07.05.2025

Parin tunnin koeajot: Suomen nopein vuokra-auto Smart #1 Brabus

Osoite kopioitu

Parin tunnin koeajot -osiossa koeajetaan uusia ja käytettyjä autoja. Ensifiiliksen ja pintaraapaisun perusteella on tarkoitus antaa koeajoraportin päätteeksi arvio siitä, että ostaisinko auton vai en (jos hakusessa olisi sen kaltainen automalli).

 

Kuvittele pieni ja pörröinen hauva, joka istuu kiltisti sylissäsi ja jota tekisi mieli rapsutella jatkuvasti. Sellainen, joka on aina hyvä poika. Sellainen on Smart #1 Comfort-ajotilassa.

Kuvittele nyt tuo sama söpö hauva uudelleen, mutta sen sijaan, että se vain istuisi kiltisti sylissäsi, se syöksyykin kiinni kurkkuusi varoittamatta, kuin Stephen Kingin kirjaan perustuva tappajakoira Cujo konsanaan. Sellainen on Smart #1 Brabus-ajotilassa.

Smart #1 ei ole todellakaan siis sellainen auto, jollainen kuvittelisit sen aluksi olevan. Ulkoisesti se näyttää persoonalliselta ja kompaktilta sähköautolta, mutta siinäpä se. Se ei välttämättä tuollaisenaan jäisi sen enempää mieleen, vaikka sinällään kivalta näyttääkin. Mutta, kun autosta vaihtaa ajotilaksi ”Brabus” ja se vapauttaa käyttöösi kaikki täydet 428 hevosvoimaa ja 584 Nm vääntöä, sen luonne muuttuu täysin. Nyt se jää aivan varmasti kaikkien mieleen. Nollasta sataseen ennätetään tällä Smartilla vain 3,9 sekunnissa ja se on lukema, joka kilpailee kiihtyvyydessä jo nopeimpia Tesloja vastaan. Sellainen on tämä uusi täyssähköinen ja nelivetoinen Smart, joka on annettu Brabusin, eli siis tuningin hullujen saksalaisten tiedemiesten käsittelyyn. He ovat iskeneet autoon toisen sähkömoottorin (etuakselille), lisänneet sporttijousituksen sekä etu- ja takaspoilerit, muokanneet sivuhelmoja ja laittaneet siihen 19-tuuman renkaat erikoisvanteilla. He ovat lisäksi jättäneet ulkokuoreen ja sisätiloihin oman punaisen kädenjälkensä – saaden sen itse asiassa jollain tavalla muistuttamaan jonkin sortin Hot Wheels -autoa.

Mutta, ennen kuin tutustutaan sen tarkemmin tähän kyseiseen Smartiin, käydäänpä vähän taustoja läpi. Aloitetaan Smartista autonvalmistajana, joka on varmasti suhteellisen vieras monelle meistä. Smarthan sai alkunsa jo 90-luvun lopulla Swatchin (kyllä, puhun nyt siitä sveitsiläisestä kellomerkistä) ja Mercedeksen yhteistyöstä. Lopputuloksena oli sinällään täydellinen menopeli urbaaniin ympäristöön, eli äärimmäisen kompaktin kokoinen ja näppärä peli esimerkiksi suurkaupunkien sykkeeseen. Ensimmäiset Smartit olivat autoja, joilla sai ainakin kuuleman mukaan vedettyä U-käännöksen minimaalisen pienessä tilassa ja joilla pystyi näin ollen kätevästi puikkelehtimaan kaupungin ahtailla kujilla.

