01.07.2025

Parin tunnin koeajot: käytetty Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro (2022)

Osoite kopioitu

Parin tunnin koeajot -osiossa ajetaan käytettyjä ja uusia autoja ja tarjotaan kattava ensipuraisu niistä.

 

Harva automerkki on ollut minulle elämässäni yhtä rakas kuin Audi. Paitsi ehkä Mersu, mutta Audi oli niin sanottu ensirakkauteni autojen saralla. Kaikkien aikojen paras autoni on nimittäin edelleenkin 3,2 litran V6-moottorilla varustettu vuoden 2005 Audi A3 quattro, joka minulla oli muutaman vuoden ajan. Ei se mikään täydellinen auto ollut, mutta jostain syystä siitä muodostui itselleni rakkain autoyksilö. Siinä oli kuitenkin paljon mistä tykätä. Sen kone murahti kivasti, kun sen käynnisti. Siinä riitti tehoa varsin kivasti kokoonsa nähden. Sen neliveto oli ensiluokkaisen hyvä. Eikä aivan kaikkea voi aina edes järjellä perustella. Autoihin pätee jossain määrin samat säännöt kuin toisten ihmistenkin rakastamiseen. Ei sitä aina osaa täydellisesti selittää miksi sitä jota kuta rakastaa, sen vain tietää ja tuntee sisimmässään.

Audi on muutoinkin edustanut minulle aina saksalaista laatua, huippuunsa vietyä ajettavuutta ja tietynlaista arjen luksusta. Sellaista arjen luksusta, mihin keskiluokkaisellakin on varaa. Kärjistäen voisi jopa sanoa, että keskiluokkaisen tunnistaa yleensä kahdesta asiasta: päällä olevasta Helly Hansen -takista ja pihassa olevasta Audista. Enkä tarkoita tätä nyt mitenkään pahalla, mutta tuo tuntuu melkeinpä jonkinlaiselta stereotypialta.

Mutta, miten on asian laita täyssähköisen Audin kanssa? Tuntuuko täyssähköinen Audi ison V6-bensiinikoneen jälkeen vain pahalta unelta? No, ihme kyllä ei tunnu, vaikka ei tästä nyt toki ihan samanlaista rakkaustarinaa muodostukaan kuin V6-koneen kanssa. Mutta, en sitä odottanutkaan.

Tämän kertainen koeajoauto on itse asiassa käytetty ja vuosimallia 2022 oleva Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro, jonka tarjosi minulle koeajoon Lahden Bilar99. Kyse ei ole enää siis aivan tuoreesta yksilöstä ja on mielenkiintoista nähdä, että näkyykö tällaisessa kolme vuotta vanhassa sähköautossa jo niin sanotusti ajan jälki, kehityksen kulku kun on varsin vauhdikasta nykypäivänä, etenkin autobisneksen puolella.

Jos aloitetaan katsomalla auton ulkoista habitusta, voidaan todeta, että auto on sporttinen ja virtaviivainen, eikä siis lainkaan hullumman näköinen menopeli. Tosin, muotokieli on tietyllä tapaa ”sämpylämäinen”, kuten vaimoni tykkää tällaisia coupé-peräisiä, katumaasturin ja crossoverin yhdistelmiä luonnehtia. Täten se ei ole myöskään ehkä järin persoonallinen, samanlaista muotokieltä löytyy nimittäin monesta muustakin sähköautosta nykyään. Nostetaan nyt esimerkkeinä vaikkapa saman MEB-alustarakenteen omaava ja aiemmin koeajamani Skoda Enyaq, tai Tesla Model Y. Mutta, ei se geneerisyys silti tee tästä Audista huonon näköistä, päinvastoin. Kyllä tällaista kelpaisi omassa kotipihassa katsella ja kyllä sitä varmaan naapuritkin hivenen vilkuilisivat. Audin renkailla vain on sellainen vaikutus ihmisiin, eli jotakin taianomaista niissä on. Eikä sitä suoraan sanoen ole juuri ikinä tullut vastaan huonon näköistä Audia, pois lukien A2. Ei nyt edes aloiteta siitä miksi A2 on yksi rumimmista autoista mitä tiedän, vaikka siitä muilta osin onkin ilmeisesti jonkinlainen kulttiklassikko muodostunutkin. Ja, jos joku siellä ajattelee nyt, että sämpylämäinenhän se A2:nkin on muodoltaan, niin on niissä sämpylöissäkin eroja. Toiset ovat selvästi parempia kuin toiset.

