, ja V60:lla Ruotsissa useita satoja kilometrejä rullanneena tiedän, että esimerkiksi reilun kolmen tunnin ajomatkakaan ei tunnu tällä autolla missään. Sitä voisi helposti rullailla menemään vaikka toisetkin kolme tuntia. Etuistuintilojen osalta on vaikea keksiä pienintäkään valituksen sanaa, niin hyvää työtä ovat ruotsalaiset tehneet tällä saralla.
Takapenkillä jalkatilaa on sen sijaan hivenen vähemmän kuin ennakkoon uumoilin. Etupenkin ollessa omilla säädöilläni, ottavat polvet etupenkkiin jo lähes kiinni. V60:n akseliväli on nykyisin jopa 2 872 mm, joten siksi odotukseni olivat korkealla. Mutta, se ei silti poista sitä faktaa, että kyllä tällä autolla viisihenkinen henkinen perhe helposti ajelee. Harvemmin sitä kuitenkaan perheen pienokaiset yli 190-senttisiä ovat. Ellei perheeseen ole sitten seuraava suomalainen NBA-sukupolvi syntynyt.
Tavaratilaa uusi V60 tarjoilee 529 litran verran, mikä on varsin riittävästi. Se on lähes 60 litraa enemmän kuin esimerkiksi uuden Audi A5 Avantin tavaratila. Takapenkkien selkänojat kaadettuna tavaratilan suuruuden saa kasvatettua 1 440 litraan, joka puolestaan häviää yli 60 litran verran esimerkiksi BMW:n 3-sarjalaisen Touring-versiolle ja Mercedeksen C-sarjalaiselle. Mutta, ei 1 440 litraakaan ole millään tavoin huono suoritus.
Tsekataanpa sitten auton varustepuolta. V60:n eri varustelutasot ovat järjestyksessä Core, Bright ja Dark, ja näiden sisällä on sitten erikseen vielä Plus ja Ultra -tasot. Tämän koeajoyksilön tarkka varustelutaso on Dark Plus.
Varusteita autosta löytyykin erittäin kattavasti. Niitä ovat esimerkiksi 18-tuuman alumiinivanteet, 360-kamera, adaptiivinen vakionopeudensäädin jonotoiminnolla, mukautuvat LED High Level -ajovalot kaukovaloautomatiikalla, Moritz-nahkaa oleva istuinverhoilu, Harman Kardonin -äänentoistojärjestelmä, matkustamon sähkölämmitin ja lämmitettävät etu- sekä takapenkit (pois lukien keskipenkki). Ajoavustimienkin määrä on runsas, kuten turvallisuuteen kovasti panostavan Volvon kohdalla olettaa saattaakin, ja niistä voitaisiin mainita erikseen Safety Assistance, joka sisältää esimerkiksi isojen eläinten havaitsemistoiminnon. Kyseessä on nimittäin toiminto, jota ei edelleenkään kovin monesta autosta löydy ja joka on Suomen kaltaisessa maassa varsin hyödyllinen.
Nelivetoisella V60:llä ajaessa ei tule saksalaisia kilpakumppaneitakaan ikävä. Ohjaus on täsmällistä ja auto kaikin puolin erittäin vakaa ajettava, myös kaarteissa. Alusta puolestaan on tasapainoinen sekoitus pehmeyttä ja sporttisuutta. Voi hyvillä mielin sanoa, että V60:n ajettavuudessa on premium-tason tuntua. Mieleeni muistui itse asiassa juuri, kun ajelin V60:lla kovan lumimyräkän keskellä Ruotsissa. Vaikka tieolosuhteet olivat sanalla sanoen surkeat, oli minulla jatkuvasti täysi luotto alla olevaan autoon. Parhaaseen testiin auton ajo-ominaisuudet pääsevät kuitenkin aina vaikeissa olosuhteissa ja V60 teki tuolloin lähtemättömän vaikutuksen. Kyllä tämän sukupolven Volvot ovat edelleen (myös) pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltuja autoja. Yksi parhaimpia puolia tässä koeajokissa on, ajotuntuman ohella, tehokkuus. Tehoa kun ei voi koskaan olla liikaa. Autosta löytyy 2 litran nelisylinterinen, turboahdettu bensiinimoottori ja 107 kW:n sähkömoottori. Tehoa tällaisesta T8 AWD -versiosta löytyy yhteensä jopa 455 hevosvoimaa ja vääntöäkin huimat 709 Nm. Se tarkoittaa, että tämä yli 2 000 kilon painoinen farmari kiihtyy nollasta sataseen vain 4,6 sekunnissa, mikä on aivan ensiluokkainen suoritus isolle hybridiautolle. Sillä se rökittää selvästi useimmat kilpailijansakin. Esimerkiksi ohittaminen ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia, mikä taas tekee autosta astetta turvallisemman.