Myönnettäköön, en ole henkilökohtaisesti päässyt ikinä aiemmin ajamaan Smartia, mutta jos olen ymmärtänyt oikein siitä mitä olen kuullut ja lukenut, ensimmäiset Smartit eivät välttämättä olleet laadullisesti kovin ihmeellisiä tekeleitä. Ne olivat jonkin sortin muovisia kippoja ja autoja kaupunkilaisille, jotka eivät varsinaisesti pitäneet ajamisesta, mutta jotka halusivat kuitenkin liikkua mahdollisimman vaivattomasti paikasta toiseen. Vuosien vieriessä Smart katosi merkkinä jonnekin, vaikkei yhtiötä missään vaiheessa ilmeisesti kokonaan kuopattukaan. Näin jatkui pitkään, kunnes Mercedes päätti viime vuosina herättää Smartin kunnolla taas henkiin. Tällä kertaa he tekivät sen yhteistyössä kiinalaisen Geelyn kanssa, joka omistaa myös sellaiset automerkit kuin Lotuksen ja Volvon. Smart 1# on rakennettu Geelyn kehittämälle alustalle ja se on valmistettu kokonaan Kiinassa. Samainen alusta löytyy muuten Volvo EX30:sta.

Brabusia jo äsken hieman sivusinkin ja kyseessä on siis vuonna 1977 perustettu saksalainen tuning-paja, joka on erikoistunut Mercedeksen ja Maybachin autoihin. He ovat aiemmin fiksanneet muun muassa Mercedeksen G-sarjan -maasturia ja tehneet siitä erikoisversion, josta irtoaa yhteensä 800 hevosvoiman verran tehoa ja 1000 Nm vääntöä. Monelle sana ”Brabus” ei välttämättä sano yhtään mitään, mutta jos on yhtään enempää autoihin vihkiytynyt, niin tietää Brabuksen merkitsevän yhtä kuin räjähtävä nopeus.

Hypätäänpä sitten takaisin tähän Smart #1 Brabus -malliin, jonka minulle tarjosi koeajoon Veho Airport. Kyseinen auto on vuokra-auto ja Vehon mukaan kyseessä on muuten Suomen nopein vuokra-auto.

Aloitetaan auton koosta. Toisin kuin aiemmat Smartit vuosien varrelta, #1 ei ole aivan pikkuruinen. Se luokitellaan itse asiassa jopa crossoveriksi tai kompaktiksi katumaasturiksi, vaikka sinällään kompaktin kokoinen onkin. Pituutta Brabus-versiolla on yhteensä 4,3 metriä.

Siirrytään sitten ulkonäköön. Smart #1 on auto, jonka ulkonäkö jakaa varmasti jonkin verran mielipiteitä. Tuskin kukaan sanoo, etteikö se olisi sinällään ihan söpö, mutta kaikki eivät välttämättä halua autojensa olevan söpöjä. Se on kuitenkin sanottava, että Smart #1:n ulkoasu on persoonallinen. Sen muotoilusta löytyy kivoja, pieniä yksityiskohtia, niin ulkoa kuin sisältäkin, ja se ei ole vain yksi muiden joukossa. Se erottuu mielestäni edukseen harmaasta massasta. Sen ulkoisessa habituksessa on jopa jotain samaa kuin Minissä. Molemmat ovat pienehköjä autoja napakalla asenteella. Molemmat saivat alkunsa pieninä, urbaaneina menopeleinä. Molemmat tarjoavat tietynlaista premium-henkisyyttä persoonallisten yksityiskohtien kera. Molemmat ovat sporttisia luonteeltaan. Ja, molemmat ovat ripeitä.

Sukelletaanpa sitten Smart #1:n ajettavuuteen. Comfort-ajotilassa Smart #1 on melkeinpä kuin mikä tahansa nykypäivän sähköauto. Ajettavuus tuntuu hyvältä ja auto melko ketterältä. Alusta tarjoaa pehmeän kyydin, eivätkä kaikki tien epätasaisuudet imeydy suoraan selkärankaan. Kun vaihtaa Sport-tilaan, auto liikahtaa viivalta jo vähän rivakammin, mutta samalla sitä huomaa jossain määrin myös auton painon. Täyssähköisestä autosta kun puhutaan, niin painoa on jonkin verran kompaktista koosta huolimatta, tarkalleen ottaen vajaat parisen tuhatta kiloa. Se on jo pienen elefantin verran. Mutta, kun vaihtaa ”Brabus”-tilaan, tapahtuu autossa jotakin merkillistä. Nimittäin, kun isket kaasun pohjaan ”Brabus”-tilassa, tuntuu siltä kuin mitään painoa ei olisikaan ja auto ampaisee liikkeelle kuin steroideilla pumpattu hauki rannasta, imaissen selkäsi kiinni penkkiin. Vain hetkessä huomaat leveän hymyn leviävän kasvoillesi ja olevasi täynnä lapsenomaista innostusta. Nimittäin, mitä tulee autoihin, on yksi ominaisuus mihin ei ikinä kyllästy ja se on nopeus. Pienillä pojilla on omat lelunsa ja isoilla miehillä omansa. Tämän kaltainen tykinkuula menisi melkeinpä ison miehen lelusta. Se melkeinpä näyttääkin Hot Wheels -autolta, kuten jo mainitsinkin.

