10.11.2025

Uusi Mazda 6e - tavallista seksikkäämpi sähköauto

Osoite kopioitu

Siis hetkinen, takavetoinen sedan, jossa on vaaleanruskea mokkanahkasisusta? Olemmeko palanneet yhtäkkiä ajassa 30 – 40 vuotta taaksepäin? Onko Marty McFly täällä jossakin? No, ei sentään, Lahden Wetterin minulle koeajoon tarjoama uusi täyssähköinen Mazda 6e (68,8 kWh Takumi Plus) vain tuntuu tietynlaiselta aikamatkalta, ja tarkoitan tämän ainoastaan hyvällä. 6e on tietynlainen outolintu sähköautojen joukossa, sillä se on tavallista seksikkäämpi sähköauto ja sen tarjoama ajokokemus tuntuu pitkälti siltä, kuin alla olisi polttomoottoriauto.

On itse asiassa aika jännää huomata, että Mazda tuo pöytään jotakin tällaista, koska jokin aika sitten koeajamani uusi CX-80 oli pitkälti toista maata. Ulkoisesti näyttävän menopelin kuoren alla sisätilat olivat hivenen vaatimattomat hintaansa nähden ja, perijapanilaiseen tyyliin, pitkälti vain käytännöllisyyttä painottavat. Uuden 6e:n kohdalla sisätilat ovat sen sijaan hyvinkin esteettiset ja auto suorastaan huokuu tietynlaista herrasmiesmäistä tyylikkyyttä. Kukapa olisi uskonut, että Mazda vetäisee tällaisen ässän hihastaan?

Käydäänpä ensin tarkemmin läpi auton taustoja. Mazda on kehittänyt uuden 6e:n yhdessä kiinalaisen autonvalmistajan Changan Mazdan kanssa, joka on 50/50 yhteisyritys kiinalaisen Changan Automobilen ja japanilaisen Mazdan välillä. Yritys valmistaa ensisijaisesti Mazda-merkkisiä autoja Kiinan markkinoille ja viime vuonna se julkisti uuden Mazda EZ-6 -mallin, joka oli ensimmäinen alusta lähtien sähköautoksi suunniteltu Mazda. Mazdan edustus sähköautopuolellahan on ollut melko vaatimatonta, koska ennen EZ-6:sta yrityksen ainoa sähkömalli on ollut MX-30, joka on sekin rakennettu alun perin polttomoottoriautoille suunnitellulle perusrakenteelle. Tosin, aivan täysiverisenä Mazdana ei voi periaatteessa EZ-6:stakaan pitää, koska kiinalaiset ovat kehittäneet auton vain yhteistyössä Mazdan kanssa. Enemmän siitä paistanee siis läpi Changan Automobilen kädenjälki kuin Mazdan, jos ollaan ihan rehellisiä.