Yksi asia mistä muuten tykkään kovastikin tämän Audin ulkonäössä, on keulasta löytyvä etusäleikön jäljitelmä. Tällaisia saisi olla sähköautoissa enemmänkin, se tuo nimittäin heti lisää särmää auton visuaaliseen antiin.

Tekisi mieli sanoa, että sisällä sen huomaa, että kyseessä on jo kolme vuotta vanha auto, mutta mitä olen nähnyt videoita esimerkiksi Q4 e-tronin viime vuoden vuosimallista, en tiedä pitääkö tämä väite täysin paikkansa. Esimerkiksi keskinäyttö, joka ei visuaaliselta ilmeeltään ja käyttöliittymältään edusta mielestäni enää tekniikan viimeisintä huutoa, on samanlainen viime vuoden vuosimallissa. Joten, ehkä tyydyn pikemminkin sanomaan vain, että tämän osalta Audi on kyllä jonkin verran takamatkalla moniin muihin automerkkeihin verrattuna. Myös yhden toisen seikan osalta voisi sanoa, että kyseessä ei ole aivan tuore vuosimalli. Nimittäin, fyysisiä painikkeita tämän auton keskikonsolista löytyy jopa suhteellisen paljon. Mutta, tämä ei missään nimessä ole mikään valitus, sillä olen kunnollisten painikkeiden suuri ystävä. Autoiluun liittyvien oheistoimintojen tekeminen, kuten esimerkiksi ilmastoinnin säätäminen, on vain niin paljon helpompaa fyysisillä painikkeilla.