Palataanpa sitten takaisin estetiikkaan. Sisälle astuessa huomio kiinnittyy ensimmäisenä Brabusin punaisiin yksityiskohtiin, jotka antavat autolle kyllä oman, pikantin säväyksensä. Eli Brabusin kädenjälki ulottuu tosiaan myös auton visuaaliseen antiin ja hyvä niin.

Olin itse ohjaamossa heti kuin kotonani, mikä on aina hyvä merkki. Vaihteenvalitsin löytyy oikeasta viiksestä, aivan kuten Mersuissakin, pyyhkimiä hallinnoidaan puolestaan vasemmalla viiksellä. Keskikonsolista löytyy kansien alta mukitelineet ja paikka puhelimen langatonta lataamista varten. Autosta löytyy iso 12,8 -tuumainen keskinäyttö ja sen alta fyysiset painikkeet muutamille tärkeimmille toiminnoille. Digitaalinen mittaristo on pieni, mutta persoonallinen, ainakin graafiselta ulosasultaan. Penkit ovat mikrokuitumokkanahkaa ja niissä on mukava istua. Tosin, huomasin oman penkkini kohdalla tiukemmissa kurveissa jonkinlaista ikävää natinaa. Ehkä kyse oli vain yksilökohtaisesta ongelmasta. Tuuletusaukoista löytyy tyyliteltyjä yksityiskohtia ja kojelaudassa on kiiltävää, metallinhohtoista muovia. Vaikka sisätiloissa ei sinällään nähdä mitään kovin mullistavaa, varmistavat persoonalliset yksityiskohdat sen, että autosta löytyy omanlaistaan luonnetta myös sisältä.

Jos katsotaan varustepuolta, autosta löytyy vakiona muun muassa sellaisia varusteita kuin panoraamakattoikkuna, 360-kamerajärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin, kuolleen kulman varoitin, liikennemerkkien tunnistus ja akun esilämmitys. Siinä siis vain joitain mainitakseni. Brabus-mallista löytyy lisäksi myös Beats-audiojärjestelmä ja pakko sanoa, että ainakin bassot kuulostavat pirun hyviltä.

Nyt kun puhutaan suhteellisen kompaktista menopelistä, niin monia varmasti kiinnostaa auton istuintilat. Edessä on sähköiset säätimet istuimille ja penkin saa pitkälti haluamaansa asentoon ja ajoasennon hyväksi, jopa itseni kaltainen 194-senttinen kuljettaja. Auto ei tunnu edessä istuessa lainkaan ahtaalta, mikä oli oma pelkoni Smartin kohdalla etukäteen ajateltuna.

Toki, kun etuistuin on säädetty itselleni sopiville asetuksille, tarkoittaa se sitä, että taakse ei jää juurikaan tilaa. Polvet ovat tällöin aivan kiinni etupenkissä, mutta en toisaalta odottanutkaan, että Smartissa olisi mitenkään erityisen mahtavat takatilat. Tämä on kuitenkin varsin kompaktin kokoinen auto. Ja jos kuljettajana sattuu olemaan hieman lyhyempi kaveri, niin sittenhän takanakin on jo selvästi enemmän tilaa.