EZ-6 on siis ainoastaan Kiinan markkinoille suunnattu automalli, mutta nyt sen (pitkälti) identtinen kaksonen on tuotu kansainvälisille markkinoille, mallinimen 6e alla. Mazda 6e on rakennettu EZ-6:n tavoin EPA1-perusrakenteelle, jota on käytetty myös kiinalaisessa Deepal A07:ssa. Pituutta autolta löytyy 4 921 mm, leveyttä 1 890 mm ja korkeutta 1 491 mm. Auton akseliväli on puolestaan 2 895 mm.  6e korvaa polttomoottorisen ja niin ikään sedan-tyyppisen Mazda 6 -mallin, joka on ollut heidän valikoimassaan jo vuodesta 2002 lähtien. Olen tavallaan aika iloinen siitä, että Mazda on pitäytynyt sedan-tyyppisessä ratkaisussa myös 6e:n kohdalla, koska markkinoilta ei itse asiassa löydy kovinkaan monia perinteikkään näköisiä sedaneita, jotka ovat täyssähköisiä. Lähestulkoon kaikki muista markkinoilla olevista täyssähköisistä sedaneista ovat ulkomuotoilultaan joko hyvin futuristisia tai sitten ne on viety askeleen lähemmäksi crossover-malleja, joita alkaa muutoinkin olemaan ehkä jo vähän liikaa. Mazda 6e sen sijaan näyttää ihan rehelliseltä sedanilta ja hyvä niin. Sedaneissa on myös se hyvä puoli, että niissä saa istua matalalla. Tiedän, että moni autoilija on nykypäivänä tykästynyt crossovereihin ja maastureihin juuri sen takia, että niissä saa istua vähän korkeammalla, mutta itse pidän siitä, että saan olla lähempänä tien pintaa. Auton käsiteltävyys tuntuu tällöin paremmalta ja sitä tuntee jotenkin auton liikkeet paremmin. Siirrytäänpä sitten katsomaan tarkemmin 6e:n ulkonäköä. Linjakas 6e on varman tyylikäs menopeli ja sen kanssa ei oikein voi mennä vikaan, ainakaan esteettisesti ajatellen. Keulaa hallitsee leveä ja näyttävä maski sekä vihaisen näköiset ajovalot. Sivuprofiilin kohdalla korostuu ajaton coupé-katto ja perää komistaa sivulta sivulle ulottuva valopalkki. Auto muistuttaa sinällään hyvin paljon aiempaa 6 -mallia ja sen muotokielessä on selvästi nähtävissä merkin oma ”Kodo – Soul of Motion” -filosofia. Se tarkoittaa käytännössä siis sitä, että Mazda pyrkii luomaan autoja, jotka näyttävät eläviltä ja dynaamisilta. Ainakin omaan silmääni 6e näyttää oikein hyvältä ja kerrottakoon, että hienona yksityiskohtana siitä löytyy ajonopeuden perusteella säätyvä sähköinen takaspoileri. Se on tarkoitettu lisäämään vakautta takavetoisen 6e:n peräosaan kovemmissa nopeuksissa, mutta se tekee autosta myös sporttisemman näköisen. Ja hei, kuinka monesta keskihintaluokan sähköautosta sitä paitsi edes löytyy takaspoileri? Aivan.Kaikista suurimman vaikutuksen 6e tekee kuitenkin sisustansa osalta. Etenkin tällaisella vaaleanruskealla mokkanahkaverhoilulla varustettuna auton sisusta suorastaan huokuu eleganssia ja premiumin tuntua. Mokkanahkaverhoilua löytyy niin ovista, kojelaudasta, keskikonsolista kuin penkeistäkin. Tunnelmavalaistus kruunaa kokonaisuuden. Muutoin ohjaamon yleisilme on suhteellisen minimalistinen ja monien nykyautojen tapaan hyvin näyttöpainotteinen toimintojensa osalta. Fyysisisiä painikkeita ei juurikaan löydy, niitä on ainoastaan ovissa. Ratissakin olevat painikkeet ovat hipaisupainikkeita. Onneksi Mazda on kuitenkin päivittänyt keskinäytön takaa löytyvän käyttöliittymänsä ja se on nyt erittäin toimiva kokonaisuus. Näytön käyttäminen on helppoa ja myös sen visuaalinen ilme on kohdallaan. Se näyttää sinällään oikein raikkaalta.

Varustelutasoja uudesta 6e -mallista löytyy ainakin Suomen markkinoilta ainoastaan kaksi, Takumi ja Takumi Plus. Koeajoauto on siis varusteltu tuolla korkeammalla Takumi Plus -varustelutasolla, mutta molemmat varustelutasot ovat itse asiassa hyvinkin samanlaisia. Eroavaisuudet liittyvät lähinnä tarjolla olevaan verhoiluun ja ohjaamon yksityiskohtiin.

Mitä varusteita Mazda 6e:stä nyt sitten oikein löytyy? No, varsin kattavasti vaikka mitä. Kuten esimerkiksi 19-tuuman alumiinivanteet, 360-kamerajärjestelmä, adaptiivinen vakionopeudensäädin ruuhka-avustimella, HUD-näyttö, LED-ajovalot, lämmitettävät ja viilennettävät etupenkit, lämpöpumppu, panoraamalasikatto, Sony Audio -äänentoistojärjestelmä, tunnelmavalaistus ja niin edelleen. Lista sen kuin jatkuu, eli Mazda on hyvin huomioinut nykypäivän autonostajien melko korkean vaatimustason.Kiitos melko pitkän akselivälin, 6e:sta löytyy oikein mukavasti istuintilaa. Edessä tilaa on pidemmällekin kuljettajalle ja löysin hyvän ajoasennon ilman minkäänlaisia ongelmia. Takana jalkatilaa on niin ikään reippaasti. Etupenkin ollessa omilla säädöilläni, jää penkin ja polvien väliin jonkin verran tilaa. En sitten tiedä kuinka moni perheellinen valitsee enää nykypäivänä autoksi sedanin, crossovereissa ja maastureissa kun on yleensä esimerkiksi parempi tavaratila. Mutta, kyllä tällaisella perheellinenkin ihan hyvin kuitenkin matkustaa.Tavaratilaa 6e:stä löytyy 466 litran verran, mikä asettaa sen sähkösedaneiden keskivaiheille. Esimerkiksi Tesla Model 3:sta tavaratilaa löytyy nykyään jopa 594 litran verran, kun taas Ioniq 6:sta sitä löytyy puolestaan vain 401 litraa. Mielestäni sedaniksi kyseessä on kuitenkin varsin hyvän kokoinen tavaratila. Autosta löytyy lisäksi tilava etutavaratila, joka vetää tavaraa jopa 72 litran verran. Eli sinne on helppo iskeä ainakin esimerkiksi auton latausjohto.