Kaiken kaikkiaan ohjaamon yleisilmettä voi luonnehtia melko selkeäksi ja jopa insinöörimäisen tylsäksi. Ohjaamo on ennen kaikkea käytännöllinen ja kyllä sen näkee, että saksalaiset ovat selkeästi suunnitelleet tämän auton. Mutta, olemme me suomalaisetkin insinöörikansaa, joten ehkä tämä tyyli vetoaa siksi niin hyvin myös moneen meistä. Tosin, ehkä olisin itse kaivannut hieman enemmän jonkin sortin premium-fiilistä sisätiloihin, käytännöllisyyden rinnalle. Jotakin sellaista, mikä erottaisi auton selkeästi esimerkiksi saman konsernin huokeahintaisemmasta pikkuveljestä, eli Skoda Enyaqista. Mutta, makuasioitahan nämä pitkälti ovat. Istuintilat ovat Q4 e-tronissa kohdallaan. Isäni on tavannut aina sanoa, että saksalaisen auton tunnistaa siitä, että kuljettaja saa sellaisessa hyvän ajoasennon. Tämä väite pitää hyvin paikkansa myös tämän Audin kohdalla. Hyvän ajoasennon löytäminen on helppoa ja sporttipenkitkin ovat oikein mukavat. Auton akseliväli on 2,76 metriä ja takapenkillä jalkatilaa on varsin hyvin kokoluokkaansa nähden, jopa itseni kaltaiselle 194-senttiselle matkustajalle. Mainittakoon, että esimerkiksi BMW i5 M60:sta, joka muutoin häikäisi itseni lähestulkoon kaikilta osin, jalkatilaa löytyy suunnilleen saman verran, mutta siinä akselivälin pituus onkin 2,99 metriä ja kyseessä on kaikin puolin isomman kokoluokan auto (toki suora vertailu on hankalaa, koska toinen on sedan ja toinen katumaasturi / crossover). Mutta, voi hyvillä mielin sanoa, että istuintilojen osalta Audissa on tehty paljon asioita oikein. Tavaratilaa Q4 e-tronin tällaisesta Sportback-versiosta löytyy 535 litran verran, mikä on oikein hyvä suoritus. Sinne mahtuu siis varsin hyvin tavaraa kyytiin. Vertailun vuoksi mainittakoon, että esimerkiksi Volkswagen ID.4:sta tavaratilaa löytyy suunnilleen saman verran, yhteensä 543 litraa. Takapenkit kaadettuna Q4:n tavaratila nousee 1460 litraan. Koeajoyksilö on sinällään ihan kattavasti varusteltu. Siitä löytyy esimerkiksi S-Line -sisätilapaketti ja -ulkonäköpaketti, ilmalämpöpumppu, adaptiiviset Matrix LED-ajovalot, mukautuva vakionopeudensäädin, kattava määrä ajoavustimia, avaimeton kulku ja käynnistys, ja niin edelleen. Mitään kovin olennaisia varusteita ei tästä yksilöstä puutu. Sitä paitsi, uutena ostettaessa lisävarusteet maksavat yleensä maltaita Audin kaltaisten premium-merkkien kohdalla, joten siinä mielessä tällaisessa käytetyssä yksilössä on hyvinkin paljon järkeä. Varsinainen jännityksen aihe tämän auton osalta minulla liittyi etukäteen ajettavuuteen. Olisiko tällainen täyssähköinen Audi ajettavuudeltaan samaa luokkaa vähän vanhempien Audien kanssa? Onneksi saatoin huokaista helpotuksesta, nimittäin on se. Sinällään Q4 e-tronin ajaminen tuntuu samalta kuin oikeastaan minkä tahansa Audin, eli kaikki on siis enemmän kuin kunnossa ajettavuusrintamalla. Ajaminen tuntuu helpolta, kyyti on pirun tasaista ja mukavaa, ja kyllä sen vain huomaa, että puhutaan kuitenkin premium-merkin autosta. Kyllä Q4 e-tronilla mielellään ajelee pidempiäkin matkoja, eikä tässä ole yhtään hullumpi vaihtoehto esimerkiksi niitä perheen mökkireissuja tai vaikka pientä sisämaan matkailua ajatellen. Ja, koeajoyksilö on lisäksi siis nelivetoinen ja Audin quattrohan on tunnetusti yksi parhaimmista nelivetoratkaisuista mitä markkinoilta löytyy. Tämä oli aikoinaan myös oma kokemukseni omistaessani quattron. Talvikeleistä, edes pahoista sellaisista, ei ollut juurikaan haastetta quattrolle.  

Tehoa tästä koeajoyksilöstä löytyy 299 hevosvoiman verran ja maksimivääntöä 460 Nm. Tämä tarkoittaa, että nollasta sataseen tällä Q4:lla ennätetään 6,2 sekunnissa. Ei nyt puhuta siis mistään varsinaisesta ohjuksesta, mutta ripeästä menopelistä kuitenkin. Ja, jos joku siellä miettii nyt, että markkinoilta löytyy tällä hetkellä hyvin huokeahintaisia, ihan uusiakin sähköautoja, jotka ovat ripeämpiä, niin kannattaa miettiä asiaa vielä uudelleen. Tai kannattaa ainakin miettiä, että mille kaikille asioilla sitä haluaa antaa painoarvoa autossaan ja minkä verran. Se mikä voitetaan kiihtyvyydessä, saatetaan hävitä selkeästi ajettavuudessa tai jossain muussa. En sano siis, että on olemassa oikeita tai vääriä päätöksiä, mutta pelkän kiihtyvyyden perusteella ei mielestäni kannata autoaan valita, vaikka eihän nopeuteen toki ikinä kyllästy. Millaisen rangen tämä 82 kWh:n akun omaava Q4 e-tron sitten tarjoaa? Valmistajan ilmoittama maksimirange on 523 kilometriä, mutta pienellä googlettelulla selvisi, että todellinen range lienee noin 400 kilometrin luokkaa. Kun otetaan siis eri tekijät, kuten ajonopeus, sää, kulutus ja muut asiat huomioon. Tuo on kelpo range ja sen kanssa pärjää jo suhteellisen hyvin vähän pidempiäkin reissuja ajatellen, ihan jos sitä vertaa vaikka tuoreisiinkin sähköautoihin.