Tavaratilaa autosta löytyy 313 litran verran, mikä on melkeinpä sama kuin edellä mainitulla Volvo EX30:lla (318 litraa). Jos katsotaan puolestaan muita saman kokoluokan kilpailijoita, niin esimerkiksi Hyundai Konan tavaratila vetää 466 litraa ja Kia Niron jopa 495 litraa. Mutta, ei Smart #1 Brabusin kaltaista autoa nyt varmaan ensisijaisesti tavaratilan koon perusteella valitakaan.  

Minkälaisen rangen tämä täyssähköinen Smart #1 sitten tarjoaa? No, Smart itse ilmoittaa, että täydellä latauksella sillä pitäisi päästä noin 420 kilometriä optimiolosuhteissa. 150 kW -pikalatauksella pitäisi akusto saada ladattua 10-prosentista 80-prosenttiin vain noin 30 minuutissa. Itse range ei ole ehkä aivan sieltä suurimmasta päästä, mutta voisin kuvitella, että tämä Smart #1 on jatkossakin nimenomaan monen kaupunkilaisen valinta. Ja, jos sillä ajetaan enimmäkseen urbaanissa ympäristössä, niin silloin rangekaan ei muodostu ongelmaksi (vaikka sitä tekisi Brabus-ajotilassa vähän reippaampia kiihdytyksiäkin).  

Tällä kertaa koeajoin siis vuokra-autoa, mutta käydäänpä yleisesti läpi auton hintapuoltakin. Smart #1 Brabusin hinta uutena on rapiat 51 tuhatta euroa. Vertailun vuoksi, tehokkaimman ja parhaalla varustelutasolla olevan EX30:n hinta on 54 tuhatta euroa. Ja, esimerkiksi tehokkaimman Hyundai Konan hinta on noin 48 tuhatta euroa. Eli hinnallisesti Smart #1 Brabus vaikuttaa olevan ihan järkevällä tasolla.

Konasta minulta ei löydy omakohtaista kokemusta, mutta vaikka esimerkiksi EX30 on kaikin puolin varsin pätevä sähköauto, ei se ole olemukseltaan yhtä persoonallinen kuin tämä Smart.

Mikä on siis loppuarvioni autosta? Aikakaudella, jolloin yhä useampi autonvalmistaja puskee toinen toistaan muistuttavia sähköautoja markkinoille, on Smart #1 Brabus virkistävä poikkeus joukkoon. Ainakin se on mielenkiintoinen.

Onko kompaktissa, 428-heppaisessa Smart #1:ssä sinällään mitään järkeä. Ei, mutta kuten olen joskus aiemminkin sanonut, ei elämässä ole aina muutoinkaan järkeä ja hyvä niin. Smart #1 Brabus on tietyllä tapaa vähän sama kuin jos sen alussa mainitsemani söpön hauvan selkään teippaisi raketin kiinni. Ylivoimaisesti parasta siinä on, että se ei ole vain hyötyväline, jolla liikutaan paikasta A paikkaan B, vaan se on auto heille, jotka haluavat autolta vähän enemmän persoonaa tai jotakin vastaavaa.

Ostaisinko itse siis auton, jos hakusessa olisi jotakin tämän kaltaista ja kokoista? No, näin perheellisenä sitä jäisi tilat ehkä vähän turhan pieniksi, mutta sinkkumiehenä harkitsisin sitä ehdottomasti.

Ja, yksi asia on ainakin satavarma. Paljon hauskempaa vuokra-autoa tuskin Suomesta ainakaan löytyy.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