Ajotuntuman osalta takavetoinen Mazda 6e on mukavan tasapainoinen kokonaisuus ja muistuttaa hyvin paljon perinteistä polttomoottoriautoa. Ohjaus on herkkää ja tarkkaa, ja sitä kautta myös miellyttävää. Alusta on suhteellisen jämäkkä, mutta ei epämukava. 6e on kaiken kaikkiaan yllättävänkin positiivinen kokemus ratin takana.

Tehoa autosta löytyy yhteensä 190 kW:n eli 258 hevosvoiman verran. Se riittää kiidättämään tämän reilun 2 tuhatta kiloa painavan menopelin nollasta sataseen 7,6 sekunnissa, mikä on hyvää perustasoa. Lukema ei ehkä häikäise enää sähköautojen standardeilla, mutta ei auto arkiajossa mitenkään laiskaltakaan tunnu. Ihan kivasti se liikahtaa ja ohituksetkin onnistuvat mutkattomasti. Auton sähkömoottorista kerrottakoon sen verran, että se on kestomagneettimoottori, eli sen roottoriin on kiinnitetty magneetteja. Se takaa autolle paremman hyötysuhteen etenkin tasaisissa nopeuksissa ja mahdollistaa pienemmän lämpöhäviön. Kestomagneettimoottoreita löytyy nykyään hyvin monista sähköautoista, esimerkeiksi nostettakoon vaikka Teslalta Model 3 ja Y sekä Hyundailta Ioniq 5 ja 6.

Autosta löytyy 68,8 kWh -LFP -eli litiumrautafosfaattiakku, jossa on 400 voltin sähköarkkitehtuuri. Maksimirangea se tarjoilee 479 kilometrin edestä. Nykysähköautosta kun puhutaan, on kyse melko maltillisesta rangelukemasta, mutta LFP-akullisissa autoissa range ei monesti ole samaa luokkaa litiumioni-akuilla varustettujen autojen kanssa. Jos reissailee säännöllisesti esimerkiksi pohjoiseen, saattaa tällainen range muodostua pienimuotoiseksi rasitteeksi. Mutta, lyhyempää ajoa enimmäkseen tekevälle se tuskin minkäänlaiseksi ongelmaksi ikinä muodostuukaan. Ja mainittakoon, että 6e tukee 165 kW DC-pikalatausta. Sen avulla pitäisi pystyä saamaan 235 kilometriä lisää rangea vain 15 minuutissa.  

Mazda 6e:stä on olemassa myös 80 kWh -akulla varustettu versio, mutta sitä ei ainakaan toistaiseksi olla tuomassa Suomen markkinoille.

Hintasektorilla 6e pärjää erittäin hyvin. Auton alkaen-hinta on vain reilut 44 tuhatta euroa, mikä ei todellakaan ole paha hinta näin hyvin varustellulle ja varsin tyylikkäälle sekä tilavalle sedanille. Vertailun vuoksi todettakoon, että Model 3:n alkaen-hinta on rapiat 40 tuhatta euroa ja Ioniq 6:n puolestaan 53 tuhatta euroa. Ioniq 6:n hinta on tosiaan selkeästi korkeampi, mutta myös sen tarjoama maksimirange päihittää 6e:n selvästi. Sama on tilanne myös Model 3:n kanssa. Sekin rökittää 6e:n rangen osalta. Mutta, tämä ei silti tarkoita, etteikö 6e:llekin voisi löytyä kysyntää, kun kaikki muu on autossa kuitenkin enemmän tai vähemmän kohdallaan.  