Koska kyseessä on käytetty ja tosiaan kolme vuotta vanha sähköauto, osa teistä siellä varmaan miettii nyt akun takuupuolta. No, Audi tarjoaa sähköautoilleen yhteensä 8 vuoden tai 160 tuhannen kilometrin takuun korkeajänniteakulle, riippuen siis siitä, että kumpi raja saavutetaan ensin. Koska autolla on ajettu vasta noin 21 tuhatta kilometriä, on molempiin rajoihin onneksi vielä reilusti matkaa, eli sen suhteen kyseessä on ihan huolettomalta vaikuttava yksilö.

Hintaa tältä kyseiseltä yksilöltä löytyy rapiat 41 tuhatta euroa. Vertailun vuoksi todettakoon, että täysin uutena nelivetoisen Q4 Sportback e-tronin hinta on vajaat 55 tuhatta euroa. Tosin, kyseessä on tällöin 45 -versio, mistä tehoa löytyy noin 280 hevosvoimaa, eli hitusen vähemmän. Ainakaan Suomen markkinoilta ei ole tällä hetkellä mahdollista saada tehokkaampia versioita kyseisestä autosta, uutena siis.  

Mitä kaikkea tällainen Audi Q4 e-tron sitten tarjoaa omistajalleen? Jännitystä? Ei ehkä niinkään. Aiemmin mainitsemaani arjen luksusta? Jossain määrin kyllä. Ajamisen helppoutta ja ajomukavuutta? Ehdottomasti. Tällaisessa Audissa on loppujen lopuksi kuitenkin monia asioita mistä tykätä. Se on hyvännäköinen tietynlaisesta geneerisyydestään huolimatta ja Audin renkaat saavat sen näyttämään vielä asteen verran paremmalta. Siitä löytyy hyvät istuintilat kokoonsa nähden ja myös kattavasti tavaratilaa. Sillä on oikein mukava ajaa ja se tarjoaa rangen, jonka kanssa pärjää ilman suurempia ongelmia. Eikä sitä ole hinnallakaan pilattu. Rapiat 41 tuhatta euroa näin vähän käytetystä ja varsin hyvin varustellusta Audista ei kuulosta lainkaan hullummalta diililtä. Vai mitä mieltä olet itse?

Kiitokset vielä Lahden Bilar99 -liikkeelle auton tarjoamisesta ajoon koeajoraportin tekemistä varten.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