WLTP-kulutus autolle on 2,5 litraa satasella ja pelkällä sähköllä pitäisi tällä ladattavalla hybridillä päästä jopa 91 kilometriä. Volvon ilmoittama sähköinen toimintamatka pitää itse asiassa melko hyvin paikkansa, ainakin omien kokemusteni perusteella. Hyvin lähelle sitä ainakin päästään ja se on sinällään ihan mallikas suoritus tällaiselle isohkolle ja tehokkaalle hybridifarkulle.
Pelkällä polttomoottorilla ajellessa kulutus nousi itselläni paikoin lähelle 8 litraa satasella, mutta ajotyylini ei välttämättä ollut kaikista taloudellisin koko aikaa.
Tämä kyseinen koeajoyksilö on toiminut siis esittelyautona ja kilometrejä siltä löytyy mittarista reilu tuhat. Sen hinta on täten vajaat 56 tuhatta euroa. Aivan uuden, vastaavalla varustelutasolla olevan T8 AWD -mallin hinta on vajaat 58 tuhatta euroa, mutta tässä yksilössä saattaa olla myös joitain tehdasasenteisia lisävarusteita, joita en huomannut. Koeajoyksilön kohdalla puhutaan käytännössä uudesta autosta, eli jos haluaa tämän kaltaisen V60:n nopeasti ja haluaa samalla säästää ainakin parisen tuhatta euroa, kannattaa katse suunnata juuri tähän yksilöön.
Mainittakoon vielä, että uuden V60 varsinainen alkaen-hinta on vajaat 54 tuhatta euroa. Esimerkiksi Audi A5 Avantin alkaen-hinta on vajaat 52 tuhatta euroa, eli hitusen vähemmän, mutta nelivetoisen A5 Avantin hinta onkin jo lähes 59 tuhatta euroa. V60-malleista kaikki ovat nelivetoisia.
Jotain ruotsalaisen autonvalmistuksen korkeasta tasosta kertoo se, että täyssähköisiin vaihtoehtoihin keskittynyt Polestar vetää vielä Volvoakin pidemmän korren ja sen mallit päihittävät mielestäni EX-mallit. Mutta, samalla Polestar edustaa myös astetta futuristisempaa vaihtoehtoa. Jos hakusessa on sen sijaan jotakin vähän perinteisempää ja tavanomaisempaa, ja hinnaltaan huokeampaa, ei V60:n kaltaisen auton kanssa voi mennä vikaan.
V60 ei ole ehkä kokenut suuria mullistuksia vuosikausiin, mutta miksi toimivaa reseptiä tarvitsisi lähteä jatkuvasti muuttamaan? V60 on jo tällaisenaan niin toimiva kokonaisuus. Siitä pitävät huolen mukavuus, tehokkuus ja loistavat ajo-ominaisuudet. Jotkut eivät ehkä edelleenkään kelpuuta Volvoja samaan premium-kategoriaan Audin, BMW:n ja Mercedeksen kanssa, mutta itse en näe enää yhtään syytä olla kelpuuttamatta. Volvo V60 on taas yksi hieno osoitus skandinaavisesta osaamisesta. Kiitokset vielä Lahden Autosalpa -liikkeelle auton tarjoamisesta koeajoon raportin tekemistä varten.
Keskustelu
Ei kommentteja