Tehdastakuuksi Mazda tarjoaa nykyään autoilleen 6 vuotta tai 150 tuhatta kilometriä. Korkeajänniteakkujen osalta tilannekin on vieläkin parempi. Niiden osalta takuu on jopa 8 vuotta tai 160 tuhatta kilometriä. Kuten olen joissain aiemmissakin kirjoituksissani kertonut, yksi LFP-akkujen suurimmista vahvuuksista on pidempi elinikä. Tämän takia Mazdakin voi huolettomammin myöntää varsin pitkän akkutakuun autoilleen.Minkälainen fiilis itselleni jäi sitten käteen uudesta Mazda 6e:stä? Sanoisin, että pääpiirteittäin hyvinkin positiivinen. 6e on Mazdan ensimmäinen todellinen sähköauto, koska se on tosiaan jo alusta lähtien sellaiseksi suunniteltu (tai no, periaatteessa sitä on siis viime vuonna ilmestynyt ja edellä mainittu EZ-6, mutta se oli tosiaan ainoastaan Kiinan markkinoille suunnattu). Erityisen iloiseksi minut tekee se fakta, että Mazda ei ole lähtenyt vain imitoimaan monia muita ja tekemään yhtä uutta persoonatonta crossoveria lukuisten muiden joukkoon. Sen sijaan se on mennyt ja tehnyt näyttävän sedanin, joka tarjoaa miellyttävän ajotuntuman, hyvät istuintilat ja kiitettävän määrän varusteita. Kirsikkana kakun päällä on yllättävänkin matala hinta, ottaen huomioon auton yleisen laadukkuuden.

Range jää hieman pieneksi, mutta muutoin Mazda 6e:ssä on aineksia jopa tietynlaiseksi yllättäjäksi. Minut se ainakin yllätti täysin.

Kiitokset vielä Lahden Wetterille auton tarjoamisesta koeajoon raportin tekemistä varten.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