abc (1) abs (1) abu dhabi (1) adrian newey (2) aeb (1) ahvenisto (1) ai (1) airdrop (1) ajaminen (1) akku (1) akkukestävyys (1) akkutakuu (1) akkutyypit (1) akusto (1) akut (1) alastaro (1) alex albon (2) alfa romeo (2) alinopeus (1) alphatauri (1) alpine (2) amazon (1) america (1) amerikka (1) amg (1) android auto (1) anturi (1) apple (1) apple carplay (1) apple watch (1) ar (1) ariya (1) arvio (1) arvostelu (1) aston martin (6) audi (3) australia (2) auto (23) autoilu (24) autonvalmistaja (1) autonvalmistajat (1) autosalpa (5) autosalpa lahti (3) autot (23) bahrain (1) bemari (3) bentley (1) blancpain gt series (1) bloomberg (1) bmw (6) bmw i5 (1) bmw i5 m60 (1) bmw ix (1) bmw suomi (1) bmw x6 (1) bose 10 (1) brabus (1) brands hatch (1) brasilia (1) brembo (1) brändi (2) brändiuudistus (1) bugatti (1) bugatti chiron (1) byd (2) bz4x (1) c40 (1) c40recharge (1) capital cities (1) carlos sainz (2) charles leclerc (2) chevrolet corvette (1) christian horner (2) chrysler (1) comfort range techno (1) corvette (1) countach (1) coupe (1) coupé (1) cristiano ronaldo (1) crossover (3) cupra born (1) daft punk (1) danger zone (1) daniel ricciardo (2) david beckham (1) delorean (2) dodge (1) dodge ram (1) donald trump (1) drake (1) duracell (1) ea wrc (1) ekosysteemi (1) elon musk (3) enyaq (1) e-pace (1) e-power (1) eqa (1) esc (1) esteban ocon (2) e-tech (1) e-type (1) ev (3) ev3 (1) ex30 (1) explorer (1) extended range (1) f1 (4) f2 (1) f3 (1) f4 rookie championship (1) fernando alonso (1) ferrari (6) ferrari 458 (1) ferrari enzo (1) ferrari laferrari (2) ferrari testarossa (2) fia (1) fiat 127 (1) fip (1) flavio briatore (1) fleetwood mac (1) focus rs (1) ford (5) ford capri (1) ford capri ev (1) ford ev (1) ford explorer (4) ford explorer ev (1) ford f150 (1) ford gt (1) ford kuga (1) ford mondeo (1) ford mustang (1) ford shelby (1) ford s-max (1) ford sync (2) fordstore lahti (1) formula 1 (2) fossiiliset polttoaineet (1) franco colapinto (1) gabriel bortoleto (1) general motors (1) george russell (2) globalisaatio (1) google (5) googleplay (1) gordon ramsay (1) gran turismo (1) gran turismo 7 (1) gt-r (1) haas (2) happi (1) harry styles (1) hedin automotive (1) helmut marko (2) helsinki (1) honda civic (1) honda cr-v e:fcev (1) honda fit (1) hud (3) hummer (1) hybridi (3) hyundai (5) hyundai getz (1) hyundai ioniq 5 (1) hyundai nexo (1) hyundai tucson (1) häkkinen (1) i5 (1) iitti (1) imessage (1) Impreza (1) interlagos (1) intia (1) ioniq 5 (1) ioniq 6 (1) ioniq5 (1) ios (1) i-pace (1) ipad (1) iphone (2) isack hadjar (1) ix1 (1) jaguar (1) jaguar e-type (1) jalankulkija (1) jalankulkijat (1) james bond (1) jamiroquai (1) jan hammer (1) jeep (1) joni luolamaa (1) jos verstappen (2) jouko ahola (1) Juha Kankkunen (1) jvg (1) jäähdytys (1) kaistavahti (1) kalle rovanperä (1) kanada (1) kansas (1) karjaa (1) katumaasturi (1) kaukovaloavustin (1) kauppakeskus tuulonen (1) kavinsky (1) kenny loggins (1) kevin magnussen (1) kevythybridi (1) kia (3) kia ev3 (1) kia ev6 (1) kia sportage (1) kick sauber (2) kiina (1) kim kardashian (1) kimi antonelli (1) kimi räikkönen (3) koeajo (4) koeajot (2) kolmipisteturvavyö (1) kornél öry (1) kouvola (1) ktm (1) kuolleen kulman varoitin (1) kymiring (1) käytetty auto (1) käytetyt autot (1) lada (1) lada 1200l (1) ladattava hybridi (1) laguna seca (1) lahden autosalpa (1) lahden nelipyörä (1) lahti (3) lamborghini (2) lance stroll (1) lando norris (2) las vegas (1) latausinfra (1) lataussykli (1) latausverkko (1) lawrence stroll (2) le mans (1) lebron james (1) lewis hamilton (2) levyjarrut (1) lexus lfa (1) lfp-akut (1) liam lawson (2) liikenne (1) liikennevalot (1) li-ion (1) litiumioniakut (1) litiumrautafosfaattiakut (1) logan sargeant (1) m sport (1) m60 (1) maasturi (1) macbook (1) mach-e (1) mainonta (1) mainos (1) mainstream motors (1) marcus grönholm (1) markkinointi (1) martin molnar (1) mattia binotto (1) max verstappen (2) mclaren (3) megaconsole (2) meksiko (1) melbourne (2) mercedes (4) mercedes cla (1) mercedes eqe (1) mercedes-benz (1) mercedes-benz eqe suv (1) mercedes-benz eqs (1) mersu (2) mhev (1) miami (1) miami vice (1) mika häkkinen (1) mika kallio (1) mini cooper (1) mit (1) mitsubishi (1) mitsubishi lancer evolution (1) models (1) modely (1) monilenkkijousitus (1) monza (1) moottoritie (1) moottoriurheilu (1) moottoriurheilurata (1) motari (1) moto gp (1) mukautuva vakionopeudensäädin (1) musiikki (1) mustang (3) mustang mach-e (1) nakutusanturi (1) n-connecta (1) nelipyörä (2) nelipyörä lahti (1) nico hulkenberg (2) nikkelimetallihybridiakut (1) nimh (1) nissan (3) nissan ariya (4) nissan gt-r (1) nissan leaf (1) nissan qashqai (2) nurburgring (1) ohitukset (1) ohitus (1) oliver bearman (1) opel (1) oscar piastri (2) padel (1) pakettiauto (1) paku (1) palo alto (1) panoraama (1) peugeot (1) peugeot 3008 (1) pharrell williams (1) phil collins (1) pick-up (1) pierre gasly (2) piilaakso (1) pixar (1) plug-in (1) polestar (1) polttokenno (1) polyphony digital (1) porsche (4) porsche macan (1) powerwall (1) puolijohdeakut (1) pyöräilijät (1) pyöräily (1) qashqai (1) qatar (1) r1s (1) r1t (1) r2 (1) r3 (1) racing bulls (1) rallikansa (1) ralph lauren (1) ram (1) range (5) ranskalainen (1) ranskalaiset autot (1) rb (1) red bull (2) renault (2) renault 5 (1) renault 5 e-tech (1) renault clio (1) renault scenic e-tech (5) rengas (1) renkaat (1) rivian (2) rivian automotive (1) rj scaringe (1) ron dennis (1) rumpujarrut (1) ruotsalainen (1) ruotsi (1) saudi-arabia (1) scenic (1) schumacher (1) sedan (1) sergei perez (1) sergio perez (1) sf90 stradale (1) singapore (1) singlemotor (1) skandinaavinen (1) skoda (1) skoda enyaq (1) smart (1) smart 1 (2) smart 1 brabus (2) sonny crockett (1) sportline business (1) stellantis (1) steve jobs (2) Subaru (1) suojatie (1) super bowl (1) supercharger (1) superenduro world championship (1) supermini (1) supernatural (1) suv (5) suzuka (1) swatch (1) swedish house mafia (1) synteettinen öljy (1) sähköauto (19) sähköautoilu (17) sähköautot (19) sähkömoottori (2) sähköpaku (1) söhköautoilu (1) tampere (1) tank turn (1) tekoäly (1) tesla (9) tesla model s (3) tesla model y (2) tesla supercharger (1) tesla x (1) the doors (1) toimintasäde (2) toimitusketju (1) toto wolff (2) toyota (5) toyota c-hr (1) toyota gr supra (1) toyota mirai (1) toyota prius (1) toyota wrc (1) trp hungary (1) trp media (1) tucson (1) tulli (1) tullit (1) turbo (1) turvatyyny (1) turvaväli (1) twinmotor (1) täyssähkö (2) täyssähköinen (3) törmäysvyöhyke (1) usa (1) v12 (2) v6 (1) v8 (2) valtteri bottas (3) van halen (1) vanquish (1) vastuullisuus (1) watkins glen (1) veho (1) veho airport (1) vety (1) vetyasema (1) vetyauto (1) vetyautot (1) vilkuttaminen (1) williams (2) volkswagen (5) volkswagen id.5 (1) vollkswagen group technologies (1) volvo (5) volvo c40 recharge (1) volvo ex30 (1) volvo ex30 van (1) volvo xc90 (1) wrc (1) xtronic (1) yhdysvallat (1) yuki tsunoda (2) zak brown (1) zhou guanyu (1) zlatan ibrahimovic (1)
nwdb