abc (1) abs (1) abu dhabi (1) adrian newey (2) aeb (1) ahvenisto (1) ai (1) airdrop (1) ajaminen (1) akku (1) akkukestävyys (1) akkutakuu (1) akkutyypit (1) akusto (1) akut (1) alastaro (1) alex albon (2) alfa romeo (2) alinopeus (1) alphatauri (1) alpine (2) amazon (1) america (1) amerikka (1) android auto (1) anturi (1) apple (1) apple carplay (1) apple watch (1) ar (1) ariya (1) arvio (1) arvostelu (1) aston martin (6) audi (3) australia (2) auto (19) autoilu (20) autonvalmistaja (1) autonvalmistajat (1) autosalpa (4) autosalpa lahti (2) autot (19) bahrain (1) bemari (2) bentley (1) blancpain gt series (1) bloomberg (1) bmw (5) bmw ix (1) bmw x6 (1) bose 10 (1) brabus (1) brands hatch (1) brasilia (1) brembo (1) brändi (2) brändiuudistus (1) bugatti (1) bugatti chiron (1) byd (2) bz4x (1) c40 (1) c40recharge (1) capital cities (1) carlos sainz (2) charles leclerc (2) chevrolet corvette (1) christian horner (2) chrysler (1) corvette (1) countach (1) coupe (1) cristiano ronaldo (1) crossover (2) cupra born (1) daft punk (1) danger zone (1) daniel ricciardo (2) david beckham (1) delorean (2) dodge (1) dodge ram (1) donald trump (1) drake (1) duracell (1) ea wrc (1) ekosysteemi (1) elon musk (3) enyaq (1) e-pace (1) e-power (1) eqa (1) esc (1) esteban ocon (2) e-tech (1) e-type (1) ev (2) ex30 (1) f1 (4) f2 (1) f3 (1) f4 rookie championship (1) fernando alonso (1) ferrari (6) ferrari 458 (1) ferrari enzo (1) ferrari laferrari (2) ferrari testarossa (2) fia (1) fip (1) flavio briatore (1) fleetwood mac (1) focus rs (1) ford (3) ford explorer (3) ford explorer ev (1) ford gt (1) ford kuga (1) ford mondeo (1) ford mustang (1) ford shelby (1) ford s-max (1) ford sync (1) fordstore lahti (1) formula 1 (2) fossiiliset polttoaineet (1) franco colapinto (1) gabriel bortoleto (1) general motors (1) george russell (2) globalisaatio (1) google (4) googleplay (1) gordon ramsay (1) gran turismo (1) gran turismo 7 (1) gt-r (1) haas (2) happi (1) harry styles (1) helmut marko (2) helsinki (1) honda civic (1) honda cr-v e:fcev (1) honda fit (1) hud (2) hummer (1) hybridi (3) hyundai (5) hyundai getz (1) hyundai ioniq 5 (1) hyundai nexo (1) hyundai tucson (1) häkkinen (1) iitti (1) imessage (1) Impreza (1) interlagos (1) intia (1) ioniq 5 (1) ioniq 6 (1) ioniq5 (1) ios (1) i-pace (1) ipad (1) iphone (2) isack hadjar (1) ix1 (1) jaguar (1) jaguar e-type (1) jalankulkija (1) jalankulkijat (1) james bond (1) jamiroquai (1) jan hammer (1) jeep (1) joni luolamaa (1) jos verstappen (2) jouko ahola (1) Juha Kankkunen (1) jvg (1) jäähdytys (1) kaistavahti (1) kalle rovanperä (1) kanada (1) kansas (1) karjaa (1) katumaasturi (1) kaukovaloavustin (1) kauppakeskus tuulonen (1) kavinsky (1) kenny loggins (1) kevin magnussen (1) kevythybridi (1) kia (2) kia sportage (1) kick sauber (2) kiina (1) kim kardashian (1) kimi antonelli (1) kimi räikkönen (3) koeajo (3) koeajot (2) kolmipisteturvavyö (1) kornél öry (1) kouvola (1) ktm (1) kuolleen kulman varoitin (1) kymiring (1) käytetty auto (1) käytetyt autot (1) lada (1) lada 1200l (1) ladattava hybridi (1) laguna seca (1) lahden autosalpa (1) lahti (3) lamborghini (2) lance stroll (1) lando norris (2) las vegas (1) latausinfra (1) lataussykli (1) latausverkko (1) lawrence stroll (2) le mans (1) lebron james (1) lewis hamilton (2) levyjarrut (1) lexus lfa (1) lfp-akut (1) liam lawson (2) liikenne (1) liikennevalot (1) li-ion (1) litiumioniakut (1) litiumrautafosfaattiakut (1) logan sargeant (1) maasturi (1) macbook (1) mainonta (1) mainos (1) marcus grönholm (1) markkinointi (1) martin molnar (1) mattia binotto (1) max verstappen (2) mclaren (3) megaconsole (1) meksiko (1) melbourne (2) mercedes (4) mercedes cla (1) mercedes-benz (1) mercedes-benz eqe suv (1) mercedes-benz eqs (1) mersu (1) mhev (1) miami (1) miami vice (1) mika häkkinen (1) mika kallio (1) mitsubishi lancer evolution (1) models (1) modely (1) monilenkkijousitus (1) monza (1) moottoritie (1) moottoriurheilu (1) moottoriurheilurata (1) motari (1) moto gp (1) mukautuva vakionopeudensäädin (1) musiikki (1) mustang (2) mustang mach-e (1) nakutusanturi (1) n-connecta (1) nelipyörä (1) nico hulkenberg (2) nikkelimetallihybridiakut (1) nimh (1) nissan (3) nissan ariya (4) nissan gt-r (1) nissan leaf (1) nissan qashqai (2) nurburgring (1) ohitukset (1) ohitus (1) oliver bearman (1) opel (1) oscar piastri (2) padel (1) pakettiauto (1) paku (1) peugeot (1) peugeot 3008 (1) pharrell williams (1) phil collins (1) pierre gasly (2) plug-in (1) polestar (1) polttokenno (1) polyphony digital (1) porsche (4) porsche macan (1) powerwall (1) puolijohdeakut (1) pyöräilijät (1) pyöräily (1) qashqai (1) qatar (1) racing bulls (1) rallikansa (1) ralph lauren (1) ram (1) range (4) ranskalainen (1) ranskalaiset autot (1) rb (1) red bull (2) renault (1) renault scenic e-tech (5) rengas (1) renkaat (1) rivian (1) ron dennis (1) rumpujarrut (1) ruotsalainen (1) ruotsi (1) saudi-arabia (1) scenic (1) schumacher (1) sedan (1) sergei perez (1) sergio perez (1) sf90 stradale (1) singapore (1) singlemotor (1) skandinaavinen (1) skoda (1) skoda enyaq (1) smart (1) smart 1 (1) smart 1 brabus (1) sonny crockett (1) sportline business (1) stellantis (1) steve jobs (2) Subaru (1) suojatie (1) super bowl (1) supercharger (1) superenduro world championship (1) supernatural (1) suv (4) suzuka (1) swatch (1) swedish house mafia (1) synteettinen öljy (1) sähköauto (15) sähköautoilu (13) sähköautot (15) sähkömoottori (2) sähköpaku (1) söhköautoilu (1) tampere (1) tekoäly (1) tesla (8) tesla model s (3) tesla model y (2) tesla supercharger (1) tesla x (1) the doors (1) toimintasäde (2) toimitusketju (1) toto wolff (2) toyota (5) toyota c-hr (1) toyota gr supra (1) toyota mirai (1) toyota prius (1) toyota wrc (1) trp hungary (1) trp media (1) tucson (1) tulli (1) tullit (1) turbo (1) turvatyyny (1) turvaväli (1) twinmotor (1) törmäysvyöhyke (1) usa (1) v12 (2) v6 (1) v8 (2) valtteri bottas (3) van halen (1) vanquish (1) vastuullisuus (1) watkins glen (1) veho (1) veho airport (1) vety (1) vetyasema (1) vetyauto (1) vetyautot (1) vilkuttaminen (1) williams (2) volkswagen (4) volvo (5) volvo c40 recharge (1) volvo ex30 (1) volvo ex30 van (1) volvo xc90 (1) wrc (1) xtronic (1) yhdysvallat (1) yuki tsunoda (2) zak brown (1) zhou guanyu (1) zlatan ibrahimovic (1)
nwdb