6e auto koeajo koeajot mazda mazda 6e mazda6e

Arkisto

Blogin avainsanat

2008 (1) 6e (1) 800v (1) abc (1) abs (1) abu dhabi (1) adrian newey (2) aeb (1) ahvenisto (1) ai (1) airdrop (1) ajaminen (1) akku (1) akkukestävyys (1) akkutakuu (1) akkutyypit (1) akusto (1) akut (1) alastaro (1) alex albon (2) alfa romeo (2) alinopeus (1) alphatauri (1) alpine (2) amazon (1) america (1) amerikka (1) amg (1) android auto (1) anturi (1) apple (1) apple carplay (1) apple watch (1) ar (1) ariya (1) arvio (1) arvostelu (1) aston martin (6) audi (4) audi a2 (1) audi a3 (1) audi q4 (1) audi quattro (1) australia (2) auto (26) autoilu (26) autonvalmistaja (1) autonvalmistajat (1) autosalpa (5) autosalpa lahti (3) autot (26) bahrain (1) bemari (3) bentley (1) bigster (1) bilar99 (1) blancpain gt series (1) bloomberg (1) bmw (9) bmw i3 (1) bmw i4 (1) bmw i5 (1) bmw i5 m60 (1) bmw ix (1) bmw m4 (1) bmw suomi (1) bmw x3 (1) bmw x6 (1) bose 10 (1) brabus (1) brands hatch (1) brasilia (1) brembo (1) brändi (2) brändiuudistus (1) bugatti (1) bugatti chiron (1) byd (3) byd seal (1) bz4x (1) c300e (1) c40 (1) c40recharge (1) capital cities (1) carlos sainz (2) charles leclerc (2) chevrolet corvette (1) christian horner (2) chrysler (1) cla (1) cla 250+ (1) comfort range techno (1) corvette (1) countach (1) coupe (1) coupé (2) cristiano ronaldo (1) crossover (3) c-sarja (1) cupra born (1) cx-80 (1) dacia (1) dacia bigster (1) daft punk (1) danger zone (1) daniel ricciardo (2) david beckham (1) debrecen (1) delorean (2) dodge (1) dodge ram (1) donald trump (1) drake (1) duracell (1) ea wrc (1) ekosysteemi (1) elon musk (3) elroq (1) energy master (1) enyaq (2) e-pace (1) e-power (1) eqa (1) esc (1) esteban ocon (2) e-tech (1) e-tron (1) e-type (1) ev (6) ev3 (1) ev6 (1) ex30 (1) ex90 (1) explorer (1) extended range (1) f1 (4) f2 (1) f3 (1) f4 rookie championship (1) fernando alonso (1) ferrari (6) ferrari 458 (1) ferrari enzo (1) ferrari laferrari (2) ferrari testarossa (2) fia (1) fiat 127 (1) fip (1) first edition (1) flavio briatore (1) fleetwood mac (1) focus rs (1) ford (5) ford capri (1) ford capri ev (1) ford ev (1) ford explorer (4) ford explorer ev (1) ford f150 (1) ford gt (1) ford kuga (1) ford mondeo (1) ford mustang (1) ford shelby (1) ford s-max (1) ford sync (2) fordstore lahti (1) formula 1 (2) fossiiliset polttoaineet (1) franco colapinto (1) g mersu (1) g580 (1) gabriel bortoleto (1) geely (1) general motors (1) george russell (2) globalisaatio (1) google (5) googleplay (1) gordon ramsay (1) gran turismo (1) gran turismo 7 (1) gt-r (1) haas (2) happi (1) harry styles (1) heart of joy (1) hedin automotive (1) helmut marko (2) helsinki (1) honda civic (1) honda cr-v e:fcev (1) honda fit (1) hud (3) hummer (1) hybridi (5) hyundai (6) hyundai e-gmp (1) hyundai getz (1) hyundai ioniq 5 (1) hyundai nexo (1) hyundai tucson (1) häkkinen (1) i3 (1) i4 (1) i5 (2) i5 m60 (1) iitti (1) imessage (1) Impreza (1) interlagos (1) intia (1) ioniq 5 (1) ioniq 6 (1) ioniq5 (1) ios (1) i-pace (1) ipad (1) iphone (2) isack hadjar (1) ix1 (1) jaguar (1) jaguar e-type (1) jalankulkija (1) jalankulkijat (1) james bond (1) jamiroquai (1) jan hammer (1) jeep (1) joni luolamaa (1) jos verstappen (2) jouko ahola (1) Juha Kankkunen (1) juke (1) jvg (1) jäähdytys (1) kaistavahti (1) kalle rovanperä (1) kanada (1) kansas (1) karjaa (1) katumaasturi (1) kaukovaloavustin (1) kauppakeskus tuulonen (1) kavinsky (1) kenny loggins (1) kevin magnussen (1) kevythybridi (1) kg mobility (1) kgm (1) kgm musso ev (1) kia (4) kia ev3 (2) kia ev6 (2) kia sportage (1) kick sauber (2) kiina (1) kim kardashian (1) kimi antonelli (1) kimi räikkönen (3) koeajo (21) koeajot (13) kolmipisteturvavyö (1) kornél öry (1) kouvola (1) ktm (1) kuolleen kulman varoitin (1) kymiring (1) käytetty audi (1) käytetty auto (1) käytetyt autot (1) lada (1) lada 1200l (1) ladattava hybridi (3) laguna seca (1) lahden autosalpa (1) lahden nelipyörä (2) lahti (3) lamborghini (2) lance stroll (1) lando norris (2) las vegas (1) latausinfra (1) lataussykli (1) latausverkko (1) launch edition (1) lava-auto (1) lawrence stroll (2) le mans (1) lebron james (1) lewis hamilton (2) levyjarrut (1) lexus lfa (1) lfp-akut (1) liam lawson (2) liikenne (1) liikennevalot (1) li-ion (1) litiumioniakut (1) litiumrautafosfaattiakut (1) logan sargeant (1) m sport (1) m3 (1) m4 (1) m5 (1) m60 (1) maasturi (1) macbook (1) mach-e (1) mainonta (1) mainos (1) mainstream motors (1) marcus grönholm (1) markkinointi (1) martin molnar (1) matrix led (2) mattia binotto (1) max verstappen (2) mazda (2) mazda 6e (1) mazda cx-80 (1) mazda6e (1) mclaren (3) megaconsole (2) meksiko (1) melbourne (2) mercedes (7) mercedes c300e (1) mercedes cla (2) mercedes eqe (1) mercedes-benz (4) mercedes-benz eqe suv (1) mercedes-benz eqs (1) mersu (3) mg (1) mgs5 ev (1) mhev (2) miami (1) miami vice (1) mika häkkinen (1) mika kallio (1) mini cooper (1) mit (1) mitsubishi (2) mitsubishi lancer evolution (1) mitsubishi outlander (1) model s (1) models (1) modely (1) monilenkkijousitus (1) monza (1) moottoritie (1) moottoriurheilu (1) moottoriurheilurata (1) motari (1) moto gp (1) m-sarja (1) mukautuva vakionopeudensäädin (1) musiikki (1) musso (1) musso ev (1) mustang (3) mustang mach-e (1) nakutusanturi (1) nasa (1) n-connecta (1) nelipyörä (3) nelipyörä lahti (2) neue klasse (1) nico hulkenberg (2) nikkelimetallihybridiakut (1) nimh (1) nissan (5) nissan ariya (4) nissan gt-r (1) nissan juke (1) nissan leaf (1) nissan qashqai (2) nissan x-trail (1) nurburgring (1) ohitukset (1) ohitus (1) oliver bearman (1) opel (1) oscar piastri (2) outlander (1) outlander phev (1) padel (1) pakettiauto (1) paku (1) palo alto (1) panoraama (1) panoramic vision (1) peugeot (2) peugeot 2008 (1) peugeot 3008 (1) pharrell williams (1) phil collins (1) pick-up (2) pierre gasly (2) piilaakso (1) pixar (1) plug-in (1) plug-in hybrid (1) polestar (3) polestar 3 (1) polestar 4 (2) polttokenno (1) polyphony digital (1) porsche (4) porsche macan (1) powerwall (1) puolijohdeakut (1) pyöräilijät (1) pyöräily (1) qashqai (1) qatar (1) quattro (1) r1s (1) r1t (1) r2 (1) r3 (1) racing bulls (1) rallikansa (1) ralph lauren (1) ram (1) range (5) ranskalainen (1) ranskalaiset autot (1) rb (1) red bull (2) renault (3) renault 5 (1) renault 5 e-tech (1) renault clio (1) renault scenic e-tech (5) renault symbioz (1) rengas (1) renkaat (1) rivian (2) rivian automotive (1) rj scaringe (1) ron dennis (1) rumpujarrut (1) ruotsalainen (1) ruotsi (1) saudi-arabia (1) scenic (1) schumacher (1) seal (1) sedan (1) sergei perez (1) sergio perez (1) sf90 stradale (1) singapore (1) singlemotor (1) skandinaavinen (1) skoda (2) skoda citigo (1) skoda elroq (1) skoda enyaq (3) skoda koeajo (1) skoda superb (1) s-line (1) smart (1) smart 1 (2) smart 1 brabus (2) sonny crockett (1) sport (1) sportback (1) sportline (1) sportline business (1) stellantis (1) steve jobs (2) Subaru (1) suojatie (1) super bowl (1) supercharger (1) superenduro world championship (1) supermini (1) supernatural (1) suv (5) suzuka (1) swatch (1) swedish house mafia (1) symbioz (1) synteettinen öljy (1) sähköarkkitehtuuri (1) sähköauto (24) sähköautoilu (20) sähköautot (24) sähkömoottori (2) sähköpaku (1) söhköautoilu (1) t8 awd (1) tampere (1) tank turn (1) tekoäly (1) tesla (10) tesla model s (3) tesla model y (3) tesla supercharger (1) tesla x (1) the doors (1) toimintasäde (2) toimitusketju (1) toto wolff (2) toyota (5) toyota c-hr (1) toyota gr supra (1) toyota mirai (1) toyota prius (1) toyota wrc (1) trp hungary (1) trp media (1) tucson (1) tulli (1) tullit (1) turbo (1) turvatyyny (1) turvaväli (1) twin performance (1) twinmotor (1) täyssähkö (3) täyssähköinen (3) törmäysvyöhyke (1) ultra (1) usa (1) v12 (2) v6 (1) v60 (1) v8 (2) valtteri bottas (3) van halen (1) vanquish (1) vastuullisuus (1) watkins glen (1) veganza (1) veho (1) veho airport (1) vety (1) vetyasema (1) vetyauto (1) vetyautot (1) vilkuttaminen (1) williams (2) volkswagen (7) volkswagen id.4 (1) volkswagen id.5 (1) volkswagen meb (1) vollkswagen group technologies (1) volvo (8) volvo c40 recharge (1) volvo ex30 (2) volvo ex30 van (1) volvo ex90 (1) volvo v60 (1) volvo xc90 (1) wrc (1) x3 (1) x-trail (1) xtronic (1) yhdysvallat (1) yuki tsunoda (2) zak brown (1) zhou guanyu (1) zlatan ibrahimovic (1)